X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
את השאלה הזו שואל איש עם אותו שם משפחתה של גיבורת המחזה החדש בתיאטרון באר שבע, שהגיעה לכאן אחרי השואה, מחנות ריכוז, ואובדן כל משפחתה לאיש, הגיעה הודות למדור לחיפוש קרובים בשאלה נוראה זו מתמצית כל הטרגדיה של היהדות במאה ה-20. ובמחזה שכתבה עינת ברנובסקי על-פי ספרה האוטוביוגרפי של ליזי דורון, מתואר הכל דרך עיני ילדה, בת לניצולת שואה
▪  ▪  ▪
למה לא באת לפני המלחמה [צילום: רינת הלון]
[צילום: רינת הלון]

תיאטרון אינו חייב להיות מראה מדויקת, כמו ציור פיגורטיבי או צילום המציאות. במחזה האוטוביוגרפי הזה נשזרים אלמנטים שלא היו במציאות, כפי שליזי דורון זכרה, ונכנסו כמרכיב חיוני לדרמה. את השואה כפי שקרתה לא ניתן לתפוס אפילו מצפייה בסרטים דוקומנטריים, אבל דרמה אישית עם פרטים פה ושם הממחישים את טראומת הדור השני לשואה - יכולה לתרום הרבה יותר מזוועות מומחשות בריאליזם בלתי מתפשר.
המשחק המצוין והאותנטי של חמש החברות ניצולות השואה, המתכנסות מדי יום זכרון לטקס פרטי שלהן (שירי גולן המדהימה כהלנה, האם, במבטא פולני מדויק, אביטל פסטרנק כ"איטה", כמשוגעת שהולכת יחפה, וסיגלית פוקס כ"גיטה" הדתייה, אותה שואלת הלנה "איפה היה אלוהים שלך במלחמה? למה הוא לא בא אלינו אז?" מיכל ברנד שגורמת לנו לחייך, ומיכל וינברג בקול שירתה הנפלא, וההצמדות להצטעצעות והצביעות האירופאית; המשחק הנפלא של הילדה אליזבט-ליזי (יעל איתן), שצריכה להתמודד יום יום עם השריטות של אמה, שאחרים מכנים אותה משוגעת; משחקו של אביהוד תדהר הרגיש והמכמיר כילד השכן חולה הפוליו, שנפשו נקשרה בנפש הילדה אליזבט; ודני איסרליש, יובל כרמי, ורותם קשת כפסיכולוגית - כולם מרגשים ומותירים אותנו עם המון חומר למחשבה.
העובדה שיהודי אירופה התעלמו מהשואה הקרבה והולכת, חרף כל הסימנים, האיסורים שהוטלו עליהם, החרמת רכושם, נידוים ושריפת בתי הכנסת בליל הבדולח -אינה מוטלת בספק. ולכן השאלה ששואל את הלנה האיש בעל שם משפחה זהה לשלה, אך אינו קרובה כלל וכלל, והגיע לארץ לפני המלחמה - השאלה שלו מכוונת לכל ששת המיליונים שנרצחו והושמדו.
אבל בהצגה אין הכל כה כבד. הדיאלוגים קצרים, הסצינות מהירות, והנגיעות המרפרפות המאזכרות שואה כמו המספר המקועקע על זרוע האם, או כמו השגעונות הפרטיים של כל אחת מהנשים, פרי עברן במחנות הריכוז; השמעת הפרסומות הראשונות בקול ישראל של אז, שירים נוסטלגיים המחממים את הלב,שכתב שי בן יעקב וערך עם ערן ליטוין מקול ישראל - כל אלה מוגשים בצורה מעודנת, שמעמידה את ההצגה כהצגת חובה לתלמידי בתי ספר תיכונים ולצעירים שלא ידעו מהי השואה, ולא שמעו עליה מהוריהם הצברים. ללא ספק, עומדת לה לחגית רכבי-ניקוליבסקי הזכות לדעת את נפש הילד, מהיותה בעבר מנהלת תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער. כך לא נפלה למלכודת ההגזמה בזוועות, ושמרה על מינון מחושב ומעודן, כשהסיפור של הילדה שלא זכתה למגע וחיבוק מהאם, ולכן קראה לה בשמה, ולא "אמא"; הסיפור של רקמת היחסים בין העולות-הפליטות-השכנות בשכונת ביצרון התל אביבית; סיפורו של בן השכנים; מה קורה לליזי לאחר גיוסה - כל אלה רוקחים את הדרמה. הלקח מהשואה הוא רק ערך מוסף.
התפאורה של סבטלנה ברגר שחילקה את במת התיאטרון ל"בית" ולחצר, איפשרה לא לבזבז זמן לחילופי תפאורה, וכך קצב ההצגה נשמר ועמו קשב הקהל.
הידד לתיאטרון באר שבע, שהצגותיו בשנתיים האחרונות הן להיט אחד-אחד, אליהן מצטרפת כעת "למה לא באת לפני המלחמה?”.

תאריך:  28/11/2011   |   עודכן:  30/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 קול ישראל
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה לא באת לפני המלחמה?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תיקון טעות בשמות השחקניות
alice  |  30/11/11 08:34
 
- תיקון התיקון
שירי גולן  |  20/12/11 00:46
 
- לשירי גולן
ענת בן ארי  |  1/02/12 00:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל ישראל
ישנה חשיבות רבה לניצול כוח הכבידה באמצעות התנוחה האנכית: עמידה, הליכה וישיבה בשלבי הלידה הראשונים    הגעה ללידה עם מוכנות נפשית ופיזית, מסייעת ליולדת להיות רגועה ולשמור על רמת אדרנלין נמוכה בגוף
ד"ר אשר פרדו
פורמאלדהיד הוא חומר מגרה ריריות, עיניים ועור, עלול לגרום לרגישות יתר ואלרגיה ופגמים גנטיים, חודר דרך העור והוכר כחומר מסרטן לאדם על-ידי הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC)
ד"ר דורון כרמי
השיטה הטובה ביותר להילחם בהצטננות היא במניעתה על-ידי איוורור חדרים והקפדה על רחיצת הידיים, שימוש בממחטות חד-פעמיות והימנעות משפשוף האף באמצעות הידיים
יעקב בר-און
אחד ממחבריו הבולטים של 'פסקול המדינה' הוא ללא ספק המלחין דובי זלצר. ספר מילים ותווים של המוזיקאי בן ה-80, שיצא לאור, מכיל 85 שירים וסיפורים שעיצבו את חייו ויצירתו
חגית ששר
תרזה פרנקל הותקפה בילדותה באכזריות דווקא במקום שאמור היה להיות הבטוח ביותר עבורה - שבילי הקיבוץ שבו גדלה. בראיון מרגש היא מתארת את הפגיעה, הבושה, השתיקה ארוכת השנים ואת הכאב, ומסבירה: "אני נחשפת כדי לתת כוח לנשים אחרות. יש לכן לאן לפנות. יש מי שיקשיב לכן"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il