X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הכנות אחרונות לפני פתיחת הסלון האווירי בלה בורז'ה [צילום: AP]
התעשיות הישראליות ומטוסי הנוסעים העתידיים
הסלון האווירי שנפתח היום בלה בורז'ה ליד פריס הוא הזדמנות לבחון מה קורה בתחום וגם מתי יטוסו שוב מטוסי נוסעים על-קוליים

התעשיות הישראליות ינסו להשתלב בפיתוח מטוסי הנוסעים העתידיים. החברות, ובראשן התעשיה האוירית, בוחנות את ההצעות של היצרניות האמריקניות והן תקבענה באלו תחומים יש להן יתרון שיכול להביא חוזים.
העיסוק באיך ייראו מטוסי הנוסעים של העתיד החל כאשר סוכנות החלל של ארה"ב ויצרניות המטוסים הגדולות בארה"ב איפשרו לא מכבר הצצה ראשונה למטוסי הנוסעים בהם נטוס בערך בשנת 2025. שלוש חברות אמריקניות - בואינג, נורת'רופ גראמן ולוקהיד מרטין נענו ליוזמה של סוכנות החלל ובמימונה תכננו בקווים כלליים איך ייראו מטוסי הנוסעים העתידיים. כל התוכניות מתבססות על מטוסים "ירוקים" שיפלטו פחות זיהום לאוויר וגם יהיו שקטים יותר.
חברת בואינג הציעה רעיון של מטוס על בסיס "כנף מעופפת" ואילו נורת'רופ גראמן הציעה מטוס בעל גוף כפול. גם לוקהיד מרטין הציעה מטוס בעל צורה ייחודית עם מנועים אחוריים וכנפיים מיוחדות. הרעיונות שהוגשו לסוכנות החלל האמריקנית ייבדקו ובקרוב יוחלט מה יתאים יותר לדרישות של התעופה האזרחית החל בשנת 2025.
גם יצרנית מטוסי הנוסעים האירופית איירבאס מתכננת מטוס נוסעים עתידי. לכל יצרניות המטוסים ולכל חברות התעופה ברור כי הדרישות ממטוסי הנוסעים שייכנסו לשירות בעוד לפחות עשרים שנה תהיינה שונות לגמרי מאלו של היום.
המעורבות של סוכנות החלל נועדה לבחון את כל הבעיות של תכנונים חדשים שנועדו בעיקר לחסוך דלק, להקטין זיהום ורעש, ועם זאת לספק נוחות מירבית לנוסעים, בעיקר בטיסות ארוכות. נראה כי מטוסי העתיד ייבנו בעיקר מחומרים מרוכבים תחליפי מתכת, וכי זה יאפשר לעצב את גופם בצורות מיוחדות.

תעופה מסחרית על-קולית - החזון לא מת
אחת מתמונות העשור: התרסקות הקונקורד [AP]

אבל במקביל למאמץ לפתח את הדור הבא של מטוסי נוסעים שטסים במהירות תת-קולית, נמשך - בעיקר מאחורי הקלעים - מאמץ מקביל לפתח דור חדש של מטוסי נוסעים על-קוליים.
הוצאתו מהשירות של מטוס הנוסעים העל-קולי קונקורד, לפני מספר שנים, הותירה את חוג הסילון הבינלאומי במצוקה. אם בעבר יכולים היו חברי החוג הזה "לקפוץ" מלונדון לניו-יורק לארוחת בוקר ולשוב בזמן כדי לתפוס סייסטה טובה באותו יום, הרי שהתענוג הזה נלקח מהם.
היה ברור כי עם תום עידן הטיסה המסחרית העל-קולית, מישהו ינסה לעשות משהו כדי לספק את הצורך של אלו שיש להם כסף ללא הגבלה. יצרניות המטוסים הגדולות בואינג ואיירבאס החליטו להמשיך בפיתוח מטוסים חדישים, אבל כאלו שטסים במהירות הרגילה, התת-קולית.
אבל השאיפה לחזור לתעופה מסחרית על-קולית מצוי כל הזמן ברקע. את הרמז הראשון לשאיפה לטוס שוב במהירות רבה יותר ממהירות הקול קיבלנו לפני שלוש שנים, כאשר סוכנות החלל של ארה"ב ביצעה ניסוי מוצלח בכלי טיס מהפכני בלתי מאויש, האיקס-43, שהגיע למהירות של פי עשרה ממהירות הקול, או בשפה ברורה יותר - 10.600 ק"מ בשעה. רק לצורך ההשוואה: מטוס נוסעים רגיל טס כיום במהירות של כ-950 קמ"ש.
הניסוי חשף את העובדה שזמן קצר יחסית אחרי סיום עידן התעופה המסחרית העל-קולית, מאיצה ארה"ב את המאמצים לפתח את המנועים שיוכלו "להקטין" את העולם לממדים שטרם הכרנו. הניסוי הזה לא נקשר בשום דרך למטוסים אזרחיים עתידיים, אבל הוא כאמור הראה כי המדענים עובדים במרץ. ההיסטוריה מוכיחה כי כאשר מאמץ כזה מתחיל גם לצרכים צבאיים או לצרכי מחקר, ההשפעות שלו על התעשיה האזרחית לא מוטלות בספק.
אז בחדרי האורח של יצרניות המטוסים בסלון האווירי ידברו גם על מטוסי נוסעים על-קוליים. אלו אומנם כלפי חוץ שיחות "סלון" לא מחייבות, זריקת רעיונות, אבל כך מתחילים פרויקטים גדולים, גם אם הבשלתם תיקח לפחות עוד 25 שנים.

תאריך:  20/06/2011   |   עודכן:  20/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התעשיות הישראליות ומטוסי הנוסעים העתידיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדלינה קליין
אדלינה קליין משוחחת עם שושנה בן-עדי על יצירותיה ועל ספר הפרוזה הראשון שלה    את תהליך כתיבת הספר היא מתארת כהריון שנמשך תשעה חודשים. "הדברים שכנו בבטני הרבה מאד שנים - מאז הילדות. ברגע שהתיישבתי לכתוב, הדברים זרמו כמו גלים המתנפצים על הנייר"
עליס בליטנטל
מחזהו הנודע של אנטון צ'כוב "שלוש אחיות" עולה בסטודיו יורם לוינשטיין בהפקה חדשה ורעננה, בבימויה של חגית רכבי-ניקוליבסקי    הבימאית הנודעת הפיחה חיים בטקסט מסוף המאה התשע-עשרה בעזרת ה(או-טו-טו)בוגרים הטריים של השנה, כשבימויה מהדק אותם ומעלה אותם לקו הראשון של היותם בוגרים ממש
ליאון אלי
עיבוד שעשה יהושע סובול למחזה של אוסקר ויילד בהעבירו את העלילה על שר מושחת לארץ. קומדיה נחמדה שכדאי לראות לא רק בגלל ההשלכות האקטואליות. שעה וחצי של בידור טוב ועל רמה
רן לוי, יצחק ג'קי אדרי
הון רב נצבר על גבם של צרכני הלחם הפרוס בישראל, בייחוד על גבם של החלשים והנזקקים שבינינו    חשדות לקרטל לחם העלו כי המאפיות הגדולות תיאמו מחירים וכך פגעו ברוכשי מוצר בסיסי זה    הגיע הזמן לעשות פ(א)רסה ללחם הפרוס ולהביא להורדת מחירו
אריה אגוזי
בצבא ההגנה לישראל נערכים למלחמות שכבר היו    בינתיים, היד שמחזיקה את אלת ההרתעה נחלשה והאלה שבורה    על תפישת בניין הכוח של צה"ל מול האיומים המשתנים והקיבעון המחשבתי המסוכן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il