X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מארה-סאד. הישג אומנותי [צילום: יח"צ]
ביקורת: "מארה-סאד" - הנאה מושלמת
העיבוד והבימוי של אבי גיבסון בר-אל את מחזהו של פטר וייס "מארה-סאד" מצמרר מצד אחד ושזור בסאטירה שמרככת את סיפורה שטוף הדם של המהפכה הצרפתית. בימת הסטודיו של ניסן נתיב הפכה לבית משוגעים. ולשחקנים המוכשרים ניתן להחצין את כל כשרונותיהם הכי חבויים - משחק דרמטי, קומי, גרוטסקי, שירה והעיקר - תנועה

התנועה וההעמדה של השחקנים שעיצב אבי גיבסון בר-אל, הן כה מופלאות ודומיננטיות במחזה זה, שהעין לא רווה מלהביט בו-זמנית בכל אחד מ-16 השחקנים; כל אחד והבעותיו הייחודיות, ומשחקו בדמות שונה בתכלית מכל האחרות. תנופת התנועה שלהם שיוצרת קומפוזיציה מרתקת, הבעותיהם האכספרסיביות של כל השחקנים, הקטעים העזים והנוקבים המתחלפים בהינף יד אחת של "בימאי" המחזה בבית המשוגעים, המרקיז דה סאד, לדוממים בתנועה קפואה - כל אלה הם בבחינת הישג אמנותי ודרמטי נדיר. עד כדי כך, שהמציאות והדימיון מתערבלים זה בזו.
חובה לציין שבחלק של התנועה, (שאינה דווקא רק ריקוד, אלא מעין התפרקות חושים ויצרים, והתפרצות חולי הנפש לתוך "תפקיד" שבנה עבורם ה"בימאי" סאד) - מצוי חלקה של מרינה בלטוב כיועצת לתנועה, שיחד עם גיבסון יצרו שפת תנועה-משחק מיוחדת במינה.
כל מי שזוכר את תקופת המהפכה הצרפתית מזמן לימודיו, מודע לשפיכות הדמים, הרציחות ומעבר השלטון חדשות לבקרים, כל פעם לידי כנופיית מהפכנים אחרת, מאז הוצאו להורג לואי הששה עשר ואשתו מרי אנטואנט. ז'אן פול מארה והמרקיז דה סאד היו מהידועים בין ראשי המהפכה. סאד - ככותב ספרים ובעל תזות שנויות במחלוקת, ומארה כשליט זמני. ההיסטוריה מספרת על מארה שסיים את חייו באמבטיה, כשנרצח בידי שרלוט קורדיי. וסיפור הלילה האחרון שלו עד למותו - הוא נושא המחזה שמעלה דה סאד בבית המשוגעים בו הוא מאושפז, וב"מחזה" הוא מחלק את כל התפקידים לשאר החולים.
אם נחזור לימינו-אנו, הרי ההיסטוריה ממש חוזרת על עצמה בשרשרת המהפכות המתרחשות בהמשכים וטרם הסתיימו בכל ארצות המגרב והים התיכון הערביות. מהן למדנו כי כל מהפכה חייבת להיות כרוכה בשפיכות דמים ובאלימות, שהיא לדעת דה סאד - ביטוי ליצר האנושי. לעומתו, מארה המיוסר במחלת העור הגורמת לו לרבוץ במים קרים באמבטיה ולהתגרד, גורס שהמהפכה בלבד תביא לתקון העוולות החברתיות ("סדר חברתי").
חוויה תיאטרלית יצירתית
אור בן מלך הוא מארה משובח ביותר. מיוסר כמעט כמו ישו על הצלב - אלמנט שמודגם שם תרתי משמע. דמות של אדם שמקריב עצמו למען המטרה - תיקון החברה. יואב כהן נפלא כמרקיז דה סאד, וקולו הצלול והחזק מתאים לו כמי שמנווט את ההצגה-שבתוך-ההצגה. אך לא רק הם נפלאים. סיוון אלכסנדרה גיא בולטת גם כשאין לה רפליקות, אך הבעותיה ומשחקה מהפנטים. זוג השחקנים עשירי ההבעה הלבושים כרוזנים ומקבלים את הקהל בכניסה לאולם, וכן נטלי אליעזרוב כשרלוט קורדיי המופעלת ע"י דה סאד, וכך כל שאר השחקנים הנפלאים. כל אחד נראה, (גם אם הוקצו לו רק כמה משפטים לומר), שעתידו כשחקן מובטח.
כשרונם יוקד ומאיר גם ברגעים קצרים אלה. תרגומו המשובח והנעלה של פרופ' גד קינר מעניק את הנופך הקלאסי להצגה, ואילו התלבושות והתפאורה שעיצבה דניאלה מור מעצימים את הריאליה שבמקום בו מתרחשת העלילה. האיפור המעט פורימי והפיאות שעיצבה סיגלית גראו מדגישים אף הם את המצב הנפשי של המאושפזים המשחקים ב"הצגה" ההיסטורית-ההיסטרית.
ואם חווינו חוויה תיאטרלית כה יצירתית, אין זה עדיין הכל. הערך המוסף שלה הוא הלקח הנלמד מהיכרות מהותה של מהפכה ומה משמעותה; העוולות שכרוכים בה בצד הסיכוי לשנות דברים; ושאלת מוסריותו של האדם באשר הוא - ועד כמה הוא יכול לעמוד מול כוחות חזקים ממנו; וכיצד ינהג בהישברו תחת לחץ העיתים - ואז מה הושג בעצם במהפכה, והאם זה היה שווה?
שאלות אלו נוטל הצופה עמו הרבה לאחר הצפיה בהצגה. כשדבר אחד בטוח: ההנאה מהצפיה בה הייתה מושלמת. ושאפו לשחקנים וליוצרים. לא כל יום עולה בבית ספר למשחק מחזה בביצוע כזה.

המציאות והדימיון מתערבלים זה בזו [צילום: יח"צ]
תאריך:  21/03/2012   |   עודכן:  21/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקורת: "מארה-סאד" - הנאה מושלמת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הצגה מעולה!
מרת סאד  |  21/03/12 20:10
2
הצגה מעולה!
מרת סאד  |  21/03/12 20:30
3
ראיתי אתמול!
ערו סוף  |  22/03/12 03:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי מן
תוכנית רדיו דוקומנטרית יוקרתית בארצות הברית נתנה במה לתחקיר על תנאי התעסוקה המזעזעים במפעלי אפל בסין. כשהתגלה שהמציג בדה אותם מליבו טען: מדובר בתיאטרון
איתמר לוין
מהגר עבודה מאריתריאה שוחרר ממעצר, למרות שנחשד באונס אכזרי, בשל היעדרו של מתורגמן לשפה התיגרית. שופט בית המשפט העליון, צבי זילברטל, ניצל את הדיון בנושא כדי לנזוף בהנהלת בתי המשפט על בעיית המתורגמנים, וגם כדי להעיר לשופטים בבתי משפט השלום והמחוזי על הצעד ההפגנתי שנקטו כאשר שחררו את החשוד
מכון ויצמן למדע
מחקר חדש של מדעני מכון ויצמן מראה כיצד התאים המדפנים את קירות כלי הדם עשויים לפעול כמעין "סדרנים" שמחביאים אותות כימיים מסוימים במקום שבו רק תאי חיסון "מאומנים" יוכלו למצוא אותם
עליס בליטנטל
מהצגות מוסיקליות וקומיות בתחילה, עבר תיאטרון היידישפיל בשנים האחרונות גם למחזות דרמטיים, וכעת - בעיבודו של הבימאי מוטי אברבוך, נראה כאילו גורדין כתב את המחזה בימים אלה. כ"כ רלוונטי, ומדגדג את הטייקונים בחשיפת תאוותיהם שמעבירות אותם על דעתם, וגורמות להתמוטטות משפחתם, העסקים שלהם ולכל אלה הקשורים עמם
חן חדד
שרליז ת'רון מסתמנת כמכשפה מרשעת הרבה יותר מג'וליה רוברטס המשעשעת, וקריסטן סטיוארט הלוחמנית נותנת פייט ללילי קולינס החיננית. רגע אחרי ש"מראה מראה - הסיפור האמיתי" יצא למסכים, "שלגיה והצייד" נושף בעורפו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il