X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
השופט משה בר-עם והשופטים מרים מזרחי ויורם נועם מבית המשפט המחוזי בירושלים אישררו בעקיפין את המסקנות של מוחמד בכרי בסרטו "ג'נין ג'נין". הקול הצלול הבודד של השופט נועם סולברג לא הספיק על-מנת להכריע את הכף
▪  ▪  ▪
השופט נעם סולברג [צילום: בוצ´צ´ו]
הקול הצלול של סולברג נותר בודד במערכה. יש שופטים בירושלים, אבל כנראה לא מספיק

זו הייתה אחת התביעות המקוממות של פלשתינים כנגד צה"ל.
האירוע המדובר התרחש באביב תשס"ב. כזכור, בתקופה זו התמודדה ישראל עם גל טרור אכזרי ורצחני שהיכה בערים ובשווקים במשך חודשים ארוכים. גלי מתאבדים התפוצצו באוטובוסים וברחובות, מסעות הרג של מחבלים זרעו מוות בישובים ופיגועי ירי הפכו את הנסיעה בצירים לרולטה רוסית. לאחר הטבח במלון פארק בנתניה בליל הסדר, והרצח של שלושת דורות משפחת גביש באלון מורה, החליטה ממשלת ישראל לצאת למבצע רחב היקף על-מנת לבער את קִני הטרור במרחבי יהודה ושומרון.
מבצע 'חומת מגן' נוהל כמלחמה לכל דבר ועניין וכלל גיוס מילואים בהיקף חסר תקדים. הקרבות היו עקובים מדם: צה"ל ספר עשרות הרוגים ופצועים בלוחמה בשטחים עירוניים צפופים כשהאויב מנצל באופן ציני את האוכלוסיה האזרחית ופועל מתוכה. הקרב הקשה ביותר התרחש בעיר ג'נין. כוחות שנכנסו לקסבה נקלעו למארבים קטלניים, התמודדו עם מטעני חבלה מורכבים ועם מכשולים ממולכדים, כשהמחבלים פוגעים בהם מתוך האוכלוסיה האזרחית.
לאחר שוך הקרבות, הגישה משפחה פלשתינית תביעת פיצויים גדולה נגד צה"ל, בטענה שיומיים לאחר הקרב הגדול בג'נין ירה טנק של צה"ל שחנה בפאתי העיר בבן משפחתם, קטין כבן 14, והרגו. המשפחה תיארה את האירוע בצבעים פסטורליים. היא טענה שפארס ענאד-זבן התהלך לתומו ברחוב עם אחיו בדרכם למכולת השכונתית, ופתאום, סתם כך ללא סיבה, נורה פארס בידי חייל מ"כוחות הכיבוש" שעמד על צריח טנק שחנה בצומת הכניסה למחנה הפליטים בג'נין, ונהרג.
צה"ל בדק את התלונה וקבע שלא היו דברים מעולם. ביומן המבצעים של החטיבה, שמתעד בשיטתיות כל אירוע ביטחוני בגזרה, לא היה כל אזכור של ירי או של אירוע חריג באותו היום. צה"ל טען בתוקף ששום טנק לא חנה בפאתי העיר באותו היום וכל הסיפור לא היה ולא נברא. נוסף על כך, המשפחה הרי טענה שאחד מאנשי צוות הטנק עמד על הצריח עם נשקו האישי וירה ממנו על הנער, אך ראש מטה החטיבה טען שהתיאור הזה אינו אפשרי, שכן לא ייתכן שבמצב הביטחוני ששרר באותה התקופה היה עומד מפקד טנק חשוף מחוץ לכלי במחנה הפליטים שבו יומיים קודם לכן נהרגו לוחמים רבים. המשפחה התבססה על עדויות בעל פה בלבד ולא הביאה שום צילום רנטגן או הוכחה רפואית אחרת לכך שהבן נהרג מירי כדורי צה"ל.
במהלך המשפט הביא עורך הדין אריאל אררט מפרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי) עדות שנגבתה בידי חוקרים פרטיים מאדם בשם כאמל - בעל חנות מכולת באזור. הוא טען שהאירוע שהצעיר נהרג בו היה התפרעות המונית של כמאתיים צעירים שהסתערו בבלוקים ואבנים על חיילים בצומת, ושההרוג היה בין המתפרעים.

העביר את נטל ההוכחה

הטענה שטען שופט בית משפט השלום בירושלים משה בר-עם כלפי המדינה הייתה מדהימה: מאחר שהאירוע לא הופיע ביומן המבצעים, המשמעות היא שלמדינה אין גִרסת נגד לטענות התובעים. לכן היא לא יכולה להוכיח שהאירוע שבמהלכו נהרג המתפרע היה חמור ברמה שמצדיקה ירי בנשק חי והיא חייבת בפיצויים. גורם בפרקליטות טוען שמתן פיצויים למשפחה הוא למעשה הודאה בכך שחיילי צה"ל ביצעו פשע מלחמה חמור, שכן משמעות הפסיקה היא שבית המשפט קובע שחייל צה"ל רצח נער בדם קר. גם את עצם הטיעון של השופט בר-עם הוא אינו מבין: "זה ממש כמו בקלישאה - לך תוכיח שאין לך אחות".
הפרקליטות הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים. הערעור נידון בפני השופטים מזרחי, נועם וסולברג. מזרחי ונועם קבעו שיש בתיק מחלוקת עובדתית והחליטו שלא להתערב בפסק של בר-עם, אך דעת המיעוט של סולברג מצביעה על חוסר ההיגיון בפסק של משה בר-עם. שהרי מה עשה השופט בר-עם? הוא קיבל את הגרסה של הפלשתינים ודחה את טענת צה"ל למרות שהחוקרים הפרטיים הוכיחו שהמשפחה שיקרה כשתיארה ירי בדם קר בסביבה פסטורלית וללא שום סיבה נראית לעין [בר-עם אף גינה את המשפחה על השקרים שמופיעים בתביעה]. אך תמוה מכך, בר-עם המציא למעשה גרסה חדשה שלא טען אף אחד מהצדדים. הוא החליט על דעת עצמו שהמחבל נהרג מאש חיילי צה"ל, אך במהלך הפרות סדר מינוריות.
בר-עם העביר את נטל הראיה למדינה ותבע ממנה להוכיח שהירי היה סביר ונדרש. אבל צה"ל לא יכול היה להוכיח את גרסתו כי לטענתו המקרה כלל לא התרחש, ויכול להיות שהמתפרע נהרג בכלל מאש פלשתינית או מסיבה אחרת.
ה'לופ' המשפטי יוצא הדופן של בר-עם הוביל למסקנה המוזרה: העדים של הפלשתינים טענו שהוא נורה מירי צה"ל -> העדר הראיות הרפואיות אינו מעלה ואינו מוריד -> על הצבא מוטלת החובה להוכיח שהירי היה סביר -> בגלל שהצבא טוען שלא היו דברים מעולם הרי שהוא חייב לשלם פיצויים.
הפרקליטות מתכוונת להגיש בקשת רשות ערעור לעליון. צריך להבין שהעברת נטל הראיה במשפט נזיקין מהתובע לנתבע היא מעשה חריג שנעשה רק בנסיבות קיצוניות, ובכלל - חוק הנזיקין קובע שגם המקרים יוצאי הדופן שבהם מעבירים את נטל הראיה לנתבע [טענת "הדבר מדבר בעדו" או "דבר המסוכן"] לא חלים על מדינה. בשורה התחתונה הקול הצלול של סולברג נותר בודד במערכה. יש שופטים בירושלים, אבל כנראה לא מספיק.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  01/10/2011   |   עודכן:  02/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקול הצלול של סולברג
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כן ירבו שופטים בדמותושל סולברג
ירדנה  |  2/10/11 07:33
2
השופט סולברג וחוקי הר-ניר
סובול עידן  |  2/10/11 10:54
3
צדק צדק תרדוף
אלטער קרקר  |  3/10/11 18:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה גלוזמן
פינחס ענברי, מזרחן בכיר המתמחה ברשות הפלשתינית, מציע לא להתרגש מהבקשה להכריז על מדינה פלשתינית, אך גם לא להיות שאננים. הפלשתינים לא יקימו מדינה של ממש, בין היתר כי אין להם כלכלה של ממש
יואב יצחק
העיתונאי-פרשן בן כספית כתב טור בדיוני במעריב וכדרכו המפוקפקת מתגולל על נתניהו    בעבר פרסם בן כספית לא מעט בדותות וגרם נזק עצום לאמינותו של מעריב ולהטעיית הקוראים
אריקה קוברי
ראיון עם אבנר רוזנגרטן - מנהל המכון הפורנזי היחיד בארץ
ד"ר י. אבנד, ד"ר ר. אנדוולט
חשוב להקפיד על משקל גוף תקין    אם הינכם מעשנים, הפסיקו כבר היום    מומלץ לבצע פעילות גופנית סדירה לפחות 4-3 פעמים בשבוע    חשוב להימנע ככל הניתן מאכילת מזונות להם אחוזים גבוהים של שומנים רוויים, שומן טרנס וכולסטרול
צבי גיל
ביקור בברלין בירת גרמניה הוא ליהודי ולישראלי אניגמה ומטוטלת היסטורית שנעה בין פסגות של הישגי אנוש לבין שפל האדם במעמקי התהום    לישראלי ניצול שואה זהו מערבל רב עוצמה בין מה שהעין רואה ולבין מה שהלב חש    אך בצד חשבון היסטורי מר ונוקב יש גם גאווה אישית אדירה    הם לא השמידו אותנו כפי שתכננו    הבסנו אותם    במוקד הרוע האולטימטיבי בעידן שלנו - באנו לומר להם: אנו כאן, עשינו זאת
רשימות נוספות
ולא לזנב  /  עדי ארבל
הותקף אנטישמית, ותרם כספי הפיצוי למשפחת פוגל  /  צביקה קליין
אובמה לוחץ על נתניהו לעצור יוזמות חקיקה בקונגרס  /  אריאל כהנא
עניין של סוס  /  אדוארד אטלר
מציאות או מְסִיוּט  /  חגית כהן
הצעה לסליחות  /  שמואל שפירא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il