X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אחרי כ-130 שנה נתגלו כתבים ספרותיים של מייסד פתח תקוה ונחלת-שבעה בירושלים, ר' יואל משה סלומון המשפחה הענקית לדורותיה מתכנסת בירושלים במוזמנים גם הצאצאים: אלי הורביץ, מאיר חת, רות חשין, שמעון שמיר, יהודית קציר
▪  ▪  ▪
ר' יואל משה סלומון
פרופ' טובה כהן:
"תיאורי ארץ ישראל אלה נכתבו ב-1877, עשרות שנים לפני ש"י עגנון וברנר. מפגש ראשון ומעניין של סיפורת ברוח משכילי מזרח אירופה בני המאה ה-19 עם הנופים הריאליים של ארץ ישראל האמיתית, עליה הם רק חלמו"

הוא היה מראשוני החלוצים פורצי חומות העיר העתיקה, ממייסדי נחלת שבעה, הוציא לאור עיתון שנחשב למודרני לתקופתו וביקש להכניס רוח חיים וחידוש בכלכלת הישוב העברי. הוא היה ממייסדי פתח תקוה וידוע גם כמי שלימים הפזמונאי יורם טהרלב כתב עליו את הבלדה המפורסמת שהושרה בידי אריק אינשטיין וחבורת לול. אולם מה שפחות ידוע הוא שר' יואל משה סלומון, מן החלוצים המפורסמים, גם שלח את ידו בכתיבת פרוזה, שירה ופובליציסטיקה.
כתבי יד ספרותיים פרי עטו נתגלו לאחרונה במהלך הכנות לכינוס ענק של משפחת סלומון לדורותיה - מן המשפחות הענפות בישראל במלאת 200 שנה להגעת אב המשפחה שלמה זלמן צורף (ראש"ז) לארץ. הכינוס יתקיים בתיאטרון ירושלים בסוף אוקטובר, ותימסר בו הרצאה על כתביו הספרותיים של יואל משה סלומון (ימ"ס) מפי פרופ' טובה כהן מאוניברסיטת בר-אילן, החוקרת תיאורי ארץ ישראל בתקופת ההשכלה.
במשפחה דמויות מוכרות כתעשיין אלי הורביץ, פרופ' מאיר חת, נשיאת קרן ירושלים רות חשין (סלומון) ובעלה השופט העליון מישאל חשין, המזרחן פרופ' שמעון שמיר הסופרת יהודית קציר, הזמר עדי שלמון ורבים.
פרופ' טובה כהן מעניקה הצצה לסיפור אחד שכתב ימ"ס וראה אור בעיתונו "יהודה וירושלים" אותו ערך והוציא לאור בשנים 1878-1877. "מצאתי אצל יואל משה סלומון שני סוגי תיאורי נוף ארצישראלים: האחד ריאליסטי מאוד ומתאר את שממתה של הארץ. אולם בצידו הוא גם מאזכר (במודע או שלא במודע) תיאורים ספרותיים אידיאליים של ארץ ישראל שבימיו כבר היו ידועים לקוראי העברית המשכיליים - התיאורים האידאליים אוטופיים של ארץ ישראל ברומנים של אברהם מאפו משנות החמישים והשישים של המאה ה-19. יואל משה סלומון חי אפוא את ארץ ישראל בשני מישורים כל הזמן, המישור האוטופי האידיאלי והמישור המציאותי אותו הוא רואה לנגד עיניו.
"הסיפור הנקרא 'משא גיא חיזיון, סיפור חזיוני מתהלוכי ערי הקודש' (אולי אף בהשפעת שם ספרו של אברהם מאפו "חוזה החזיונות הוא למעשה סיפור לא גמור. לא ברור למה בעצם רצה ימ"ס לפתחו, אולי אף לרומן. הנה קטע מתוך הפרק ה"מלון ביפו":
  • לא אל בית מלון אורחים גדול ורחב הידיים אנהגך כיום קורא נחמד, אלא מלון אשר נבוא כיום, לא תמצא בו בתים נאים ועליות מרווחות כאשר יחזו עיני איש בעיירות הגדולות היושבות על חוף הים באירופה. כי הטרם תדע כי על אדמת הקודש עומדות רגלינו, ארץ אשר לבשה בגדי אבל כאלפיים שנה וכאלמנה המקוננת על בעל נעוריה עוד עיניה ייזלו מים . כי על כן נשמח כעת גם על השם בית מלון אורחים אשר נמצא היום בעיר הזו שלפנים לא מצא עובר אורח אף מקום ללין... ברחובות צרות ועקלקלות ימהרו נושאי החפצים לעלות ולירד על אבני הנגב חתחתים בדרך והאיש הזר בעל המלון ימהר אחריהם והאורחים מרוב תימהון וריגשת נפשם ינהגו בכבדות".
"תיאורים אלה נכתבו ב-1877, עשרות שנים לפני ש"י עגנון וברנר. מפגש ראשון ומעניין של סיפורת ברוח משכילי מזרח אירופה בני המאה ה-19 עם הנופים הריאליים של ארץ ישראל האמיתית, עליה הם רק חלמו", אמרה כהן.
בחודש אוגוסט 1851, לפני 160 שנה נרצח בידי מתנקש ערבי, הראש"ז, שאת עלייתו לארץ יציינו בני המשפחה בכינוס הגדול בירושלים. נכדו יואל משה סלומון היה בן 13 כשנרצח סבו, והיה לקורבן הטרור הראשון בישראל. כבר אז שלח ידו בכתיבה עת כתב שיר קינה לסבו. וכך כתב בין היתר: "שם בעמק הבכא קול ילל נשמעת מאנקת חליכה לב אבן קורעת. הוי שוד ופרץ הוי גיבור ישראל, שם שוכב ארץ חלל, בדם יתגאל". ובהמשך: "עוד כשמך ישראל כן ככוח היית, גם את מלאכי אל בגבורה שרית. וכנשר בקרב על אויב דאית והמון ברקים רב עליהם רבית. ובסוף: קול כרמה בשופר השמיע ולערוך מלחמה על אויב תריע, ונקום נקמתך מצורר וצר ושלם לאויבך על שפת דם ניגר. עורה נא ישראל מתקדמת ליל עורה זרוע אל, עורה אזור חיל".

לאחרונה אף נמצאה מחברת מאמרים ומדרשים בנושאי דת ומצוות הכתובה בכתב ידו של יואל משה סלומון, כתב יד נאה מאוד. להלן אחד מדפי המחברת המספר סיפור על שלושה בנים שמרדו באביהם וכעונש הוא שולחם לעבוד בפרך כעבדים אצל איכר אכזר - מטפורה לעבדות בני ישראל במצרים. הנה אחד מדפי הסיפור בכתב ידו של ימ"ס
תאריך:  29/08/2011   |   עודכן:  29/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכתבים האבודים של יואל משה סלומון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר בת-שבע מרקוס
שינויים במראה העור ובמבנה הפנים, המעידים על גיל או הזדקנות, הינם בעלי חשיבות גדולה    תעשיית התרופות והקוסמטיקה פועלת כל העת לטפל בסימני ההזדקנות ולהשיב את מחוגי השעון לאחור או לפחות להאט את הקצב
עמי דור-און
מחקר של חיל האוויר האמריקני קובע כי בידי ישראל יש מספר פצצות "תרמו נוקליאריות" שבשפת הדיבור קרויות "פצצות מימן". פצצות אלה הן הנשק הנורא ביותר בתולדות האדם שגם המעצמות הגדולות כבר אינן משתמשות בו, מרוב פחד שהפעלתו עלולה להביא לכך שהגזע האנושי ייכחד מעל פני האדמה    מומחים ישראלים משתתפים בכינוסי "ועידת פאגווטש" הבינלאומית הבודקת את השאלה: "כיצד ניתן לשכנע את ישראל לצמצם את מאגר הנשק הגרעיני שברשותה"
אתי קגן
פחד נטישה, בריחת שתן, חרדות, אגרסיביות, שינה לא סדירה, חוסר תיאבון ופחד להישאר לבד בחדר הם רק חלק מהטראומות שחווים הילדים כתוצאה ממצב של מלחמה    כיצד הדבר משפיע על התנהגות הילדים? ואיך ניתן לטפל בבעיות הללו?
אדוארד אטלר
המוח היהודי שוב טיפס גבוה. הוא פיתח מחשב המפנק את הנהג בשירותי תקשורת, מידע ופנאי, אך האפליקציה הכי חשובה - איננה בו
חגית כהן
המאהל הכי אומלל במדינה מחכה לאיזו לטיפה מהתקשורת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il