X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דורית ביניש וחבריה להרכב בעתירות נגד עסקת שליט ניצבו בפני משימה קשה במיוחד, של ניהול דיון בסוגייה רגישה ביותר לצד הצורך לשמור על הכללים המשפטיים ולעמוד בלוח זמנים לחוץ. השלושה, ובמיוחד ביניש, עמדו במשימה בצורה מעוררת כבוד
▪  ▪  ▪
דורית ביניש [צילום: פלאש 90]

השופטים: דורית ביניש, אליעזר ריבלין, חנן מלצר
המועד: יום שני, 17.10.11, שעה 12:00
הנושא: עתירות לבג"ץ נגד עסקת שליט
מבחן קשה ביותר ציפה לדורית ביניש, לאליעזר ריבלין ולחנן מלצר - ובמיוחד לביניש - בדיון בעתירות נגד שחרור המחבלים במסגרת עסקת שליט. כיצד לנהל דיון כה טעון ברגשות, תוך שמירה על הכללים ועמידה בלוח זמנים לחוץ? ההרכב - ושוב: במיוחד ביניש - עשה זאת בצורה מעוררת כבוד, כמעט מושלמת.
הדיון אמור היה להתחיל בשעה 12:00, אך השלושה נכנסו לאולם רק בשעה 12:33. בניגוד למקובל, ביניש סיפקה הסבר לאיחור: המדינה הגיבה לעתירות רק לקראת 11:45, והשופטים התעכבו כדי לקרוא את תשובתה. כאן הייתה חסרה הערה מצידו של ההרכב למדינה, אשר הפרה את החלטת בג"ץ שהורה לה להגיב עד השעה 10:00. העותרים עמדו על כך וטענו, בצדק, שהדבר פגע בצורה משמעותית ביכולתם להתכונן לדיון. היה ראוי שההרכב יעיר על כך.
הקו של ביניש וחבריה התברר די מהר. הם יתנו לצדדים לדבר, עד שירגישו שהללו מתחילים לחזור על עצמם. ראשון הדוברים היה מאיר אינדור מעמותת אלמגור; ההרכב נתן לו לדבר כמעט ללא הפרעה במשך 25 דקות. רק כאשר ביקש אינדור להציג קטע מידיעות אחרונות, העירה לו ביניש בעדינות: "אדוני מספיק מנוסה במשפטים, גם בלי להיות עורך דין, כדי לדעת שאנחנו לא קוראים עיתונים באולם". את בא-כוחה של התנועה קטעה ביניש אחרי 15 דקות.
פרופ' גדעון ספיר, מומחה למשפט חוקתי, טען גם הוא בשם אלמגור. כאן התערבו השופטים הרבה יותר, משום שהיה זה טיעון משפטי טהור. לבקשתם התמקד ספיר בשאלה למי יש סמכות להעניק את החנינות ל-477 המחבלים שישוחררו, ומלצר שאל: "האם אדוני טוען שזה אינו שפיט?" ספיר השיב בשלילה, ומלצר העיר: "בכמה ממאמריו אדוני טען אחרת". ביניש התערבה: "לא ננהל פה דיון אקדמי". הייתה זו הפעם הראשונה, אך לא האחרונה, בה ניכר שיש חילוקי דעות בין השניים. מלצר, ייאמר לזכותו, לא התקפל בפני הנשיאה והתעקש לקבל תשובות לשאלותיו, גם כאשר נראה היה שביניש חושבת שהן מיותרות.
למרות שטיעונו היה כאמור משפטי גרידא, ספיר דיבר בשכנוע פנימי עמוק המאפיין טיעונים אידיאולוגיים. הגיעו הדברים לידי כך שהוא כמעט צעק, ואז התערבה ביניש ודרשה שיוריד את הטון כאשר הוא פונה לבית המשפט.
הטוען הבא היה עו"ד מאיר סחיווסחורדר, שהוריו ואחיו נרצחו בפיגוע במסעדת סבארו בירושלים. באופן טבעי, הוא היה נרגש מאוד ודבריו לא היו בהכרח סדורים, אך ההרכב הניח לו לטעון במשך 20 דקות ללא הפרעה - כנראה מתוך כבוד למעמדו. רק כאשר חלף זמן זה, ביקשה ביניש ש"יתכנס לסיכום טענותיו" ולא הניחה לו לחזור שוב על טיעונים שכבר העלה.
כעת הגיעה תורה של רונית תמרי, שביקשה להתייצב כעותרת ציבורית ולא הייתה מיוצגת. ביניש הפסיקה אותה אחרי דקות אחדות והסבירה, כי מאחר שיש עותרים בעלי נגיעה ישירה לנושא - לא ניתנת זכות עמידה לעותר ציבורי. אחרי שתמרי ממשיכה בעוד טיעון אחד, ולפיו חובה להגן על המדינה מפני טרור, ביניש מפסיקה אותה שוב: "אין אדם חולק על כך. הגיעו לכאן אנשים שיש להם עניין טבעי, כל הטיעונים כבר הושמעו". עם זאת, ביניש מאפשרת לתמרי לצטט את דבריו של בנימין נתניהו נגד עסקת ג'יבריל, ואז מתערבת שוב: "פה זה לא כיכר העיר, פה זה הליך משפטי". תמרי מתעקשת לדבר ואומרת שהיא ראתה את הפיגועים במרכז ירושלים, אך בכך מסיימת את טיעונה.
בדקות הבאות באה לידי ביטוי הגישה האנושית של ביניש לנוכח רגישות הדיון. מנכ"ל פורום המשפחות השכולות, ניר אורן, התומך בעסקה, ביקש להצטרף כידיד בית המשפט. למרות שהבקשה לא התקבלה, מאפשרת לו ביניש לדבר בקצרה ולהביע את עמדתו. כאיזון, גם יוסי מנדלוביץ ששכל את בנו מקבל את רשות הדיבור. עוד כמה בני משפחות מבקשים לדבר, אך ביניש מסרבת: "זו לא אסיפת עם. באמת כואב הלב על כולם". חובב נוריאל, שאביו ששון נרצח, כן מקבל את רשות הדיבור משום שהוא אחד העותרים.
בהמשך הדיון נשמעות מדי פעם קריאות מן הקהל, המורכב רובו ככולו מבני משפחות שכולות, התוקפים את דברי נציגת המדינה, אסנת מנדל. ביניש אומנם מזהירה ש"מי שידבר מהקהל ייצא", אך בפועל היא מתערבת בהפרעות בצורה סלקטיבית. זו החלטה נבונה: היא מאפשרת לשחרר רגשות, מבלי לשבש את מהלך הדיון.
בסיומו של הדיון מפתיעה ביניש, כאשר היא דוחה את בקשתו של נועם שליט לפנות במישרין לשופטים. מאחר ששליט יוצג בידי גלעד שר, אומרת ביניש שאין צורך לשמוע אותו. נראה שההחלטה נבעה משתי סיבות: למנוע התלהטות יצרים מחודשת ולשמור על מסגרת הזמן. 3.5 שעות הוקדשו לנושא, שבהחלט ניתן היה למצותו במחצית הזמן, אך השופטים נהגו בתבונה ונתנו לכל הצדדים את יומם בבית המשפט.
השורה התחתונה:
שילוב נבון ומושכל של התחשבות אנושית עם שמירה על הפרוצדורה ולוחות הזמנים. למרות שביניש אינה משדרת חום אנושי, עמד אחד העותרים בדברי הסיכום שלו על האמפטיה שהוא חש מצד בית המשפט.
מזג שיפוטי: 9
יעילות: 9

כל המשפט בכף-ידך
תאריך:  18/10/2011   |   עודכן:  18/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אנושיות ויעילות
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ישראבלוף, בייניש חותמת גומי!!
מטאטא  |  18/10/11 11:02
2
רק חבל שאת התפקיד שלהם=לשפוט
שי.  |  18/10/11 11:33
3
שטויות ידענו בדיוק מה תהיה החל
נו בחייאת  |  19/10/11 13:24
4
זה הדבר האחרון בו מתברך
אנושיות ויעילות  |  19/10/11 13:57
5
איתמר, כך לא מודדים שופט
די להתלקק  |  20/10/11 02:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה יפרח
שופט השלום דב פולוק לא עשה דבר מלבד לזמן לעדות את עו"ד שי ניצן לאחר שנטען נגדו כי החלטותיו להגשת כתבי אישום מוטות. בדרך פלא, מיד פתחה הפרקליטות בהליכים להדחתו, כולל הדלפות חמורות לתקשורת. ככה יעשה לאיש אשר ינסה לגעת באתרוג השמור במדינה
רויטל אשול-אדלשטיין
כמה מוזמנים יש לכם? חתונה היא קצת כמו אושפיזין בסוכה, אבל להבדיל, כאן אתם יכולים לשלוט יותר בכמות האורחים וברשימת המוזמנים    אז איך מכינים רשימת מוזמנים ומהו הסוד להיחלצות מוויכוחים עם ההורים, וויתור על אורחים מסוימים?
נטע הלפרין
אחרי שהחליפו להם זמנים בלוח השידורים וצינזרו אותם, ליוצרים של "גבוה וגרינבאום" יש בטן מלאה על ערוץ 2 ועל הרשות השנייה
א. פנחס-חמיאל, ח. כהן
ילדים באחוזוני משקל גבוהים, ערכי ליפידים מוגברים וערכי לחץ דם גבוהים במהלך הילדות, יהיו גם בבגרותם עם ערכים גבוהים    נמצא קשר ישיר בין רמת הכולסטרול של האם והימצאות טרשת כבר בעובר
אורן פרסיקו
אחרי 35 שנות עבודה במעריב, פוטר מחבר התשבצים טומי שמיר בשיחת טלפון. כעת הוא תובע מהעיתון את הזכויות הסוציאליות שלא ניתנו לו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il