X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
גילה אלמגור בתפקיד חייה. לצידה יהורם גאון [צילום: ז´ראר אלון]
ביקור הגברת הזקנה
איזו פתיחה לבניין המחודש היפהפה של התיאטרון הלאומי הבימה! הצגה יותר מרשימה לא היה אפשר להציג. כל צוות השחקנים, חלקם ותיקים וחלקם מקבוצת הצעירים, העניקו אווירה מרתקת למחזהו של פרידריך דירנמט השוויצרי. אבל מעל כולם, גילה אלמגור נתנה כאן את משחק חייה. אומנם בכל הצגה שהיא מופיעה יש כזו תחושה, אבל בכל פעם היא מתעלה מעלה-מעלה

הכתבות בעיתונים על ההצגה חוטאות בחוסר דיוק. זו אכן נקמתה של האישה העשירה בעולם, שחוזרת לעיירת נעוריה בשווייץ, כשמטרתה: תמורת אתנן של מיליארד דולר - לגרום לתושבי העיירה לרצוח את אהוב נעוריה. אבל, שלא כמו שתואר – זה לא רק בגלל שזנח אותה. אלה בגלל שלפני כן הכניס אותה להריון, כך שנאלצה למסור לזרים את התינוקת, לעזוב את העיירה, ולהפוך לזונה כדי לשרוד.
את כל הרוע שהיה בכוחה של הגיבורה קלייר זאכאנסיאן (גילה אלמגור) לאסוף, הציניות והצינה שנודפת ממנה כלפי תושבי העיר, שכמעט מקפיאה כל אחד על הבמה ובקהל, והסמכותיות מלאת ההדר המשולבת בדמותה – את כל אלה סופגים התושבים ונכנעים לה. גילה אלמגור כבר הייתה "מדיאה", שרצחה את ילדיה כנקמה בבעלה יאסון, שגירש אותה ונשא נסיכה צעירה במקומה. אבל נקמתה באהובה אלפרד איל (יהורם גאון, שמתגמד לידה ומתכווץ מעוצמת אשמתו) היא האיומה מכולם.

התלבושות, עיצוב הבמה והליהוק: ציון 10
תלבושות מפוארות ביותר [צילום: ז´ראר אלון]

התלבושות המעוצבות על-ידי ענת שטרנשוס הן מהמפוארות והיפות שנראו אי-פעם על הבמה הישראלית. גילה, חטובה וזוהרת, עם שלל כובעים ושמלות ערב פנטסטיות, שולטת בשפת הגוף ובמילותיה על הבמה כולה, כולל כל תושב בעיירה. התפקיד כאילו נכתב עבורה. ובמונולוג האחרון שלה, בו היא חושפת את כל רגשותיה, מה הביא אותה לכל זה – איך גורשה מהעיירה וכעת היא חוזרת ובגדול – חשפה למעשה את רגשותיה-שלה עצמה, עם זכרונות ילדות עצובה וקשה, וכשהגיעה כנערה להבימה, והתקבלה לתיאטרון – לא ניתן לה להמשיך שם בקריירה. אז נסעה ללמוד בניו-יורק, ובהמשך עשתה חיל כ"מלכת הקולנוע הישראלי". חזרתה ל"הבימה" עם מינוי בעלה למנהל התיאטרון, עשתה לה צדק. וכעת, כשכולם מכירים בה ובמעלותיה, ההצגה הזו היא גולת הכותרת של הצלחתה.
לבימאי אילן רונן, זוהי הצלחה נוספת בשרשרת הצלחותיו כבימאי. עיצוב הבמה של לילי בן נחשון – מינימליסטי מצד אחד, ועשיר בצבעוניות מצד שני, תוך שימוש בכל השחקנים כ"יער" בהחזיקם עץ בידם, עם משחק הצלליות שמאחורי הפרגוד השקוף ממש מרהיב.
הקפדתו של רונן על כל שחקן, כך שכל תפקיד כאן הוא משמעותי ונוקב – יוצרת הצגה מוקפדת וסופר-מקצוענית. דב'לה רייזר כראש העיר – מכתיב את האירועים ומתקתק את תושביו לפי הצורך. אלכס אנסקי מלא הדרת כבוד, ומרשים ביותר הן כיד ימינה של הגברת ובעוד תפקידים. רוברטו פולק כמפקד המשטרה – גם הוא בעל נוכחות וחשיבות. שני שומרי ראשה הגברתנים של הגברת – עופר רגירר (גם כאקרובט וצלם, כשבכל דמות הוא כה שונה, לבלי הכר), ועמוס בוארון גם כשומר ראש וגם כבעלה השמיני של הגברת – מרשימים בתפקידיהם. שני העיוורים – מיכאל כורש ושמוליק כהן, לאה גלפנשטיין כבתו של איל ושחר רז כבנו – מקסימים. שחר עושה יפה גם את תפקיד הרופא שמאשר את מותו מ"התקף לב" של איל. הכומר רוברט הניג, המורה אהרון אלמוג ונכדת ראש העיר נעמה ארמון – משלימים את צוות השחקנים, שאין בהם שחקן קטן. כולם מבריקים הודות לבימוי המעולה.
אך אין מה לומר – הסיפור של דירנמט לא רגיל, ונוגע עמוק בצביעותם של בני אנוש, ותאוות הבצע בה הם שטופים, כזו שמצויה כיום בכל מקום, כולל במחוזותינו. הכסף קונה הכל – משרות חשובות, כמו נשיאות של מעצמות; חוקים שנחקקים לטובת הספונסרים, ועוד ועוד. במחזה כאן – המחיר שולם עבור חיים של אדם עלוב, שבמעשיו חרץ את גורל גיבורת המחזה. ואם המערכה הראשונה של המחזה נדמית כמתארכת מעט מדי – הסיבה היא הגיונית: דרוש זמן כדי לפתות אנשים להרוג תמורת כסף. על-ממת לסחוף עיירה שלמה לרעיון – צריך סבלנות, רצון ברזל, והרבה-הרבה כסף. בעוד תאוות הבצע כבר תשלים את העבודה.
הצגת "ביקור הגברת הזקנה" בתיאטרון הבימה היא חוויה שלא תישכח, שמצליחה להשכיח גרסאות קודמות, כולל את הסרט עם אינגריד ברגמן.

תאריך:  08/02/2012   |   עודכן:  08/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אלכס אנסקי  יהורם גאון
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
מחזה על שטיפת מוח ועל שיעור חשוב בהיסטוריה ובחינוך. זהו מחזה ראוי לצפייה לכל תלמיד בזכות הרעיון, הביצוע וההפקה המוצלחים שמותירים את קהל הצופים עם תחושה קשה , אך עם חוויה עוצמתית
אלישע פורת
"אופנת" הקפיצה מהמגדלים בארץ החלה באמצע שנות החמישים, עם פרסום הידיעות על חיילי צבא ארצות הברית ששבו ממלחמת קוריאה2. היו אלה חיילים צעירים שנואשו מחייהם. אם בשל הלם קרב אכזרי שלקו בו בקרבות מול ים-האדם של הצבא הסיני. ואם בשל אי יכולתם לשוב לחיי אזרחות רגילים ומשעממים
אורן פרסיקו
"כמו אליק נולד מן הים, רון נולד מ'ידיעות אחרונות'", אומרים בעיתון על העורך הראשי רון ירון, "הוא ממש קיר מקירות הבניין. זה הוא וזאת הרוח וזה סוג העיתונות". השאלה היא, כמובן, מהי הרוח הזו ולאן היא מובילה את העיתון הגדול בישראל
רפי מן
החלטת שר הביטחון למנות את ירון דקל למפקד גלי-צה"ל מוכיחה שגם משקשוקת הפיטורים והמועמדים של אהוד ברק יכולים לצאת מינויים ראויים. גם היכרותו העמוקה של דקל עם הזירה הפוליטית תועיל לתחנה
חובב לויטס
כך מבהירה ח"כ ד"ר עינת וילף שהייתה בעברה מנהלת קרן הון סיכון בחברת כור    טוענת כי צריך להפריד ערכית ומוסרית בין מי שהתעשר כתוצאה מחדשנות ויצירה לבין מי שהשתלט על נכסים קיימים בעזרת כספי ציבור    לדברי ח"כ וילף מסקנות ועדת הריכזויות חייבות לכלול צמצום של הפירמידות העסקיות במשק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il