X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
התנגשות בין איש דתי, אב שכול, לראש העיר, על-רקע כתובת על מצבת זיכרון - האם ייכתב יזכור או נזכור; דהיינו מי יזכור - אלוהים או תושבי העיר? מחזה שאינו מחדש דבר
▪  ▪  ▪
אין פתרון לבעיה במציאות ואין פתרון לבעיה גם במחזה [צילום: ליאון אלי]

המחזה "הנון של ראש העיר ירושלים" נכתב בשנות ה-70 ע"י יוסף בר יוסף בנו של הסופר יהושע בר יוסף. המחזה לא הוצג בזמנו כי המחזאי החליט שזה מחזה העוסק באמונה והוא -המחזה אידיאי כדבריו.
לאור כמה אירועים שקרו בזמן האחרון הקשורים בויכוח וה"התנגשות" התמידית בין הדתיים לחילוניים החליט בר יוסף להציע את המחזה כעת לחאן הירושלמי והוא התקבל. אין במחזה שנכתב לפני למעלה מ-40 שנה דבר לא ידוע או מחדש. איש דתי ש"עקד את בנו"כדבריו להגנת העיר העתיקה בירושלים,עובד העירייה, מתגנב דרך מדרגות אחוריות אל לשכתו של ראש העיר כדי להביע את זעמו על שעומדים להציב מצבה לזכר הנופלים בככר העיר עליה יהיה כתוב "נזכור"במקום הנוסח המקובל והדתי "יזכור". ההבדל בין שני הניסוחים הוא שיזכור הכוונה לאלהים ונזכור לתושבי ירושלים.
יש שוני רב בין התנהגות שני האנשים האחד -ירדן- עקשן למרות מראהו הנבוך והנכנע. הוא דתי חובש כיפה.מוצאו העדתי ניתן לזהות מידית.הוא אינו מותר, אינו בוחר במילים, זועם,מארגן הפגנות, עושה הכל פרט לאלימות פיזית. הוא דורש מראש העיר לשנות את הנוסח ואינו מרפה ממנו עד הסוף המר. ראש העיר אדם חילוני,שקול, מנסה לדעתו לדאג לכל תושבי העיר, מאוד דמוקרטי, אנושי, מכניס אורחים בנועם ,ידידותי, הוא ניסה לשכנע בדרכי שלום, לפייס , להבטיח לעובד העלאה בדרגה אך אינו מצליח.
אלה מיצגים בעצם שני מחנות. הדתי העקשן שבמציאות מנסה בכל כוחו שקולו ישמע והכופה את דעותיו על הרוב והמחנה החילוני, הדמוקרטי אשר אינו מתערב בעניני המחנה השני אך אינו מוכן להכנע לתכתיביו. ירדן אינו מוכל לכל פשרה.הוא איבד את בנו על הגנת העיר והוא רואה בכניעתו בגידה בזכר בנו.
אין פתרון לבעיה במציאות ואין פתרון לבעיה גם במחזה.
שלושה הם השחקנים המשתתפים:
אריה צ'רנר כראש עיר ירושלים.הוא סימפטי המנסה להקשיב לעובד שלו- אליעזר דוד ירדן המשוחק על-ידי יוסי עיני והמנחה בבחירת מלכת היופי- יונתן מילר תפקיד אפיזודי בסוף המחזה המבוצע היטב ובחן על ידו אך לפי דעתי תפקיד מיותר שאינו מוסיף דבר אך גם אינו גורע דבר.
רוני ניניו ביים וערך מוסיקלית את המחזה בקצב הנכון,התרכז בעיקר,לא הרבה בדברים מיותרים והשמיע פס קול של שירים עבריים מהתקופה שבאו גם כתחליף לסצינות משניות אפשריות.
התפאורה והתלבושות עוצבו על-ידי סבטלנה ברגר.שולחן משרדי,כסאות וגוש סלע שעמד מאיים ליפול מהתקרה כאילו סמל שהעקשנות הדתית מאיימת לחסל את ההחלטה הדמוקרטית של מועצת עיר ובכלל. יורם רותם היה היועץ המוסיקלי בבחירת השירים.
ניניו השתמש בקולות חברי המועצה בלבד בלי להראות אותם בפועל על הבמה כאשר הם מיוצגים ע"י כסאות ריקים. אין ספק שגם כאן יש כוונה לסימליות מסויימת.
משחקם הן של צ'רנר והן של עיני היה טוב מאוד.הם גילמו שני טיפוסים שונים מנוגדים שאין כל אפשרות שאי פעם יפגשו ויגיעו להבנה. עיני בגלמו את ירדן היה כאמור נבוך,מפחד, צנוע, בישן מתיחס בכבוד אל ראש העיר אך הכל למראית עין. הוא לא מותר ,לא משתכנע ורוצה להשיג את מטרתו בכל הדרכים ומבלי לברור באמצעים אם אינו מצליח לשכנע והרגישו שאינם מקבלים את דעותיו. הוא משתמש גם בבנו שנפל ואומר "עקדתי את בני במלחמה"האמונה נותנת לו את הכח.
ראש העיר מאוד ידידותי,עממי יודע שמלחמתו כנראה אבודה, מנסה בשכנוע בפיוס,מציע העלאה בדרגה,מהסס כי רוצה לשמור על השקט. הוא מאוד דמוקרטי, מאוד אנושי, מכניס אורחים , מאוד ידידותי, מתחשב ברוב.
שניהם מוצגים כאנשים חביבים,מלאי רגש.הם יצרו דמויות משכנעות,אמיתיות,כנות אם כי אינך יכול להזדהות עם שניהם אלא אם אתה אינך ישראלי אלא זר המתבונן מהצד בדבר שאינו נוגע לך. כאן יש בעצם מאבק בין האמונה לאדם החופשי הדמוקרטי. אין לי ספק שהבעיה קיימת גם היום ביתר חריפות.היא שורשית,עמוקה ולא ניתנת לפתרון.
לראות או לא לראות: מחזה שאינו מחדש דבר, רק מבליט דעה קיימת. ביצוע טוב מאוד. מציג בעיה באמצעות האות "י" או "נ" שאין לה פתרון.

ביצוע טוב מאוד [צילום: ליאון אלי]
תאריך:  10/11/2011   |   עודכן:  10/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנון של ראש העיר י-ם: מבליט דעה קיימת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
צ"ל אב שכול ולא שקול ל"ת
דקדקן  |  10/11/11 22:13
2
לא מסכימה
מדמואזל קושט  |  12/11/11 15:13
3
צודקת מדמואזל
דורון מ  |  15/11/11 12:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרת אהרוני
המאזינה: "מה יקרה אם אתחרט?"    גל בתגובה: "את לא תתחרטי אם תבחרי לא להתחרט"
מיטל עזר
הימנעו מפחמימות ריקות כמו: בצקים, עוגיות, קרואסונים וכדומה, אשר יגרמו לעלייה חדה ברמות הסוכר    שתו 10-8 כוסות מים ביום    ירקות מבושלים, מאודים ואפויים בתנור, עוזרים לחמם את הגוף
ד"ר דני וולף
מחלת החום לא תוחמר ובריאותו של הילד לא תהיה בסכנה, אם הילד ייצא החוצה או ילך לגן    מדדו את החום בבוקר ובערב    רק יום לאחר שהחום ירד, מותר לבקר בגן, גם אם השיעול והנזלת ממשיכים
עליס בליטנטל
ספרו של יעקב טובי הוא צוהר לתקופה שהייתה עלומה לגבינו, ומהלכיה שגרמו לתוצאות האיומות בהיסטוריה של עמנו - החשיפה של כל זה תרחיב את דעתו של כל אחד שיוכל להסיק מסקנות. די למריבות וההלשנות של ישראלים לגורמים עוינים בסגנון הסיזון, בשם הצדק החברתי לאויבינו
חגית כהן
יש משהו זימתי בהצצה נדיבת-המחשוף של הסדרה 'מעושרות' אל חייה של העשירה העברייה. זימתי, אך לא מענג. כי מה הכיף בהצצה למוחות שעברו פדיקור?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il