"הכל מתחיל ונגמר בראש" - הגישה היא הקובעת
|
|
כשאני אומר "אני חולה" - אני מרגיש חלש, חסר יכולת, חסר ישע, זקוק לחסדים וסיוע מאחרים. על-מנת לייצר מציאות אחרת לסוכרתי - מציאות של מסוגלות, ביטחון עצמי ופעילות, נדרשת גישה שונה: על הסוכרתי לבחור בגישה של "אני לא חולה" משמע - אני לא מוגבל! מתחיל בראש ובראשונה בהתנהלות בבית - הסוכרתי הוא כל השאר, שווה בזכויות ובעיקר שווה בחובות ללא הנחות. וממשיך בסביבה החיצונית - בבית הספר, אחרי הצהריים בשכונה, בחוגים ובגילאים מאוחרים יותר - בצבא, בעבודה וכדומה. עושים הכל ללא הנחות - כי גם עם סוכרת - אפשר לחיות כמו כולם. אפרט מספר עקרונות מעולם האימון הרלוונטיים גם לעולם הסוכרת:
|
1.
|
המפתח לידע - לשאול שאלות
|
|
כמה מאיתנו קראו עד הסוף את המדריך להפעלה של המשאבה?
▪ ▪ ▪
|
גילינו כי אנו לא יודעים. עולם הסוכרת מורכב הרבה יותר ובנוי מקליפות רבות ומגוונות. וכיום, יש טכנולוגיות רפואיות מתקדמות המסייעות לחולי סוכרת לאזן טוב יותר את רמות הסוכר ולקיים אורח חיים שגרתי. כהורים להילה, בת ה-10, ילדה סוכרתית, אשר חייה וחיי המשפחה השתנו משמעותית לאחר חיבורה למשאבת אינסולין, פארדיים Veo עם סנסור לקריאת סוכר רציפה, למרות שיש לה סוכרת, היא חיה כמו כולם, מתפקדת ועוסקת בספורט, יוצאת לטיולים וכדומה, המשאבה פוטרת אותה מזריקות והסנסור מאפשר לה ולנו ביטחון ושקט נפשי משום שהוא עוזר להפחית אירועי היפוגליקמיה ומאפשר להילה בכל זמן נתון לשלוט ולנהל את רמות הסוכר. בתחילת הדרך, כהורים לילדה סוכרתית, התחלנו לשאול שאלות: את הצוות הרפואי, משפחות ותיקות, בפורומים באינטרנט ועוד. כל פיסת ידע שצברנו, חיזקה את הביטחון העצמי. למדנו לברור ולהבחין מי הם המקורות המוסמכים עליהם כדאי להסתמך. לא הסתפקנו בתשובות חלקיות ואל מול תשובה שכזו הצבנו שאלות נוספות. לא התביישנו לשאול - כי "אין הביישן למד". תנאי ראשון להצלחה בהתמודדות עם סוכרת - שאל, למד ורד לפרטי פרטים. מקורות המידע רבים ומגוונים אך תמיד חשוב לאמתם עם הצוות הרפואי המטפל בך.
|
3.
|
התמקדות בעשייה ובתיקון
|
|
כמה פעמים התאכזבנו לגלות כי בדיקות הסוכר אינן טובות?
▪ ▪ ▪
|
על-פי עיקרון זה, מה שחשוב הוא שאנו נמצאים בעשייה מתמדת בתחום הסוכרת. אין רגע דל, אין הפסקה. מהי עשייה מתמדת? - לומדים, שואלים שאלות, מבצעים בדיקות סוכר בתדירות גבוהה, בוחנים ללא הרף האם אנו פועלים כשורה ובמידת הצורך פונים לסיוע של הגורמים הרפואיים הרלוונטיים. הצבנו בפנינו מטרות ויעדים - מרביתם מוכרים - והמוגלובין מסוכרר, רמות סוכר בבוקר, כולסטרול וכדומה. תוצאות הבדיקות? הן לא המהות - הן המגדלור. מגדלור זה מכוון אותנו לדעת האם הפעולות אותן ביצענו במשך התקופה הרלוונטית נכונות. האם נדרש לשנות משהו בטיפול הרפואי? מה נדרש לתקן? כך יצרנו מעגל סגור ובבסיסו: עשייה - מגדלור (בדיקות) - תיקון - עשייה וחוזר חלילה. מה שיוצר תהליך רציף של השתפרות בתוצאות ורמה גבוהה יותר באיזון הסוכר.
|
כמה פעמים התחייבנו לעצמנו אבל כשהגענו לעשייה ויתרנו ו"עיגלנו פינות"?
▪ ▪ ▪
|
עיקרון ה"עמידה במילה" יוצר זהות בין מה שאנו מתחייבים לעצמנו לעשות (אומרים ומתכוונים) ובין מה שאנו עושים בפועל ("עומדים במילה"). לדוגמה: כמה פעמים אמרתי כי אבצע הליכה שלוש פעמים בשבוע, כמה פעמים באמת עמדתי במילה שלי ואכן הלכתי שלוש פעמים בשבוע? כמה פעמים אמרתי שאלך שלוש פעמים בשבוע ובעודי אומר זאת ידעתי שלא אעמוד במילה שלי? כמה פעמים לא אמרתי שאלך כי לא רציתי להתחייב. עמידה במילה היא המחויבות שלי (הסוכרתי) לשיפור איכות חיי. אני מצהיר כי "אני רוצה לחיות חיים איכותיים ולכן אקיים אורח חיים בריא", מתכוון כי אבצע זאת, ולבסוף עומד במילה שלי - מקפיד על תפריט מאוזן ובריא, מבצע פעילות גופנית סדירה, מקפיד על קטנה כגדולה. זהו ליבו של תהליך האימון - יציאה לעשייה מתוך התובנה כי השלמות שבין מה שאני אומר לבין מה שאני עושה היא הבסיס להצלחתי להגיע לתוצאות, לשפר את האיזון של הסוכרת ולקדם את איכות חיי.
|
|