X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הטסים לאילת ימשיכו לסבול עוד שנים רבות מהתנאים הבלתי מתקבלים על הדעת בטרמינל העלוב התוכנית להקמת נמל התעופה החדש ליד תמנע הן עדיין תוכניות, ובמקרה הטוב תעבורנה עוד שבע שנים עד שימומשו חברה סינית הייתה יכולה להרים את הפרויקט תוך שנתיים ולקבל בונוס על הקדמת לוח הזמנים
▪  ▪  ▪
שדה התעופה הקיים באילת. מתי יוקם השדה החדש? [צילום: איתמר לוין]

שם כבר יש, אבל היתר הוא תערובת של אימפוטנציה ממשלתית, חוסר הבנה של הצרכים ובטלנות מהסוג הגרוע. לפני שנה בדיוק החליטה הממשלה שנמל התעופה החדש של אילת ייקרא על שמו של אילן ואסף רמון ז"ל.
שר התחבורה ישראל כץ הזמין זמן קצר לאחר מכן ללשכתו שבירושלים את רונה רמון ואת מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (במיל.) אליעזר שקדי והודיע להם על החלטתו לקרוא לשדה התעופה המתוכנן בתמנע ע"ש אילן ואסף רמון, כאות הערכה והוקרה של מדינת ישראל למשפחת רמון. השר כץ סקר בפני רמון את תוכניות שדה התעופה העתידי ובסופה של הפגישה העניק לה הדמיה של דגם שדה התעופה העתידי המתוכנן לקום בתמנע.
אבל לא רק השם אושר. גם התוכנית להקמת הנמל אושרה בממשלה, אבל זהו זה. במקרה הטוב יהיה לאילת נמל תעופה חדש בעוד שבע שנים. לאף אחד לא בוער ובינתיים ממשיכים הנוסעים לאילת לסבול בטרמינל העלוב ששום שיפוץ כבר לא יציל אותו.
עלות בניית שדה התעופה בתמנע נאמדת ב-1.7 מיליארד שקלים. הפרויקט יכלול בין השאר הקמת מסלול המראות ונחיתות באורך 3,600 מטר שיאפשר למטוסי סילון גדולים להמריא ממנו לכל יעד באירופה וכן מגדל פיקוח, אזורי תפעול ומערכת תחבורתית הכוללת מערך כבישים ומגרשי חניה לרווחת הנוסעים. כמו-כן יכלול הפרויקט טרמינל נוסעים מרווח, שמונה עמדות חניה למטוסים רחבי-גוף ובינוניים, תשע רחבות חניה למטוסים קטנים יותר. ויהיו כמובן גם חנויות דיוטי פרי.
במסגרת התוכנית להקמת שדה התעופה בתמנע יורחב כביש הערבה בקטע שבין תמנע לאילת לארבעה נתיבים, שניים בכל כיוון. עם השלמת הכביש תימשך הנסיעה מתמנע לאילת כעשר דקות בלבד. במהלך הפגישה החליט השר כץ לקדם רעיון חיבור שדה התעופה בתמנע לעיר אילת גם באמצעות שלוחה של הרכבת שתתחבר בעתיד לרכבת המתוכננת לאילת.

ללא שדה-תעופה חלופי

עד כאן התוכניות היפות. התוכניות של השר כץ מקבלות אומנם אישור מתוקשר, אבל הביצוע, איך נאמר בעדינות, היה מבייש גם את מזרח ניגריה. כל המומחים מאוחדים בדעה, שלו אחרי אישור הממשלה היו מטילים את תכנון והקמת נמל התעופה על חברה סינית, כבר היינו נערכים לחנוכתו לכל המאוחר בקיץ 2013. אבל בישראל כמו בישראל, לאף אחד לא בוער. בחולות הערבה טמונות כבר לפחות חמש אבני פינה לנמל התעופה של אילת. הן טמונות שם ומעידות על הטמטום המתמשך המונע מאילת נמל תעופה ראוי לשמו שישמש גם שדה תעופה חליפי לנתב"ג. רק לפני מספר ימים, בגלל מכסה של פנס שנשבר על המסלול בנתב"ג, הופנו שש טיסות לקפריסין ולירדן. ישראל היא המדינה היחידה בעולם שאין לה שדה תעופה חליפי. לא פלא שהורידו את סיווג הבטיחות בתעופה של ישראל לזה של מדינות מפגרות. יש לכך עשרות סיבות. היעדר שדה תעופה חליפי היא אחת מהן.
בתקופות מסוימות עושים שימוש בשדה התעופה הצבאי בעובדה כדי לקלוט מטוסי שכר מאירופה עם תיירים לאילת. אבל התנאים בשדה התעופה הזה עבור תעופה אזרחית אינם מתאימים. וזה חוץ מהטרטור שעוברים התיירים שנאלצים לנסוע באוטובוסים מעובדה לאילת.
באמצע הסאגה הבלתי נגמרת הזו היה גם רעיון מוזר של נשיא המדינה שמעון פרס, להקים נמל תעופה משותף עם ירדן. אנשי שירות הביטחון לא ידעו איך להגיב מפאת כבודו של הנשיא, אבל את העבודה עשו להם הירדנים שאמרו "לא תודה".

תוכניות - יש; ביצוע - אין

אז ככה זה מתנהל: הרבה דיבורים, הרבה טקסים והכרזות וכמעט אפס מעשים. הקרקע עליה ממוקם כיום שדה התעופה העלוב של אילת שווה סכומי עתק. אלו יכולים לממן בקלות את הקמת נמל התעופה החדש, אבל כדי להתחיל בעבודה צריך משרד תחבורה שלא רק מדבר.
אז ככה: החלטות יש, פרוגרמות יש, דיאגרמות וחוברות עם הדמיות מחשב יש, אבל זה הכל. התוכנית של נמל התעופה החדש ליד תמנע פשוטה יחסית. כל המומחים מאוחדים בדעתם שניתן לסיים את העבודה בזמן קצר יחסית, אבל כאשר את גדר הגבול עם מצרים לוקח להקים שנים, למרות שניתן היה להקימה תוך חצי שנה, העסק ברור. ממשלת ישראל לא מסוגלת לארגן פרויקטים. הכל תקוע בגלל ביורוקרטיה מהסוג הגרוע. הכל תקוע בגלל חוסר תיאום בין משרדי ממשלה שונים.
במקביל יש לשרים שלנו דמיון מפותח. אותו שר תחבורה שלא מסוגל להזיז את פרויקט הקמת נמל התעופה של אילת, הגה לא מכבר תוכנית להקמת אי מלאכותי מול חופי עזה, עליו לפי חזונו יקימו שדה תעופה בינלאומי שיקושר לרצועה בעזרת גשר ארוך. צריך דמיון פרוע כדי לחשוב בכלל על תוכנית כזו, אבל השר קיבל כמה כותרות, גם אם רובן היה לעגני.
אז לסיכום: המחדל נמשך ויימשך כי אף אחד באמת לא עושה משהו לשים לו קץ. וזה בתנאים אידיאליים כאשר בעיית המימון פשוט לא קיימת. אבל חוץ מכסף צריך שכל ישר, יוזמה ו"ביצים" - ואת זה אין לממשלה.
לתיירים שמעדיפים את מועדוני הנופש בסיני ואת המלונות של עקבה יש עוד סיבה טובה לא להגיע לאילת. אנחנו רגילים לתנאים גרועים. הם רוצים את הכי טוב. טמטום כבר אמרנו?

תאריך:  01/07/2011   |   עודכן:  01/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נמל התעופה החדש של אילת: המחדל נמשך
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הרחקת שדה התעופה מאילת, איוולת
אורן חכים  |  1/07/11 22:36
2
שערוריה בשדה התעופה באילת
י.ב.  |  2/07/11 09:01
3
קוריוז היסטורי
אמנוןשםן  |  2/07/11 11:40
4
ביג דיל! כץ החליט... ל"ת
תל אביבי  |  2/07/11 19:17
5
זה קצה המזלג, ומה עם צומת הנגב ל"ת
בר דרור דוד  |  2/07/11 22:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טובה ספרא
שלושים שנה אחרי חתימת ההסכם ביוזמתו של הנשיא האמריקני רונלד רייגן אורנוס ופלוטו גורמים לקריסת הסדר הישן    הבעיות בסוריה יחריפו    מחאת הקוטג' - סימן למחאות צרכניות נוספות    תחזית אסטרולוגית לשבוע 8.7.11-1.7.11
יעקב איציקוביץ
מחיר הקוטג' חייב לסמן רק תחילתו של מהפך בשוק התוצרת החקלאית    איך קרה שהצרכן הוא הנפגע המרכזי והיחידי?    מאפייני הקרטל והמונופול של תנובה    השוק החקלאי החופשי    כיצד להוזיל את מוצרי החלב לצרכן?    פתיחת השוק לייבוא    פירוק תנובה ויתר המונופוליסטים והקרטליסטים    תפקיד הממשלה    תזכורת: דוגמאות לעברייני קרטל בישראל ועונשם
אלי אלון
אישור תוכנית "גליל-ים" - נזק בלתי הפיך לסביבה ולטבע באזור    התוכנית תעשיר מספר גופים ואנשים, אך הציבור בכללו יפסיד שטח פתוח וירוק שבעצם שייך לכולנו
אורן פרסיקו
העיתונים חוגגים את הניצחון במלחמת הקוטג'. אוצר המילים לסיקור שאוב מדברי ימי מלחמות ישראל אחרי שכבר מזמן לא ניצחה החברה הישראלית במלחמה    העיתונים מחלקים את הקרדיט בהתאם להשקפת עולמם    ומה הקשר בין מבקר המדינה לסיקור המשט לעזה?
צביקה בן שבת
כדיל ליצור את החופשה המושלמת יש לתכנן את הפרטים בקפידה, ולהקפיד גם על מערך הביטחון האישי שימשור עליכם ועל ביתכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il