X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פולשים בבית צעירות מזרחי [צילום: פלאש 90]
הסיפור האמיתי של בית צעירות מזרחי
הנדבן יעקב גזונדהייט בנה אותו כבית ספר תיכון וכפנימייה לצעירות דתיות קבע בצוואתו: הבניין ישמש לצורכי ציבור הגיע לבעלות העירייה - לא ברור כיצד זה שנים שהעירייה מנסה להשכירו למוסדות חינוך, אך כל העסקות "נתקעו" הקשר האישי שלי לבניין

יש לי יחס אישי מיוחד לבית צעירות מזרחי, ברחוב דב הוז 18-16, במרכז תל אביב. אמי ע"ה הייתה המנהלת שלו, זמן קצר לאחר הקמתו. הבר-מצווה שלי נערכה באולם הצנוע של הבניין. הורי, אני וילדי התפללנו בבית הכנסת שלו. רעייתי המנוחה למדה בו. אחותי נישאה בגינה שלו. לכן, קשה לי, אולי יותר מאשר לאחרים, לראותו מוזנח ונעזב. אשמח על כל שימוש ציבורי נאות שייעשה בו. מצד שני, אתנגד לכל שימוש שיעמוד בסתירה לצוואת הנדבן שהקימו, בפרט כאשר "כוכבי" הסיפור הם צעירים פורעי-חוק, שפלשו אליו, ולשמחתי הורחקו ממנו על-ידי המשטרה.
הבניין הוקם בשנים 1939-1938 על-ידי הנדבן יעקב גזונדהייט, איש עסקים דתי שעלה לארץ מדרום אפריקה ב-1923, ותרם רבות לטובת הציבור. ב-1938 תרם לארגון נשי מזרחי את המגרש האמור, וככל הנראה גם מימן את הקמת הבניין. מטרתו הייתה בדיוק כשמו: בית ספר תיכון עם פנימייה לבנות דתיות, שהצליחו להימלט ממדינות אירופה, בפרט מגרמניה, לפני השואה. בית הספר היה הבית החדש שלהן. לאחר קום המדינה נפתח במקום בית ספר תיכון, עם שירותים נלווים, כולל בית כנסת. הגינה שבמרכזו הייתה אחת היפות והמטופחות בעיר.

הצוואה: רק לצורכי ציבור וחינוך

אשת העסקים ליאורה חכמי, נכדתו של גזונדהייט, סיפרה לפני ארבע שנים, כי סבה השאיר צוואה, שלפיה יש להשתמש בבניין לצורכי ציבור וחינוך. ואכן, הבניין המשיך לשמש כבי"ס תיכון עד 1977. באותה שנה עבר "בית צעירות מזרחי" אל קריית החינוך שמעבר לירקון, והבניין הועמד לשימוש מכללת "תלפיות" למורות דתיות. ב-1993 עברה גם המכללה לבניין חדש. המקום שימש בשנים שלאחר מכן כמשרדי ארגון נשי מזרחי, ששינה את שמו לאמי"ת.
זה 12 שנים, משנת 1999, עומד הבניין ריק וללא שימוש. מי אחראי עליו? מי בעליו? העירייה אומרת שהבניין בבעלותה. מנהל אגף הנכסים בעירייה, אלי לוי, אמר היום כי הבניין היה עשרות שנים בבעלות העירייה. איך ומתי הועבר מבעלות ארגון נשי מזרחי לבעלות העירייה? לא ברור. שאלה זו אינה חשובה ביותר, מאחר שהעירייה נוהגת בו מנהג בעל-בית, ככל הידוע ללא התנגדות של מישהו.
בכל השנים האחרונות מנסה העירייה להשכיר את הבניין, כשהיא מביאה בחשבון מגבלות עיקריות: זהו בניין לשימור, אסור להורסו ויש לשפץ אותו; עליו לשמש לצורכי חינוך, תוך כיבוד צואתו של הנדבן. הבניין הוא בן ארבע קומות, 3,000 מ"ר. שלעירייה נשארו בסך-הכל עשרה מבני ציבור בבעלותה בתל אביב. לכן, היא שומרת על הבניין האמור כבבת-עיניה, ולא תמכור אותו ליזם פרטי לצרכים מסחריים. זאת ועוד: על-פי התב"ע המאושרת, יש להשתמש בבניין לצורכי ציבור בלבד!

הצעות: אכסניית נוער, בצלאל, מכללות

לפני מספר שנים הוציאה העירייה מכרז להשכרת הבניין. זכתה בו חברת "אוהל מועד תיאטראות", שלמרות שמה ביקשה להפוך אותו לאכסניית נוער, בהמשך לשימוש המקורי כפנימייה לבנות. "אוהל מועד" הייתה אמורה לשלם דמי שכירות של 250 אלף שקל לשנה, בחוזה לטווח ארוך. העסקה לא יצאה לפועל, מאחר שהיזם ביקש אישור לבניית אגף נוסף - דבר בלתי אפשרי על-פי כללי השימור.
לאחר מכן, באוגוסט 2007, אישרה מועצת העירייה עסקה להשכרת הבניין לשלוחה תל אביבית של בית הספר הירושלמי לאמנות "בצלאל". סוכם, ש"בצלאל" ישכור את הבניין ל-15 שנה, ישלם דמי שכירות של 16 שקל למ"ר לחודש, כלומר כ-600 אלף שקל לשנה, וישקיע 6 מיליוני שקלים בשיפוצו. העסקה לא יצאה עדיין לפועל, אך לדברי דוברת העירייה, היא עדיין עומדת על הפרק.
מפעם לפעם מתנהל מו"מ עם גורם חינוכי זה או אחר על השכרת הבניין. דיברו עם המכללה למינהל, מכללת שנקר, מכון אבני והשלוחה הישראלית של מכללת ניו-יורק. מה שעומד על הפרק עתה הוא סיכום סופי של החוזה עם "בצלאל", פלוס פתיחת שני גני ילדים, כדי לענות על המחסור בחלק זה של העיר.
יודגש: על-פי התב"ע והצוואה כאחד, אסור להפוך את הבניין לנכס מסחרי או לבניין מגורים. עליו להישאר נכס לטובת הציבור בתחום החינוך, בטווח של החל מגן ילדים ועד מכללה ללימודים אקדמאיים. אין לפורעי חוק מה לחפש בו.

תאריך:  24/08/2011   |   עודכן:  24/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסיפור האמיתי של בית צעירות מזרחי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
האם מתקן אימונים של היס"ם
הוא לצרכי ציבור?  |  24/08/11 20:43
2
בנין בית צעירות מזרחי
יודוד  |  25/08/11 00:14
3
עניי עירך קודמים
חובב משפטים  |  25/08/11 10:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קרן יטיב
כיתה א', חששות ופחדים שיש להורים ואיך עושים את זה קל יותר
עליס בליטנטל
יצירתו של כריסטיאן מארקליי "השעון", זוכת פרס "ארי הזהב" בביאנלה בוונציה 2011, מוצגת כעת במוזיאון ישראל עד ה-20.10. היצירה היא סרט באורך של 24 שעות, ובכל רגע נתון שתכנסו לצפות בו - הוא צמוד לזמן המקומי, ומהווה קולאז' (הדבק) של אלפי קטעי סרטים מהמיטב בכל תולדות הקולנוע. המשותף לכולם: הצגת שעון בכל קטע, כשהוא מסמל את חלוף הזמן, ואת משמעותו לגבינו ולגבי גיבורי הסרט
ראובן לייב
עיירת המרחצאות חוגגת בימים אלה 1,100 שנים לקיומה. סיפורה סובב סביב מיתוס החצוצרן וגשר העץ המקורה. במקום ניתן ליהנות ממרחצות מרפא, קניות מוזלות ודברי המאפה והשוקולד של מגדניותיה
ציפורה בראבי
גדולתו של הרמב"ם כרופא היא בהתייחסותו לרפואת הגוף בצמידות לרפואת הנפש    כשטיפל בחולה, התייחס למצבו הנפשי כמו למצבו הפיזי
ראובן לייב
במעלה ההר שבדרום היער השחור נחשפת עיירה ציורית במלוא הדרה, עם שמורת-טבע מרהיבה, מרחצאות ומעיינות-מרפא עם מים טרמאליים חמים, שוק גסטרונומי שבועי, ובו כל מעדני השווארצוולד למיניהם, וערבי פולקלור כמיטב המסורת המקומית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il