X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פורים בניחוח של פעם [צילום: משה פרידן/לע"מ]
פורים בתל אביב הקטנה
תושבי העיר, בת רבבת תושביה, נהגו לבחור את מלכת אסתר בנשף חגיגי, נוסח נשף מלכת היופי דהיום. הרחובות שינו שמותיהם הרגילים לשמות היתוליים, וכדי לשעשע את החוגגים נסגר רח' אלנבי לתנועה, כשבמרכזו הוצבה בימת-קרנבל
[צילום: משה פרידן/לע"מ]

גולת הכותרת של חגיגות הפורים בתל אביב של ימי ראשיתה היה נשף-בחירתה של אסתר המלכה. כתר המלכות הושם אז על ראשה של היפה בבנות העיר, שנבחרה ברוב קולותיהם של עשרת-אלפים תושביה. משהו בדומה לנשף הבחירה של מלכת היופי דהיום, אם כי להבדיל, כמובן, באלף אלפי הבדלות. וכך, עם כתר מתנוסס לראשה, היא נהגה למלוך על תל אביב עד לחג הפורים של השנה שלאחריה.
בבחירות אלה היה משקל מכריע לצדדים האסתטיים והלוקאל-פטריוטיים, עם דגש על אחדות ישראל. כדי למנוע כל אפליה נבחרה בשנה אחת מלכה אשכנזייה; שנה לאחריה הייתה זו מלכה ספרדייה, ואחרי שנתיים - מלכה תימנייה. הושם דגש על כך שלכל בנות העיר היפות יירשם חלק שווה בבחירת המלכה.
רחובות מחופשים
בהגיע החג פשטה תל אביב את צורתה השגרתית-מונוטונית ולבשה צורה היתולית. רחובותיה שינו את שמותיהם לשמות שנלקחו ממגילת אסתר. רחוב אלנבי, למשל, שהיה אז חוט השדרה של העיר, נשא את השם רחוב "שושן הבירה"; רחוב בן-יהודה הפך לרחוב "מדבר כלשון עמו", כרמז ברור למחייה השפה העברית; רחוב העלייה שינה את שמו לרחוב "שומר הסף", כרמז להגבלות העלייה בימי שלטון המנדט הבריטי; רחוב אחד העם היה לרחוב "איש יהודי", ואילו רחוב ביאליק הפך לרחוב "אשר העם חפץ ביקרו", כרמז לחיבת העם לבחיר-משורריו; רחוב החשמל נשא את השם רחוב "ליהודים הייתה אורה"; רחוב שלום עליכם לא היה אלא רחוב "צהלה ושמחה", כרמז לסופר ההומוריסטי הדגול; רחוב פינסקר הפך לרחוב "לך כנוס", כרמז להטפה הציונית של ראש חובבי ציון; רחוב הרצל נשא את השם רחוב "וגדול ליהודים", ורחוב בלפור נקרא "אומן את הדסה", כרמז למיקומו של בית החולים הדסה באותו רחוב; רחוב הכרמל הפך לרחוב "השתייה כדת", על שם יין כרמל; ואילו כיכר מגן דוד הפכה לכיכר "ויתאפק המן" - רמז למשתנה הציבורית שהייתה במקום.

מהפולקלור הפורימי
[צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

במרוצת החג חבשו בניינים גבוהים ונראים לעין עטרות של אור-מלכות. לכבוד הזה זכו, למשל, בית העירייה ומגדל המים העירוני. על שניהם התנוססה הרשת הגדולה של פנסי החשמל במה שהוכרז כ"מרכז המרכזים", שבקרן הרחובות "שושן הבירה", "ויתאפק המן" ו"השתייה כדת".
מעל עמודי החשמל והטלפון העירוניים התנוססו דגלים צבעוניים של קרנבל, עם פרצופים מעוותים של קריקטורות ושל לשונות שלוחות רסן כלפי כל מתנגד, משטין ומקטרג. אותה שעה נהגו הזאטוטים להרעיש את העיר באקדחי הצעצועים וברעשנים שבידיהם.
את תחילתו של החג בישרה צפירה ארוכה של מכבי-אש, של ארובות בתי החרושת ושל הספינות שעגנו בימה של תל אביב. ברחוב אלנבי נפסקה כליל תנועת כלי הרכב והתנועה הופנתה לרחובות צדדיים. אלפים זרמו אל רחבת בית הכנסת הגדול כדי לשמוע את קריאת המגילה, ומעל גגות העיר נשמעה אותה שעה תרועת חצוצרות רמה. שעה קלה לאחר מכן הוצבה ברחוב אלנבי בימת-עץ גדולה, מקושטת מכל עבריה בדיוקנאות מן הפולקלור הפורימי, ומעליה נערכה להמוני הצופים בה הצגת-רחוב מרהיבה, עם דיוקנאות בשלל-צבעים, לקוחים היישר מן המגילה. זקני העיר ידעו לספר כי ומי שלא ראה את שמחת הפורים של תל אביב הקטנה, לא ראה, מן הסתם, שמחה מימיו.

[צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]
תאריך:  08/03/2012   |   עודכן:  08/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד מוטי דנוס, ד"ר עמית גורביץ'
"יש לנו מערכת משפט מפוארת. אבל יש שופטים שמקלקלים את השורה. אני נמצא כאן כדי לטפל בכך. משוב השופטים לא מהווה השלמה לעבודת הנציב". ראיון עם נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אליעזר גולדברג
מכון ויצמן למדע
מדעני מכון ויצמן השתמשו בשיטה ייחודית לקביעת "שושלות יוחסין" של תאים, וגילו פרטים חדשים על מקור הביציות בנשים
חגית כהן
המצחיק (אך גם העצוב) הוא שהסרט נחשב קולנוע אמריקני איכותי. מצחיק (אך גם עצוב) לחשוב שהודי אחד, שחי לפני כאלפיים שנה, נשא בלכלוך שתחת הציפורן שלו יותר חוכמה מאשר כל הוליווד המודרנית
מאיר עוזיאל
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
אריה גלוזמן
האמירות העשירה בנפט ובכסף מבצעת השקעות אסטרטגיות בלונדון. הקטרים באים לא בשביל ללכת. כשיש משבר והמשקיעים בורחים, דווקא עשירי המפרץ חושבים לטווח הארוך. לכן לא פלא שהבניין הגבוה באירופה מוחזק על-ידי ממשלת קטר
רשימות נוספות
פורימון מטורף בתל אביב  /  מורן מרקוס
תלמידי תדמור בפרויקט מיוחד לפורים  /  רותי מדלעי
עובדי המרכז לברה"נ טירת כרמל חגגו פורים  /  עדנה דור-און
פורים - האם ידעתם?  /  יעקב אסתרליס
משנכנס אדר: מנהגי פורים באירן  /  אסתר שקלים
אסתר - ממלכה למנהיגה, 2012  /  ד"ר עליזה לביא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il