X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מדובר במדיום חדש שלא היינו מורגלים אליו וההתנהלות בו איננה מוגבלת מבחינת החוק ותלויה בכללי האתיקה של הפרט
▪  ▪  ▪
לא חייבים להבין [צילום: AP]

בעידן של טכנולוגיות בו מסרים מתאפשרים בכל רגע באמצעות ה-sms והרשתות החברתיות - פרסום מיידי והעברת מידע הם דבר שבשגרה. צילום של אדם ופרסום בנסיבות שעלולות לבזות אותו או להשפיל אותו, או שימוש בדברים שאדם כתב ללא אישור לפרסום או אפילו פרסום פרטים כמו, התנהגות, מצב בריאות, הכנסה, מספר טלפון או כתובת הינם פגיעה בפרטיות.
הבנת כוחה של הטכנולוגיה גם היא צריכה להילמד. המדובר במדיום חדש שלא היינו מורגלים אליו וההתנהלות בו איננה מוגבלת מבחינת החוק ותלויה בכללי האתיקה של הפרט. על כן יש ללמד כללי התנהגות במרחב הווירטואלי. יש ללמד את הילדים כי למילה הכתובה, לתמונה או לסרטון יש כוח ועוצמה גדולה ברשת. דברים שנכתבו ברשת ישארו שם לעד והם ילוו אותנו גם בעתיד כשנתגייס לצבא, נרצה להתקבל למוסד לימודים, נרצה להכיר בן זוג, נרצה להשיג מקום עבודה ועוד ועוד. הכלים הללו ככה מבלי משים בונים את הסטטוס החברתי שלנו. כיום עוד לפני שאתה מגיע לראיון עבודה או לבליינדייט כבר יודעים איך אתה נראה, מה כתבת ומה כתבו עליך.
הורים יקרים עליכם לזכור כי אתם החוליה הראשונה בשרשרת החינוך. למערכת המשפחתית יש תפקיד מכריע בציוד הילד בכלים מתאימים לחיים אם מבחינת נורמות התנהגות וערכים חברתיים. כהורים עלינו להיות ערניים להתנהגות הילדים, למצב רוחם, להתנהגויות מוזרות שהם מגלים, כמו הסתגרות, התפרצויות זעם על-רקע מינורי או אפילו ללא סיבה. תפקיד ההורה כמבוגר אחראי הוא גם לפקח על הקורה בסביבתו של הילד. על-מנת לפקח על הילד אין הכרח להכיר ולהתמצא בכלים הטכנולוגים וגם לא הכרח להיות החברים של הילדים שלכם בפייסבוק. הילדים הצעירים אולי יסכימו לחברות שלכם בפייסבוק אך המתבגרים יותר לא יאהבו ולא ישתפו אתכם פעולה בעניין זה.
שתיקה היא הסכמה
כבדו את רצונם לפרטיות ואל תשדרו להם גישה של ביקורת אלא של דאגה הורית, אהבה, אחריות ואכפתיות. חשוב לפתח יחס חברי עם הילדים במיוחד בגיל ההתבגרות, כאשר לקבוצת הגיל יש השפעה גדולה על בניית העצמי של המתבגר. חשוב לתת לילד את התחושה שיש מבוגר שאפשר להישען עליו ושיוכל לעזור לו. אם באופן אישי או בפנייה לגורמים אחרים. חשוב להסביר לילדים במפורש שאם חלילה הם מזהים ניצנים של ניסיונות מצד בני גילם או מבוגרים אחרים להשפיל ולבזות אותם או להציק בכל דרך שהיא יש מיד לפעול בפנייה אליהם או למבוגר אחראי כמו אבא או אמא של חבר, מורה, יועצת או אפילו למוקד לסיוע, באם הם חשים באי נוחות לספר על כך להורים.
אי טיפול או מחשבה שאולי "יעבור" להם (למציקים) או ניסיון להתמודד לבד יכולים להוביל לתוצאה הרסנית. הדגישו לילדים כי שתיקה היא כהסכמה להמשך ביזיונות והתנכלויות. הדגישו את הצורך בשיתוף ובדרישה לקבלת עזרה. אמרו להם לדרוש עזרה ולא לבקש, ומתוך עמדה של כוח. אם ילדיכם הם המציקים הסבירו להם כי צחוקים ודחקות לא על חשבון נשמות של חברים שלכם. עוררו אצלם חשיבה וגם רגש. אמרו להם כי פגיעה בחבר היא כפגיעה בהם עצמם. מי שלא מכבד את הזולת הוא גם לא מכבד את עצמו. הזהירו אותם שלא לכתוב או לפרסם מתוך אימפולס. הסבירו להם את ההשלכות, תנו להם דוגמאות. הובילו אותם להיות מודעים להתנהגות שלהם. מהי התנהגות רצויה ומה לא. מה החלופות שלא יגרמו נזק. עודדו אותם לאמץ ראיה רחבה יותר ורגישה יותר. בטוחני כי ערנות חברתית הן של ההורים והן של מערכת החינוך, ואפילו החברים ובנוסף אמצעי אכיפה ירתיעו את תופעת ההצקות והביזיונות ברשת ושלא נדע יותר מהתאבדויות או ניסיונות להתאבדות על-רקע הפייסבוק או כל כלי אחר במרחב הןוירטואלי!

הכותבת היא מומחית לפדגוגיה וטכנולוגיה, המכללה האקדמית לחינוך "אחווה".
תאריך:  06/03/2012   |   עודכן:  06/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הורים שימו לב: פייסבוק זה לא משחק ילדים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
הבעיות עלולות להיות בנושאי התקשורת השונים    פגישות שלא מתקיימות במועדן, בעיות ברכב מסוגים שונים, שיחות טלפון שרוצים לבצע אך אחד מהצדדים לא נמצא, הודעות המתקבלות בצורה שונה משנאמרו או שלא התקבלו בכלל, קלקולים במכשירי תקשורת בבית כמו: טלוויזיה, טלפון, אינטרנט וכו'
יאיר דקל
כאשר התרוצצנו יחפים בשדות שבין הבתים הקטנים, הפזורים בשכונה בפאתי רמת גן ורכבנו על אופניים בכביש וחצי שחצו את המקום, לא ידעתי שלילד החביב יש חלומות להגיע לאוניברסיטה ולכתוב ספרים
איתמר לוין
שופט העבודה החיפאי, יגאל גְלָם, אפשר חרות-יתר לעורכי הדין שהופיעו בפניו ואף חוצפה בוטה מצידה של אחת מהם    התוצאה הייתה בלגן לא קטן, שהביא לכך שלאחר למעלה מחצי שעה - התיק התקדם רק במעט
ראובן לייב
דירגנו את המנות הראשונות, העיקריות והקינוחים המוצלחים ביותר עבור קוראי News1, היוצאים לאכול מחוץ לבית, ושמהם יוכלו ליהנות יותר מכל וגם לקבל תמורה מלאה לכספם
אורן פרסיקו
צוות ממשלתי בין-משרדי מציע לבטל כמחצית מתקנות החירום ולהשאיר על כנן אחרות, ובהן הנוגעות לחופש הביטוי וחופש העיתונות. עילת הביטול הרווחת: קיומם של תחליפים בחוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il