X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
האלגנטיות והעושר המוסיקלי האיטלקי, הידע המעמיק בכלי התזמורת, שימוש באלמנטים מתוך מוזיקה אמריקנית ומוזיקה יפנית עתיקה, סוחפים את צופי האופרה לתוך מערבולת רגשית ואסתטית בסיפור האהבה
▪  ▪  ▪
[צילום: יוסי צבקר]
[צילום: יוסי צבקר]

[צילום: יוסי צבקר]

[צילום: יוסי צבקר]

[צילום: יוסי צבקר]

אין אופרה כמו מאדאם בטרפליי שאפשר לשמוע כל פעם ולהתרגש מחדש עד דמעות. הגרסה החדשה באופרה הישראלית עם צוות נפלא וזמרת בעלת קול פעמונים ענקי- אירה ברטמן, נוגעת בכל החושים, מרהיבה ומכאיבה ומפליאה שוב עם הסיפור - לפי רומן של פייר לוטי מ-1887ועם המוזיקה של ג'קומו פוצ'יני.
מאז הוצגה בפעם הראשונה בלה סקאלה במילנו בשנת 1904, האופרה מאדאם בטרפלי לא יורדת מבמות האופרה בעולם, ממסכי הקולנוע וממדפי התקליטים והדיסקים. פוצ'יני בן למשפחת מוסיקאים בת דורות, מהעיר לוקה בטוסקנה, איטליה, חיבר בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 חלק מהאופרות הכי אהובות (טוסקה, מנון לסקו, לה בוהם ועוד), בסגנון הווריזמו, הריאליזם הרומנטי, של התקופה.
האלגנטיות והעושר המוסיקלי האיטלקי, הידע המעמיק בכלי התזמורת, שימוש באלמנטים מתוך מוזיקה אמריקנית ומוזיקה יפנית עתיקה, סוחפת את צופי האופרה לתוך מערבולת רגשית ואסתטית בסיפור האהבה בין הגיישה היפנית הצעירה בת ה-15 לבין תשוקתו של קצין הימייה האמריקני המקיים אתה "טקס נישואין" שלא מחייב אותו בנגסקי, יפן.
כתוצאה מטקס נישואין זה מנודה צ'ו צ'ו סאן, הפרפר, מבני עמה, יולדת ילד כחול עיניים, מבלה את ימיה כשהיא משקיפה שעות לכיוון נמל נגסקי, לראות אם חזרה האנייה של פינקרטון, איש הימייה האמריקני, אהובה שחזר לאמריקה, שעבורה הוא בעלה החוקי. היא תחכה כמו פנלופה לאודיסיאוס, בחוסר כל משאב כלכלי תהדוף את המחזרים היפנים החומדים את יופייה הענוג של מי שטרם מלאו לה עשרים שנה.
סיפור בלתי אפשרי
הביצוע הנוכחי של מאדאם בטרפלי, בבימוי מעניין של מריוש טרלינסקי מדגיש בכוריאוגרפיה של תיאטרון הקאבוקי ובתפאורה היפנית רבת הסמלים והמוגשת כמו רישומים מינימליסטיים בשחור, אדום וצבע אבן, את הטרגדיה שמצויה בעלילה מרגע החתונה של מאדאדם בטרפלי הצעירה והקצין האמריקני פינקרטון. המקהלה היפנית, מנבאה את הטרגדיה, המשרתת רואה אותה ממשמשת ובאה, הכול יודעים כי הקצין התחתן למראית עין, רק לזמן הלא ארוך שבא לשהות בעיר הנמל. אמריקני לא חוזר לאישה יפנית שפגש באמצעות שדכן, בעיר נמל. יפנית תמימה ואוהבת חיה סיפור בלתי אפשרי וכל מי שמשתתף בסיפור יודע איך הלב האוהב ישבר לקראת סוף המערכה השלישית. טרלינסקי הבמאי לא נותן לנו לשכוח לרגע את הטרגדיה שמחכה לנו ולמאדאם בטרפלי בסוף. לדבריו: "... אין זה סיפור על אהבה אופיינית אלא סיפור על נסיבות טרגיות של חציית גבולות מסוימים. בהקשר זה מאדאם בטרפליי הופכת לדרמה אמיתית, מבלי להשאיר שום דבר מחוץ לסיפור המרגש כל כך שבו ניסיתי לבטא גם את המימד הרוחני"...
הטנור יוסף ארידן, הרקדן קשישטוף בלינסקי, הבס בריטון ולדימיר בראון הסופרן אירה ברטמן המנצח לוצ'יאנו דה מרטינו, המצו סופרן מוניקה אוולין לב, כל אנשי הצוות, המקהלה, הניצבים והזמרים חלקם ישראלים וחלקם בינלאומיים, תזמורת האופרה - התזמורת המעולה של ראשון לציון - נתנו לנו אופרה נפלאה, שתמונותיה וצליליה ילוו אותנו עד הפוצ'יני הבא שנראה על הבמה של האופרה הישראלית.
הצגות של האופרה מאדאם בטרפלי מתקיימות במשכן האמנויות במהלך חודש אפריל 2012.

תאריך:  15/04/2012   |   עודכן:  15/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מאדאם בטרפליי" - גנרלית באופרה הישראלית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בג"ץ ממעט לחייב עותרים בהוצאות, כדי שלא לסגור בפניהם את דלתותיו. אך יש מקרים בהם ממש מתבקש חיוב בהוצאות, כאשר מתברר שמדובר בעתירת סרק טורדנית וחסרת בסיס עובדתי וחוקי. אלא שגם אז נוטים השופטים להיות רחמנים וסלחנים - כמו במקרה הבא
חיים נוי
אין ספק כי "מאדאם בטרפליי" המועלית באופרה הישראלית היא מיוחדת במינה, הביצועים נפלאים והיא ומעוצבת ברוב כישרון ומשתתפיה ראויים לתשואות הידד
ראובן לייב
את האכזבה הראשונית שלאחר הפסח נחלנו ב"קופי בר" הוותיקה, שמשתייכת אומנם לרשת-מסעדות משגשגת, אבל שמזדנבת הרחק מאחורי אחותה הצעירה "דליקטסן". הלקח ברור: ותק וניסיון רב-שנים אינם בהכרח ערובה להצלחה קולינרית
רפי מן
במשך שנים רבות ישבו עיתונאים במערכות העיתונים וחדרי החדשות ברדיו ותהו אל מי הם כותבים ומדברים. כעת התשובה נכפית עליהם בכוח
לי-אור אברבך
"הייתה פה חברה חילונית שמאמינה בסיכוי לשלום. זה השתנה לחלוטין"    "לא אעבור לעבוד בירושלים, זה עוד שעתיים וחצי עבודה ביום. אם היו מציעים לי תוספת של 25%-30% בשכר אז הייתי שוקל את זה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il