X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הסכם בין בני זוג שמסדיר את ענייני הרכוש ביניהם, נקרא הסכם ממון וחל עליו חוק יחסי ממון בין בני זוג ההסכם שונה מצוואה במובן זה שצוואה ניתן לבטל באופן חד-צדדי
▪  ▪  ▪
מתחרטים [צילום: AP]

לראובן יש דירת מגורים שרכש לפני הנישואים. הוא עושה הסכם עם בת זוגו שאם יתגרשו יתחלק בית המגורים שווה בשווה, אך אם ראובן ילך לעולמו בעודם נשואים, תירש אשתו את כל הבית.
לימים היחסים בין בני הזוג מתערערים, וראובן מתחרט על העסקה, ורוצה להוריש את הבית לילדיו מנישואיו הקודמים. האם הוא יכול? האם צוואה שיכתוב לטובת ילדיו תגבר על ההסכם? שאלה זאת עם כל חשיבותה טרם זכתה למענה בביהמ"ש העליון.
בטרם אדון בבעיה, כדאי להבהיר כמה מושגי יסוד. הסכם בין בני זוג שמסדיר את עניני הרכוש ביניהם, נקרא הסכם ממון וחל עליו חוק יחסי ממון בין בני זוג. ההסכם שונה מצוואה במובן זה שצוואה ניתן לבטל באופן חד-צדדי. המצווה איננו קשור לצוואתו, והוא יכול תמיד לבטלה ולכתוב אחרת במקומה. לעומת זאת הסכם ממון מחייב, ואם יימצא שניתן להוריש באמצעות הסכם ממון, ההורשה לא ניתנת לביטול.
יש הסבורים שהסכם ממון מאפשר הורשה, וזאת על-ידי ניתוח פורמלי של החוק. החוק קובע כיצד יתחלקו נכסי בני הזוג במקרה של גירושין או מותו של אחד מבני הזוג. החוק מוסיף וקובע שהוראותיו יחולו כל עוד לא נקבע אחרת בהסכם ממון. מכאן יש כאלה שמסיקים, שניתן בהסכם ממון לקבוע תנאים בדבר ירושה ששונים ממה שנקבע בחוק.
גובר על חוק הירושה
לכאורה הסדר זה עומד בסתירה לחוק הירושה שקובע שהסכם בדבר ירושתו של אדם בטל ומבוטל. מצדדי ההסדר מציינים שמדובר בחוק מיוחד שגובר על חוק הירושה שהוא חוק כללי. במילים אחרות בני זוג יכולים לכבול עצמם בהסדר ירושה, ולא להשתחרר ממנו, אלא בהסכמה הדדית בעוד שהסכם כזה איננו אפשרי לגבי שאר האוכלוסיה. מי שעושה הסכם ירושה כאילו לא עשה כלום.
כאמור סוגיה זאת טרם נדונה בביהמ"ש העליון, אלא הושארה בצריך עיון (פרשת שי נ' שי). בתי המשפט לעניני משפחה חלוקים בדעתם. יש שופטים שסבורים שהסכם ממון גובר על חוק הירושה ואחרים מתנגדים ואינם מאשרים הסכמי ממון עם סעיפי ירושה בתוכם.
לדעתי, יתכן מאוד שמבחינה פורמלית הסכם ממון גובר על צוואה אבל אין מחלוקת שהדבר איננו רצוי, ולא ברור מדוע המחוקק לא התערב במשך עשרות השנים שהחוק קיים. לא צודק ולא מוסרי שאדם יוכל לכבול עצמו בהסכם ירושה. אין שום הגיון שהסכם רגיל בדבר ירושה יהיה בטל ומבוטל מטעמים של תקנת הציבור, ואילו הסכם ירושה בין בני זוג יהיה בעל תוקף מחייב. אין שום הגיון בהפליה.
יתר על כן, לפני מס' שנים תוקן חוק הירושה ובני זוג יכולים היום לעשות צוואה הדדית, האחד לטובת השני. ואולם בניגוד להסכם ממון כל אחד מבני הזוג יכול לבטל את צוואתו. יוצא שגם לדעת המחוקק אין זה מוסרי שבן זוג יכבול עצמו בהסדרי ירושה, מהם לא יוכל להשתחרר ואין הבדל לעניין זה בינו לבין אדם אחר. ההגיון והמוסר שעומדים מאחורי חוק הירושה תקפים גם לגבי בני זוג.
לדעתי יש לתקן את חוק יחסי ממון ולהבהיר שלא ניתן לעשות הסכם ממון שמכיל הסדרי ירושה. עד אז על ביהמ"ש לעשות כל מאמץ פרשני כדי לא לאשר הסכמי ממון כאלה.

תאריך:  08/04/2012   |   עודכן:  08/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
ביקורת: "קוויאר ועדשים" - קומדיה מטורפת מלוהקת בידי מיטב שחקני הבמה
צילה שיר-אל
הנוכחות המתמדת של הקרובים לנו עלולה ליצור חיכוכים ולכן, חשוב במיוחד בפרק זמן זה לשמור על פרופיל נמוך בכל הנוגע לקבלת החלטות ולזרום עם החג עד לסיומו, ורק אז להחליט בנוגע להחלטות משמעותיות
ראובן לייב
בסך-הכל חמש דקות-נסיעה מדימונה, ובכל זאת היא תשמש לפוקדים אותה, במרוצת חול המועד של פסח, אטרקציה לא שגרתית, בריחוק של ממש מן הציוויליזציה
יאיר קראוס
רוב תושביה של קריית-שמונה לא נמנו על האוהדים הקבועים של קבוצת הכדורגל המקומית, אך הזכייה באליפות הדביקה בהתלהבות את תושבי העיר כולם. הבעלים איזי שרצקי וראש העיר נסים מלכה, אוהד מושבע, מקווים שהזכייה תהיה נקודת מפנה חיובית לא רק בתחום הכדורגל
מיכאל טוכפלד
המהומה שפרצה בסוף משחק הכדורגל בפתח תקוה במוצאי השבת האחרונה תביא לראשונה להגשת כתב אישום פלילי נגד חלק מהמעורבים. השדר יורם ארבל, שכבר ראה כמה התפרצויות אלימות על הדשא, סבור שהכדורגלן הישראלי אלים יותר מעמיתיו באירופה, וקורא להחמרת הענישה: "כל הזמן אומרים שאת האלימות צריך למגר בחינוך. אני אומר שהישראלי מתחנך בצורה הטובה ביותר דרך הכיס, או בכלא"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il