X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
החוק הכלכלי הבסיסי עובד: כשההצע גדל והביקוש יורד - מוזלות הדירות האם המגמה תימשך? יש להמתין ולראות
▪  ▪  ▪
גבירותי ורבותי, מהפך! [צילום: פלאש 90]
יושבים על הגדר
קונים רבים מאוד יושבים על הגדר. גם אם הצע הדירות לא גדל, מציפה הממשלה את השוק בהודעות בלתי פוסקות על כך שאו-או-טו יהיו המון דירות בשוק, והמחירים ירדו.אז למה למהר לקנות דירה? עדיף לחכות

   אלעזר לוין
השמאי הממשלתי: מחירי הדירות בירידה

   אלעזר לוין
ירידה של 24% בעסקות, רק 1.2% הוזלה

לראשונה זה שנתיים וחצי, נרשמה ברבעון יולי-ספטמבר ירידה במחירי הדירות: השמאי הממשלתי טל אלדרוטי ריכז בשבועות האחרונים נתונים מפורטים על המחירים, שבהם נמכרו 3,400 דירות בנות 4 חדרים, חדשות ויד שנייה, ב-16 הערים הגדולות בארץ. לאחר שהשווה את הנתונים לאלו של הסקר הקודם, ברבעון אפריל-יוני, הגיע למסקנה ברורה: המחירים מתחילים לרדת!
אמנם רק ב-1.2% בממוצע בכל הארץ. אומנם לא בכל עיר, כי בירושלים ובחיפה, למשל, המחירים עולים, ובפתח תקוה ובכפר סבא, שניים מהשווקים העיקריים, המחירים ללא שינוי. אבל בתל אביב, שהיא הסמן הימני למחירי הדירות בשנים האחרונות, המחירים ירדו בשלושת החודשים האחרונים ב-6 אחוז, וזה הרבה מאוד! דירת 4 חדרים בתל אביב עלתה ברבעון האחרון, בממוצע, 2.39 מיליון שקל, לעומת 2.53 מיליון שקל ברבעון שלפניו. במילים אחרות, המחיר ירד בממוצע ב-140 אלף שקל, וזה הרבה.
הוזלות ניכרות, בשיעור 4%, היו גם בבת ים ובחולון. בערים אחרות ירדו המחירים בין 3% ל-1%. כל אחוז הוא אלפי ועשרות אלפי שקלים. אבל מה שחשוב הוא, שהגלגל מתהפך, עליות המחירים נפסקו, והנה מתחילה הירידה. האם תימשך? באיזה קצב? איש אינו יודע, חשוב להבין מדוע התהפכה המגמה, וזה יעזור לתת תחזית לעתיד.
מה שפועל כאן הוא בעיקר החוק הכלכלי מספר 1: כשהביקוש יורד וההצע גדל - יורד המחיר. זה נכון בכל עת, בכל מקום, לגבי כל מוצר. הנה הסיבות העיקריות למה שקורה:

משקיעי החוץ נעלמו, הריבית עלתה

  • ההצע גדל. הקבלנים החלו בשנה האחרונה בבניית עשרות אלפי דירות בכל רחבי הארץ, מנהריה בצפון ועד אילת בדרום. הם ראו שהמחירים עולים והדירות נחטפות, והגבירו את הבנייה. כשההצע גדול, והציבור מרגיש בכך, המחירים כבר לא עולים. זה חוק בסיסי בכלכלה.
  • לחץ ציבורי מרתיע את הרשויות המקומיות, ורבות מהן מפסיקות להתנגד לבניית דירות קטנות. במקום לבנות 2 דירות גדולות, אפשר לבנות 3 קטנות. פה ושם פעלו גם שיטות אחרות להגדלה מסוימת של ההצעה.
  • סיבה נוספת לגידול ההצע היא, שמשקיעי חוץ, שקנו בשנים האחרונות אלפי דירות, הקטינו מאוד את פעילותם, בגלל המשבר הכלכלי בארצותיהם. גם חוקי המס החודשים שאישרה הכנסת מקטינים את כדאיות הרכישה.
  • ביקוש בסיסי לדירות אומנם קיים, ודרושות כ-40 אלף דירות בשנה. אבל הממשלה פעלה בצורה טכנית להקטין את הביקוש. היא פעלה כך: (א) חוקים ותקנות "חנקו" את קבוצות הרכישה, שריכזו ביקוש של אלפי קונים; (ב) הריבית הזולה, שהייתה גורם מדרבן לרכישת דירות, עולה בהתמדה. הפריים שהיה פעם 1.5% הוא כיום 3.5%, וזה הפרש עצום למי שמממן את הדירה על-ידי משכנתה; (ג) הוטלו הגבלות כמותיות ואחרות על המשכנתאות;
  • קונים רבים מאוד יושבים על הגדר. גם אם הצע הדירות לא גדל, מציפה הממשלה את השוק בהודעות בלתי פוסקות על כך שאו-או-טו יהיו המון דירות בשוק, והמחירים ירדו.אז למה למהר לקנות דירה? עדיף לחכות.

הלמ"ס מאשרת: הביקוש בירידה

סיבות עיקריות אלו - ויש נוספות - הביאו לירידה חדה בביקוש לדירות. שתי מערכות הנתונים הרשמיות מוסרות מידע דומה: השמאי הממשלתי אלדרוטי הודיע, שברבעון האחרון נמכרו 3,400 דירות בנות 4 חדרים, ירידה של 24% לעומת הרבעון הקודם. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) הודיעה, שבספטמבר נמכרו בכל הארץ רק 2,200 דירות חדשות מכל הגדלים, ירידה של כ-25% לעומת החודש המקביל אשתקד, והמספר הנמוך ביותר של עסקות מזה חמש שנים.
מה יהיה בעתיד הקרוב? אם המגמות יימשכו, אם ההצע ימשיך לגדול והביקוש יישאר כמות שהוא, ואולי אף יירד במקצת, ימשיכו המחירים לרדת. עצם הפרסום של היום יכול לדרבן קונים-בכוח לחכות ולחכות.
האם זה מה שיקרה? התאחדות הקבלנים - שיש לה אינטרס שהמחירים יעלו - טוענת שאנחנו במצב של "ביקוש כבוש", כלומר ביקוש לרכישת דירות, שלא מתרגמים אותו לעסקה. הקונים מעדיפים לחכות, כי חסר להם מימון, או שהם מקוים למצוא הצעה טובה יותר. מתישהו, לדעת הקבלנים, יתפרץ הביקוש הכבוש, והמחירים ימריאו. כמה קבלנים אף טוענים, שהם רואים כבר כיום בשטח, שהביקוש התחדש. אולי. נחכה עוד חודש-חודשיים ונראה מה יקרה.

תאריך:  13/11/2011   |   עודכן:  13/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגלגל מתהפך: מחירי הדירות מתחילים לרדת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כמו שהנדלן ירד בארה"ב ירד כאן
הנדלן מתרסק  |  14/11/11 04:29
2
פיצול דירות
מ,אורות  |  14/11/11 11:19
 
- נראה שלך יש כבר דירה מפוצלת
אחד העם111  |  14/11/11 18:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניב שטנדל
בלי משפחה, בלי פוליטיקאים ורק הערוץ הראשון העביר את העצרת לזכר יצחק רבין במלואה    16 שנים לאחר הרצח, נראה שהתקשורת איבדה עניין, השמאל השתלט על האירוע, והמחאה ניצלה את המעמד    גם אז הצופים בחרו בריאליטי
אנדרי מטיאס
הלבוש צריך להיות מותאם לתנאי העבודה    בכל מבנה במפעל, בבית המלאכה וגם בבית הפרטי, יש לבדוק את אטימות הגגות וניקיונם    יש לחזק לוחות גג רופפים ולקשור חפצים המאוחסנים בחוץ
ד"ר דין עד-אל
מהם הניתוחים והטיפולים האסתטיים המומלצים דווקא בחורף? מהם יתרונות הקור כתורם להחלמה מהירה ולהפחתת תופעות לוואי? הזמן האופטימלי לשדרג את המראה שלך עם בוא החורף
רפי מן
הסיפור העגום של ערוץ 10 הוא תמצית הדילמה שבפניה עומדת תקשורת מסחרית במדינה דמוקרטית
יואב יצחק
בהחלטה חסרת עכבות מבקר השופט צבי כספי באופן חריג ביותר את השופטת (בדימ.) מיכאלה שידלובסקי-אור    כספי מערער על תבונתה המוגבלת כביכול כשופטת, מצביע על מה שנראה בעיניו כעדות בלתי מהימנה, וכותב כי בנסיבות אלה ליבו עם אלה שהתדיינו בפניה כשופטת בבית המשפט המחוזי    ביקורתו החריפה ניתנה במסגרת החלטה שיפוטית בקשת שידלובסקי-אור ואחרים לקבלת רשות להתגונן מפני תביעה שהגיש בנק לאומי גם כנגדה, כערבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il