X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יהודית מליק-שירן משוררת, סופרת ופובליציסטית "בת אור" הוצאה לאור
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מדובר באופנה חדשה, שבה בני נוער הופכים להיות ציידי רחוב התופסים בני נוער אחרים שמעולם לא היו בקשר עמם ומכים אותם. "ציידים וניצודים" - ממש כמו במשחק מחשב...
▪  ▪  ▪
מכות ואלימות. תופעה ההולכת וגוברת בקרב בני הנוער שלנו [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
שק חבטות אנושי
"לדבר עם הפה", אמר לי נער בן 15, "זו שפה של חנונים. כדי להראות מי שולט משתמשים בידיים. זה מתחיל בדחיפות כתף, אחר-כך הם עומדים מכל הצדדים ולא מאפשרים לו לברוח, וכל אחד שולח יד ומכניס לו כאפה. נער שלא עשה כלום לאף אחד, בבת-אחת הופך לשק חבטות"

בני נוער מכים בני נוער אחרים כדי להיות "IN". זו אופנה חדשה, שבה בני נוער הופכים להיות ציידי רחוב התופסים בני נוער אחרים שמעולם לא היו בקשר עמם ומכים אותם. "ציידים וניצודים" - כמו במשחק מחשב, מועתקת העלילה הווירטואלית והופכת להיות מציאותית. בין הדמיון למציאות עובר כנראה קו דקיק אחד שמטשטש את עוצמת העליונות במשחק וירטואלי ומגלה עליונות כוח של בני נוער משועממים.
"שכרון הכוח" המדומה מעניק כוחות של תקיפה. אני כל יכול, מעל החוק! החוק הוא אני! בין האובססיה הזאת מזדחל לאט-לאט השיגעון. אחרים יקראו לו שיגעון גדלות הרוצה לתפוס את העולם כמה שיותר מהר, בשליפה אחת. לגדול מרגע לרגע, להפוך למנהיג מקומי. מנהיג של כנופיית רחוב. האצלה מקומית שיש בה הילה של מנהיגות עבריינית. מנהיגות כזאת חייבת להיעצר כמה שיותר מהר.
הנער מאור יהודה בא להפריד בין נצים. הוא שילם את המחיר בארבעים תפרים בפניו. בעיניי, הגיבור האמיתי הוא זה שמסתכן ומתערב כדי לסייע לחבר במצוקה. אך בעיניי, ה"ציידים" הם בעלי הכוח, הם אלה שנותנים את הקוד להכות. הם אלה שמרשים לעצמם תחת השפעת אלכוהול ועישון סמים לחשוב שהם מנהיגי העולם.
התעללות בנער ב"פייסבוק" שהביאה למותו היא קוד חברתי שנפרץ. זה לא תפקיד המורים בבית הספר לחשוף ולפעול, בדק-הבית חייב להיות בתא המשפחתי. הבית הוא מקור האחריות הגדול. הדוגמה הבולטת לכך שאין אוטוריטה הורית היא חופשת החג. זה לא נער אחד שהיכה, אלא קבוצה של נערים שטרפו בעיניים רושפות ובידיים זועמות הפליאו באלימות עבריינית שני נערים בחג.
בת 10: "בנס השכן שלי לא מת מהמכות"
למה הם מכים? נשאלת השאלה. למה הם לא מדברים עם הפה? "עם הפה", אמר לי נער בן 15, "זו שפה של חנונים. כדי להראות מי שולט משתמשים בידיים. זה מתחיל בדחיפות כתף, אחר-כך הם עומדים מכל הצדדים ולא מאפשרים לו לברוח, וכל אחד שולח יד ומכניס לו כאפה. נער שלא עשה כלום לאף אחד, בבת-אחת הופך לשק חבטות. כל אחד מהחבורה נותן לו מכות. הוא לא יכול להרביץ לכולם והם מרביצים לו עד שהם רואים את הדם והם בורחים".
"זה מתחיל מוקדם יותר", אמרה לי ילדה בת עשר. "שכן שלי, ילד דתי בן תשע, לומד בבית ספר דתי. יש לו הסעה מהבית לבית הספר. יום אחד ההסעה הורידה אותו ואיך שהנהג נסע באו מכל הצדדים ילדים גדולים עם מסכות ושאלו אותו אם יש אלוהים. הילד לא ענה להם והם הרביצו לו ונתנו לו בעיטות וצעקו 'אלוהים, איפה אתה? בוא תציל אותו'... אימא שלי שמעה את הבכי של השכן שלי והזעיקה משטרה. המשטרה לא באה בזמן והיא לקחה מטאטא ורצה בצעקות להפריד ולעזור לשכן שלי. אחריה יצאו עוד אנשים מהבניין שהזמינו אמבולנס... בנס השכן שלי לא מת מהמכות".

שכרון הכוח של הנער

אלימות למה?
"אלימות נובעת מחוסר ביטחון עצמי הנובע גם מהשכלה חסרה, היעדר סביבה תומכת ואי-ידיעה על גופים תומכים, מעמד נמוך ומשאבים כספיים דלים... כל אלה יוצרים תסכולים. אלה מורגשים היטב בבית, בבית הספר ובסביבה החברתית. בל נשכח שהגורמים לתסכולים האלה אצל בני נוער הם: בלבול, דיכאון ותוקפנות. בני נוער מחפשים את זהותם בגיל הזה, יש להם מצבי-רוח שונים ולעתים רואים בשימוש באלימות ערך הישרדותי. האלימות היא דרך להתגונן בפני הקושי שלהם"

למה הם מכים ילדים ובני נוער? את שאלותיי אני מפנה לאנשים שעובדים עם ילדים ובני נוער. "כפי שהגדרת בשיחתנו", אומרת לי ד"ר הדס, "נוער משועמם ממציא לעצמו סף גירוי שיש בו מן הסכנה. שכרון הכוח מאפשר להם להיות באופוריה. אחד מחליט והשאר מחקים את התנהגותו. בני נוער בראשית התבגרותם מחפשים את עצמם. חלקם מתחבר לכל מיני קבוצות או כתות דרך האינטרנט וחלקם מבלה שעות רבות במשחקי מחשב שהאלימות בהם היא כוכבת ראשית. ככל שסף האלימות עולה, קיים בנער המתבגר הריגוש להתעלות מעל הסכנה. בדוגמה השנייה שהבאת, אף נער לא נתפס. זו דוגמה מהשנה שעברה בפתח תקוה. זה עצוב מאוד, כי רמת הפשיעה של בני נוער בעלייה מתמדת כל הזמן".
פרופ' נבו: "למה הם מכים? זו שאלה מעניינת. אלימות נובעת מחוסר ביטחון עצמי הנובע גם מהשכלה חסרה, היעדר סביבה תומכת ואי-ידיעה על גופים תומכים, מעמד נמוך ומשאבים כספיים דלים... כל אלה יוצרים תסכולים. אלה מורגשים היטב בבית, בבית הספר ובסביבה החברתית. בל נשכח שהגורמים לתסכולים האלה אצל בני נוער הם: בלבול, דיכאון ותוקפנות. בני נוער מחפשים את זהותם בגיל הזה, יש להם מצבי-רוח שונים ולעתים רואים בשימוש באלימות ערך הישרדותי. האלימות היא דרך להתגונן בפני הקושי שלהם. הם משתמשים בידיים כדי ליצור תקשורת. הם לא סומכים על עצמם והם תמיד מצויים בתוך סכסוכים עם עצמם ועם סביבתם הקרובה. 'שכרון הכוח' שהזכרת בתחילת שיחתנו, אכן מצוי בהם, הם מרגישים שולטים ובעלי כוח ואף חושבים שהאלימות היא כוח מגן עליהם. הם בלתי פגיעים".
מוליק בראשד מונה חמישה סימני אזהרה:
1. התנהגות בני נוער כלפי הסובב אותם.
2. הצורה החיצונית.
3. סביבת המגורים.
4. מידת החשיפה לתקשורת המשדרת אלימות.
5. התנהגות בני הנוער בבית הספר.
הוא מדבר על מגפה של אלימות. מתוך סימני האזהרה האלה עולה צורך אחד גדול ומשמעותי: הצורך להרשים. בגיל ההתבגרות תחושות הטריטוריה והפרטיות חשובות מאוד. חלק מן הבגרות הוא לדעת להתמודד עם קשיים נפשיים ופיזיים, גם לדעת לחיות בתוך הקשיים עד כדי ביטולם כגורמים משפיעים. "יש בני נוער שהצפיפות הפיזית והחברתית מפעילה אצלם את הצורך להשתלט על-ידי כיבוש טריטוריות, לכן נוסיף את הצורך ההורמונלי הטבעי בגיל הזה, והנה יש לנו מאיץ המנסה להרשים את המין השני".
הצורך להרשים, או במילים אחרות שכרון הכוח - האם הוא מבחן קבלה של בני נוער? בבאר שבע היו במשך שבוע אחד ארבעה מקרי אלימות מזעזעים ביותר: נער בן חמש-עשרה השליך בקבוק תבערה לבית חברו. חבורת נערים היכתה ובעטה בבחור בן תשע-עשרה שנפצע קשה. נער בן שש-עשרה נדקר ונפצע בינוני, תלמיד בן ארבע-עשרה היכה קשות תלמיד בן גילו. אהרון גלברג מנתח בצורה מדויקת מה קורה לבני הנוער. הצורך להרשים הוא אכן מבחן קבלה בעיניו: "בני הנוער לא מתנהלים בתוך חלל ריק. הם מבינים כי יש משמעויות פוליטיות למרחב חייהם. הם רואים כי הבוגר העתידי של מערכת החינוך יהיה רדוד וחד-ממדי ואין מה להאשים אותם, הרי התרבות שלנו מקדשת ערכים רדודים, הקניון הפך לבית מקדש, מותגי ההלבשה הם ערך עליון, החינוך, הרווחה וקליטת העלייה נמצאים בתחתית סדר העדיפויות, רשויות הרווחה החברתית והן מערכת אכיפת החוק משתמשות בתוויות המאשימות את היחיד ולא את המשטר השולט בחייו.
"הגדרת התנהגות כתוקפנית או אלימה וקביעת הגבול, אשר ממנו היא נתפשת כלא נורמטיבית תלויים בחברה, בתרבות ובתקופה. בספרות המקצועית מוסכם שאין הגדרה מספקת של תוקפנות ושאין חברה שאין בה גילויי תוקפנות. קיימות תיאוריות שונות, המנסות להסביר את תופעת האלימות. בין התיאוריות השמות דגש על הפרט נכללות: תיאוריית האינסטינקט, הגורסת שאגרסיביות היא דחף מולד שמטרתו שימור החיים ושהתפרצותו בלתי נמנעת ואף רצויה (Lorens, 1966; Freud, 1920).
"תיאוריית התסכול, הקושרת את התסכול לתוקפנות - הטענה המרכזית של תיאוריה זו, היא שכל בלימה של דחף גורמת למצב של תסכול, שהתגובה התוקפנית היא ביטויו החיצוני (Miller, 1958). תיאוריות ביולוגיות הגורסות כי קיים קשר בין מבנה גנטי מסוים ו/או גורמים ביולוגיים כגון מוליכות חשמלית של העור - שהיא ביטוי לתקלה בפעולתה של מערכת העצבים האוטונומית, לבין ההתנהגות האלימה של הפרט (Mednick & Christienses 1977). תיאוריות אלו, הגורסות כי תוקפנות היא דחף מעוגן ביולוגית הנמצא תמיד באדם, מצמצמות את יכולת ההתערבות והשינוי".
איך אנחנו יכולים להפחית את רמת האלימות? "תמיד אפשר להפחית את רמת האלימות אצל בני נוער המותחים גבולות, המנסים למרוד, המנסים לשבור מוסכמות", אומרים אנשי שיחי, "אך הגישה לאינטרנט, אשר זמינה היום גם באמצעות טלפונים סלולאריים, והחשיפה לתכנים מסוגים שונים וברמות סיכון שונות, הביאו להקצנה של תהליכי ההתבגרות בקרב בני הנוער ועימם להקצנה בנורמות ההתנהגות וההתמודדות עם תכנים אלו".
הזמינות הבלתי נסבלת של מוצרי הטבק, ובכלל זה נרגילה, סמים ואלכוהול הביאו לכך שצריכתם מתחילה אצל בני הנוער כבר בגיל צעיר ואנו עדים לתופעות שלא היו מוכרת לנו בשנים עברו. בני הנוער של היום מתחילים את פעילותם המינית בגיל צעיר יותר ואינם ערים תמיד לסכנות האורבות בדרך. הנוער בימינו יוצא לבלות במועדוני לילה בגיל צעיר יותר, צורת הלבוש, הלחץ החברתי והרצון להיות "IN" מובילים את בני הנוער להיות חשופים יותר ופגיעים יותר.
הפרסומים והחדשות המופיעות חדשות לבקרים מלמדים כי שימוש בנשק קר, בסכינים ובאולרים, הפך לחלק בלתי נפרד בכל יציאה מהבית. השימוש ב'סם האונס' משאיר ילדות, נערות ובגירות פגועות ומצולקות נפשית לאחר שנוצלו מינית בלי יכולת להתנגד, לזעוק לעזרה ו/או לזכור את הרגעים שלפני, ומי הוא התוקף. עצוב כל כך שבני נוער מתבגרים כל כך מהר ומדלגים על אחת התקופות המעצבות את אישיותם.

הכותבת היא משוררת, סופרת, מאתרת ילדים ובני נוער במצבי לחץ ומשבר דרך כתיבתם. מטפלת בהבעה ויצירה.
תאריך:  10/04/2012   |   עודכן:  10/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה נערים מכים?
תגובות  [ 54 ] מוצגות  [ 49 ]  כתוב תגובה 
1
לא רק נערים ולא אופנה חדשה
כוכי  |  10/04/12 14:17
 
- כשהאלימות הופכת לאקדח טעון
יהודית מליק-שירן  |  10/04/12 18:03
 
- יצר האדם רע מנעוריו
לואיס קרול  |  10/04/12 22:34
 
- חלום שאולי יתגשם
יהודית מליק-שירן  |  12/04/12 10:29
2
מאמר חשוב ומקיף
מיכאל1  |  10/04/12 19:15
 
- המחיר של אי הצבת גבולות
יהודית מליק-שירן  |  10/04/12 22:43
3
תלמידים טובים מכים פחות
נילי12  |  10/04/12 19:22
 
- פן אחר. תודה
יהודית מליק-שירן  |  11/04/12 00:12
4
כשלא מתייחסים לבני נוער
עליזהל'ה  |  10/04/12 20:35
 
- אחריות של מסרים סותרים
יהודית מליק-שירן  |  11/04/12 00:23
5
האלימות קיימת בקטנים ובגדולים
יעל.ח  |  10/04/12 20:44
 
- מניעת אלימות היא אהבת אחים
יהודית מליק-שירן  |  11/04/12 09:58
6
למה נערים מכים/מאת י. מליק שיר
אדלינה קליין  |  10/04/12 20:47
 
- חינוך בני הנוער
יהודית מליק-שירן  |  12/04/12 10:46
7
אי הצבת גבולות
טימפי  |  10/04/12 20:59
 
- התנסות אישית כדרך לתיקון
יהודית מליק-שירן  |  11/04/12 01:17
8
חינוך, חינוך, חינוך
הג'וקר  |  10/04/12 21:08
9
זה דור הידיים
י.בהרנבו  |  10/04/12 21:35
 
- דור שחושב שהוא יודע הכל
יהודית מליק-שירן  |  11/04/12 17:57
10
למה נערים מכים?
יוסי נבו  |  10/04/12 22:23
 
- סוגיה רבת פנים
יהודית מליק-שירן  |  11/04/12 17:28
11
חושב שיש גם מקום להתייחסות ל-
ארייה דר  |  11/04/12 09:01
 
- מציאות קשה
יהודית מליק-שירן  |  12/04/12 10:24
12
כיום יש רק דחליל מתוקצב
כשתקום משטרה  |  11/04/12 10:15
13
הפרעה היא קריאה לעזרה
יונית. ש  |  11/04/12 10:17
 
- יש צדק בדברייך
יהודית מליק-שירן  |  11/04/12 15:55
14
הכוח חזות הכל
shabat shalom  |  11/04/12 10:37
 
- המחסור במעצורים
יהודית מליק-שירן  |  11/04/12 16:23
15
מאמר מרתק תודה. ואוסיף
זיוה גל  |  11/04/12 14:18
 
- נוער מפנים ונוער מתפרץ
יהודית מליק-שירן  |  11/04/12 18:36
16
ליהודית
סיגל מגן  |  12/04/12 16:51
 
- כאוב ומפתיע אותנו כל פעם מחדש
יהודית מליק-שירן  |  13/04/12 09:00
17
המשמעת ירדה...
סטאר*  |  14/04/12 08:32
 
- נושא מדאיג
ליריתוש  |  14/04/12 08:49
 
- לבטים בחינוך
יהודית מליק-שירן  |  14/04/12 09:46
 
- אין מרות ואין סמכות הורית
יהודית מליק-שירן  |  14/04/12 10:15
 
- המקורות לבעיה
אביבית7  |  14/04/12 10:49
 
- את גם מציעה פתרונות
יהודית מליק-שירן  |  14/04/12 23:21
18
מורכביות החינוך
אריאלה ארדיטי  |  14/04/12 08:42
 
- מציאות כואבת
יהודית מליק-שירן  |  14/04/12 10:28
19
מזעזע
bonbonyetta  |  14/04/12 23:28
 
- צודקת בהחלט
יהודית מליק-שירן  |  15/04/12 17:42
20
לו היו נענשים לא היו מכים
ניר001  |  14/04/12 23:34
 
- טבע האדם
שולה רוס  |  18/04/12 23:06
21
שאלות
ליהודית  |  20/04/12 15:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
מחזהו של מוריס קאופמן, 33 וריאציות, הוא סוג שונה מהרגיל של מחזה    ניחוח קלאסי (סיפור מחייו של המלחין לודוויג ואן בטהובן) המשתלב עם סיפורה של חוקרת מוזיקה בימינו, שנחרצת למצוא מדוע כתב בטהובן 33 וריאציות על נושא של מלחין בינוני כמו דיאבולי    באותה עת, היא נאבקת עם מחלת ה-ALS, ומתעקשת להמשיך בשתי המטלות במקביל
איתמר לוין
רגע לפני שהיא מקודמת מבית משפט השלום בתל אביב לבית המשפט המחוזי, השופטת בלהה טולקובסקי יוצרת אווירה נינוחה המסייעת לה לקדם את הטיפול בתיקים הרבים שלפניה
אבינדב ויתקון
הממשלה החליטה לקצץ בחצי את תרחיש ההיערכות שלה למקרה של רעידת אדמה קטלנית בישראל, ולחסוך כמה מיליארדים. ראש ועדת ההיגוי להיערכות לרעידות אדמה: הסיכוי נמוך והמשאבים מוגבלים. ראש הוועדה הקודם: ההחלטה היא פשע שמבצעיו יועמדו עליו לדין במקרה אסון
פזית רבינא
י', בכיר לשעבר בשב"כ, משוכנע שחקירת עוזי ארד בנתב"ג בחשד להדלפה נועדה לא להוצאת מידע אלא להטלת אימה. הפרשה מונחת כעת לפתחו של המבקר
עמיחי סרגובי
רק כ-17% ממעריצי נתניהו בפייסבוק הם פרופילים ישראלים. חשוב לגלות לכם את זה ביום שבו לשכתו מתפארת בהודעה רשמית ב-200 אלף לייקים שדרכם הוא "מתקשר עם העם" יש גם אלפי לייקים מאינדונזיה, מדינה מוסלמית, מה שמעלה קצת תהיות באשר לאמינות הלייקים. המטרה: ליצור מצג לא ממש אמין של עוצמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il