X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יוסף עזרא. שכירות מוגנת לפי החוק הירדני [צילום: מרים צחי/מקור ראשון]
העיקר לפנות
'שלום עכשיו' עתרה נגד ההתיישבות היהודית בבית עזרא שבחברון, אך השמיטה את מסקנות ועדת העררים שהכירה ביוסף עזרא כנציג הבעלים של המקום ואפשרה את המשך השכרתו ליהודים. השופט אליקים רובינשטיין ישב בראש הרכב שהחליט בכל זאת לקבל את העתירה, והוציא צו על תנאי המורה למדינה לפנות את בית עזרא בחברון מתושביו היהודיים
הזעם של יוסף עזרא:
"כתוב בתורה 'ולא תיסוב נחלה ממטה אל מטה'. כתוב גם 'לא תגנוב'. תגיד לי, אלו יהודים אלו? גונבים לך את הבית שלך ואחרי כן מסבירים לשופטים למה אתה לא יכול לקבל אותו בחזרה? זה בית משפט של יהודים?"

יוסף עזרא הוא יהודי מבוגר שעבר הרבה בחיים. משפחתו הייתה המשפחה היהודית האחרונה שנאלצה לנטוש את ביתה בחברון בנובמבר 1947, אך עד היום הוא מנהל מאבק משפטי עיקש כדי לקבל בחזרה את בית הוריו: "כתוב בתורה 'ולא תיסוב נחלה ממטה אל מטה'. כתוב גם 'לא תגנוב'. תגיד לי, אלו יהודים אלו? גונבים לך את הבית שלך ואחרי כן מסבירים לשופטים למה אתה לא יכול לקבל אותו בחזרה? זה בית משפט של יהודים?" זעם עזרא בשיחה השבוע עם 'מקור ראשון'.
עם תום מלחמת העצמאות, ביתו של עזרא כמו שאר נכסי היהודים בחברון הולאם בידי האפוטרופוס הירדני. המבנה הוגדר "נכס אויב", והוקמו בו חנויות שהושכרו לסוחרים ערבים. לאחר שחרור חברון במלחמת ששת הימים נכנס האפוטרופוס הישראלי לנעלי האפוטרופוס הירדני. ישראל המשיכה להשכיר את הבית לסוחרים ערבים, בנימוק שעל-פי החוק הירדני הם נהנים ממעמד של "שכירות מוגנת".
במשך הזמן נבנה מעל לנכס של בית עזרא בית דירות גדול של היישוב היהודי בחברון, הנקרא "בית נחום ויהודה". בקומת הקרקע המשיכו לפעול החנויות המושכרות לסוחרים הערבים. עם פרוץ האינתיפאדה השנייה ב-2001 נסגרו החנויות מסיבות ביטחוניות ועמדו ריקות במשך כמה שנים. אף על-פי כן, לא נענו בקשות חוזרות ונשנות של משפחת עזרא והיישוב היהודי לשכן במקום משפחות יהודיות.
היישוב היהודי החליט לעשות מעשה. הוא שיפץ את החנויות ושיכן משפחות המתגוררות בהן עד היום. 'שלום עכשיו' הגישו תביעה שבעקבותיה הוצא צו פינוי למשפחות. בתגובה הגישו המשפחות ערר שנדון בוועדת העררים הצבאית.

דחייה לדורות

מידת סדום
השופטים הגדירו את התנהלות הממונה כלפי הנכסים וכלפי בעליהם כ"מידת סדום": "כלל מושרש במסורת ובמוסר ישראל: 'זה נהנה וזה לא חסר – מידת סדום'. נראה ברמה גבוהה של ודאות שהשימוש הנכון היעיל והיחיד האפשרי בנסיבות העניין הוא לאפשר למשפחות לגור בחנויות"

בפסק דין תקדימי שניתן במאי 2008 קיבלו שופטי ועדת העררים את הטענות של המשפחות היהודיות. השופטים מתחו ביקורת נוקבת על הממונה על הרכוש היהודי ביהודה ושומרון, וקבעו כי לא הפעיל את שיקול הדעת הראוי והמתחייב מתפקידו כנאמן האחראי על תפעול הנכסים. על-פי פסק הדין תפקידו של הנאמן היה לנהל את הנכסים בהתאם לטובת הנכס ולרצונו של הבעלים המקוריים. השופטים הכירו ביוסף עזרא כמייצג את הבעלים המקוריים של הנכס, תוך שהם מדגישים כי מר עזרא הביע את רצונו המפורש "כי הנכס יושכר לתושבי חברון היהודים".
בנוסף מתחו השופטים ביקורת על הממונה על שלא טיפל בנכס במהלך השנים. "חובת הממונה לנהל ולשמור כל רכוש ממשלתי המופקד בידו, וכאשר הנכס עומד ריק ונטוש אין חובה זו מתמלאת כראוי", כתבו השופטים. "הותרת חלקה מיותמת מאדם איננה ניהול ראוי של הנכס, ואין בה תועלת לציבור... הממונה חייב על-פי הדין לתחזק את החנויות שבנאמנותו ולהפיק מהן את מרב התועלת הכלכלית".
קביעה משמעותית נוספת הייתה שלסוחרים הערבים אין היום כל זכות בנכס, וכי לכל היותר יוכלו לקבל פיצוי כספי על הפסקת השכירות במידה שיוכיחו שהשכירות בעבר הייתה כחוק. ביחס לדיירים היהודים קבעו השופטים כי הם נכנסו לנכס ללא קבלת רשות מהממונה, ועל כן עליהם להתפנות ממנו. עם זאת ציינו השופטים שמגורי המשפחות היהודיות בנכס שיפרו באופן משמעותי את מצבו של המבנה וכי על הממונה להתייחס לכך בשיקוליו: "בביקורנו במקום התרשמנו מן העליבות וההרס בחנויות במבנה הסמוך, עליבות והרס שנראו מצערים במיוחד לנוכח השימוש המועיל שעושות המשפחות בשתי החנויות תוך שמירה על הנכסים וטיפוחם".
השופטים הגדירו את התנהלות הממונה כלפי הנכסים וכלפי בעליהם כ"מידת סדום": "כלל מושרש במסורת ובמוסר ישראל: 'זה נהנה וזה לא חסר – מידת סדום'. נראה ברמה גבוהה של ודאות שהשימוש הנכון היעיל והיחיד האפשרי בנסיבות העניין הוא לאפשר למשפחות לגור בחנויות".
ההחלטה הסופית הייתה להשעות את צו הפינוי למשך 60 יום, שבהם יוכלו יוסף עזרא והיישוב היהודי להגיש בקשה להקצות להם את הנכס. הם הורו לממונה להשיב לבקשת ההקצאה תוך 30 יום לאור העקרונות של טובת הנכס ורצון הבעלים. היישוב היהודי בחברון ויוסף עזרא הגישו בקשה משותפת להקצאת הבית, אך זו לא נענתה עד היום.

ניהול בבג"ץ

לפני כשנה הגישה 'שלום עכשיו' עתירה לבג"ץ בדרישה לפנות את היהודים מהנכס. העמותה השמיטה מהעתירה את יוסף עזרא, בעל הנכס. בתשובת המדינה לבג"ץ צוטטה החלטת ועדת העררים, ואולם נכתב כי החלטה זו היא בגדר המלצה בלבד, שהמדינה יכולה לקבלה או שלא לקבלה, וכי החלטה בעניין תינתן בתוך חודשיים.
בתשובה מקדמית של היישוב היהודי בחברון נכתב שיש לדחות את העתירה על הסף עקב היעדר ניקיון כפיים של העותרים, שמאמצים רק את החלק בהחלטת ועדת העררים שמתאים למטרתם, אך מעלימים את ההחלטה בדבר חובת המדינה להשכיר את הנכס לישוב היהודי בחברון.
יוסף עזרא, הגיש בקשה להצטרף כצד לעתירה. כאמור, שופטי בג"ץ הוציאו צו על תנאי המקצה למדינה חודשיים לפנות את הדירות או לנמק את הימנעותה מפינוין. כמו-כן החליטו השופטים לצרף את יוסף עזרא כצד בעתירה. המשך יבוא.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  24/03/2012   |   עודכן:  24/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העיקר לפנות
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
לא להשבר!! ל"ת
כל הכבוד!!  |  25/03/12 03:30
2
אם ההחלטה תיפול לדיון בבית
אברהם מערב השומרו  |  25/03/12 18:35
3
ממשלה ! תעצורו את שלום עכשו.
אורי עמר   |  25/03/12 20:34
4
בג"צ כמוציא לפועל של שלום עכשי
ולדמיר   |  26/03/12 14:36
5
outlaw shalom achshav
Gilead  |  27/03/12 05:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
הקריירה הפוליטית המגוונת של ח"כ דליה איציק, שהחלה לפני שני תריסר שנים, זרועה בתחמונים, במניפולציות, בחנופה, בכוחנות ובשקרים, ועדיין לא הגיעה לקיצה
פזית רבינא
"קצינים צרפתים נמצאים בסוריה כחלק מכוח זר רחב יותר", טוענים מקורות פרו-סוריים. צרפת מכחישה, אך נראה כי יש כרגע מגעים חשאיים בין פריס לדמשק לשחרור 12 הקצינים מהשבי. מוטב לסרקוזי שהם ישוחררו לפני הבחירות לנשיאות
חגית כהן
אומרים שלצמחונים יש ריח מעודן יותר משום שהם נמנעים מבשר, המכיל חיידקי ריקבון של גופות. אינני יודעת אם זה נכון, משום שהצמחונית היחידה שאני מכירה מלבדי גרה בטלוויזיה, בסדרה 'חברים', כך שמהגוף שלה נודפת רק אלקטרומגנטיוּת יד שנייה (המקלֵט שלי לא חדש)
טובה ספרא
השבועיים הקרובים מתוחים ועלולים להתבטא בטרור, באלימות ובכעס    ימים אלו הם ימי מבחן להסכם של יוון עם הבנקים    לא נראה באופק איחוד שורות במפלגת קדימה    הכוכבים המחייכים של סרקוזי    ומה תביא עימה נסיגת ונוס    תחזית אסטרולוגית לשבוע 30.3.12-23.3.12
עליס בליטנטל
ההצגות הכי מפתיעות ונועזות מועלות דווקא באולמות בתיה"ס למשחק. שם משקיעים את כל מרצם וכישרונם, והכל - לטובת האמנות. כך הקומדיה שעלתה לראשונה בברקלי, קליפורניה, ואח"כ בלינקן סנטר בניו-יורק ב-2009, ואותה כתבה שרה רוהל: "בחדר הסמוך - או: משחק הוויברטור". הצגה שתפתיע גם את מי שחשב שראה כבר הכל בנושאי סקס, יחסים בין בני זוג, מיניות ונישואים, ומה הקשר של כל זה לחשמל?!
רשימות נוספות
הרצאות רבנים מנוצלות להסתה נגד ישראל  /  אסף גבור
חוק צוהר תמורת חוק עמאר  /  זאב קם
פסילת חוק טל מבטלת מסלול ישיבות ההסדר  /  זאב קם
דקה אחת מאוחר מדי  /  אורית רוזנבך
אור גבי אשכנזי  /  אלישיב רייכנר
אל נהיה כפויי טובה  /  יואל בן-נון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il