X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בעידן שבו האפשרות לצפות את התנהגות השווקים מוחלפת בחוסר ודאות, המודל של הוצאה קבועה הופך למסוכן מדי לקיומו של העסק. "מחשוב ענן" מאפשר לעסקים ליהנות מכוח מחשוב, שהופך השקעה בתשתית והוצאה קבועה - להוצאה חודשית משתנה וגמישה. ספקיות שירותי ענן, מחייבות את לקוחותיהן לפי העיקרון "לא השתמשת - לא שילמת"
▪  ▪  ▪
שירותי ענן. כוח מחשוב [צילום: AP]

במהלך ינואר קיים שר האוצר סקירה בוועדת הכספים שבה דיווח כי לאחר דיונים רבים במשרדו, הוחלט לקבוע יעד צמיחה של 3.2% ל-2012 במקום היעד הקודם, שעמד על 4.0%. לדבריו, הטלטלה בכלכלות העולם וחוסר הוודאות לגבי העתיד, הם שהביאו להורדת יעד הצמיחה לשנה הקרובה.
וכאשר הכלכלה משתנה, התנהלותן של חברות משתנה בהתאם. כל עוד הדרישה למוצרים ושירותים הייתה פחות או יותר צפויה ויציבה, עסקים יכלו להקצות כוח-אדם והון, ובסופו של דבר ליהנות מהחזר על ההשקעה. אבל בעידן שבו האפשרות לצפות את התנהגות השווקים מוחלפת בחוסר-ודאות בחיזוי תנודות השוק והעדפות הצרכנים, המודל של הוצאה קבועה הופך למסוכן מדי לקיומו של העסק. כתוצאה מכך, יותר ויותר חברות שואפות לעבור למודל תפעולי שמבוסס במידה רבה על הוצאות משתנות.
במקביל לשינויים כלכליים, במהלך העשור האחרון טכנולוגיות המידע (IT) הפכו למרכיב קריטי שנוגע למכלול הפעילויות של כל חברה — חברות ממשלתיות, תאגידים בינלאומיים, ועסקים קטנים-בינוניים.
בתחום זה, "מחשוב ענן" צובר תאוצה ומאפשר לעסקים ולחברות ליהנות מכוח מחשוב, שהופך השקעה בתשתית והוצאה קבועה - להוצאה חודשית משתנה. ספקיות שירותי ענן, שמציעות מגוון תוכנות ושירותי מחשוב כגון שרת ארגוני או כונן וירטואלי לאחסון נתונים בנפחים שונים - מחייבות את לקוחותיהן לפי שימוש, כלומר, לפי מספר השירותים, מספר המשתמשים וכולי. ובמילים אחרות, לפי העיקרון "לא השתמשת - לא שילמת".
כמו כלים שלובים
הבסיס התפעולי של עסקים וטכנולוגיות מידע, בעידן זה, שלוב זה בזה בצורה הדוקה. חברות שמבינות כיצד למנף את היצע מחשוב ענן ותוכנה כשירות אינטרנטי (SaaS), משנות את בסיס הפעולה שלהן ומתאימות את עצמן בצורה אופטימלית להצלחה עסקית בכלכלה העכשווית.
בחברות שכבר עברו לענן, הוצאות המחשוב עולות ככל שהעסק גדל, ולפי אותו עיקרון, הן יורדות אוטומטית במידה שהעסק נקלע להאטה. חברות אלה מסוגלות עתה לחדור לשווקים במהירות, ולהתנסות בהצגת מוצרים חדשים ללא השקעה גדולה. הן אינן מסתכנות בהוצאות מחשוב בלתי הפיכות, במידה שהדרישה למוצרים ולשירותים לא עונה על הציפיות.
איך זה עובד?
בעיקרון, מכיוון שהמערכות של ספקיות ענן בנויות לשרת מספר רב של משתמשים שחולקים את אותה תשתית (כולל שרתים, גיבוי נתונים ואחסון נתונים) הן יכולות להציע כוח מחשוב איכותי ומאובטח במחירים נוחים. לשם השוואה - רשת מרכולים עם כוח קנייה גדול, יכולה להציע מבצעי מחירים אטרקטיביים יותר מאשר המכולת השכונתית. במחשוב ענן, השיתוף נעשה בצורה שקופה למשתמשים, והספקיות שומרות בקפידה על הפרדה מוחלטת בין נתוני הלקוחות השונים.
לעסקים שנמצאים בשלב של בחינת הכדאיות הכלכלית של מחשוב ענן, מומלץ לקחת בחשבון את הנקודות הבאות שיש להן משמעות כספית:
1. הטמעה וגמישות - ניתן להתחבר לשירות ולהתחיל לעבוד בדקות ספורות, מפני שאין שום צורך בהתקנות תוכנה. תהליך ההטמעה קל במיוחד עבור חברות עם מספר מיקומים פיזיים (לדוגמה: רשת חנויות, מחשבים ניידים, עובדים שפועלים מהבית, עבודה מטלפונים חכמים וכולי). לכל אלה יש גישה אינטרנטית בלתי מוגבלת מכל מקום, בכל זמן, לאותם שירותים.
2. תמיכה - במקום להעסיק מומחים לתמיכה טכנית, ניתן לקבל את זה כחלק מהשירות של שירותי ענן. זה מתבצע על-ידי צוות תמיכה של החברה, כשירות לקוחות, שנותן מענה טלפוני ופתרון בעיות. וגם על-ידי תחזוקה ופתרון בעיות שמתבצעים ברקע, בצורה ששקופה ללקוח. חשוב להבין ששירות התמיכה במודל מחשוב ענן הוא גמיש ומשתנה לפי צרכי הלקוח. יש לוודא שחבילת התמיכה שרכשתם מתאימה לצרכי העסק.
3. שדרוגים - מחשוב ענן מאפשר שדרוגי תוכנה מעת לעת. במקרים רבים זה נעשה אוטומטית (ברקע) ללא הפרעה להתנהלות השוטפת. הלקוח מקבל הודעה לגבי השינוי שאינו דורש ממנו שום פעולה נוספת, ובעיקר לא דורש השקעה כספית נוספת.
4. גיבויים - אחת ההוצאות שחברות לא יכולות להימנע מהן היא ההוצאה על גיבוי — תחום נוסף שבו סביבת מחשוב ענן מטפלת. לספקיות מחשוב ענן יש בדרך כלל מערכת גיבויים כפולה, כולל מערכות אל-פסק (או גנרטורים) למקרה של הפסקות חשמל, הצפה, שריפה ואירועים אחרים מסוג זה. זה בנוי כך שברגע שהמערכת מפסיקה לפעול, מערכת תומכת נכנסת לפעולה, עם מערכת גיבוי נוספת משלה — רמת שרידות גבוהה שקשה להתחרות בה.
לנתח, להבין, לשקול
חשוב לעשות את הניתוח הכלכלי הנכון ולוודא שההשוואה בין עלויות שירותי מחשוב ענן לבין עלות מחשוב בתוך העסק, נעשית כהשוואה בין "תפוחים לתפוחים". מה זה אומר?
הניתוח צריך לקחת בחשבון את כל ההוצאות הגלויות והנסתרות, ללא יוצא מן הכלל, כולל הוצאות פחת על מחשבים, שרתים ותוכנות. אומנם פחת נחשב כהוצאה מוכרת לצרכי מס, אך היא עדיין משתנה שצריך להכניס לתחשיב. בנוסף ראוי לחשב גם הוצאות בגין אנשי מקצוע מתחום המחשוב (חיוב לפי שעות, או כפוף להסכם חודשי), הוצאות חשמל, ותשלומים שונים עבור תחזוקה של חומרה בעסק.
עסקים שמתלבטים האם להצטרף לענן יכולים לעשות מעבר הדרגתי, כלומר, להצטרף לשירות אחד (לדוגמה: אופיס 2010, או כונן וירטואלי) ולהשוות מחיר ונוחות ביחס לאותו שירות. יש חברות שמעדיפות להעביר למודל החדש שירותי דואר אלקטרוני או בוחרות להפוך דווקא את השרת הפיזי לשרת וירטואלי, ובמקביל להמשיך להשתמש בתוכנות מסוימות שמותקנות על תחנות העבודה בעסק. זה מאפשר להן לעשות בדיקת כדאיות זהירה וגם נותן להן את ההזדמנות להבין את הנושא של מחשוב ענן באופן הדרגתי.
ובשורה התחתונה, הערך המוסף הכי משמעותי של הוצאות משתנות וחיסכון הוא היכולת להקצות את משאבי העסק באופן גמיש יותר למטרות אסטרטגיות ולצמיחה.

הכותב הוא מנכ"ל וובוקס – שירותי מחשוב עננים.
תאריך:  16/02/2012   |   עודכן:  16/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
במועצת העיתונות שמחו על התוקף שהעניק בית המשפט לתקנון האתיקה ודנו בדרך להנחילו לעיתונאים. בן-דרור ימיני הציע צעדי ענישה חריפים, אולם הצעתו של עמוס שוקן היא זו שהתקבלה
איתמר לוין
אדם המואשם בפרשה חמורה של סחר באיברים שוחרר בהסכמת המדינה למעצר בית, אך הפר שוב ושוב את תנאי שחרורו. למרות זאת, הסכימו בית המשפט והתביעה לתת לו עוד הזדמנות - וגם אותה לא ניצל. אפילו כאשר נשלח כעת למעצר עד תום ההליכים, אומר בית המשפט העליון שאולי בעתיד ניתן יהיה לשוב ולשחררו
מאיר עוזיאל
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
איתמר לוין
הח"כ לשעבר עופר חוגי, שישב שנתיים במאסר בשל עבירות מירמה, עומד בראש חברה שלא שילמה שכר למוכרת אותיות לספר תורה. בבית הדין ניסתה החברה להתחמק מאחריותה, אך חויבה לשלם לעובדת את שכרה - פחות מ-4,000 שקל לחודשיים
דויד קאפח
דם הדרקון - שרף עץ הקרוטון מדרום אמריקה עם חומר פעיל טבעי לריפוי פצעים    החומר נמצא מאות שנים בשימוש שבטי האינדיאנים בג'ונגלים באמזונס    מתאים, בין השאר, לטיפול בפצעים בפה, נגעים באברי המין ועוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il