X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מחקר בתולדות האמנות מאת זוכה פרס נובל לרפואה מוצא את הקשר בין האסתטיקה והפעילות המוחית של האדם
▪  ▪  ▪
ניגודים
במהלך השנים הבאות ההיסטוריונים של האמנות יצטרכו לאמץ כלים מהתחום הנוירולוגי על-מנת לנתח יצירות.

מאמרו של אלכסנדר קפקא בכתב העת האמריקני לענייני השכלה גבוהה Chrinicles of Higher Education מוקדש לספר חדש על תולדות האמנות ששמו "עידן התובנה". המיוחד בספר הוא שמחברו אינו חוקר אמנות, אלא נוירולוג, חתן פרס נובל לרפואה משנת 2000 אריק קנדל.
מתברר שהקריירה של קנדל לקחה אותו פעמים רבות למקומות בלתי צפויים. בשנות ה-60 הוא התכוון להתמחות בפסיכיאטריה, אך הגיע למסקנה שמדובר בתחום שאינו מבוסס דיו מבחינה מדעית. מרגע זה הקדיש קנדל עצמו לחקר פעולת המוח של החילזון הימי - מה שהביא לו בשנת 2000 את פרס נובל לרפואה. קנדל הוכיח כי למידה וזיכרון אינם משנים את הנוירונים של המוח בעצמם, אלא את אופן הפעולה שלהם. למחקריו של קנדל השלכות, בין היתר, על פיתוח תרופות ביולוגיות לאנשים פגועי זיכרון ולהבנת השפעת הסמים על המוח האנושי.
כעת, לאחר שבגיל 82 פרש מרוב הפרויקטים שניהל, החליט קנדל להשקיע עצמו בתחום חדשני שנקרא נוירואסתטיקה, שכולל את חקר הבסיס הנוירולוגי לתפיסת היופי שלנו. מדובר בתחום צעיר, בן 10-15 שנה. המחקר מבוסס על ההבנה (המתוארת, בין היתר, בספרו של הפילוסוף דניס דאטון "האבולוציה של היופי" שנסקר במדור זה) ולפיה תפיסת היופי שלנו אינה חסרת ערך עצמי אלא בעלת ערך הישרדותי-אבולוציוני. בחירתו של קנדל ביצירות אמנות כמושאי ניתוח מתמקדת בציירים מהאסכולה האקספרסיוניסטית ממוצא אוסטרי. הדבר מהווה סוג של סגירת מעגל עבור קנדל עצמו, שכן הוא בא ממשפחה יהודית-וינאית ונמלט מהשואה בהיותו בן 9.
כלים מהתחום הנוירולוגי
בספרו טוען קנדל כי כיום אנו יודעים שהמערכת הוויזואלית שלנו מגיבה רק לחלקים של התמונה שבהם האינטנסיביות של התאורה משתנה. כלומר, תפיסתנו ביחס לאובייקט תלויה בעיקר במידת הניגוד בין האובייקט לרקע ולא בשאלה עד כמה האובייקט עצמו מואר. אפילו תחושת הפחד שחלק מהתמונות מעוררות אצלנו ניתנת היום להסבר ברמה הנוירולוגית - המוח שלנו יודע לתרגם גירויים ויזואליים מאיימים (למשל של חיה מסוכנת) לתחושות של פחד. קנדל אומנם מדגיש שהוא לא מתכוון לעשות לחוויה האסתטית האנושית רדוקציה לשינוי בסינפסות של המוח, אך הוא נוטה לחשוב שבמהלך השנים הבאות ההיסטוריונים של האמנות יצטרכו לאמץ כלים מהתחום הנוירולוגי על-מנת לנתח יצירות. אחרת, הוא אומר, הם יהיו דומים לאנשי הכנסייה שלא רצו להביט דרך הטלסקופ של גליליאו.
עם זאת, קנדל מודה שהתהליכים הנוירולוגיים של התפיסה האסתטית ודרך החשיבה שלנו באופן כללי מעמידים בפנינו יותר שאלות מתשובות. הוא מודה שדווקא הוא עצמו שם לב לא פעם לכך שתובנות מפתיעות ויצירתיות ביותר מגיעות אליו בזמנים בלתי צפויים - במקלחת, בטיול, בעת האזנה למוזיקה. לכן הוא תמיד נוהג לקחת איתו כלי כתיבה וכרטיסיות.

פורסם במקור: מוסף שבת, מקור ראשון
תאריך:  12/04/2012   |   עודכן:  13/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זאב שביידל
הספר "מותו של איוון איליץ'" יצא לאור בתרגום חדש לאנגלית ועדיין ממשיך להוות מקור לשאלת ההתמודדות עם המוות
ראובן לייב
לאלה המבלים את ימי הפסח האחרונים באילת ולאלה המתעתדים להגיע אליה בעונת האביב העכשווית מוצע לגוון את חופשתם בדרכים רבות ומרתקות גם מחוץ לתחומיה, כמו, למשל, סיור ממוקד בחבל-אילות - מרחק-נסיעה קצר בלבד ממנה, עם אינסוף אתרים בחיק הטבע
אריה אבנרי
איך נראית מנהיגת מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', בלי מסיכה? לא כל-כך טוב. ניתן לראות בפניה ניצנים של צביעות ואפילו יהירות. נחמיה שטרסלר: "מדובר במי שלא כיהנה מעולם בתפקיד מיניסטריאלי ומי שאין לה שום ניסיון בנושאי חוץ וביטחון. גם בנושאי כלכלה וחברה היא מאחזת עיניים"
זהר נוי
כששואלים את המשורר אלישע פורת את השאלה "מהי שירה?" הוא נוהג להשיב עוד לפני שהוא מרים בייאוש את ידיו כלפי מעלה – "שירה? האם היא ניתנת בכלל להגדרה במובן של גדר שבתוכה היא נכלאת? והרי זה אמור להיות הז'אנר החופשי ביותר מכל סוגות הכתיבה". בספר השירים השישי – פְּחִיתָה, מכונסים שירים העוסקים בפרידה ובשנות המשורר המתקצרות, ובצידם מבחר של שירי זיכרון שראו אור בספריו הקודמים
מאיר עוזיאל
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
רשימות נוספות
המועמד לתפקיד ראש מערך הגיור: הרב לוי  /  זאב קם
מתנה מהטבע  /  אבינדב ויתקון
הרצאות רבנים מנוצלות להסתה נגד ישראל  /  אסף גבור
האחים המוסלמים והבעיה הכלכלית של מצרים  /  אריה גלוזמן
חשש חורים ונקבים  /  ישראל לבקוביץ
עבר את הגבול  /  יהודה יפרח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il