X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
י', בכיר לשעבר בשב"כ, משוכנע שחקירת עוזי ארד בנתב"ג בחשד להדלפה נועדה לא להוצאת מידע אלא להטלת אימה. הפרשה מונחת כעת לפתחו של המבקר
▪  ▪  ▪
עוזי ארד. חקירה בשדה התעופה [צילום: פלאש 90]

ביקשתי מי', בכיר לשעבר בשב"כ, לצפות בעדותו של עוזי ארד בישיבת ועדת ביקורת המדינה. הדיאלוג עם י' החל כבר בעת החשיפה ב'ידיעות אחרונות' כי השב"כ עצר את ארד בפברואר בשנה שעברה וחקר אותו, לכאורה בשל הדלפה חמורה שהובילה להדחתו מראשות המועצה לביטחון לאומי.
כזכור, על-פי החשיפה נעצר ארד ונחקר בשנה שעברה בשדה התעופה עם שובו משליחות בארצות הברית. ביציאה לשרוול המטוס המתינה לו אישה צעירה וביקשה ממנו להתלוות אליה לייעוץ מדיני דחוף. ארד, שלא חשד בדבר, הלך בעקבות הצעירה המסתורית ומצא עצמו עד מהרה בחדר צדדי בנתב"ג, מול ראש אגף חקירות בשב"כ ושלושה חוקרים נוספים. הם לא רק בישרו לו על החשדות נגדו, אלא גם הודיעו לו על שלילת סיווגו הביטחוני לאלתר, פעולה שמשמעותה הדחתו המידית מתפקיד ראש המל"ל.
אולם החקירה בנתב"ג, כפי שלמדנו באחרונה, היא רק קצה קצהו של קרחון תככים בלשכת רה"מ, שכלל בין השאר מאבק סמכויות בין ארד לבין המזכיר הצבאי יוחנן לוקר, ניסיונות להנדס את הדוח שנמסר למבקר המדינה, ולקינוח תפירת הדלפה שלא הייתה לראש המל"ל כדי לסלקו מתפקידו. הכול לכאורה כמובן.
וכל זה בשעה שממעל מרחפת השאלה מי מנהל את המדיניות מול אירן, או בשפה עממית - מי יהיה אחראי להחלטה אם בקיץ ישב כל עם ישראל במקלטים אם לאו. לכן, כל מי שחושב שהוא חי במדינה דמוקרטית, כזו שפועלת בדרך מושכלת, שתהליך קבלת ההחלטות בתחומים הרגישים ביותר בה מתנהל בכישרון, בשכל וביושר, צריך להיות מודאג מן הדרך שבה נעצר ארד והודח.
וי' אכן מודאג. יש לו ותק של הרבה מאוד שעות חקירה בשב"כ, וגם סיפורי תככים או מאבקי כוח אינם זרים לו. ועדיין, כאשר התפרסמה הכתבה על מעצרו של ארד היה י' המום. "אם מה שכתוב נכון", אמר, "לארד נעשה סיכול ממוקד".
במהלך שירותו של י' בשב"כ עברו תחת ידו כמה וכמה מקרים של פצצות מתקתקות, כאלו שדרשו קבלת החלטות של חיים ומוות. "ארד", הוא אומר, "לא היה פצצה מתקתקת. גם לא עמדו על הפרק שאלות של חיים או מוות. הדרך שבה נעצר וטופל מנוגדת לכל עקרונות הפעולה של השב"כ, ובראש ובראשונה - עיקרון ריסון הכוח".
אולם י', איש זהיר וחשדני, העדיף להמתין לפני שיחרוץ דעה. הוא רצה לשמוע את ארד, בקולו, מתאר בדיוק מה עבר עליו באותם רגעים אפלים בנתב"ג שבהם נעצר עם שובו משליחות בחו"ל.

השב"כ: ארד הודה בחשדות
ישיבת הוועדה לביקורת המדינה [צילום: פלאש 90]

סיטואציה ביזארית
"אני מעריך שכל הסיטואציה הביזארית בשדה התעופה לא נועדה כלל לצורכי חקירה. כדי לעצור מישהו בשדה התעופה צריך להניח שהחשדות כלפיו עלו לכלל ריגול, שזה המצב הקיצוני והחמור ביותר. אולם אז החקירה הייתה צריכה להתבצע באופן שהסביבה לא תהיה מודעת לה. זה לא מה שקרה"

ההזדמנות הגיעה השבוע, עם הופעתו של ארד בוועדה לביקורת המדינה. ארד חזר ותיאר שם את השתלשלות האירועים ברדתו מן המטוס.
"ניגשה אליי גברת נכבדה וביקשה ממני להתלוות אליה להתייעצות ביטחונית", שחזר ארד. "ואתה מתלווה לכל אחד שאומר לך שאתה מבוקש להתייעצות ביטחונית?", תהה ח"כ רוני בר-און, שניהל את הישיבה. "לא", השיב ארד. "זה לא נראה לי מוזר. הערכתי שעורך דינו של ראש הממשלה, יצחק מולכו, מבקש להתעדכן בפרטי שליחותי", הסביר.
וכך, במשך דקות ארוכות צעד ארד בעקבות אותה צעירה אלמונית. הם חצו פרוזדורים ארוכים במסע שהסתיים בהגיעם לחדר צדדי ומרוחק. שם, להפתעתו של ארד, במקום עורך דינו המצוחצח של רה"מ המתינו לו אנשי השב"כ. שלוש שעות נמשכה החקירה, ובמהלכה התברר לארד שאיש אינו יודע לאן נעלם.
"הצוות בא לקבל אותי ולא מצא אותי", תיאר ארד באוזני המוזמנים לישיבת הוועדה, ובהם מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס ומבקר מערכת הביטחון במשרד המבקר, האלוף מנדי אור. אלה הקפידו כל העת לשמור על פנים חתומות, גם כאשר ארד אמר שבקרב אנשיו התעורר חשש ביטחוני: "ראש המל"ל נעלם! גם במשפחה יש דאגה".
י', שצפה לבקשתי בדיון ששודר בערוץ הכנסת, זועזע. "בכל תקופת שירותי בשב"כ לא הובאו ארבעה חוקרים יחד לחקירה, גם לא לחקירת פצצות מתקתקות. העובדה שראש אגף חקירות לקח חלק בחקירתו של ארד בנתב"ג חריגה עוד הרבה יותר. אובייקטיבית היא אינה תואמת את הנסיבות. גם אם הייתה הדלפה חמורה, כפי שלכאורה נחשד.
"לכן", אומר י', "אני מעריך שכל הסיטואציה הביזארית בשדה התעופה לא נועדה כלל לצורכי חקירה. כדי לעצור מישהו בשדה התעופה צריך להניח שהחשדות כלפיו עלו לכלל ריגול, שזה המצב הקיצוני והחמור ביותר. אולם אז החקירה הייתה צריכה להתבצע באופן שהסביבה לא תהיה מודעת לה. זה לא מה שקרה. להפך. עם רדתו מן המטוס לקחו את ארד והעלימו אותו באופן שגרם לכל הפעמונים בסביבתו לצלצל. משפחתו ידעה שהוא צריך להגיע, העוזרת האישית שלו המתינה לו בשדה התעופה, הצוות שלו חיכה לעידכונים. היה ברור שתיווצר מהומת אלוהים. מכאן עולה, לכאורה, שהיה פה סוג של זדון, כוונה להשפיל את ארד עד עפר ולשבור אותו. מדובר בהתנהלות שעל פניה נועדה לדחוף את ארד אל הקצה.
"זה מה שעולה גם מתוך מה שאמר ארד בוועדה", אומר י'."בפועל החוקרים לא התעניינו כלל בדברים שאמר ארד בחקירה בנתב"ג, אלא במה שקרה בעקבותיה. שהרי אם מראש הודיעו לארד ששוללים ממנו את סיווגו הביטחוני, המשמעות היא שמאותו רגע הוא אינו יכול עוד לשמש בתפקידו כראש המועצה לביטחון לאומי. לכן, הניסיון להציג את מה שאירע כחקירת הדלפה, ולו גם חמורה, אינו אלא הצגה מאל"ף ועד ת"ו".
כשאתה אומר שהכוונה הייתה להשפיל, לבזות ולדחוף את ארד אל הקצה, למה בדיוק אתה מתכוון, שאלתי. לקצה ממש? "כן", הוא עונה, "לקצה. ולא, את לא טועה בהבנה מה זה קצה. ככל הנראה, מתוך הכרת האיש, אופיו, הטמפרמנט שלו וההיסטוריה של הנאמנות שלו לביבי - הייתה סיבה טובה להניח שהאיש ייפול על חרבו".
במובן מסוים, אני אומרת, הוא אכן נפל על חרבו. עם צאתו מנתב"ג הוא כבר לא היה ראש המל"ל, וכפי שניסה לטעון רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, במהלך עדותו השבוע בוועדה לביקורת המדינה - על-פי זיכרון דברים של השב"כ קיבל ארד אחריות להדלפה - ומרגע שקיבל אחריות להדלפה הוסר סיווגו וממילא בטל תפקידו.
השאלה היא עד כמה התיאור של נזרי הוא תיאור נאמן של מה שקרה בשדה התעופה. נזרי מסתמך על זיכרון דברים שקיבל מן השב"כ, אולם על-פי מה שאמר ארד בוועדה לא הייתה בשדה התעופה שום קבלת אחריות מצדו להדלפה, אלא נשיאה עקרונית באחריות. יתרה מזאת, ארד הצביע על סתירה בדבריו של נזרי. על-פי ארד, ההודעה על שלילת סיווגו הביטחוני התקבלה מיד בראשית חקירתו בשדה התעופה ולא כתוצאה מ"קבלת אחריות" להדלפה.

חקירה סבוכה

שיטה להיפטר ממי שהפך לנטל
נראה שלא משנה המיקום במערכת. במרחב שנמתח מחוקר זוטר כמו ג'ורג' ועד קצה הפירמידה בדמותו של ראש המל"ל עוזי ארד, מסתמנת שיטה פשוטה ויעילה שבה המערכת הביטחונית משתמשת כדי להיפטר ממי שהפכו עבורה לנטל. אין סיווג - אין תפקיד. כל השאר פרטים

בתיאור של ארד יש הד מסוים לפרשייה ביטחונית קפקאית אחרת. קפטן ג'ורג', חוקרו של מוסטפה דיראני, מנהל כעת מאבק נגד המדינה שלשיטתו, אם לסכם אותה בשלוש מילים, זרקה אותו לכלבים. בזמנו, כאשר עלו חשדות שג'ורג' השתמש בחקירת דיראני בעינויים, היה עליו לעבור בדיקת פוליגרף תקופתית, כמקובל ביחידות מסוג זה. ג'ורג', מסיבותיו, סירב לעבור בדיקת פוליגרף, ככל הנראה מחשש שתוצאות הבדיקה ייתפרו לטובת המדינה. המדינה מצדה הודיעה לו שמרגע שסירב לבדיקת פוליגרף בטל סיווגו ועל כן גם תפקידו.
לכן נראה שלא משנה המיקום במערכת. במרחב שנמתח מחוקר זוטר כמו ג'ורג' ועד קצה הפירמידה בדמותו של ראש המל"ל עוזי ארד, מסתמנת שיטה פשוטה ויעילה שבה המערכת הביטחונית משתמשת כדי להיפטר ממי שהפכו עבורה לנטל. אין סיווג - אין תפקיד. כל השאר פרטים. ההבדל בין ג'ורג' לעוזי ארד הוא שהאחרון דווקא עבר בדיקת פוליגרף, ובה לא הוכח שהדליף. ומה שחמור עוד יותר, המשנה ליועץ המשפטי, רז נזרי, הודה שבשום שלב שהוא הפרקליטות לא האשימה את ארד בהדלפה. בשורה התחתונה, ארד יצא השבוע מנצח.
גורם משפטי נשוא פנים, שאירוע החקירה של ארד הוצג לו, התייחס בחומרה רבה למה שהתרחש בשדה התעופה. "על פניו מדובר בהליך בלתי חוקי", אמר, "וברי שמבקר המדינה, שער להיבטים החוקתיים, יבחן את העניין על כלל היבטיו, החל במעמד בשדה וכלה בהתנהלות השרירותית ששמה קץ לאלתר לתפקידו של ארד".
מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, הודיע בסיומה של ישיבת הוועדה לביקורת המדינה שיחל בבדיקת פרשת ארד. העניין לא יהיה פשוט כלל וכלל. במשרד המבקר יצטרכו למצוא פתרון יצירתי להתמודדות עם החקירה, בין השאר בשל העובדה שחלק מטענותיו של ארד מתייחסות לכך שהדוח שהעביר משרד רה"מ למבקר היה דוח מוטה.
באופן נורמלי, החקירה צריכה לעבור אל מבקר מערכת הביטחון במשרד המבקר, מנדי אור. אלא שבאופן מסורתי, חוקרי שב"כ, ובהם גם היועץ המשפטי לשעבר של השב"כ, בסיום תפקידם בשירות מוצאים את דרכם למשרד המבקר. הפעם יצטרכו להסתדר בלעדיהם.
מעבר לכך, הסיטואציות יהיו לא פשוטות. כדי לברר עד הסוף את טענותיו של ארד יצטרך המבקר לזמן לחקירה שני נחקרים שעד כה היו מחוץ לטווח. ראש הממשלה וראש השב"כ. זה שנתן את ההוראה וזה שביצע אותה, אולי בהתלהבות יתרה. מה שיעמוד לשקילה ולבדיקה הוא היחסים ביניהם, או יותר נכון משוואת הכוח בין השניים. המשמעויות יהיו מרחיקות לכת. ומבחינה ציבורית אי-אפשר יהיה להצניע אותן בחלק החסוי של דוח המבקר.
ארד בינתיים שועט קדימה. ביום שלישי בערב יצאו ארד ואשתו רותי לקונצרט. המנצח היה קורט מאזור והפילהרמונית ניגנה את הפתיחה אגמונט ואת השביעית של בטהובן, שהיה כבר חירש לגמרי כשכתב אותה. למבקר אין הפריבילגיה הזאת. הוא יצטרך להקשיב היטב כדי לפרק את החקירה הבלתי קונבנציונלית שהניח לפתחו עוזי ארד.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  09/04/2012   |   עודכן:  09/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי ביקש להפיל את ראש המל"ל
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
ביבי צריך להעיף את יוחנן לוקר
מיידית מלשכתו  |  10/04/12 00:01
2
רפובליקת בננות. ל"ת
ביבי מדרדר אותנו  |  10/04/12 01:29
3
מי זה י? למה מסתתר מאחורי אות
Rehvot  |  10/04/12 07:55
4
מי שנאמן לנתניהו...
יוסי מ  |  10/04/12 09:00
5
לדעתי ברק עומד מאחורי ההדחה
חשדנית  |  10/04/12 09:26
6
1 ו-5 דעתכם שווה כקליפת השום
יום טוב שישי  |  10/04/12 19:49
 
- יום טוב שישי לצערנו טועה בהבנת
חשדנית  |  11/04/12 00:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמיחי סרגובי
רק כ-17% ממעריצי נתניהו בפייסבוק הם פרופילים ישראלים. חשוב לגלות לכם את זה ביום שבו לשכתו מתפארת בהודעה רשמית ב-200 אלף לייקים שדרכם הוא "מתקשר עם העם" יש גם אלפי לייקים מאינדונזיה, מדינה מוסלמית, מה שמעלה קצת תהיות באשר לאמינות הלייקים. המטרה: ליצור מצג לא ממש אמין של עוצמה
צביקה קליין
מעטים יודעים שהאחראי לכך שתינוק הבמבה חזר לאימאל'ה ולא ישמש כקמע המשלחת האולימפית הוא מועדון פייסבוק יוקרתי בשם PRguru, המפעיל את בכירי התקשורת הישראלית. כתבים, עורכים מפיקים ויחצנים – כולם ב'גורו' שמים בצד את האגו והתחרות ועוזרים זה לזה    הצצה לאחת מקהילות השידוכים הכי חמות במדינה
אריה גלוזמן
תוכנית הנפקת ה'סוקוק', אג"ח איסלאמי, של בנק ההשקעות 'גולדמן סאקס' יוצרת מאבקים בעולם הבנקאות האיסלאמית מצד אחד ובפוליטיקה האמריקנית הפנימית מצד שני    לאוהבי האקשן - יהיה מעניין
סופיה רון-מוריה
שרי הליכוד עושים לעצמם חיים קלים כשהם ממקדים את ביקורתם בשר הביטחון. ברק אומנם עמד מאחורי הפינוי המהיר בחברון, אך נתניהו הוא שקיבל את ההחלטה מתוך חישוב סיכונים פוליטי. אם בחודשים הקרובים תיווצר דינמיקה אחרת, בהחלט ייתכן שרה"מ יבצע הערכת מצב מחודשת ויחזיר את המתיישבים לבית
יעל פרידסון, יפעת ארליך
הר הזיתים, הר הצופים, פסגת-זאב ופאתי העיר העתיקה - אלה הם האזורים המככבים בכרוניקת הטרור וההצקות הלאומניות הנרשמת כמעט מדי יום בירושלים. מחוץ לשכונות הערביות - כדי להמשיך לקבל שירותים עירוניים - אך לא רחוק מדי, כדי שיהיה לאן לברוח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il