X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מוזיאון תל אביב לאמנות [צילום: איתמר לוין]
מי יהיה מנהל מוזיאון תל אביב?
מאז נפטר פרופ' מוטי עומר, מנהל מוזיאון תל אביב, העולם כמרקחה. הביצה האמנותית הישראלית, שבמרכזה קבוצת אמנים החושבים עצמם לקובעים, החליטו שמי שצריכים לבחור את המנהל החדש אמורים להיות אנשי מקצוע, קרי גם אמנים, ולא אספנים בעלי הון
פרופ' מרדכי (מוטי) עומר ז''ל, המנהל ה''מיושן'' של המוזיאון [צילום: מוזיאון תל אביב לאמנות]

אז יש לי חדשות עבורכם. התעלולים שעוללתם בימי ניהולו של המוזיאון בידי מרק שפס - לא יחזרו עוד. הקץ לשטחיות ואזלת היד והכניעה לקול ההמון. מה שאז הוריד את שפס מכהונתו, השאיר את המוזיאון ללא יד מכוונת כמה שנים, וגם בעת כהונתו, בשל לחצי ההמון - גרם להתעלמות מוחלטת מכל מה שנוצר באמנות הישראלית עד דור ה"אמנות הענייה", תרתי משמע. רק מוטי עומר השיב לקלאסיקה העברית את מקומה וכבודה האבוד. ועל כך כינוהו ה"אמנים" - מיושן.
בשל לחצי ה"אמנים" החשובים בעיני עצמם, שעשו רעש וגלים - ביטל נדבן שרצה לתרום למוזיאון תל אביב שתי עבודות של פרנק סטלה, שהיו אמורות לכסות שני קירות ענקיים באולם הכניסה למוזיאון. כך גם לחצי הארכיטקטים הישראלים בזמנו גרמו לנדבן לבטל את תרומתו להרחבת מוזיאון ישראל, כי לטעמם, זה היה מקלקל את המורשת ההיסטורית של הבניין הישן והמיושן שנשאר על תילו. למעשה, התנגדותם נבעה מהסיבה שהמתכנן החדש לא היה מקומי. ורק הודות למאמצי המנהל ג'ימס סניידר, נמצא לאחר שנים, סכום כסף לשם שיפוץ חלקי על גבי הבניין הישן שנשאר. כמו-כן, ביטל גדול הארכיטקטים בעולם כיום, פרנק גרי, את התנדבותו לעצב את התוספת למוזיאון תל אביב, בגלל קנאת המהנדסים המקומיים. אבל גם לאחר תחרות בינלאומית, זכה במכרז ארכיטקט אמריקני.
בכל ארצות המערב, תוכלו לראות על קיר באכסדרת הכניסה למוזיאון, שלט ברונזה ענק עם שמות כל התורמים, בעלי ההון והאספנים, שתרמו למוזיאון את אוצרות האמנות שלהם. רק בזכותם עומדים מוזיאונים ענקיים מלאי שכיות חמדה, שהעם יכול ליהנות מהן ולהרחיב את השכלתו ואת דעתו. בראש הדירקטוריונים ומועצת המנהלים של המוזיאונים הגדולים בעולם, יושבים אלה שתרמו את האוצרות למוזיאון (כמו לאודר במוז' ויטני, וכולי) וכן ממשיכים לתת מענקים מדי שנה, ורק בזכותם המוזיאונים פתוחים.
כך היה מאז החלה האמנות לפרוח - עוד בימי הביניים, כשהפטרונים הגדולים ומזמיני יצירות מטובי האמנים היו ראשי הכנסייה, האצילים והמלוכה. הציור והפיסול צלחו את ההיסטוריה והגיעו לשיאיהם רק הודות לפטרונות העשירים. כך גם כיום. לכן, בעל המאה הוא בעל הדעה. וראוי על כן שהם ייבחרו מנהל שעל-פי ידיעתם והכרתם אותו - יידע לנווט את המוזיאון כלכלית, להשיג תרומות מתומכים, ובזכות פועלו המוזיאון ימשיך ליהנות את הצופים אוהבי האמנות.
כל טענות האמנים המקומיים שלנו, שהם חפים מכל ידע על המתרחש בעולם האמנות כולו, כל טענותיהם - הבל הבלים. נכון שאוצר במוזיאון חייב להיות בעל תואר שלישי או פרופסור עם ידע מקיף בתחומים שהוא מומחה בהם. כך יש בנפרד אוצר לפיסול, אוצר לאמנות פלסטית, אוצר לצילום, אוצר לרישום וכולי. מעל כולם צריך להיות אוצר-על. כך היה תמיד במוזיאון ישראל, ועל כך הוא מתברך.
משרות מנהלים במוזיאון אינן נתונות לשיקול דעתם של אמנים או כאלה שסיימו לא מכבר חוג לאמנות או אוצרות באוניברסיטה. ניסיון עתיר שנים והכרת המאטריה - לא יסולאו בפז.
לכן, אל תתלהמו. את שם המנהל החדש של המוזיאון כבר אמרו לי בחו"ל, אפילו נקבו במועד הפגישה עמו. אז חבל על המאמצים. הירגעו, המשיכו לנסות להיות אמנים, וגם אם לא תגיעו להילה שחשבתם - הרי עצם היצירה היא התענוג הגדול ביותר, אם היא בעלת ערך.

תאריך:  02/09/2011   |   עודכן:  02/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
מנכ"ל מנהלת מבני הדת בעיריית ירושלים: המבנים ברחבת קבר האדמו"ר מזוועהיל ליד הכנסת פועלים שלא כחוק    מאשר שלא קיבלו התרי רישוי כנדרש בחוק    ביקור במקום מגלה עזובה ולכלוך    יזמים מאחת החסידויות "אימצו" את המקום, הביאו מכולה המשמשת למחסן ולקופת צדקה גדולה
ליאון אלי
מחזה המספר על יחסים במשבר בין זוגות כאשר הכל מתרכז סביב השאלה מהי היום נאמנות. חמישה סיפורים המשתלבים בסוף בחקירת משטרה החוקרת את סיבות היעלמותה של פסיכיאטרית. מומלץ לראות את ההפקה
עליס בליטנטל
אחת מפניני המחזאות של הקלאסיקה המודרנית היא "העלמה יוליה" מאת אוגוסט סטרינדברג (מ-1888). ליחה לא נס עד היום, והנושא המגרה של יחסי גבר-אישה ועד כמה היצרים נבללים בהבדלי מעמדות, כל זה חי וקיים עד לרגע זה. תיאטרון הספריה, המעלה אך ורק מחזות איכות משובחים, עם בוגרים צעירים או ותיקים של בית צבי, ממשיך במסורת שהטביע גרי ביל"ו, המנהל הקודם של המוסד
רועי אורן
אחת הסדרות הבולטות באמצע שנות-ה-70 הייתה "ימים מאושרים" אשר שודרה ברשת הטלוויזיה האמריקנית ABC ואשר הצמיחה לנו כוכבים כטום בוסלי המנוח ורון הווארד. הנה קווים לדמותה
אורן פרסיקו
עיתונאי רשות השידור תיארו אמש במועצת העיתונות כיצד לשכת ראש הממשלה נתניהו מנהלת בפועל את מערכות החדשות בערוץ 1 ורשת ב' ומנסה למנוע את סיקור המחאה החברתית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il