X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ד"ר פליקס פבלוצקי מומחה לדרמטולוגיה   |  מרכז רפואי שיבא
עבור אלפי ישראלים הסובלים מבעיות בעור הידיים, תקופת החגים, בה מבצעים עבודות בית הכוללות מגע עם חומרים מגרים שונים, קשה במיוחד להלן סדרת המלצות עבורם
▪  ▪  ▪
השתמשו בכפפות [צילום: פלאש 90]

תקופת החגים מאופיינת, בין היתר, בהכנות רבות הכוללות: בישולים, ניקיונות, סדר וארגון לקראת המפגש עם האנשים הקרובים ביותר אלינו. למרות הלחץ, רבים נהנים מתקופת ההכנות וממהלך החגים. עם זאת, עבור ישראלים רבים הסובלים מאקזמה מתמשכת בעור הידיים ועוד אלפים הסובלים מתופעות זמניות של אקזמה - זוהי תקופה של סבל רב.
אקזמה מתמשכת בידיים, באה לידי ביטוי בשלביה הראשונים בצורת שלפוחיות, מלוות הפרשה וגרד, ההופכות בהדרגה ליובש מלווה בסדקים וחתכים עמוקים וכואבים, וכל זאת יחד עם הרגישות למגע עם מים. אותם חולים חווים, במיוחד בתקופת החגים, את הסבל הרב, הן מבחינה פיזית בעקבות עבודות הבית הנדרשות והמגע עם החומרים המגרים השונים והן מבחינה נפשית בעקבות הצורך לצאת מהבית ולפגוש אנשים רבים במהלך החגים שאמנם רובם בני משפחה, אך למרות זאת, בקרב רבים מן החולים, הבושה הנלווית למראה הקשה של כפות הידיים, גדולה עד מאוד והם מסתירים את כפות ידיהם גם מהאנשים הקרובים אליהם ביותר.

כללים שיעזרו להפחית מעוצמת הסימפטומים הקשים

חומרי ניקוי
מומלץ להימנע מחומרים מגרים. חומרים אלה כוללים מים שגורמים באופן פרדוקסלי ליובש, כאשר עם התנדפותם הם מייבשים את העור. הדבר נכון גם לגבי זיעה. חומרים נוספים הידועים כמגרים הם משפחת הדטרגנטים - חומרי הניקוי השונים, החל מסבונים ועד מסירי שומנים וחומצות ניקוי. חומרים אלה הם במקרים רבים בעלי רמת בסיסיות גבוהה המסייעת להרס השומנים השומרים על המבנה התקין של העור. רכישה מותאמת של חומרי ניקוי, במידת האפשר, עשויה למנוע או לצמצם את הסימפטומים.
קיימים חומרים נוספים הידועים כמעוררי תגובה אלרגית ועלולים אף הם לעורר התפרצות של סימני אקזמה אצל חלק מן החולים. בין חומרים אלה ניתן למנות את המתכת ניקל, הנפוצה בסירי ברזל ישנים ובקופסאות שימורים, חומר בשם לאוריל סולפט המצוי בסבונים ישנים עלול אף הוא לעורר תגובה. חומרים שונים הנמצאים בצבעים לשיער ידועים אף הם כמעוררי אלרגיה. מעבר לכך, גומי לסוגיו מעורר אף הוא אלרגיה ומעורר סימפטומים של אקזמה במקרים רבים בקרב רופאים, סייעות רופאי שיניים ואחיות המשתמשים בכפפות לטקס לאורך זמן.
תזונה
תגובות אלרגיות עלולות, בחלק מן המקרים, להתעורר בעקבות אכילת מזון המכיל אלרגנים. בקבוצה זו ניתן למנות את מאכלי הים, מאכלים מקופסאות שימורים או שבושלו בסירי ברזל ושקדים העלולים להכיל ניקל המוזכר מעלה. תיאוריה נוספת גורסת, כי החומרים מעוררי האלרגיה והגירוי, חודרים לגוף דרך הסדקים והפצעים בכפות הידיים, ובכך משרים את התגובה האלרגית.
שימוש בכפפות
במידה ואין מנוס משימוש במים ובחומרי הניקוי השונים, מומלץ להשתמש בכפפות בעלות בטנת כותנה. ניתן לרכוש כפפות כותנה דקות ולהשתמש בכפפה נוספת מגומי או לטקס על-גבי כפפות הכותנה שסופגות את הזיעה.
שימון קבוע
מעבר לכך, מומלץ לשמור על שימון קבוע של הידיים בוזלין או דומיו. למרות אי הנעימות הכרוכה בידיים שמנוניות, אין ספק שזוהי תופעה עדיפה על ידיים יבשות, סדוקות וכואבות.
תמיכה נפשית
מעבר לטיפול הפיזי, חשוב לתמוך בסובלים מאקזמה גם מבחינה נפשית. ידוע כי מתח וחרדות מהווים גורם נוסף להתפרצות ו / או החרפת הסימפטומים, מה שיוצר מעגל של התעצמות התעוקה הנפשית כתוצאה ממצב הידיים הקשה, וחוזר חלילה. אי לכך, מטופלים רבים מקבלים טיפול גם לסימפטום הקשה הזה באמצעות תרופות ו / או תרפיה.
אופן הטיפול בבעיה
חולים רבים נמנעים מביצוע עבודות הבית ומצליחים למצוא מזור בעזרת הימנעות ממגע עם אותם חומרים מגרים הכוללים חומרי ניקוי למיניהם ואפילו מים שמגבירים את תופעת העור היבש. אותם אלה שלמרות זאת סובלים מסימנים שונים מקלים את מצבם באמצעות שימון העור על-ידי משחות וקרמים, ובאמצעות משחות שונות המכילות סטרואידים על-מנת להקל על הסימפטומים הקשים.
חשוב לציין, ששימוש ממושך במשחות הסטרואידיות פוגע אף הוא בעור הידיים ולכן טיפול זה נהוג רק במקרים המתאימים ולתקופות קצובות.
במקרים הקשים יותר, חלק גדול מהחולים מוצאים מזור בטיפול פוטוטרפי המבוסס על קרינה אולטרה סגולה באורכי גל שונים. יתרה מזאת, עבור מאות מבין החולים שטיפולים אלה לא מביאים להקלה מספקת במצבם או שלא יכולים לעמוד בהשקעת הזמן הדרושה, ניתן טיפול בכדורים או בזריקות הפועלים לרוב לדיכוי מערכת החיסון ועלולים לגרום תופעות לוואי שונות הנובעות מדיכוי זה.
תרופה חדשה בשם טוקטינו שמשווקת באירופה ובקנדה אושרה לאחרונה לשימוש בישראל ועשויה לפתוח צוהר של תקווה עבור חולים שלא זוכים למענה מספק ממשחות סטרואידיות וטיפול פוטוטרפי. טיפול זה ניתן בבליעה (כדור) ומבוסס על נגזרת של ויטמין A אשר ידוע בסגולותיו לעור. תכשיר זה להבדיל, אינו פועל דרך דיכוי מערכת החיסון ובכך יתרונו.

הכותב הוא מומחה לדרמטולוגיה, אחראי על אשפוז יום דרמטולוגי ומכון לפוטוטרפיה במרכז הרפואי שיבא
תאריך:  10/10/2011   |   עודכן:  10/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התמודדות עם בעיות בעור הידיים בחגים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סיגל פרישמן
אני ממליצה לכולם להתחיל בשינוי הכולל אכילה מתונה, מספקת ושאינה עוברת את הגבול שממנו מתחילים להרגיש שכבר לא נעים לנו וכן שילוב של פעילות הגורמת מעבר לבריאות, תחושה נפלאה של רעננות ומצב רוח טוב
שירית בן-ישראל
אנשים אנרגטיים המנסים לקדם פרויקטים בעבודה או בחייהם, יוצאים מדעתם כשהם שומעים את המשפט "בואו נדבר אחרי החגים"    מה אפשר לעשות כדי לדרבן את הדחיין לפעול?
איתמר לוין
עו"ד בלפור קיוויתי הוא חבר מרכז הליכוד, ורק לאחרונה זכה למינוי מטעם השר גלעד ארדן. האם לעובדה זו יש קשר להימנעותה של המדינה מלהביע עמדה בעניינו, לאחר ששני בתי משפט מתחו עליו ביקורת? הדבר תמוה עוד יותר לנוכח העובדה, שבעבר הייתה זו דווקא המדינה שיצאה נגד שכר טירחה מנופח שסידר לעצמו
אורן פרסיקו
"כשעוסקים בשאלות פוליטיות טעונות שבמרכז השיח הציבורי, יש ליתן משקל רב-משמעות לזכות לחופש הביטוי", כתבה השופטת, וזיכתה את פעיל השמאל גדעון ספירו מהוצאת דיבתו של משה זר
אריה גלוזמן
האם הבנקאות האיסלאמית יכולה לייצב את המערכת הפיננסית העולמית הנמצאת בסערה בימים אלו? לפי תומכי השיטה התשובה היא חיובית. אך המציאות כנראה מורכבת יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il