X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ניילונים של מזל [צילום: אלי אלון]
מחנה פליטים בעזה או קבר של אדמו"ר?
מנכ"ל מנהלת מבני הדת בעיריית ירושלים: המבנים ברחבת קבר האדמו"ר מזוועהיל ליד הכנסת פועלים שלא כחוק מאשר שלא קיבלו התרי רישוי כנדרש בחוק ביקור במקום מגלה עזובה ולכלוך יזמים מאחת החסידויות "אימצו" את המקום, הביאו מכולה המשמשת למחסן ולקופת צדקה גדולה

עשרות חסידים ומאמינים פוקדים פעמיים בשבוע, בימים שני וחמישי, את קברו של האדמו"ר ר' גדליה משה גולדמן - אחד מאדמו"רי חסידות זוועהיל הקבור בבית הקברות בגבעת-רם (שייח' באדר), הנמצא לא רחוק ממשכן הכנסת ובסמיכות לגן סאקר למרגלות הצד המזרחי של בית המשפט העליון.
התופעה החלה לפני שלוש שנים לאחר שהופצה שמועה כי האדמו"ר נגלה לגביר חסיד מאנגליה בחלום ואמר לו שאם יתפלל בימים שני, חמישי ושני (שמיד אחריו) על קברו, תתגשם משאלתו ותבוא הישועה שהוא מחפש. לטענת החסיד, משעשה כדברי האדמו"ר - הוא אכן קיבל את מבוקשו ומשאלתו התגשמה. מאז הופצה השמועה, הפך הקבר למקום עלייה לרגל לרבים הבאים להתפלל במקום ולבקש בקשות ומשאלות.
ביקרתי בשבת האחרונה (27.8.11) במתחם הקבר וכן מספר פעמים בעבר. אין לי דבר נגד התופעה, אבל מתחם הקבר הפך למפגע חזותי וסביבתי בולט ומכוער: לכלוך של שקיות ניילונים, בקבוקים, ניירות בכל פינה. הלכלוך במקום הוא תופעה קבועה ואיש לא טורח לנקותו מזה זמן רב.
קבוצת יזמים מאחת החסידויות "אימצה" את המתחם שהוא שטח ציבורי ועושה בה כבשלה. למקום הובאה סככת בד גדולה כשבצידיה יריעות ניילון ובדים מכוערים, וארונות ישנים ומעופשים הובאו למקום לשם אחסון ספרי תפילה וקודש.
בנוסף הובאה למקום מכולה בגודל משאית (קונטנר) המשמשת מעין משרד/מחסן וקופת צדקה גדולה. בצידי המכולה מצויים שני חריצים גדולים, לשם מתבקשים הבאים לקבר האדמו"ר לשלשל כספי צדקה. צמוד למתחם ולמכולה קיים עץ ש"נעטף" כולו על-ידי המתפללים בשקיות ניילון. הבנתי שמדובר באמונה למזל.
חשוב לציין כי מדובר בשטח פתוח וירוק - סוג של ריאה ירוקה, שהוא בעצם המשכו של מתחם התחנה לחקר ציפורים של החברה להגנת הטבע, ובמקום מבקרים חובבי טבע ותיירים, והנה צצו להם במקום הפסטורלי, היפה והירוק הזה, מבנים ומתקנים מכוערים, המזכירים מחנה פליטים בעזה. מדובר בשטח חילוני שאין בו שכונות חרדיות.

"מדובר בענייני קדושה"
מבנה ללא היתר [צילום: אלי אלון]

נודע לי כי המבנים באתר, הגם שמדובר במבנים ארעיים, לא קיבלו היתרי רישוי כנדרש בחוק. למעשה, במשך חודשים רבים ואף שנים, פועלים ללא מתן רישוי כחוק.
יצחק הנאו, מנכ"ל המינהלת למבני דת בעיריית ירושלים, מאשר בשיחה איתי, כי אכן המבנים במקום לא קיבלו היתרי רישוי, והם מכוערים ולא מכובדים, "תהיה בטוח שהם יעופו מהמקום. פנינו ליזמים המפעילים את המקום בדרישה להציג תוכניות להקמת מבנים ראויים, אחרת נפנה את המבנים הלא חוקיים. הם הגישו לנו תוכניות בנייה שאותן פסלנו בגלל אי-היותן מתאימות. ביקשנו מהם שוב להגיש תוכניות בנייה אחרות ואנו מנהלים איתם משא-ומתן להגיע להסכמה לאפשר להם בנייה של מקום מפואר עם נגישות לנכים ועם שירותים".
לשאלתי, מדוע פועלים במשך זמן כה רב מבנים ללא היתר והם אינם מפונים כחוק, משיב יצחק הנאו: "הגענו למסקנה כי עדיפה דרך ההידברות עם היזמים מהחסידות, על פני אכיפה וצעדים משפטיים ארוכים ומסורבלים. מה גם שמדובר בענייני קדושה שבהם נדרשת רגישות מיוחדת: איך זה ייראה אם נפנה מבנים של אתר קדושה?".
יש בעובדה שלא מפנים מבנים, אפילו ארעיים, ליד קברים, שיחיד או קבוצה מחליטים ביום בהיר אחד שהם קדושים וקבורים בהם צדיקים, תקדים מסוכן ושלילי לגבי בתי קברות אחרים. חשוב להבין כי הכרזה על קבר כקבר צדיק, מביאה, לעיתים, בעקבותיה, מקור הכנסה כספי לא מבוטל, והדבר מושך יזמים עסקיים לגרום להכרזה על קבר כמקום קדוש.
קורא אני לפעילי ציבור ולפעילי סביבה בירושלים ומחוצה לה, לבדוק את הנושא לעומק ולוודא שהמבנים הקיימים והמכוערים ברחבת קבר האדמו"ר מזוועהיל, אכן יפונו מהמקום כהבטחת יצחק הנאו, והתוכניות להקמת מבנים חדשים ומפוארים, כדבריו, לא יפגעו בטבע ובסביבה. אין להיכנע ללחצים פוליטיים ואחרים אם אכן אלה קיימים בנושא זה.

[צילום: אלי אלון]
תאריך:  01/09/2011   |   עודכן:  01/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחנה פליטים בעזה או קבר של אדמו"ר?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
בית קברות
סטמר  |  1/09/11 21:10
 
- בית הקברות
בלז  |  1/09/11 21:29
2
עבודת אלילים כיבר אמרנו ל"ת
מפעל הפיס  |  2/09/11 09:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאון אלי
מחזה המספר על יחסים במשבר בין זוגות כאשר הכל מתרכז סביב השאלה מהי היום נאמנות. חמישה סיפורים המשתלבים בסוף בחקירת משטרה החוקרת את סיבות היעלמותה של פסיכיאטרית. מומלץ לראות את ההפקה
עליס בליטנטל
אחת מפניני המחזאות של הקלאסיקה המודרנית היא "העלמה יוליה" מאת אוגוסט סטרינדברג (מ-1888). ליחה לא נס עד היום, והנושא המגרה של יחסי גבר-אישה ועד כמה היצרים נבללים בהבדלי מעמדות, כל זה חי וקיים עד לרגע זה. תיאטרון הספריה, המעלה אך ורק מחזות איכות משובחים, עם בוגרים צעירים או ותיקים של בית צבי, ממשיך במסורת שהטביע גרי ביל"ו, המנהל הקודם של המוסד
רועי אורן
אחת הסדרות הבולטות באמצע שנות-ה-70 הייתה "ימים מאושרים" אשר שודרה ברשת הטלוויזיה האמריקנית ABC ואשר הצמיחה לנו כוכבים כטום בוסלי המנוח ורון הווארד. הנה קווים לדמותה
אורן פרסיקו
עיתונאי רשות השידור תיארו אמש במועצת העיתונות כיצד לשכת ראש הממשלה נתניהו מנהלת בפועל את מערכות החדשות בערוץ 1 ורשת ב' ומנסה למנוע את סיקור המחאה החברתית
אלישע פורת
חילוף מכתבים קצר בין הקיבוץ לתנועה, חושף בפנינו טפח מההשפעה הפוליטית העצומה שהייתה אז לתנועה על כל תחום בחיי הקיבוצים. והאמנות בכללם. השאילתה חשפה את הלחץ שראשי התנועה לחצו אז גם על האמנים, ולא הרשו להם לעשות דין לעצמם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il