X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
האם כל מי שהוא שמרן בהכרח מעודד דיכוי? ספר חדש מציג את הימין האמריקני בצורה הפרימיטיבית ביותר שניתן
▪  ▪  ▪
רייגן. אנטי מהפכני [צילום: AP]
מייצגי ההגמוניה
מה שמאפיין את השמרנים זה שהם... רעים. זאת אומרת, הם אנשים שמתנגדים לשינוי חברתי, כל שינוי, והם עושים את זה תמיד במטרה אחת ויחידה - לסייע בדיכויים של שחורים, נשים או מיעוטים

חידה: מה משותף לפרידריך ניטשה, שרה פיילין, רייגן וצ'רצ'יל? תשובה: כולם אנטי-מהפכניים.
אם מישהו חושב שמדובר בבדיחה או בציטוט של איש אקדמיה שלוקה בדיבור אסוציאטיבי של סכיזופרן - ובכן, הוא טועה. מדובר בטיעון מספר חדש של חוקר מדעי המדינה קורי רובין, שנסקר ב-New York Review of Books על-ידי מרק לילה ( Lilla. רובין הוא איש שמאל שמרבה לחקור ולנתח את הימין בארה"ב. כעת, כאשר התהליכים לבחירת המועמד הרפובליקני לנשיאות בעיצומם, העיון בשורשים הרעיוניים של האישים שרוצים להחליף את ההנהגה בבית הלבן ברור. אלא שרובין מנסה, לדעתו של לילה, ללכת בדרך שאינה מכבדת חוקר רציני ולא איש שמאל רציני- הוא לוקח את הקיצונים מבין הימניים או השמרנים, מוצא אצלם תכונה מסוימת ומכליל אותה על כולם ללא עוררין.
ובכן, כפי שבטח ניחשתם, מה שמאפיין את השמרנים זה שהם... רעים. זאת אומרת, הם אנשים שמתנגדים לשינוי חברתי, כל שינוי, והם עושים את זה תמיד במטרה אחת ויחידה - לסייע בדיכויים של שחורים, נשים או מיעוטים. שאיפתם היא לשמר את הסדר הקיים שבו הם מייצגים את ההגמוניה. לעומת זאת, הטובים (קרי הליברלים) הם אנשים שמערערים על הסדר הקיים למען שוויון ערכי בין בני אדם. לשם כך הם מבקשים לעורר מהפכות, שלהן מתנגדים תמיד הרעים. מניטשה עד שרה פיילין. כמה פשוט!
לילה טוען כי הדברים אינם מדויקים בלשון המעטה. גם מי שאינו מסכים עם הימין השמרני לא יכול לצייר אותו באופן פרימיטיבי עד כדי כך. ראשית, קשה למצוא היום נושאים שבהם כל הימין בארה"ב מגובש לחלוטין. בנושאי חוץ, השמרנים מהזן הישן תומכים בבדלנות בינלאומית של ארה"ב ומתנגדים בתוקף לתמיכה הנלהבת בישראל שמגלים עמיתיהם הניאו-שמרנים. השמרנים הדתיים רואים בהפלות ובנישואין חד מיניים אם כל חטאת, עובדה שמקוממת את הליברטריאנים ממכון קאטו. בכלל, ממשיך ואומר לילה, רובין פספס את נקודת ההבדל המהותית בין השמרנים לליברלים. שתי התפיסות התגבשו מבחינה פילוסופית לאחר המהפכה הצרפתית. אדמונד ברק, שנחשב לאבי ההגות השמרנית, רואה בחברה סוג של ירושה שקיבלנו, כשעל כתפינו מוטלת האחריות כלפי אלו שהיו לפנינו ואלו שיהיו אחרינו. לכן, על-פי רוב, על השינויים שאנו מבצעים להיות איטיים והדרגתיים, ברמה שמאפשרת הסתגלות של החברה, ולא בצורה של מהפכות אלימות שמזעזעות את אמות הסיפים. הליברלים, מצדם, רואים את התכלית באינדיבידואל ולא בחברה. הליברל חושד בעקרונות, במסורות ובמנהגים מקודשים, היות שאלו נוצלו לעתים קרובות מדי כדי להצדיק אפליה ודיכוי.
הדיון הזה כמובן גם קשור להבנת הטבע האנושי - השמרנים נוטים לתפוס את הטבע האנושי כשלילי בעיקרו וכמצריך ריסון, ואילו הליברלים נוטים לראותו כטוב באופן מהותי. אך בין כך ובין כך אין לדבר קשר לתפיסה של תמיכה במהפכות או התנגדות להן. רבים מהאנשים המזוהים עם הימין הקיצוני - פשיסטים למיניהם - דווקא תמכו מאוד בתנועות מהפכניות, לא מתוך כמיהה אוטופית אלא דווקא מתוך רצון להשתחרר ממועקת המהוגנות הבורגנית ולהגיע לעולם משוחרר מעכבות מוסריות. נמצא שלא כל מהפכן הוא בהכרח שוחר טוב ולא כל שמרן הוא בהכרח מדכא. לדעתו של לילה, אם יש משהו שכדאי לשמרנים בארה"ב לשים לב אליו, זהו דווקא נטייתם הגוברת לרטוריקה מהפכנית של "מסע צלב" נגד השמאל וערכיו המושחתים. דיון רציני בסדר היום הופך לעתים קרובות להשמצות של הצד השני או לסיסמאות פופוליסטיות. אם הימין בארה"ב, על מחנותיו ופלגיו, באמת נחוש להחליף את אובמה בבית הלבן ובלבם של האמריקנים, הוא יצטרך להראות שהוא מסוגל ליותר מזה.

פורסם במקור: מוסף שבת, מקור ראשון
תאריך:  26/02/2012   |   עודכן:  26/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שרה פיילין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מניטשה ועד שרה פיילין
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בורות
hagii1  |  28/02/12 01:02
 
- הטקסט שלך מלא שגיאות כתיב
אחי בנימין  |  13/04/12 12:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגית כהן
יש צביעות מַקביסה בכתבה זו ששידר ערוץ 2. הרי לערוץ זה יש חלק ניכר ביצירת ההשתוקקות לעור המושלם, באשר הוא מַרְצִיד דוגמניות מסביב לשעון, לצד מגישות צעירות שעורן בגוון לפת ושפתיהן בורגונדי. כלומר, אותו ערוץ שמעודד היסטריה בנוגע לנעורים הנצחיים - מדווח בזעזוע על הסיכונים שנשים מוכנות לקחת למענם
אסף גבור
סוכנות הידיעות הפלשתינית 'מען' היא תאגיד תקשורת גדול ופעלתן, המחזיק תשע תחנות טלוויזיה אזוריות, תשע תחנות רדיו ואתר חדשות מוביל בשלוש שפות. אסף גבור ישב במשרדי מען בבית-לחם עם העורך הראשי ועם המנכ"ל ושמע איך עושים עיתונות חופשית ברשות הפלשתינית ומה מרעיל את מוחם של הילדים בה
אבינדב ויתקון
ממפרץ אילת נמשו רשתות דיג באורך קילומטר וחצי, שבמשך שנים השמידו בעלי חיים נדירים כמו צבי ים, כרישים ודגי שונית - אך בקרקעית פרושות עוד רשתות רבות שממשיכות לפגוע באלמוגים ובחי. הפקחים חסרי אונים: הדיג במפרץ הקטן והנדיר חוקי לגמרי ואין עליו שום הגבלה. "בסלע אחד של שונית יש יותר מגוון אקולוגי מאשר בכל מדינת ישראל", מסבירים החוקרים. אז איך משרד החקלאות מעודד את המשך השמדתה?
פזית רבינא
גל הירש הוקע במלחמת לבנון השנייה, אך כעת מובהל חזרה לצה"ל לתפקיד רגיש ויוקרתי: פיקוד על משימות הקשורות באירן. ואמנם, להירש יש ניסיון בלחימה מחוץ לגבולות ישראל. תשאלו את הגאורגים    האם החזרתו של הירש רומזת שעימות עם אירן לא רק קרֵב, אלא עשוי להתפשט גם לקווקז?
יוחאי עופר
עם יכולות של מטוס קרב, גודל של מטוס מנהלים, כישורים של תחנת מכ"ם וטווח כמעט בלתי מוגבל, מטוס העיטם הוא שצפוי ללוות את מטוסי התקיפה למתקני הגרעין באירן, אם וכאשר. הצצה נדירה אל תחנת הביון והבקרה המעופפת, ואל האנשים שכבר טסים בה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il