X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בחלוף שישה עשורים מאז השואה, שוב יש עדנה לרובע השביעי של בירת-הונגריה. הוא נהנה ממעמד מיוחס של אתר-תיירות רשמי, שאליו נוהרים גם המוני תיירים לא-יהודיים. בתור שכזה אין דומה לו בשום מקום אחר בעולם
▪  ▪  ▪
בית הכנסת הגדול. חלק מרובע שוקק חיים [צילום: באדיבות משרד התיירות ההונגרי]
בתוך בית הכנסת [צילום: באדיבות משרד התיירות ההונגרי]

מבין הרובעים היהודיים המעטים, שעוד נותרו על פני הגלובוס, זוכה הרובע היהודי של בודפשט לעדנה מיוחדת. הוא נהנה ממעמד מיוחס של אתר-תיירות רשמי מטעם ממשלת הונגריה, ובתור שכזה אין דומה לו בשום מקום אחר בעולם. מעבר לזה, הוא גם מוכר כרובע המרתק והאטרקטיבי ביותר של עיר הבירה. את הימים שבין כסה לעשור עשינו ברובע שוקק החיים הזה, לא רק של הקהילה היהודית עצמה, אלא של תיירים מזדמנים, שנהרו אליו בהמוניהם גם ב"ימים הנוראים", כמו בכל עיתות השנה.
בחלוף שישה עשורים מאז התופת הנאצית, שוב פורח הרובע היהודי, הרבה בזכותה של ממשלת-הונגריה, שהשקיעה הון-עתק בשימורו בדרך הבומרנג: מלבד היוקרה הרבה שהיא העניקה לו - מעניק הרובע תמורה כספית מלאה ונאה למשרד התיירות הממשלתי.
נפל בחלקנו לחלוק את צום יום הכיפורים בבית הכנסת הגדול של בודפשט, הממוקם ברחוב דוהני, והנחשב לגדול שבבתי הכנסת של אירופה ולשני בגודלו בין בתי הכנסת שעל פני הגלובוס כולו. בליל "כל נדרי" הסתופפו בין כתליו, עד אפס מקום, מתפללים מקומיים ותיירים. מעבר ל-3,000 מקומות הישיבה שבו, מילאו את מסדרונותיו וחצרו אלפים נוספים.
קוריקולום
בשל מיקומו המרכזי ברובע השביעי ובזכות שני צריחיו הגבוהים שעל גגו והנראים למרחוק, ניתן לזהות את בית הכנסת בקלות יתרה. התפילה בו נערכת בנוסח רפורמי, מלווה בנגינת עוגב ובשירת מקהלה מחשמלת. ברחבת בית הכנסת, שעל קירותיו תלויות נברשות-בדולח מהודרות, ממוקמת אנדרטת "ערבה בוכיה" ל-2281 היהודים שנספו בשואה והקבורים בה. תפילת "יזכור" להעלאת נשמתם נערכה לאחר קריאת התורה על-ידי רבו הראשי של בית הכנסת. שטח הרחבה נספח בעבר לגטו המקומי הצמוד. בבית הכנסת הזה ערך חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, את בר המצווה שלו.
בצמוד לבית הכנסת הגדול, במקום שבו הייתה ממוקמת דירתו של הרצל, ממוקם המוזיאון היהודי של בודפשט. מתוארים בו חיי הקהילה היהודית לאורך ההיסטוריה ובין היתר מוצגים בו חפצי-קודש ויודאיקה רבים, יש בו גם חדר-זיכרון לקורבנות השואה ומאחורי המוזיאון שוכן בית-קברות קטן, שנבנה בשולי הגטו של בודפשט במהלך מלחמת העולם השנייה. הסברים מעמיקים על הקוריקולום של הרובע ניתנים על-ידי ראובן ברויאר, מדריכו הראשי של בית הכנסת, שהוא איש-אשכולות, הבקי בכל רזי היהדות.
כמיטב המסורת
ברחוב קרולי קורוט 20, סמוך לבית הכנסת הגדול, ממוקם בית הכנסת של חב"ד, "קרן אור", המציג מגוון של תוכניות, אירועים ושיעורים ביהדות, במיוחד לסטודנטים - הכל באווירה ישראלית אותנטית. הרוח החיה בו הוא הרב שמואל רסקין, שבפסח של שנת 2010 נצל בנס מהתנקשות, כאשר במהלך קריאת ההגדה נרגם ביתו באבנים ונורו לעברו יריות בידי בריונים אנטישמים. למרות התקרית, לא השבית הרב את שמחת החג.
הרובע השביעי משופע במסעדות יהודיות, עם אוכל ביתי כמיטב המסורת. הטובה שבהן היא מסעדת "השושנה הכחולה", שברחוב וסלני 9, שבמרחק שתי דקות הליכה מבית הכנסת הגדול. מגישים בה אוכל יהודי מסורתי, ממרק בשר עם כופתאות מקמח-מצה, דרך חמיצה, גפילטע פיש, הרינג, כבד אווז, שמאלץ, טשולנט, גולש ונוקרלי, ועד ללפתן-שזיפים קר וגם גזוז בנוסח הימים שחלפו. מחירה של ארוחה שלמה, בת שלוש מנות ושתייה מסתכם בלא יותר מ-2,000 פורין, שהם כ-10 אירו.

תאריך:  12/10/2011   |   עודכן:  14/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התחייה היהודית של בודפשט
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מאז בפולין "המציאו את הגלגל",
הניה  |  13/10/11 10:46
2
איזו אידיליה,קצת זריקת אבנים..
איגן  |  13/10/11 15:08
3
כמה תיקונים
NOMIS  |  13/10/11 22:49
4
עוד תיקון
לסלו  |  16/10/11 00:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגית ששר
זו הפכה כבר מזמן למוסכמה: אם את פמיניסטית, את חייבת לתמוך בעמדות השמאל הקיצוני, להפגין למען נסיגות חד-צדדיות, לדרוש שילוב מלא של נשים ביחידות הקרביות בצה"ל ובו בזמן לטעון שהצבא הישראלי טובח בחפים מפשע. ניסיון ראשון להתיר את הקשר הגורדי הזה: שיח פמיניסטי חדש, כזה שנאבק למען נשים ולא נגד המדינה
דפנה מאור, אי-פי
קמילה ארמנטה ואייחו דאולינג מנהיגה את ההפגנות הגדולות ביותר בצ'ילה ב-20 שנה האחרונות    מאחוריה 65 אלף מעריצים בפייסבוק, 300 אלף עוקבים בטוויטר ואוהדים בכל העולם
משה ליכטמן‏
מרצועת עזה פונו 1,600 משפחות עם כ-9,000 מתנחלים, בעלות של כ-7.2 מיליארד שקל    בדיקה מעלה את עלותם של 4 מתווי פינוי ביו"ש    תג המחיר, גירסת הפינוי‏
פזית רבינא
איזה מין טיפוס הוא ארדואן? מברקים שנשלחו מהשגרירות האמריקנית באנקרה חושפים עדויות על אישיות בעייתית הנתונה להתקפי זעם ועל נפוטיזם שלא היה מבייש אף רודן מוסלמי. ולמה הסיג אסד את כוחותיו מרמת הגולן?
דנה מלמד
אז עמנואל רוזנצוייג לא ניצח ב"מאסטר שף", אבל מבחינתו הוא לגמרי זכה: בחברים, בהכרה ובחוויה. כדי להמשיך לראות אותו תצטרכו כנראה לטוס, כי מסעדה זה לא ממש בתכנון שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il