X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
על שבעת האמנים המוצגים בתערוכה שייסדו את תנועת האוונגרד נאסר לעסוק באמנות שהייתה קיימת בתקופתם ברומניה ולכן נאלצו להקים משהו חדש שלא היה קיים. "דווקא" - כשם התערוכה - בגלל איסור זה קמה התנועה ובעקבותיה גם תנועת הדאדא. תערוכה מעניינת ויפה
▪  ▪  ▪
מעניין ואסתטי ביותר [צילום: ליאון אלי]
ליצור משהו חדש
אם מסתכלים היום בציורים נוכל לומר שמורגשת בהם הפרובוקטיביות והמרדנות. בכל ציור אפשר להבחין בכוונה ליצור משהו חדש לא מקובל ואשר לא היה ידוע עד אז

במוזיאון ישראל נפתחה (יום ו', 11.11.11) תערוכה של אמני אוונגרד יהודים מרומניה. התערוכה תהיה פתוחה עד 18.2.12. בתערוכה כ-90 עבודות שנוצרו בין השנים 1910-1938 - שם התערוכה "דווקא". בתחילת המאה ה-20 נולדה תנועה של אמנות מודרנית שמיסדיה היו כולם יהודים ושם התנועה היה האמנות האוונגרדית. ב-1916 קם בציריך זרם חדש בשם דאדא שהיה זרם אמנותי תרבותי אוונגרדי. מקור השם דאדא שנוי במחלוקת. יש הטוענים שהוא מיקרי וכי עיפרון שהכניסו ללארוס (מילון צרפתי)נעצר ליד מילה זו.
בתנועת האונגרד ברומניה היו רק יהודים וזאת לא במקרה. באותם הימים ליהודים היו הגבלות שונות והם לא יכלו לעסוק באמנות הקיימת .מהגבלה זו בא גם שם התערוכה הנוכחית "דווקא". יוצא שההגבלה הייתה הסיבה להקמת הזרם האונגרדי וממנו גם תנועת הדאדא.
בתערוכה נכללים עבודות המיצגות בעיקר שבעה אמנים יהודיים כולם ילידי רומניה אם כי לא כולם פעלו כל הזמן שם. תנועת דאדא התחילה בציריך בקברט ספרותי בשם וולטר.
הציירים המיוצגים בתערוכה הם טריסטיאן צארה, ויקטור בראונר. מרסל ינקו-הידוע מכולם -מ"המקסי", ארתור סגל, ז'ול פרחים ופאול פאון. הם בעצם הולידו את תנועת האונגרד ויצרו יצירות דאדאיסטיות אקספרסיוניסטיות דהינו מכל הבא ליד.
בתחילת שנות ה-20 של המאה שעברה הייתה פריחה של האונגרד ברומניה שנפסקה עם עלית השלטון הסוציאליסטי באמצע שנות הארבעים. אוצר התערוכה הנוכחית הנו הרומני רדו שטרן ואיש המוזיאון לתולדות היהודים באמסטרדם שם הוצגו עבודות אלו לראשונה מחוץ לרומניה.האוצרת של התערוכה בארץ היא עדינה קמיאן-קשדן.
התערוכה מעניינת ועשירה. אומנם היא כוללת ומיצגת זרם אחד אך הסיגנונות שונים ומרחוק אפשר לדעת מי מבין השבעה צייר ציור מסוים. הציורים בהירים ומלאי צבע, יש קומפוזיציות מורכבות והלא מקובל עד אז בולט לעין.
אמני האוונגרד היהודיים מרומניה מוצגים כעת בפעם ראשונה בארץ. ניסיונותיהם אז היו נועזים והתקבלו בסקפטיות מסויימת אך בעניין רב בעולם. לתנועה שלהם הייתה השפעה רבה והיא הורגשה אצל ציירים רבים לאחר מכן. היו להם רעיונות מהפכניים שחלק גדול מהם אומצו ע'י הדורות הבאים.
אם אנו מסתכלים היום בציורים המוצגים בתערוכה נוכל לומר שמורגשת בהם הפרובוקטיביות והמרדנות. בכל ציור אפשר להבחין בכוונה ליצור משהו חדש לא מקובל ואשר לא היה ידוע עד אז. בחלק מהציורים מורגש בצורה בולטת הסוריאליזם.
אם לסכם בצורה כללית ביותר כל אחד מהציירים המוצגים, נוכל לומר כי רואים ומרגישים בציורים את האימפרסיוניזם של סגל,הדאדאיזם של צארה,הסוריאליזם של בראונר,הנופים והמסכות של ינקו והנושאים המגוונים של מקסי. פרחים ופאון המאוחרים יותר הולכים בדרכם של חמשת האחרים ואפשר לראות בציוריהם את ההשפעה מהאחרים.
התערוכה מגוונת, מסודרת לפי תקופות והמתבונן מקבל רושם טוב ומלא מהזרם האוונגרדי שיצרו הציירים היהודיים מרומניה.
לראות או לא לראות: מאוד מעניין, אסתטי ביותר, מגוון שכדאי לראות.

מורגשת הפרובוקטיביות והמרדנות [צילום: ליאון אלי]
תאריך:  17/11/2011   |   עודכן:  17/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"דווקא" - אמני אוונגרד יהודים מרומניה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניב שטנדל
אחרי שבועיים של אהבה בכפייה ואלמונים שמספרים על חיי המין שלהם, אי-אפשר שלא לתהות אם מספיק להגיד לצופה הישראלי "סקס" כדי להביא אותו אל המסך    מי יציל את ערוץ 10?
צילה שיר-אל
תפקיד הנסיגה הוא להאיר על-ידי אירועים שונים בעיות שהיו תמיד, אך בזמן רגיל יש נטייה להתעלם מהן. בתהליך הנסיגה הבעיות שהודחקו או הקלקולים שלא הורגשו יוצאים החוצה
עליס בליטנטל
מחזהו של פדריקו גרסיה לורקה "ירמה" מצליח להרטיט בכל הפקה שלו    הפעם, עם צוות שחקנים בתחילת שנה ג' - לא יאומן איך הם מצליחים לרגש ולטלטל את הצופים בעוצמת משחקם    בניווטה של הבימאית אתי רזניק, ההצגה עולה לספירות גבוהות, והשחקנים הצעירים זוכים אף הם לחוויה ממדרגה ראשונה
רפי מן
"השאלה הניצבת בפני המחוקק המודרני היא מהו המחיר שיכולה חברה דמוקרטית לשלם תמורת ביעור הנגע הזה של לשון הרע? הצריך המחיר להיות סתימת הפה?"    חקיקת חוק לשון הרע, 1965-1962
אבינדב ויתקון
ישראל מקדמת במרץ את ים המלח בתחרות 'שבעת פלאי עולם הטבע' שתוכרע בעוד שבועיים, אך בעשרות השנים האחרונות היא ייבשה את מימיו באופן הרסני. רק כעת נזכרה הממשלה לשבור את הראש מי ישקיע מיליארדים בקצירת המלח בבריכות. האם זכייה בתחרות תציל את רצועת התכלת? אחד מרעיונות ההצלה: בקבוק מים ענק מטורקיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il