X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
48 אחוזים מהבוחרים בניו-זילנד בחרו בג'ון קי, ראש המפלגה הלאומית, והעניקו לו קדנציה שנייה בהנהגת המדינה. בקהילה היהודית מקווים שהוא יבקר לראשונה בישראל
▪  ▪  ▪
אשף יחסי ציבור. ג'ון קיי [צילום: AP]
הולך לכנסייה בימי א'
אף שקי מגדיר עצמו יהודי, הוא לא אדם שומר מסורת, ולא משתייך לקהילה היהודית במקום מגוריו. הוא אף נוהג ללכת עם משפחתו לכנסייה בימי ראשון. קי הוא ללא ספק פרו-ישראלי, אך בניו-זילנד לא מייחסים זאת לרקע היהודי שלו אלא דווקא לאידיאולוגיה של מפלגתו

ג'ון קי, ראש הממשלה הפופולרי של ניו-זילנד, נדמה לעתים כסלבריטאי יותר מאשר מנהיג, אך כנראה זה מה שהניו-זילנדים רוצים, ובעקבות כך הם בחרו בו השבוע לקדנציה שנייה.
קי הוא בן לאם יהודייה, שהיגרה מווינה לניו-זילנד יחד עם בעלה הלא יהודי לאחר שניצלה בשואה. כשהיה בן 6 נפטר אביו, והשאיר את משפחתו בחובות גדולים. אמו נאבקה כל השנים כדי לפרנס את משפחתה בכבוד, והם חיו בצנעה בדיור מסובסד. על-אף שאמו הייתה פעילה עד יום מותה בקהילה היהודית בקרייסצ'רץ', קי לא גדל כיהודי. אמו סיפרה לעת זקנה כי היא מצטערת שלא ערכה לבנה מסיבת בר מצווה.
עם השנים, ובעיקר בזכות שאפתנותו, הפך קי למיליונר. הוא עשה את הונו בעסקי בנקאות, וסיפורו האישי נעשה סמל בקרב תושבי המדינה הקטנה. קי נבחר לתפקיד יו"ר מפלגת הימין הלאומית, וזכה בראשות הממשלה בשנת 2008. הוא החליף בתפקידו את מנהיגת מפלגת הלייבור הלן קלארק, שכיהנה כראש ממשלה במשך שלוש קדנציות.
בבחירות השבוע זכה קי לתמיכה הגדולה ביותר שקיבל ראש ממשלה ניו-זילנדי אי פעם, כאשר מפלגתו זכתה ב-48 אחוזים מקולות המצביעים - תוצאה שמבטיחה לה 60 מושבים בפרלמנט. מושב אחד בלבד חסַר למפלגת הימין כדי להשיג את הרוב הנדרש ולכונן ממשלה ללא הזדקקות למפלגות אחרות.
הבחירות עצמן ייזכרו כנראה בניו-זילנד ככאלה שהשאירו את התושבים בבית. רק כ-73 אחוזים מבעלי זכות ההצבעה הגיעו לקלפיות - שיעור ההצבעה הנמוך ביותר מאז 1887. "פחות אנשים הגיעו להצביע פשוט כי ידעו שקי ינצח", מסבירה סאלי תומסון-גרג, פעילה פוליטית בקהילה היהודית בוולינגטון.
קי נחשב אשף יחסי ציבור, והוא דואג להזמין את התקשורת לכל מקום שאליו הוא הולך. דוגמה לכך אפשר למצוא במסיבת עיתונאים משותפת שניהל לאחרונה עם הבמאי ההוליוודי פיטר ג'קסון, יוצר הטרילוגיה המצליחה 'שר הטבעות'. קי וג'קסון הכריזו על צילומי סרט ההמשך 'ההוביט' בניו-זילנד, והודיעו שאתר הצילומים יהפוך לפארק שעשועים לאומי.
"בקמפיין של המפלגה הלאומית בבחירות האחרונות כלל לא דיברו על אידיאולוגיה ועל ערכים", מספר דיוויד נייפלד, סטודנט לפוליטיקה ולתקשורת בוולינגטון. "הקמפיין התמקד אך ורק בראש המפלגה ג'ון קי". מאידך-גיסא, חברי מפלגת הלייבור החליטו דווקא להצניע את ראש מפלגתם בקמפיין שניהלו, מכיוון שהבינו כי פופולרי ככל שיהיה, הוא לא יוכל להתחרות בקי.

הקשר הישראלי

אף שקי מגדיר עצמו יהודי, הוא לא אדם שומר מסורת, ולא משתייך לקהילה היהודית במקום מגוריו. הוא אף נוהג ללכת עם משפחתו לכנסייה בימי ראשון. קי הוא ללא ספק פרו-ישראלי, אך בניו-זילנד לא מייחסים זאת לרקע היהודי שלו אלא דווקא לאידיאולוגיה של מפלגתו.
"יחסית לראש הממשלה הקודמת, יו"ר מפלגת הלייבור, קי מאוד פרו-ישראלי", אומרת סאלי, ומציינת כי במהלך כהונתו החזיר קי את השגרירות הישראלית לוולינגטון, לאחר שהשגרירות נסגרה כמה שנים קודם לכן. יש שייחסו את סגירת השגרירות לתגובה נגד ישראל בעקבות פרשיית סוכני המוסד שנתפסו לכאורה במדינה. סאלי תולה את סגירת השגרירות ואת היחסים המנוכרים עם ישראל במפלגת הלייבור ובהלן קלארק שעמדה בראש המפלגה. "בלייבור התבטאו כמה פעמים בצורה פרו-פלשתינית ומיהרו לבקר את ישראל בכל הזדמנות", היא אומרת, ומוסיפה כי בתקופת קלארק אירעו במדינה כמה אירועים אנטישמיים, ביניהם ניפוץ מצבות בבית הקברות היהודי בוולינגטון הבירה.
במהלך הקדנציה האחרונה נתקל קי בסכסוך עם הקהילה היהודית, בעקבות איסור השחיטה שניסו חלק מחברי הפרלמנט להחיל. "עניין השחיטה הפך להיות נושא חם ומרכזי בחדשות המקומיות בניו-זילנד, במיוחד לאור הגילוי שלשר החקלאות דיוויד קארטר יש מניעים אישיים לביטול השחיטה", הסביר נייפלד. לקארטר בעלות חלקית על חברה לייצוא בשר, ומניעת השחיטה הייתה מסייעת לעסקיו. בסופו של דבר הנושא ירד מסדר היום, ובקהילה היהודית בהחלט מברכים על כך.
למרות אהדתו לישראל קי טרם ביקר בארץ, אך בכירים בממשלתו דווקא הגיעו לביקור במהלך שלוש השנים האחרונות. בקהילה היהודית הביעו השבוע תקווה כי ראש ממשלתם יבקר בקרוב בארץ, וכך אולי יתחבר מחדש לשורשיו היהודיים.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  04/12/2011   |   עודכן:  04/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניו-זילנד: תמיכה סוחפת בראש הממשלה היהודי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
תערוכתו של רבינדראנת טאגור (1861-1941) במוזיאון אסיה סואייטי בניו-יורק חושפת פן (ידוע למעטים) של המשורר, הסופר, הפילוסוף ואוהד הציונות ההודי. טאגור היה הזוכה הלא-אירופאי הראשון שזכה בפרס נובל על שירתו בשנת 1913 ושיריו הפכו להימנונים הרשמיים של הודו ובנגלאדש
יאיר דקל
חלונות זכוכית מאפשרים להציץ פנימה לחנויות של רהיטים (מיוצרים עתיקים בבתי חרושת חדשים), לגלריה של תמונות יפות ובגדים צבעוניים או למיני שטויות מבריקות לאורחים צווחנים מחו"ל
מירב ארד
ביקור קצר במושבה ההיסטורית שלמרגלות הר כנען מגלה שכיות חמדה, אנשים אדיבים, טעמים וחוויות שמותירים במבקר חשק לשוב לשם פעם נוספת ובמהרה
יהודה יפרח
למרות האיסור שחל על עובדי מדינה להתבטא בפומבי נגד החלטות הכנסת, הרשה לעצמו יהודה וינשטין לתקוף חזיתית את הצעת חוק השימוע לשופטים. היועמ"ש למד את השיטה
דוד חרמץ
התעשיין העשיר שמואל בלום, שתרם 1,278 מ"ר בלב תל אביב להקמת "אוהל שם", קבע שהמוסד הזה ישמש להרבצת תרבות יהודית, עם דגש על נושא השבת. רגע לפני שעיריית תל אביב הופכת את המקום לתיאטרון, צאצאיו של הנדבן יוצאים לקרב על מורשת וצוואת סב-סבם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il