X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
מופע בקפה "תמול שלשום" לרומן המכתבים "השמות שמורים במערכת" ולספר "הפרדס של רג'ינה". הרומן "השמות שמורים במערכת" הולך ומתברר כספר קאלט על זוגיות, ועל-פי התגובות הוא בעיקר ספר קאלט נשי המבטא את מצוקות הנפש הנשית בתוך הסערה והארוס והדיאלוג הזוגי. בשני הספרים יש ערבוב של בדיון ומציאות, והכתיבה הספרותית אינה בהכרח חיקוי מדויק של המציאות
▪  ▪  ▪
שושנה ויג דביר צור ובלפור חקק [צילום: משה ויג]

לאחר שרומן המכתבים "השמות שמורים במערכת" ראה אור הוא כמו יצא מתוך 'המעטפה שלו'. מיד באורח כמעט פלאי נוצקו לתוכנו חיים חדשים. הרומן החדש ראה אור בהוצאה הפרטית "פיוטית", נכתב על-ידי שושנה ויג ובלפור חקק, וממריא ליעדים חדשים. הרומן הפך מיד עם צאתו לאור למיצג תיאטרלי. הכותבים המשוררים הרגישו שקיימים בטקסטים איכויות דרמטיות ועל כן הם משחקים את תפקידי הגבר והאישה הלא הם הדוברים בספר המכתבים. מתברר שגם אם אין ברומן סיפור עלילה סדור וברור, מתרחשת דרמה פנימית בין כותבי המכתבים ופורצת מעצמה במיצג התיאטרלי מול הקהל.
כבר בהופעה הראשונה הקהל הגיב בהתרגשות ולא נשאר אדיש בעת הצפייה במיצג התיאטרלי. הכותבים-המשוררים דנים במחזה המבוסס על-פי הטקסט ביחסי גבר ואישה, אך גם בנושאים הקשורים ליצירה ולמצבו של היוצר בימינו. הם אינם מקיפים את כל נושאיו של הספר אלא מעניקים לצופה טעימות קטנות מתוך הספר.
המופע הראשון התקיים בבית הסופר בתל אביב ואת השניים ביימה פרידה רפאל, מנהלת האירועים של הבית. אירוע שני התקיים במוזיאון נתניה, והבשורה הגיעה גם לירושלים: מופע מיוחד התקיים בבית קפה ספרותי "תמול שלשום", ולאחר המיצג התיאטרלי נערך מפגש מרתק עם יוצר צעיר דביר צור, עם צאת הרומן שלו "הפרדס של רג'ינה" בהוצאת בבל.

הקורא נסחף אל נבכי נפשן של הדמויות
השמות שמורים במערכת ירושלים

המיצג נפתח בקטע נגינה, ואז הדובר במיצג נראה כותב מכתב אהבה ושם אותו במעטפה. הוא מוסר את המכתב לדוברת בהצגה, ובתום הנגינה מתחיל דו שיח בין הגבר והאישה (בלפור חקק ושושנה ויג).
מקסים היה לראות מופע, כשכל הקהל סביב שולחנות בית הקפה, והמוזיקה מתנגנת ברקע.
במיצג התיאטרלי של הרומן היו שתי דרמות תיאטרליות: הדוברת במיצג בדמותה של שושנה ויג עוזבת בתוך המשחק את הבמה (כחלק מן ההצגה), אך חוזרת בלבוש אחר. ואז מתבררת הפואנטה: במכתב הבא של הדובר בהצגה (שאותו משחק בלפור חקק) הוא מתאר חלום שבו הבובה בחלון הראווה לבושה בדיוק בלבוש השחור שלובשת שושנה ויג, ועם אותה מחרוזת!!! ואז יש דרמה נוספת: באותו חלום המתואר במכתב ברומן, הגבר הכותב מצלם את הבובה. בלפור חקק אכן הוציא מצלמה וצילם את שושנה ויג, בהבזק אור. ועל-פי המכתב: בדיוק כשהיה הבזק התעורר כותב המכתב מן החלום....
סוגת מכתבים זו על כל קשייה סוחפת את הקורא אל נבכי נפשן של הדמויות. המחברים בקריאתם יצרו פיקציה מציאותית הנעה על הגבול שבין הבדיה למציאות. העושר הלשוני, שופע הדימויים יוצר גירוי אינטלקטואלי אצל השומע ונושא אותו אל הסצנות המתרחשות, או אל רגעי הבדידות והגעגוע שבהם הם שרויים. המיצג הזה חושף את הצופה לריבוי הקולות הפנימיים של האדם.
נהניתי לראות שהמחברים עוטים מסכת בדיה השזורה במציאות העכשווית. הדו שיח חושף טקסט אינטלקטואלי, אך לכל אחת מהדמויות אופי משלה ואופן כתיבה הנובע מחייה. האשה מספרת על כל פרט בחייה הנסתרים והגלויים, תוהה, שואלת ומחפשת משמעות לאהבתה, להתרחשויות בחייה, היא דורשת ממנו לתאר ולשתף אותה בפרטים מחיי היום יום שלו בהווה. הדובר עוטה מסתורין בדבריו ואינו נחשף כמוה.
המיצג הוא רטט של התחבטות בנושאים ערכיים, משפחתיים, מעברים של "אהבה קנאה שנאה וידידות" בין שתי הדמויות, וזה מרגש ומפעים את הקורא. הקורא / הצופה עוצר את קריאתו , נושם, מדמיין, מחפש את ההשתקפות של עצמו במבחן.
האירוע בירושלים בתמול שלשום היה אירוע המורכב משני חלקים, בחלק הראשון המופע של שושנה ויג ובלפור חקק ולאחריו נשא דבריו דביר צור מחבר הספר "הפרדס של רג'ינה". בתום דבריו של דביר החל פאנל משותף של שלושת היוצרים מול קהל אוהד. בפאנל נמצאו נקודות השקה בין שני הרומנים. ספרו של דביר צור עוסק בקשר בין הדורות, בקשר בין צעירים ובין זקנים בבית אבות. גיבורת הרומן רג'ינה מנסה להתחקות אחר בנה מנשי שנעלם. גם ברומן שלו העלילה איטית, והדרמה בעיקרה היא דרמה פנימית. ומתברר שבשני הרומנים הסערות האמתיות נמצאות בחביונה של הנפש.

ספר קאלט על זוגיות
פאנל לאחר האירוע המשותף עם דביר צור בירושלים

הייתה זו חוויה לראות רומן עכשווי מוצג בבית מיוחד, בית קפה "תמול שלשום": בית הקפה מצוי בשכונת נחלת שבעה, השכונה השלישית במניין השכונות שיצאו מן החומות, קמה ב-1869 על-ידי שבעה פורצי דרך בתוכם יוסף ריבלין ויואל סלומון. שכונת המגורים העתיקה הפכה לאזור של בתי קפה, מסעדות ופאבים. מרגש לחשוב שבמקום שבו הוצג המיצג, והתנהלו שיחות ספרותיות מרגשות, גרה בעבר משפחה בתוך שכונת נחלת שבעה. התחושה היא שהמילים הן גם תמול שלשום וגם היום, והתקווה שהמילים ימשיכו גם בעולם המחר. בית הקפה נוסד על-ידי הסופר דויד ארליך, שגם הוא כותב רומנים. בית הקפה נקרא על שם יצירתו המונומנטלית של ש"י עגנון על העלייה השנייה "תמול שלשום". יש קסם מיוחד להיות בירושלים בבית קפה הקרוי על שמו של רומן עברי, ולקיים מיצג על שני רומנים עבריים חדשים!!!
הרומן "השמות שמורים במערכת" הולך ומתברר כספר קאלט על זוגיות, ועל-פי התגובות הוא בעיקר ספר קאלט נשי המבטא את מצוקות הנפש הנשית בתוך הסערה והארוס והדיאלוג הזוגי. בשני הספרים יש ערבוב של בדיון ומציאות, והכתיבה הספרותית אינה בהכרח מימזיס (חיקוי מדויק) של המציאות.
דביר צור פותח את ספרו בדמותה האניגמטית של רג'ינה בבית גיל הזהב: "רג'ינה מועלם יושבת על ספסל אבן מכוסה קרני אור מאובקות וכנפי רוח. הדשא הירוק בגינה צובע את לחייה, אוחז בטיפות הים הניתזות אליו ובולע שמש בגמיעות ארוכות. אחר צהריים קיצי, שופע צרחות עורבים וציוצים של תוכוני בר ירוקים"...
דביר סיפר עד כמה יקר לו הקשר עם זקנים, באמצעות קשר זה הוא רואה את זהותו מתחברת לכאן, לכל מה שהיה, להוריו ולמשפחתו. ספרו הראשון "משה בהיפוך אותיות" ( גם הוא בהוצאת בבל) היה מיסטי, ולדברי דביר צור היה פחות קומוניקטיבי מן הרומן הזה, שהוא עכשווי ונוגע בבעיות קיומיות ישראליות.
גם שושנה ויג ובלפור חקק בספרם, וגם דביר צור בספרו מעבדים את המציאות הממשית ליצירה ספרותית, לרגעים של גאות ושפל ודו שיח אנושי שמצוי תמיד בסערה שאינה נגמרת. בשתי היצירות רב הנסתר על הנגלה.

תאריך:  24/11/2011   |   עודכן:  24/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בלפור חקק  יוסף ריבלין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השמות שמורים במערכת - המופע
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
השמות שמורים במערכת
יפה לורנצי  |  24/11/11 13:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
קול-ישראל שינה את תנאי המכרז לניהול תחנת הרדיו לקליטת עלייה, המכוונת את רוב שידוריה לעולים מארצות חבר-העמים: הדרישה לידיעת השפה הרוסית הייתה בטעות
עליס בליטנטל
את מחזהו של ארתור מילר "כולם היו בני" אפשר לראות שוב ושוב. הלקח הנוקב שנלמד ממנו ויפה גם להיום, עוצמת הדרמה המשפחתית המשליכה גם על חטאי הכלל אז והיום - סוחפים עוד ועוד. בפעם שעברה היה זה אוהד קנולר בתפקיד הבן, והפעם צפינו בהצגת הקאמרי עם זוהר שטראוס בתפקיד
עליס בליטנטל
ירחון האופנה הוותיק ביותר בארה"ב Harper's BAZAAR חוגג עשור לעורכת הנוכחית שלו, גלנדה ביילי. הן בספר ענק בו מכונסים מיטב הצילומים שהתפרסמו בירחון היוקרתי בעשר השנים האחרונות, והן בתערוכה שמוצגת בימים אלה במוזיאון הגדול בעולם לצילום - ה- I.C.P.
צילומים שחלקם הפכו לאייקונים בתולדות הצילום העולמי. העלעול בספר, כמו הביקור בתערוכה - הם בבחינת חגיגה
אילן שקד
כדאי שיהיו בארון התרופות כדורים למבוגרים וסירופ לילדים להורדת חום    מומלץ שיהיה בכל בית מכשיר אדים    מד חום, פלסטרים, אמצעי חבישה, משחות לכוויות, הם חלק בלתי נפרד מארון התרופות
ד"ר עאדל ברבארה
במצבים של רוחק ראייה, יש בדרך-כלל נסיגה במשך השנים מהתיקון    במקרה של צילינדר, חוזר בדרך-כלל רבע עד שליש מהצילנדר שתוקן    סיבוכים קשים הפוגעים בראייה כתוצאה מהניתוח הם נדירים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il