X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חתולים ביוטיוב, ילדים בסרטי שואה, חזירים מדברים וציפורים על הכתף של מאט דיימון - כולם שם כדי לסחוט מהצופים קריאות "יו! איזה מאמי!", במקום לשים לב שהסרט גרוע. ככה זה כשסקלרט ג'והנסון מלטפת זברות
▪  ▪  ▪
צער גידול חיות. "מקום לחלום עליו" [צילום: יח"צ]

כוכבי קולנוע יפים, ילדה קטנה, בעלי חיים אקזוטיים וחמודים והכל על-רקע שקיעה מלאכותית - זה מה שאפשר לראות על הפוסטר של הסרט מקום לחלום עליו. מי לא ירצה לראות את הסרט, הגדוש בכל מה שצופי הקולנוע זקוקים לו? בארץ אף הגדילו לעשות ושינו את הכותרת האינפורמטיבית "We Bought a Zoo" לשם פיוטי וסתום יותר, שכנראה אמור לקרוץ לכל קהל. אבל איך שלא נקרא לו, הסרט הזה מכיל שניים מן הנשקים היותר כבדים של הקולנוע במלחמה על ליבו של הצופה. לא מאט דיימון וסקרלט ג'והנסון, וגם לא צילומי נוף בשעת דמדומים. הכוונה היא לילדה רכה בשנים ולבעלי חיים פרוותיים, לשניהם פוטנציאל ניכר לעשות המון דברים מתוקים נורא. הבמאי קמרון קרואו מקפיד לסחוט את המירב מכל אחד מהם, והתוצאה היא מנת יתר.
ברוב הסרטים, באופן שהפך להיות מעין מוסכמה, לחיות יש שימוש פונקציונלי ביותר – הן גונבות את ההצגה, הצופים נגנבים מהן, וליבם נגנב מקרבם. התופעה עובדת על עיקרון זהה לזה שעליו פועלים סרטוני יוטיוב, עמודי אינטרנט או פוסטים בפייסבוק בכיכובם של חתולים, כלבים, או כל דבר שיכול להוציא מאנשים קריאת "יו! איזה מאמי!”. אם החיה הזו גם עושה משהו, כלומר מלבד סתם לעמוד שם ולהיראות חמודה, אפשר כמעט להשתגע מן הרגשות הגועשים בך ואין ברירה אלא לשחרר גם כמה קולות בלתי ברורים, בנוסף למילות תואר. אם אותה חיה עושה משהו אנושי - אנו צוחקים או מתרגשים בהתאם. עד כאן הכל טוב ויפה, גם אם מוגזם לעיתים. הרי החברה בא אנו חיים כבר מזמן איבדה פרופורציה בעניין. אישית, הייתי עד לשיחה בה בחורה אחת סיפרה לחברתה שאימצה כלב וזכתה לתגובה "יו! איזה מאמי!”, עוד לפני שההיא בכלל ראתה את המאמי, אלא רק דמיינה אותו.

הם מנצלים גם ברווזים
חזרזירים לנצח. "בייב"

אבל הבעיה האמיתית מתחילה כשיוצרי הסרטים, שמודעים לנושא, עושים בו שימוש ציני. טריק קולנועי ידוע ונלוז במיוחד, הוא לשלב בתוך סצנה חורקת אינטר-קאטים קצרים בכיכובה של חיה. כבמטה קסם – לפתע הסצנה עובדת. נניח שלגיבור הסרט קרה משהו מביך, אבל לא מביך מספיק כדי לחלץ תגובה מן הקהל. די בצילום קצרצר של התגובה של כלבו לאירוע (מסתיר את פניו בכפותיו) כדי להגיע לתוצאה הרצויה. שיא הנצלנות מגיע כאשר סצנה שלא עובדת לכל אורכה מסתיימת בשוט לא לגמרי קשור, של בעל חיים כלשהו המבצע פעולה חמודה במיוחד (לובש ביגוד אנושי, או יושב בתוך סלסלה, נניח). איכות הסצנה נשכחת ואנו נותרים עם תחושה חמימה ונעימה.
רק השנה היו לנו סרטים כמו הארטיסט ובגינרס, בשניהם הכלב גנב את ההצגה יותר מפעם אחת. אפילו בסרט כמו "סוס מלחמה", בו הדמות הראשית היא סוס שבהחלט משחק נפלא ומגלם דמות עתירת רבדים (ברצינות), משובצת אתנחתא קומית בצורת ברווז בעל התנהגות מטופשת. כך גם בסרטים נוספים, כמו "בייב" למשל, בה כל הדמויות הראשיות הן חיות מדברות. יוצרי הסרט יודעים שלא ניתן להחזיק את האפקט לאורך זמן, משום שכוחו הוא במיידיות של תגובת הקהל.
אני מתנצל מראש בפני מי שלא יאהב את ההשוואה, אבל גם בילדים נעשה לעיתים שימוש דומה. במקרים רבים, ליהוק או כתיבת תפקיד של ילד ממלאים פונקציה מאוד מסוימת בתוך סרט, יותר מאשר רקימת דמות של ממש. תפקיד ילדים קלאסי בסרטים עתירי מבוגרים, הוא לומר את האמת המרה בפנים. קטנטנים הרי לא נוטים לשקר, או לתפוס סיטואציות כשם שאנשים מבוגרים תופסים אותן, ולכן משפטים הנאמרים מפיהם בתמימות יכולים לחשוף סוד או לגרום לשינוי בחייה של הדמות הראשית.
ב"מקום לחלום עליו", כאשר מאט דיימון שואל את בתו הצעירה "האם יש משהו שאני עושה נכון בתור הורה?”, היא חושבת קצת ואז עונה שבניגוד לאבות האחרים, לו יש שיער והוא גם נאה יותר משאר האבות. דמותו של דיימון קיבלה את התשובה הכי אוהבת וכנה שהייתה יכולה לקבל, ותפעל מעתה בהתאם. לא בטוח ששיחה דומה בין שתי דמויות מבוגרות הייתה עוברת את מחסום האמינות אצל הקהל. הילדונת שבה ומגלה ישירות בסצנה מכרעת יותר בעלילה, אשר בה פקח שוקל האם לסגור את גן החיות או להעניק לו רישיון קבע.

לסחוט את כפתורי הלב
"תראו, חילזון!". וגם ילד בסרט שואה. "נקודת איסוף"

באותו עניין, שימוש תדיר בדמויות צעירות מאוד נעשה כדי להציף את הסאבטקסט או לשאול את השאלות שעוברות במוחם של הצופים בקול רם. בסרט נקודת איסוף, לדוגמה, ישנו ילדון עם ג'וב כזה. הסרט מתרחש בצרפת בימי הכיבוש הנאצי והינוקא שואל את כל השאלות הקשות ומשמש כמקהלה יוונית עם קושיות בנוסח: "אבל למה הם לוקחים אותנו מהבתים שלנו?”. תפקיד מפורסם נוסף של ילדים בקולנוע הוא להצחיק או לרגש, בדרך כלל בשל תפיסת העולם הנאיבית והילדותית שלהם. בהמשך של אותו "נקודת איסוף”, בסצנה קשה של צעדת מוות, נזעק הקטנטן החוצה מן השורה ופונה אל שולי השביל. בעת שחיילים גרמניים נדרכים ולבבות כל הצופים נמעכים, מניף הילד משהו מתוך העשב וצועק אל אחיו: "תראה, חילזון!”.
כאן אנו מגיעים אל הסוג הגרוע מכל של שימוש בילדים בסרטי קולנוע – ניצול הדאגה הטבעית שלנו לגורלם כדי ליצור רגע דרמתי ומותח. אין צורך באקספוזיציה שתעורר חיבור עם הדמות או בעיצוב אישיות מעורר הזדהות – שימו ילד שהקהל לא מכיר בסכנת חיים ומיד קניתם את תשומת ליבו לדקות הקרובות. סרטים רבים מתפתים להשתמש בשטיק מעין זה לכל אורכם, וכך משחקים בתכיפות עם כפתורי הלב של ההורים או ההורים לעתיד.

מיס סאנשיין המוכשרת
לא נופלת לקלישאות, כן נופלת על הבמה. ברסלין ב"מיס סנשיין הקטנה"

הצרה היא שבניגוד לחיות, שכל שעליהן לעשות הוא להיות מאולפות כהלכה, ילדים הם בדרך כלל שחקנים איומים. הדבר הגיוני לגמרי בהתחשב בעובדה שאין באמתחתם מספיק חוויות חיים לשאוב מתוכן הבנה לגבי הדמות שהם מגלמים. הם כמעט תמיד מדקלמים את השורות שלהם, מסתכלים ישר למצלמה, מחייכים בשובבות אחרי שהצליחו לשגר את השורה שלהם בהצלחה או הכי גרוע – נורא מתאמצים, באופן ניכר ובולט, לא להסתכל למצלמה. לעיתים אפשר ממש לשמוע את הוראות הבימוי בזמן שהמצלמה מתמקדת בפניהם, המשנים הבעה בפתאומיות כאילו פקדו עליהם לחייך או להתעצב. האמת היא שכל אלה דברים חמודים מאין כמוהם במציאות, מתוקים עד כדי רצון לא נשלט לחבק את הזאטוט. אבל הם די הרסניים עבור סרט שמנסה לסחוף את הצופה פנימה.
עם זאת, לא חסרות דוגמאות לילדים-שחקנים מוכשרים באמת, אשר לא סתם הופיעו בסרטים אלא אף הציגו הופעות הראויות גם לגילאים מתקדמים. כמעט תמיד מדובר בתפקידים ראשיים, המאפשרים לשחקנים הצעירים לפתח את דמותם כראוי, במקום פשוט להגיח בכל פעם שהתסריטאי נתקע ואז להיעלם לחצי שעה מן המסך. מהשנים האחרונות קופצים מן הזיכרון הדקדוק הפנימי של ניר ברגמן, וגם "צוללת" הבריטי או "טומבוי" הצרפתי. האחרון מרשים במיוחד כיוון שהשחקנית הראשית בת 10 ואחותה הקטנה בת 6 בלבד, אבל מבויימת כך שאין ברירה אלא לקבוע שיש לה יכולות במה אמיתיות.
לעיתים ילדים וילדות אף מתוגמלים במועמדויות ופרסים על תפקידם בסרטים, בדרך כלל בצדק ולעיתים קרובות משום שדווקא הפגינו יכולות בוגרות לגילם או שיחקו "כמו מבוגרים". היילי סטיינפילד הייתה מועמדת לאוסקר על משחקה באומץ אמיתי בגיל 14, בעוד אביגיל ברסלין זכתה לכבוד כבר בגיל 10, על תפקידה במיס סאנשיין הקטנה. שתיהן דוגמאות טובות לשחקנית המשנה את מראה והתנהגותה לצורך הצילומים ומספקת הופעה מוצקה ואמינה. אבל האם יש דרדק שהיה מועמד לאוסקר על שורות מחץ כנות או חיוכים חסרי שיניים בלבד? מסופקני. ממש כפי שאף חיה, חמודה ככל שתהיה, לא הייתה מועמדת לאוסקר. עדיין.

פורסם במקור: עכבר העיר
תאריך:  14/03/2012   |   עודכן:  14/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך הקולנוע מנצל בעלי-חיים וילדים רכים?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
גם בחלוף 250 השנים מאז שהובאו למנוחות ראשוני היהודים המקומיים, עדיין ניתן לקרוא את הכתוב על מצבותיהם, אף שהאותיות העבריות היטשטשו משהו. סיפורה של קהילה גאה, המונה כיום כ-200 יהודים בלבד
מכון ויצמן למדע
פרופ' דניאל וגנר והחוקר הבתר-דוקטוריאלי ד"ר בני בר-און, בנו מודל מתמטי חדש, אשר מבהיר את התכונות המכניות של חומרים ביולוגיים חזקים - כמו שיניים, עצמות וצדפות. המודל הנוכחי מהווה קפיצת מדרגה משמעותית בהשוואה למודלים קודמים
חיים נוי
העלילה היא באמת לא הדבר החשוב באופרה הזו, הכמעט ארכאית, ואולם המוזיקה הנפלאה והביצועים המצוינים הם המהווים חוויה נפלאה לכל שוחרי מוזיקה ואופרה
סופיה רון-מוריה
מעוניין להיבחר לכנסת הבאה ומתלבט בין המפלגות השונות? אורי אריאל, אורי אורבך, ציפי חוטובלי ודודו רותם תורמים מניסיונם
אביתר בן-צדף
הענקת תעודות הערכה לגיבורים 40 שנה אחרי האירוע מהווה תעודת עניות לצבא, שדבק בגחמה מטופשת של מוטה גור    "אין מה לעשות איתו", קבע רופא; אעפ"כ, הוטס גורי, שחולץ בגבורה מטרטור 42, לבי"ח ושוקם    הצבא הכיר כעת בגבורת צוות יקי, אך לא היה לו אומץ ללכת עד הסוף ולעטר את השישה שעשו הכל לחלץ פצועים    הצבא לא מעוניין לפתוח תיקים ישנים ולעטר חיילים ומפקדים על גבורתם. כך אובדים סיפורי גבורה - בין השאר, ממלחמות הקוממיות, סיני ואחרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il