X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
סדרת האקשן המשטרתית החדשה של ערוץ 10 מתקשה לתת פייט אמיתי למציאות של אלימות משטרתית בכותרות אולי בגלל שימוש בכל קלישאה אפשרית בספר "מבוא לסדרות משטרה" למה אי-אפשר לייצר אקשן טלוויזיוני כחול-לבן?
▪  ▪  ▪
דמויות קלישאתיות [צילום: דודי מוסקוביץ-עכבר העיר]

מדהים איך לעיתים המציאות מיישרת קו עם האמנות. אחד הנושאים החמים ביותר בחדשות בשבועיים האחרונים, מלבד חזרתו של גלעד שליט והחתונה של יונית ועידו, היה האלימות המשטרתית.
בכותרות העיתונים, בפייסבוק, ביוטיוב - אי-אפשר לברוח מהדיווחים המתועדים של שוטרים מפעילים כוח על אזרחים תמימים יותר ופחות. ותקראו לזה מקריות, אבל בדיוק השבוע יוצאות למסכים שתי יצירות שעוסקות בשוטרים שלא ממש מצייתים לחוקים - "השוטר", שיצא בסופ"ש לאקרנים, ו"אחת אפס אפס", סדרת האקשן המשטרתית החדשה של אמיר מן, שעלתה אתמול בערוץ 10.

בסרט הזה כבר היינו

גם הדמויות המשניות המגולמות על-ידי אפרת דור, ריקי בליך, גולן אזולאי וזוהר שטראוס, סובלות מאותו טיפול שטחי, ובמקום לסקרן ולהשאיר טעם של עוד כמצופה מפרק פתיחה, הן מוליכות אותך ביד אל תוך סיטואציות צפויות ומופרכות כאחת. הסצנה שבה אזולאי ודור מבקרים אצל מומחה מפוקפק למחשבים ש"פורץ" עבורם לאתר ללא צו שופט, כדי למצוא כנופיית בני טובים שמתעללת בקשישים, הייתה כמעט בלתי אפשרית לצפייה, ולא רק בגלל זעקותיו של הקשיש המעונה.
וזה עוד עניין, לא פחות חשוב: אין ספק שבצד ההפקתי של אחד אפס אפס הושקעו משאבים רבים. הצילום, העריכה והפעלולים מספקים בהחלט, יחסית לז'אנר, אבל לא מצליחים לעורר רגש כלשהו אצל הצופה - לא מתח, לא חרדה, לא תחושת הפתעה. הסיבה היא, שאחת אפס אפס מנסה ליישר קו עם סדרות ז'אנר מחו"ל, וזה ניכר בה היטב. אבל כאן בדיוק היא מאבדת את היתרון היחיד שיש לה עליהן - כי העובדה שהיא מדברת עברית, לא הופך אותה לסדרה ישראלית.
וזה אולי הכישלון הכי גדול של פרק הפתיחה הזה: במקום לנסות לייצר כאן, אולי באמת לראשונה, סדרת אקשן ישראלית אמיתית שתצליח להיות גם אותנטית, גם אסקפיסטית וגם תתחרה במציאות הקודחת שבה אנו חיים - על שתיים מתוך שלוש התכונות הללו, עונה הבורר, למשל - מן העדיף ללכת על בטוח. התוצאה, כצפוי, היא מוצר גנרי שבאותה מידה ניתן היה לדבב לאנגלית ולשדר בכל ערוץ אקשן נידח - ואם לסכם בקלישאה נוספת, בסרט הזה כבר היינו.

על סף הפארודיה

"לראשונה בישראל - סדרת אקשן אמיתית!" הכריזו הפרומואים ל"אחת אפס אפס", וגרמו לנו לתהות מדוע באמת נכשל הז'אנר הזה כאן שוב ושוב. "מרחב ירקון", "זינזאנה", "האמת העירומה" - כולן הושקו כאן עם הרבה רוח, צלצולים ושמות מפורסמים, ונעלמו באבק הדק. אפילו "תיק פלילי" המוערכת לא הצליחה לשרוד, ותמרות עשן ההזויה מתקשה לעמוד בקצב של הבורר. אנחנו מדינת אקשן, יטענו כאן חוקרי התרבות. מי צריך סצנות של פיצוצים ורציחות בשפת הקודש, כשכל מה שאנחנו רוצים זה קצת אסקפיזם בפריים טיים שלנו?
לכן, דווקא העיתוי האקטואלי שבו עלתה "אחת אפס אפס" היווה הזדמנות עבורה לסתור את התפיסה הזאת, ולהוכיח שבמקרה שלה, הקלישאה "המציאות עולה על כל דמיון" לא תופסת. אבל נדמה שבכל מה שקשור לקלישאות, "אחת אפס אפס" בהחלט עושה לנו בית-ספר. אם נשפוט לפי הפרק הראשון, מן עושה הכל לפי הקורס "מבוא לסדרות משטרה". יש לו אקספוזיציה שסוקרת את כל הדמויות והיחסים, עלילה שנפתרת באותו פרק ופתיחה של עלילה עונתית שמסתיימת בקליף הנגר. אבל מבנה טוב זה לא הכל.
הדמויות של אחת אפס אפס כל-כך מוכרות וקלישאתיות, כמעט על סף הפארודיה - דמותו של עמוס תמם, למשל, לא פוסחת על-אף מאפיין של שוטר מלוכלך, כולל הגרושה המיוסרת ("אתה נזהר, נכון?"), הסקס עם התובעת והיחסים הפטרוניים עם המשת"פ. אין אף רובד נוסף, אין טוויסט, כאילו שבגלל שמדובר בסדרה ישראלית בערוץ מסחרי, אפשר להניח שאף אחד מצופיה לא נתקל מעולם ב"המגן", הסמויה או אפילו CSI.

תאריך:  25/10/2011   |   עודכן:  25/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גלעד שליט / Gilad Shalit
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחת אפס אפס: בית-ספר לקלישאות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
סידרה מרתקת ומהנה
סוס עץ  |  25/10/11 23:59
2
שדרה בדיונית
מבקר  |  26/10/11 10:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר סוזי קגן
לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטאות ובמכללות ברחבי הארץ, להלן מספר טיפים להתמודדות עם התקופה הלחוצה והחששות הכבדים
עליס בליטנטל
הצנזורית הצבאית הראשית: "הצנזור הראשי אינו מצוי תחת סמכות צה"ל. אף אחד לא יכול לומר לצנזור מה להחליט. כי אני לא גוף צבאי"    כרמלה מנשה: "היום הצנזורה הרבה יותר פתוחה. אך שמות של חיילים הרוגים לא אעז לפרסם ללא שההורים יידעו קודם לכן"    על "חופש העיתונות ובטחון המדינה"
קרן בר-לב
הדיאלוגים שנונים, הדמויות אותנטיות והמשחק מצויין - פרק הפתיחה של העונה השנייה של עספור לא מאכזב    לא פלא שהאמריקנים רוצים גם
מגזין בנקאות
הטלטלות בשוק ההון הופכות את משימתם של יועצי ההשקעות למורכבת יותר. מנהלים בכירים שעומדים בראש מערכי הייעוץ וההשקעות בבנקים, מדברים על התמודדות היועצים בג'ונגל קרנות הנאמנות, איך עובדים בעידן האכיפה המינהלית ומה לעשות עם הכסף
איתמר לוין
שופטת השלום הנתנייתית גלית ציגלר אינה אוהבת שעורכי דין מבזבזים את זמנה, והיא מטילה הוצאות כאשר הם עושים זאת. אלא שלא בטוח שהצעד הזה - סכומים קטנים היוצאים מכיסו של הלקוח - באמת ישיג את מטרתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il