X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אזלת היד שגילו כוחות הסֶדר בבריטניה בתחילת ההתפרעויות אפשרה להן לצמוח לממדי ענק. נעשתה כמעט כל טעות אפשרית. המשטרה ריכזה כוחות בבירה והזניחה ערים אחרות, הממשלה לא אפשרה אמצעי פיזור הפגנות חזקים יותר ורעיון ההידברות עם המתפרעים בזבז זמן יקר. האם מסתמן שינוי בטיפול במתפרעים או שהממלכה בדרך לאבדון?
▪  ▪  ▪
שוד בבריטניה [צילום: וידאו חובבים]
התקינות הפוליטית מנעה שימוש ביד תקיפה, כיוון שהשוטרים חששו שיבולע להם על-ידי ועדות פיקוח שונות. המשטרה גייסה וקידמה בוגרי אוניברסיטה שהצטיינו בביצועי מחשב ופחות אנשי שטח – מה שהחריף את מגמת אזלת היד. בשיא המהומות אזרחים טלפנו נואשות לבקש סיוע משטרתי, ונענו במוקד החירום לאחר עשרים דקות. הם קיבלו הבטחות לסיוע שלא הגיע או זכו לעצה בנוסח "הימלטו על נפשותיכם"

לונדון ממש לא אוהבת להצטייר בצורה הזאת לקראת אירוח אולימפיאדת 2012. היא השתדלה מאוד ללבוש צורה של טקסי נישואין מלכותיים, כרכרות זהב ושמלות מלמלה, ופתאום מתפרצת מהאופל תמונה של התפרעויות המונים המהתלים במשטרה, ושל עסקים ובתי מגורים העולים בלהבות. הוועד האולימפי אומנם הביע את ביטחונו המלא שהמשחקים יעברו בשלום, אבל עם כל הכבוד, הדבר מזכיר קצת הצהרות אופטימיות בתחום הכלכלי שהתבדו תוך שבוע.
ראש הממשלה, דיוויד קמרון, השתמש בביטוי FIGHTBACK - מטבע לשון המתאר צד שהפסיד במערכה הראשונה, ועתה הוא מתכוון להשיב מלחמה. למען האמת, כוחות החוק והסֶדר הפסידו במערכת-הפתיחה בלונדון במשך שלושה לילות רצופים, וכשצופפו את הכוחות על-ידי ייבוא אנשי חוק ממחוזות אחרים, השיגו שקט יחסי בבירה, אבל פתחו חורים בהגנה בערים אחרות כגון בירמינגהאם ומנצ'סטר.
ההתפרעויות פרצו בטוטנהאם, לאחר שכוח משטרתי מובחר ירה במרק דוגאן, אדם כהה עור. הטיעון היה כי דוגאן נורה כתגובה על אש שנורתה לכיוון כוח משטרתי. דוגאן תואר בחלק מהעיתונים כאישיות מוכרת בקהילה. מתברר שהוא היה 'אישיות מוכרת' גם במשטרה, מוכר כסוחר קוקאין. ה'גארדיין' הדגיש שעל-פי הבדיקות דוגאן לא ירה במשטרה, הוא רק שלף אקדח.
קן ליווינגסטון (הוא מכונה "קן האדום" בשל דעותיו השמאלניות), שהיה בעבר ראש העיר וכיום מקווה להיבחר מחדש, הוא חברם של אנשי איסלאם קיצוניים, כמו השייח' קדראווי. כמו פוליטיקאים אחרים ברחבי העולם שמקווים לחזור להנהגה, ליווינגסטון מגלה סוג של הבנה ללב המפגינים ומאשים את השלטון הנוכחי: הוא תולה את הסיבה למהומות בקיצוצים בתחום הרווחה. את המהומות בטוטנהאם, השווה ליווינגסטון למהומות שפרצו באותה שכונה בשנת 1985, בתקופת מרגרט תאצ'ר. "הקיפאון הכלכלי בהכרח יוצר פילוג חברתי", אמר, "כפי שהיה כאשר תאצ'ר הכתיבה מדיניות כזאת בתקופות המיתון תחת שלטונה".
ייתכן שההתבטאות הזאת תעלה לליווינגסטון ביוקר וייתכן שהיא תציל את ראש העיר הנוכחי, בוריס ג'ונסון. ג'ונסון, שכמו ראש הממשלה קמרון והמפקחת הכללית על משטרת לונדון, שהה בחופשה, נאלץ כמותם להתקפל ולחזור הביתה כדי לקדם את פתרון המשבר.
ראש העירייה ג'ונסון הטיל את האשמה על ראש הממשלה ואיש מפלגתו קמרון. הוא טען שהקיצוצים במשטרה פגעו ביכולת שלה להדוף את המתפרעים. עתה מבטיח קמרון שהמשטרה תזכה לכל מה שהיא זקוקה לו, ועוד אמר, שהממשלה אינה פוסלת אף אמצעי.
הבי-בי-סי הצליח להרגיז צופים רבים כאשר תיאר את המתפרעים כ"מוחים". חבר פרלמנט מהשמאל הציג משוואה בין המתפרעים ובין הבנקאים. לשיטתו, כשם לבנקאים מותר היה לגזול, כך גם להם היה מותר לנצל את ההזדמנות שנפלה לידיהם ולבזוז את החנויות.
בחוגים שמרניים מתחו ביקורת על הממשלה ועל המשטרה מהכיוון ההפוך. המשטרה, לדעתם, הפכה לשבוּית הפוליטיקלי קורקט. במקום להרתיע את הפושעים - זה התיאור הבלעדי כמעט שנשמע בחוגים השמרניים - היא האמינה יותר מדי בהידברות.
התגובה להתפרעות, אומרים בחוגים אלו, הייתה חייבת להיות נחרצת יותר, כולל שימוש בזרנוקי מים ובכדורי גומי ופלסטיק, ואם צריך - אפילו הכנסת כוחות צבא למקום, כדי למנוע הפקרת אזרחים תמימים לחסדיהן של הכנופיות. הממשלה מתקרבת לעמדות הללו.

הנימוס הבריטי מחייב

התקינות הפוליטית מנעה שימוש ביד תקיפה, כיוון שהשוטרים חששו שיבולע להם על-ידי ועדות פיקוח שונות. בשנים האחרונות המשטרה גייסה וקידמה בוגרי אוניברסיטה שהצטיינו בביצועי מחשב ובתיאוריות יפות, ופחות אנשי שטח - מה שהחריף את מגמת אזלת היד.
בשיא המהומות רבו הדיווחים על אזרחים שטלפנו נואשות לבקש סיוע משטרתי, ונענו במוקד החירום רק לאחר עשרים דקות תמימות. במקרה הגרוע, הם קיבלו הבטחות לסיוע שלא הגיע, במקרה הטוב הם זכו לעצה כנה בנוסח "הימלטו על נפשותיכם".
דליקות שאולי ניתן היה להשתלט עליהן, יצאו מכלל שליטה כיוון שקצרה ידה של המשטרה לאבטח את כוחות הכיבוי. נוכח אזלת היד המשטרתית, התארגנו קבוצות אזרחים להגן על בתיהן ועל רכושן. התארגנות כזאת פעלה, אגב, גם בשכונות היהודיות. אבל גם להתארגנויות הללו היה מחיר. שלושה אנשים (ממוצא הודי) שנרתמו לקבוצת המתנדבים בעם, נדרסו למוות בבירמינגהאם על-ידי נהג מכונית שפעל במזיד. המקרה מטופל כעת כמעשה רצח.
התקינות הפוליטית אוסרת לדבר על כך שברוב מוחלט של מעשי הפשע שבהם נעשה בעבר שימוש בנשק חם, היו מעורבים אזרחים שחורי עור, וגם כעת, אחוז ניכר מהמתפרעים הם שחורים. אבל הבי-בי-סי ורשת סקאי מרבים להעלות לשידור דוברים שחורים שמגנים את המתפרעים.
הבוזזים היטיבו לנצל את המדיה החברתית כדי לארגן את פעולות השוד והביזה. אצלנו מתלהבים לאחרונה ממחאות שמתארגנות דרך הפייסבוק והטוויטר, אבל בלונדון התגלה שוב, כמו אצל חובב האינטרנט בשאר אסאד, שהטכנולוגיה היא נייטרלית ועשויה לשרת את כוחות התוהו ובהו בדיוק כפי שהיא מסוגלת לשרת את המחאה הצודקת.
קבוצה של 7,500 אזרחים התארגנה במהירות בפייסבוק כדי להתאבל על מותו של דוגאן ולמחות עליו, ורבים הבטיחו לנקום את מותו. הנקמה אכן הגיעה. התקשורת בין הכנופיות התבצעה דרך טלפונים חכמים מדגם בלקברי, המאפשרים שירות דיוור ותקשורת שסגורים למשתמשים בלבד. דרך השירות הזה העבירו אנשי הכנופיות הודעות על היעד הבא, על הפעילות המשטרתית ועוד.
השמרנים סבורים שמדובר בבעיה חברתית. משטרה, הם אומרים, לא בנויה להרתיע המונים. היא נועדה לטפל במיעוט, בשוליים. היא בנויה על ההנחה שהרוב הנורמטיבי מבין בעצמו שאסור לבזוז חנויות, אבל כשאין נורמות חוזרים לתוהו.
ראש הממשלה הבריטית, שבתקופת הבחירות האשים את מפלגת הלייבור ביצירת חברה מרוסקת, מכנה עתה חלק מהחברה הבריטית "חברה חולה". קמרון סיכם את המצב כמשבר מוסרי: "המראה של אותם צעירים הדוהרים ברחובות, בוזזים וצוחקים בלכתם, מעיד על חוסר אחריות טוטלית - היעדר סמכות הורים, היעדר אתיקה ומוסר לקוי - וזה מה שעלינו לשנות".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  15/08/2011   |   עודכן:  15/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אנרכיה במונרכיה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
האמת היא שאנגליה לא כל כך מעני
סתם_1  |  15/08/11 14:59
2
לא לבלוע ולא להקיא
אליק א.  |  15/08/11 18:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סופיה רון-מוריה
מחאת האוהלים לא מצליחה לנדנד אף לא אחת מהרגליים של הממשלה. גם שס, המפלגה החרדית-חברתית, מסרבת לעלות על הגל האופנתי. "אנחנו לא מדברים על פרישה מהממשלה", אומר אלי ישי, "אבל אעלה הצעות חוק בנושאים חברתיים שיקשו עליה"
דרור אידר
"גל המחאה יביא לשינוי מדיניות בתחומים רבים כמו עידוד הבנייה, הסרת מכשולים ברוח חוק הוד"לים והגדלת היצע הדירות למגורים"    "האזרחים לא ייהנו מהכל בטווח המיידי, אבל הממשלה תישפט לשבט או לחסד בקלפי על-פי השפעת השינויים בתום הקדנציה"    "מדינת ישראל הקימה ומקיימת בתנאים בלתי סבירים דמוקרטיה מפוארת גם בהשוואה לדמוקרטיות הכי מבוססות - צרפת, בריטניה, ארה"ב וסקנדינביה"    ראיון עם פרופ' אברהם דיסקין על מחאת האוהלים ועל ספרו החדש בלימודי האזרחות
אורן פרסיקו
שופט פתח את דלתות משפט הדיבה של דוד זילברשלג נגד בכירי "בחדרי חרדים", ואף דרש דרושים, הקדיש "כמה מלים אישיות למבקש" ותיאר דרכי התמודדות עם מתקפת טוקבקים    פרט להתרת פרסום ההליכים חייב השופט את זילברשלג גם בתשלום הוצאות הנתבעים
אלי ליאון
מחזה עם שלושה שחקנים כאשר כל אחד מגיש את המונולוגים שלו ללא מגע וקשר בינם    לאחר הניתוח מולי העיוורת נחשבת מבחינה קלינית כרואה אך מבחינה פסיכולוגית נשארה עיוורת האושר שהיה לה לעיוורת אבד לה לאחר הניתוח
הודיה כריש-חזוני
מכתב שעליו חתומים ראשי המחלקות לארכיאולוגיה באוניברסיטאות תל אביב, ירושלים, באר-שבע וחיפה יוצא נגד כוונתה של השרה לימור לבנת לפתוח את השורות במועצת רשות העתיקות ולשנות את דרכי המינוי. יש הסבורים שמתחת לנימוקים המקצועיים מסתתר רצון לשריין את מועמדותו של פרופ' יורם צפריר - ארכיאולוג מוערך ואיש שמאל מובהק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il