X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שיפוט מהיר: מועמדים לעליון

דרכי נועם

נשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים, מוסיה ארד, אינה חוששת מתווית "השופט המתנחל" שהודבקה לנועם סולברג: היא הושיבה אותו בראש הרכב הדן בעתירות בעקבות ההינתקות. סולברג מפגין שילוב מעולה של יעילות ורגישות לצד ניהול הוגן של ההליך
▪  ▪  ▪
סולברג. שעון מול כסאו [צילום: פלאש 90]
יעילות נדירה מאוד
סולברג מרוכז מאוד, רוכן קדימה ומסתכל לעבר הטוענים. בא-כוח העותרים מקבל חמש דקות, נציג המדינה עונה בארבע דקות, התשובה לתשובה נמשכת עוד שתי דקות. כאשר הכל יוצאים מן האולם, שלושת השופטים נשארים בו כדי לכתוב את פסק הדין

כרטיס ביקור
נעם סולברג נולד בשנת 1962 בישראל ובשנת 1990 סיים את לימודי המשפטים באוניברסיטה העברית. בשנים 1990-1987 שימש כעוזר הוראה ומחקר בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, ומדריך במועצה הלאומית לקידום ערכי שלטון החוק והדמוקרטיה.
בשנים 1991-1990 התמחה במחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה, בבית המשפט העליון ואצל היועץ המשפטי לממשלה ובשנת 1991 הוסמך כעו"ד. סולברג שימש בשנים 1998-1991 כעוזר (מן השורה, בכיר וראשי) ליועצים המשפטיים יוסף חריש, מיכאל בן-יאיר ואליקים רובינשטיין, כאשר תקופה קצרה (1994-1993) עבד בפרקליטות המדינה. במקביל, הירצה בשנים 1999-1996 בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן.
בשנת 1998 חבר מערכת כתב העת "משפטים", באותה שנה סיים את לימודי התואר השני באוניברסיטה העברית ובספטמבר מונה לשופט בבית משפט השלום בירושלים. בספטמבר 2005 מונה סולברג לשופט בבית המשפט המחוזי בירושלים. הוא כתב מאמרים בנושאי משפט, דת ומדינה.

השופט: נועם סולברג, בית המשפט המחוזי בירושלים
המועד: יום רביעי, 7.12.11, שעה 10:00
הנושא: ערעורים מינהליים וערעור פלילי
בשעה 09:30, חצי שעה לפני מועד תחילת הדיון הראשון שלו, נעם סולברג יושב לבד באולמו וכותב. היעילות שלו תבוא לידי ביטוי גם בהמשך היום, ותוכיח שאין זה מקרה ששעון תלוי על הקיר בדיוק מול כסאו. את הדיון הראשון הוא מתחיל בשעה 10:04, בראשות הרכב בו חברים גם נאוה בן-אור ורפי יעקובי. הנושא של דיון זה וגם של הבא אחריו: ערעורים על פיצויים בעקבות ההינתקות מגוש קטיף.
יש חשיבות רבה לכך שדווקא סולברג נבחר בידי נשיאת בית המשפט, מוסיה ארד, לשבת בראש ההרכבים הללו. הדבר מוכיח שארד, שוודאי מכירה את סולברג היטב, אינה חוששת מפני תווית "השופט המתנחל" שהודבקה לו רק משום שהוא מתגורר בגוש עציון. בניגוד לאלו המתלהמים נגדו לנוכח מקום מגוריו, ארד בטוחה ביכולתו לדון בצורה אובייקטיבית ועניינית בתביעות הנובעות מהמעשה שגרם למחלוקת הפוליטית הגדולה ביותר בישראל בעשורים האחרונים.
סולברג מוכיח במהירות שהוא ראוי לאמון הזה. למרות שמדובר לא רק בנושא טעון מבחינה פוליטית אלא גם מבחינה רגשית, הוא מנהל את הדיונים בצורה שקטה ומקצועית, תוך שילוב מרשים בין יעילות לבין מתן אפשרות לצדדים - המתיישבים-לשעבר והמדינה - להעלות את טיעוניהם. הקו המוביל שלו: להגיע עד כמה שאפשר להכרעה על סמך הטיעונים בכתב, בלא הצורך לבזבז זמן על טיעונים בעל-פה שלא יוסיפו דבר. "אדוני השתתף בניסוח העתירה?", הוא פונה לבא-כוח המתיישבים. "זה לא בשביל לחייב בהוצאות. העתירה מנוסחת היטב, קראנו את הדברים ולדעתנו הם בשלים להחלטה. לא צריך להוסיף טיעונים לא מצד זה ולא מצד אחר".
למרות זאת, סולברג מאפשר לשני עורכי הדין כמה דקות כדי להדגיש בעל-פה את הנקודות העיקריות. הוא מרוכז מאוד, רוכן קדימה ומסתכל לעבר הטוענים. כאשר בא-כוח העותרים אומר כמה פעמים "אדוני", סולברג מעיר לו בחצי חיוך: "דבר אל כל חברי ההרכב". בא-כוח העותרים מקבל חמש דקות, נציג המדינה עונה בארבע דקות, התשובה לתשובה נמשכת עוד שתי דקות. סולברג מכתיב החלטה לפיה התיק נדחה לעיון, ומוסיף בעל-פה שהוא מקווה שההחלטה תינתן עוד באותו יום ותישלח מיד לצדדים. כאשר הכל יוצאים מן האולם, שלושת השופטים נשארים בו כדי לכתוב את פסק הדין - בהחלט יעילות נדירה מאוד.
"אדוני צריך לייצג את ההצעה הזאת"
הדיון הבא מתחיל בדיוק בזמן, בשעה 12:00. סולברג מברך לשלום את הנוכחים, ומתחיל בדברים שלא לפרוטוקול: "חככנו בדעתנו ואנחנו רוצים להציע הצעה מסוימת, אבל לפני כן לעגן לפרוטוקול שאם היא לא תתקבל - תסמיכו אותנו לתת פסק דין על סמך החומר הכתוב". הוא מעיר שקרא את עיקרי הטיעון, למרות שקיבל אותם רק באותו בוקר. סולברג מדבר בבקיאות רבה על פרטי התביעה, בלא שהוא נזקק לכתובים כלשהם. בשורה התחתונה, מציע בית המשפט שהמדינה תעניק לתובעים עוד 200,000 שקל, לעומת 700,000 השקלים שתבעו. בן-אור מעיפה מבט ומעירה בחיוך: "שני הצדדים עצובים".
בא כוח המדינה מנסה לגלגל את הכדור למתיישבים ואומר שאם הם יסכימו - ינסה לשכנע את מינהלת תנופה להסכים. סולברג מסביר לו בעדינות, שזה לא בדיוק המצב: "אני אומר לשניכם, שבמאטריה הזאת כל אחד מסתכל ימינה ושמאלה, מה פלוני קיבל. [להחלטה בתיק זה] יכולות להיות השלכות רוחב. אולי קל יותר להגיע להסכמה גלובלית". כאשר הצדדים יוצאים להתייעץ, סולברג מבהיר לבא-כוח המדינה: "הציפייה היא שאדוני ינסה לעשות את זה כעת בטלפון. אדוני צריך לייצג נאמנה את ההצעה הזאת".
מה שתוכנן להיות הפסקה של כמה דקות מתארך לחצי שעה, בסופה מודיע נציג המדינה שמינהלת תנופה לא מוכנה לקבל את ההצעה. הוא מציע שבינתיים ישלימו הצדדים את הטיעון בעל-פה, ולאחר מכן ינסה שוב לשכנע את המינהלה. סולברג, הזוכר מה אמרו הצדדים לפני ההפסקה, מגביל אותם בנקודות עליהן יוכלו לטעון (באותו שלב גם אמר בא-כוח המדינה, כי בית המשפט יודע שהוא אינו מאריך בטיעוניו, וסולברג השיב בהומור אופייני ש"זו לא ידיעה שיפוטית").
"אנחנו בפיגור עצום, מחכים לנו"
סולברג מאפשר לבא-כוח העותרים לנמק די באריכות, למרות שמתקרבת השעה 13:00 בה קבוע לאותו הרכב דיון בערעור פלילי. הוא עוקב אחרי ההקלדה כדי לוודא שהנתונים המספריים הרבים מוקלדים נכון, מעיין בריכוז במסמכים המוגשים לו ושוב רוכן קדימה לעבר עורכי הדין. אחרי 17 דקות הוא מבקש מנציג העותרים לסיים, אך בסופו של דבר מעניק לו 25 דקות. נציג המדינה מקבל 14 דקות, ואז מבקש בא-כוח העותרים לענות לו בשלושה משפטים. השעה כבר 13:22 ולכן סולברג משיב: "אנחנו בפיגור עצום, מחכים לנו, אז שלושה משפטים". לנציג המדינה הוא כבר לא נותן לענות לתשובה לתשובה, מכתיב החלטה ומעניק למדינה להשיב להצעת הפשרה או להתייחס לנתונים שהציגו העותרים. הדיון הבא נקבע ל-22.12.11 - מועד קרוב מאוד.
הדיון הפלילי, ודאי לשמחתו של סולברג, מקזז את האיחור שהצטבר קודם לכן. הוא מוודא שהמערער נמצא, מברך אותו לשלום, ומרוצה לשמוע שהצדדים הגיעו להסכמה דיונית לפיה ימתינו לתסקיר שירות המבחן. סולברג מכתיב החלטה בתמציתיות ובמהירות. "כמה זמן לוקח תסקיר? שלושה חודשים?", הוא שואל והסניגור עונה: "זו הערכה אופטימית". הוא מעניק לשירות המבחן ארבעה חודשים וקובע דיון לאפריל 2012. הוא אומר למערער, בצורה ידידותית אך תקיפה, שיקפיד בפעם הבאה להגיע במועד לשירות המבחן, כי "בפעם הקודמת זה גרם לתקלה גדולה".
השורה התחתונה:
שופט יעיל ביותר, דייקן ובקיא בפרטים. מפגין איזון מצוין בין יעילות ההליך לבין זכויות הצדדים. משרה אווירה נינוחה גם בדיונים טעונים מבחינה רגשית, בלא שהדבר יפגע כהוא זה בכבודם של השופטים והצדדים.
מזג שיפוטי: 9.
יעילות: 9.

כל המשפט בכף ידך
תאריך:  18/12/2011   |   עודכן:  09/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרכי נועם
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
לשופט סולבר לא תהיה בעיה
סובול עידן  |  18/12/11 13:03
 
- שמע סובול
פנחס  |  18/12/11 19:51
 
- שמע פנחס
סובול עידן  |  19/12/11 10:35
 
- פנחס, בהכירי את השופט נעם
איילת השחר  |  19/12/11 13:15
 
- מדוע רק עשרה סולברגים?
סובול עידן  |  19/12/11 14:59
 
- אני 'בעד' נעם אבל אנא דייקי *
לאיילת שלום  |  20/12/11 00:27
 
- איתמר לוין באמת כותב שהשופט
איילת השחר  |  20/12/11 10:04
 
- ידע אישי מאחורי הקלעים
סובול עידן  |  20/12/11 11:05
2
גם ל"דרכי נועם" נדרש פז"מ.
פועה  |  18/12/11 18:12
 
- כמה שנים כהן השופט ברק במחוזי? ל"ת
אפס!  |  18/12/11 20:04
 
- ברק סמולני, הפז"ם לא רלונטי
נחום שחף  |  19/12/11 11:55
 
- משפטנים - סבורים בהפוך ממך !
לפועה 'הידענית'  |  18/12/11 20:28
3
חכם - ישר ואמין - הגון - חרוץ  ל"ת
על נעם  |  18/12/11 18:22
4
חטאו היחיד - מתנחל. זה לא חטא.
בן סרוק  |  18/12/11 22:44
5
יעיל הוגן חכם? לא אצל בייניש..
רק חיימקה שלי  |  19/12/11 03:35
6
תביא עוד 10 כמוהו ומערכת המשפט
נחום שחף  |  19/12/11 11:48
7
עקב בצד אגודל עם אלייקים
נועם נעם  |  19/12/11 14:57
8
ומה עם 'שיפוץ' פרוטוקולים?
דוידי ר.  |  19/12/11 22:45
9
אשרי עם ישראל שאלו שופטיו
תודה  |  5/01/12 11:41
10
ברכות
יהודית ירדני  |  9/01/12 11:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
תביעת איש התשבצים: מעריב חושף בכתב ההגנה כי השכר הגבוה ביותר של כתבים ותיקים במוסף היומי או במוסף הנשים עומד על 5,750 שקל בלבד
יעל פרידסון
בבתי החולים הממשלתיים יש שני סוגי רופאים מתמחים: עובדי מדינה, ועובדי קרן המחקר של בית החולים: סוג של עובדי קבלן. על הנייר תנאי ההעסקה שווים. בפועל לא. ההסכם החדש בין המתמחים לאוצר עלול להגדיל את הפער בין שני סוגי המתמחים: אין ודאות שהמענקים הנדיבים המובטחים בו יינתנו גם למתמחים עובדי הקרנות
מיכאל טוכפלד
המשבר הכלכלי באירופה נמשך אך שגריר ישראל ברומא בטוח שאיטליה גרמניה וצרפת לא ייתנו לגוש האירו להתפרק. גדעון מאיר, המסיים בעוד חודש את תפקידו באיטליה, מעריך שהיחסים הקרובים עם ישראל יישמרו, ומסרב להתייחס לפרשיות המפוקפקות ששמו של ברלוסקוני נקשר בהן. ראיון
אסף גבור
שגריר ישראל במצרים לשעבר, יצחק לבנון, מספר על היחס הקר שקיבל מהממסד בעידן מובארק, על החום ששידרו האזרחים ברחבי המדינה ועל החילוץ הדרמטי מקהיר במטוס חיל האוויר. ראיון
יהודה יפרח
מערכת המשפט השלימה את הזובור בשופט דב פולוק שהעז להזמין את עו"ד שי ניצן לעדות, ופסלה אותו. מומחים לא זוכרים הליך קיצוני כזה שננקט נגד שופט
רשימות נוספות
שרון-גרין מתאמצת להתאפק  /  איתמר לוין
הפרוטוקול הפיקטיבי של כתילי  /  איתמר לוין
פתאום הסניגור "נזכר" במתדון  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il