זה היה כדאי? טורקניץ: הסתכל מסביב. כל החנויות מלאות קונים. נכון, עכשיו חנוכה, ויש יותר מבקרים, אבל גם ביום רגיל יש לנו 40 אלף מבקרים ביום. בקניון יש 350 חנויות, יותר מבכל קניון אחר בישראל. הם גם קונים? טורקניץ: לפני כחודש הכרזנו על מבצע מכירות בלתי-שיגרתי: כל מי שקונה בחנויות הקניון ב-400 שקל ביום, מקבל שובר, ומשתתף בהגרלה יומית, שבה אנחנו מגרילים מכוניות סוזוקי-אלטו, שמחיר השוק שלה 69 אלף שקל. מדי יום משתתפים בהגרלה 4,000 עד 4,500 איש! מה שמראה כמובן משהו על היקף המכירות והעסקים.
|
"המחאה החברתית לא השפיעה"
|
|
יש האטה? המחאה החברתית השפיעה? טורקניץ: לא אצלנו, היקף העסקים גדל מחודש לחודש. נובמבר היה החודש הטוב ביותר של הקניון בכל שנותיו. אנחנו בתפוסה כמעט מלאה. נותרו שתי חנויות להשכרה באגף החדש, והביקוש גדול. מה מושך את הקונים? טורקניץ: יש לנו מבחר גדול מאוד של חנויות בענפי האופנה, ההנעלה, התכשיטים, המחשבים, בתי הקפה ומה לא. הקונים נהנים מ-1,600 מקומות חניה בחינם בשני חניונים, במפלס הרחוב ובקומת המרתף. באגף החדש פתחנו "פארק פלטינום", בן כ-1,000 מ"ר, ובו שעשועים ומשחקים לילדים, הכל חינם. עם 40 אלף מבקרים ביום, אין פלא שדמי השכירות, בפרט באגף החדש, הם מן הגבוהים בארץ. טורקניץ מדגים בשורת עסקות: "ככל שהחנות קטנה יותר, כך דמי השכירות עולים. נעלי פלייס שכרו 300 מ"ר, ומשלמים רק 172 שקל למ"ר לחודש. בנטון שכרה 235 מ"ר, ותשלם 360 שקל למ"ר לחודש. חנות התכשיטים שטרן שכרה 210 מ"ר, ותשלם 390 שקל למ"ר לחודש. אבל, חנות נום לאבירי אופנה שכרה 63 מ"ר, ותשלם כ-450 שקל למ"ר לחודש".
|
|
|
|
|
דמי הניהול בקניון הזהב גבוהים, ככל הידוע, בעשרות אחוזים לעומת מה שמשלמים בקניונים אחרים. נכון להיום, השוכרים שותקים ומשלמים | |
|
|
|
העסקה היקרה ביותר, ככל הידוע, נעשתה על-ידי רשת האיפור מאק, ששכרה כ-80 מ"ר. היא תשלם 516 שקל למ"ר, פי שלושה מחנויות הנעליים! זו אכן עסקה חריגה, והיא נובעת כנראה מכך, שהחוזה איתה הוא לזמן קצר, שנתיים. כמעט כל השוכרים האחרים חותמים על חוזים לשלוש עד חמש שנים, עם אופציות להארכה. דמי השכירות עולים ב-5% עד 10% בהארכת האופציה. רוב השוכרים חתמו על חוזה שכירות עם שני מסלולים: הם משלמים לפי שקלים למ"ר לחודש, או 7% עד 8% מהמחזור, הגבוה מבין השנים. שיטה זו נהוגה כבר שנים רבות ברוב הקניונים והמרכזים המסחריים בישראל. אם העסקים טובים, המסלול של אחוזים מהמחזור הוא הרלוונטי. מסלול זה מחייב כל חנות להציג בפני טורקניץ ורואי החשבון שלו דוחות חודשיים או רבעוניים על מכירותיהם. בנוסף לדמי השכירות, משלם כל שוכר דמי ניהול קבועים, 90 שקל למ"ר לחודש, לכיסוי חשמל, מים, אחזקה, ניקיון, שמירה, פרסום ועוד. דמי הניהול בקניון הזהב גבוהים, ככל הידוע, בעשרות אחוזים לעומת מה שמשלמים בקניונים אחרים. נכון להיום, השוכרים שותקים ומשלמים. גאוותו של דני טורקניץ על החנויות הגדולות של האגף החדש: "המשביר לצרכן שכר 2,500 מ"ר, ויפתח בקרוב סניף בקומה העליונה. זארה שכרה 1,400 מ"ר. רשת האופנה האמריקנית אמריקן איגל תפתח בעוד חודשיים סניף בן 700 מ"ר. כמובן שהחנויות הגדולות משלמות דמי שכירות נמוכים בהרבה מהקטנות". טורקניץ לא פירט, אך ניתן להעריך שהמשביר, למשל, משלם דמי שכירות של 3% עד 4% מהמחזור.
|
"אין לי ניגודי אינטרסים עם אשתי"
|
|
דליה, אשתו של דני ואם שלושת ילדיהם, פעילה בתחום דומה: היא משווקת בחוץ לארץ תכשיטים של ארבע חברות אמריקניות. טורקניץ מבקש להבהיר: "אשתי יצרה עוד בחו"ל את הקשרים. היא משווקת במדינות שונות מוצרים של חברות תכשיטים, שאף אחת מהן לא פתחה סניף בקניון הזהב". לכן, לדבריו, אין ניגודי אינטרסים. יש עוד תוכניות לעתיד? טורקניץ: צפוף בחניות. בקרוב נבנה סיפון עילי על החניה החיצונית, ובו 600 מקומות חניה נוספים. בעלי הרכב ייכנסו מהחניון העילי ישר לקומה השנייה. בנוסף, אנחנו מתכננים לשפץ את האגף הישן, כדי שיהיה ברמה דומה לזו של החדש. מדובר בכמה מיליונים טובים.
|
|
|
|
|
"יש כיום תחרות חריפה בענף האופנה, והיא מביאה להוזלה כמעט כללית. גם בעתיד ישלוט הכלל הברור: מי שמוכר מוצרים טובים ונותן שירות הגון, יתקיים ויתפתח. מי שאינו יודע לעשות זאת, לא ישרוד!" | |
|
|
|
מה התחזית שלך לשנת 2012 לענף הנכסים המניבים? טורקניץ: להערכתי, 2012 תהיה שנה טובה בתחום זה. כניסתן של רשתות אופנה בינלאומית לישראל מביאה לכך, שהיצרנים והמשווקים המקומיים חייבים להוריד את המחירים. יש כיום תחרות חריפה בענף האופנה, והיא מביאה להוזלה כמעט כללית. גם בעתיד ישלוט הכלל הברור: מי שמוכר מוצרים טובים ונותן שירות הגון, יתקיים ויתפתח. מי שאינו יודע לעשות זאת, לא ישרוד! השירות הוא מרכיב חיוני בקידום העסקים! סמוך לסיום פגישתי עם מנכ"ל קניון הזהב, נפלה לידינו דוגמה טובה לשירות גרוע: אחת מפגישותינו נערכה בבית קפה באגף החדש, והזמנו קפה. חיכינו 25 דקות, עד לסיום הפגישה, והקפה לא הגיע. קמנו והלכנו. "אני רותח מכעס" – אמר לי טורקניץ. יש להניח, שבראשית השבוע תהיה למנהל בית הקפה שיחה לא נעימה עם המנכ"ל.
|
|