X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חמיד בדרנה נלחם ביהודים במלחמת העצמאות, אבל נכדיו משרתים בצה"ל. לקאסם זייד יש תקשורת טובה יותר עם יהודים מאשר עם ערבים, אך לעולם לא יכיר בישראל כמדינה יהודית. ביום העצמאות ה-64, ערביי ישראל מסכימים: אין כמו לחיות בישראל
▪  ▪  ▪
הקול הערבי: "הישראליות חזקה בתוכנו" [צילום: פלאש 90]

בגלריה לאמנות באום אל-פאחם תלויות תמונות המספרות את סיפור חייהם של הערבים בארץ ישראל. קיר אחד מספר על עבודת השדה של פלאחים חרוכי שמש. סביב פזורות בקתות בוץ בודדות - פני העיר בתחילת שנות ה-30.
בהמשך נראים לוחמי הכנופיות עטורי הכדורים ועדויי הפגיונות בעיצומה של המלחמה ביישוב היהודי. לפתע, תמונה מראשית שנות ה-50: קשישים נכבדים מתאספים סביב בחור לבוש חאקי המנגן באקורדיון. שורה של ילדים חגיגיים עומדים ומקשיבים, מעל מתנופף דגל ישראל.
ברוכים הבאים לחגיגות יום העצמאות באום אל-פאחם, בניצוח הממשל הצבאי. את המעבר הזה הערבים בישראל טרם עיכלו עד היום, לפחות ברמה הפוליטית.
כמו כדי להכעיס, מוסיפה המנהיגות הערבית לקרוא תיגר על זהותה היהודית של המדינה. לכך יש להוסיף את האיסלאמיזציה של חלקים רחבים יותר ויותר בחברה הערבית, תודעה לאומנית הפורחת בקו ישר עם העלייה בהשכלה ותסכולים חברתיים וכלכליים.
ובכל זאת, לאחר 64 שנים, הערבים בישראל מדברים בשני קולות: מצד אחד, בדלנות מתריסה; מצד שני, ישראליות חזקה, אולי יותר מאי פעם, שעליה הם אינם מוכנים לוותר בשום מחיר.
קו השבר בין חלומות העבר ובין המציאות העכשוית מלווה את הערבים, מדמם דרך קבע. אולם עבור חמיד בדרנה, קו השבר הגליד מזמן. בדרנה (86) יושב בדירתו הצנועה בסכנין, באמצע המתחם המשפחתי המתנשא סביב החצר הקטנה בשיכון משפחתי בן כמה וכמה קומות. הוא קורא ושונה בספר קוראן עצום המונח לפניו, ומספר בשמחה על הפעמים הרבות שבהן עלה לרגל למכּה.
חמיד בדרנה היה מפקד הלוחמים הערבים באזור סכנין ב-48'. הוא הוביל את המלחמה, והוא הוביל את הכניעה לכוחות צה"ל. הוא שלם עם עצמו. לא מתנצל לפני היהודים על המלחמה, ולא פחות מכך, לא מתנצל לפני הערבים על כניעתו בקרב והשלמתו המלאה עם המדינה היהודית.
"כבר כשהיינו ילדים היינו זורקים אבנים על מטיילים יהודים שעברו ליד סכנין", נזכר בדרנה, "והזקנים היו גוערים בנו: 'אל תזרקו אבנים'. הם היו אומרים, 'היהודים עוד מעט ישלטו פה'".
תובנה מעניינת זו של הקשישים חלפה מעל הדור הצעיר, ובדרנה זוכר את מבריחי הנשק מסוריה וירדן שהיו מגיעים אל הכפר, עם פרוץ המרד הערבי בשנת 1936, את הירי לעבר הבריטים באזור ואת פשיטות הצבא הבריטי שערך חיפושים בכפר.
סכנין, במושגי שנות השלושים, הייתה עיירת מחוז בגליל התחתון, אף שהיא עצמה לא מנתה יותר מ-2,000 תושבים: הטורקים הספיקו לבנות בה 'מחנקה' - מקום לביצוע הוצאות להורג שאי-אפשר לוותר עליהן בכל יישוב ראוי לשמו, ואף היה בית ספר יסודי שבו למדו עד כיתה ד'. "הבתים היו עשויים לבני בוץ, הגגות מקרשים ומענפים, ובלילה התרוצצו בהם עכברים ונחשים", נזכר בדרנה בחיוך נעורים. הקשר עם ערביי הערים הגדולות היה רופף, גם הפוליטיקה כמעט לא חדרה לכפר, הכול התנהל בקצב אחר לחלוטין. "ב-1940 המנהל הנוצרי של בית הספר קנה את הרדיו הראשון בכפר, וכשהפעיל אותו, האנשים חשבו שיושב בתוכו איש שמדבר", הוא מצטחק.

ערָבים זה לזה

בדרנה, שמשוכנע שהבריטים סייעו ליהודים לנצח, אומר:
"אם הערבים היו מנצחים, הם היו שוחטים את כל היהודים, לא היה נשאר אחד. גם לא נשים. אתה רואה מה ערבים עושים אחד לשני בסוריה ובעיראק. מה אתה חושב שהם היו עושים ליהודים?"

כשפרצה מלחמת העצמאות, שירת בדרנה בעירק כחייל בצבא הבריטי. "שמעתי שפרצה מלחמה עם היהודים, ברחתי מהצבא, והגעתי מעירק למה שהיה פעם, לפני הקמת קריית-שמונה, ח'אליסה, ומשם לסכנין". בדרנה הביא עמו נדוניה ראויה לשמה אל הכפר: לא פחות משבעה תת-מקלעי תומפסון יקרי ערך, והם הביאו למינויו למפקד הלוחמים הערבים בסכנין ובנותיה: עראבה, כאוכב ודיר-חנה. "לא היה פיקוד מסודר, כל מפקד נלחם בשטח שלו, כראות עיניו, למרות שרשמית הייתי כפוף לקצין הלגיון הערבי ואספי טל".
לאחר שנכבשה העיירה הסמוכה מיעאר (היום אחיהוד) בידי צה"ל ביולי 48', ופליטיה הגיעו לסכנין, החליט בדרנה שהסוף הגיע, והוא גאה עד היום בהחלטה הזו. "זהו, הפסדנו. שלחתי זקן וילד עם דגל לבן למיעאר, ובפיהם מסר למפקד צה"ל באזור: אם הוא רוצה הסכם שלום, שיבוא לסכנין. בזכות זה סכנין קיימת. צה"ל קיים את ההסכמים, לא החריב את היישובים שנכנעו, ולא נגע באף אחד. כל האחרים ברחו, לא נשאר אף אחד".
בדרנה משוכנע שהבריטים סייעו ליהודים לנצח, אבל הוא עונה ללא כחל וסרק: "אם הערבים היו מנצחים, הם היו שוחטים את כל היהודים, לא היה נשאר אחד. גם לא הנשים. אתה רואה מה ערבים עושים אחד לשני בסוריה ובעירק. מה אתה חושב שהם היו עושים ליהודים?"
בדרנה ורעייתו אילנה (מוסלמית כשרה מבטן ומלידה) לועגים ללאומנות הערבית שמבקשת להתנער מישראל. "כשהיינו בחאג' במכּה, ישבנו ודיברנו עם עולי רגל אחרים, ודיברנו איפה טוב יותר לחיות - בישראל, סעודיה או ירדן. אמרתי לכולם שהכי טוב בישראל. אמרתי להם, הח'אליף עומר אבן אל-ח'טאב (מנהיג המוסלמים לאחר מות מוחמד ויורשו אבו-בכר) נתן את מצוות הצדקה לאריאל שרון (אז ראש הממשלה), והיום שרון הוא שמפזר את הצדקה למוסלמים בישראל.
אמרתי להם, למשל, שאפילו אם ערבי יורה ביהודי ועוצרים אותו, הממשלה תיתן כסף גם לו בכלא וגם למשפחה שלו. כלומר הוא יקבל צדקה למרות שהוא עבריין בכלא. איפה אתם עם הצדקה שלכם?"
שותפיו של בדרנה לדרך התקשו לקבל את הדברים המופלאים על המדינה שלמדו לתעב. "שאלו אותנו בסעודיה, 'איך אתם חיים עם היהודים?'", מספרת אילנה. "אמרנו, כמו אחים. הם לא האמינו לנו, אמרו לנו שאנחנו עושים פרופגנדה לישראל... דע לך שהמוסלמים לא אוהבים את הערבים הישראלים, הם אומרים שאנחנו כמו היהודים בעצמנו".
הערבים יכולים להיות חלק מהמדינה היהודית?
"אללה כתב לנו בקוראן לחיות יחד עם היהודים", אומר בדרנה, ששני נכדיו משרתים בצה"ל. "הבעיות שלנו היום זה היחס של המשטרה והממשלה. המשטרה והממשלה אחראיות לכל הנשק שמסתובב פה. הן אחראיות לכך שחייל שמוכר נשק שמגיע לכפר מקבל שלושה חודשים (בכלא) והערבי שקנה אותו מקבל שלוש שנים. חוץ מזה, אין בעיות. את האדמות כבר לקחו מזמן. היו לי 100 דונם, לקחו שִבעים. אנחנו כאן בישראל, ולמי אכפת מה קורה בסוריה ובאירן?"

"מדינה יהודית זה לאומני"

קאסם זייד, עיתונאי תושב אום אל-פאחם, היה ילד במלחמת 1948. במשך 30 שנים עבד כעיתונאי ב'על המשמר' ובעיתונים אחרים בעברית. זייד משמיע עמדה מורכבת יותר מזו של בדרנה. מצד אחד, הוא מסרב לוותר על החלום שלו - לראות יום אחד מדינה אחת לכל אזרחיה בתוך הקו הירוק או אולי גם בין הים לירדן. "מדינת ישראל יהודית-דמוקרטית זה לא מתיישב ביחד. כל מדינה שמאמצת את האמירה הזו אינה יכולה, בשום פנים ואופן, להיות דמוקרטית. זו מדינה אתנית, לאומנית. איך אפשר להגדיר אותי, מיעוט של עשרים אחוז מהאוכלוסיה, במדינה הזו? אני לא יכול להכיר בישראל יהודית. ומצד שני, כשמדברים על יום הנכּבה מול יום העצמאות, צריך לזכור שזה נושא גורלי, הרה סכנות. הציבור הערבי צריך להיות במקום טוב באמצע".
כלומר?
"כלומר, לא 'מה שהיה היה' ועכשיו הכול טוב, ומצד שני גם לא לקרוא להחריב או לקום על מדינת ישראל ולנסות להרוס אותה, חס וחלילה. לא צריך נכבה נוספת, ולא צריך שואה נוספת. אז איך עושים את זה? באמצעות פשרה וכבוד הדדי. להכיר בנו כאזרחים שווים במדינה הזאת, ולא לחוקק חוקים נגדנו כל הזמן.
"אני חושב שאנחנו, במשך 64 שנים, הוכחנו לויאליות מעשית. אנחנו לא בוחני לב וכליות, אבל בהתנהגות היומיומית, הרוב המכריע של הערבים במדינת ישראל הם אזרחים נורמליים שתורמים לבניין ולקידום המדינה הזו. מעולם לא השבתנו את המשק בשעת מלחמה, החלפנו מילואימניקים שיצאו להילחם, ולא יצאנו נגד המדינה. זה אומר הכול".
קיומה של ישראל כמדינה יהודית הוא היסוד. אם קשה לערבים במציאות הזו, למה אתם מתנגדים בחריפות ובזעזוע לרעיון של הצטרפות לשטחי הרשות הפלשתינית, במקום שבו אפשר להעביר את הגבול?
"הישראליות חזקה בתוכנו. אני, למשל, עבדתי במשך שלושים שנה כמורה לשפה הערבית בקיבוצי השומר הצעיר, ואני מכיר את החומר האנושי, את התלמידים היהודים, יותר משאני מכיר את התלמידים בני עירי, וכל שכן מהתלמידים בשטחים או בירדן. אם תעיר אותי בחצות ותקרא לי להרצות לתלמידים יהודים מאיזו מפלגה או איזה רקע שהוא, אני אמצא את השפה הנכונה איתם. קח אותי לבית קפה מלא כהניסטים, אני אשב איתם ואמצא לשון משותפת. כל הקולות שקוראים להוציא את המשולש ולספח את התושבים לשטחים - זה לא בר ביצוע. מלבד זאת, יש לנו חברים בעכו, יפו, נצרת. אי-אפשר לקרוע אותנו מהמיקום האזרחי-מדיני חברתי ואנושי שלנו".
אז לא רע לערבים בישראל, אחרי הכול.
"בתחום הפרטי - בכלל לא. בוויכוחים עם החברים הערבים שלי, אני אומר להם שבמציאות אנחנו משולבים, על אפה וחמתה של הממשלה. למשל, לא מזמן קראתי ראיון עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שאמר שמתוך 1,000 רופאים בבתי החולים בארץ, יש 250 רופאים ערבים, שחלק ניכר מהם מנהלי מחלקות. הוא ציין שיש כמה רופאים ערבים שהם המומחים הגדולים ביותר בעולם בתחומם".

למדנו מיחסכם לדרוזים

חמיד בדרנה:
"כשהיינו בחאג' במכּה, דיברנו עם עולי רגל אחרים איפה טוב יותר לחיות - בישראל, סעודיה או ירדן. אמרתי לכולם שהכי טוב בישראל. אמרתי להם, למשל, שאפילו אם ערבי יורה ביהודי ועוצרים אותו, הממשלה תיתן כסף גם לו בכלא וגם למשפחה שלו. כלומר הוא יקבל צדקה למרות שהוא עבריין בכלא. ואיפה הם עם הצדקה?"

"אני יודע שעשו לי ניתוח מעקפים בלי לגבות ממני אגורה שחוקה, ושאם הייתי אזרח ארה"ב לא הייתי יכול לממן אותו בכלל. אני יודע להוקיר את זה. אבל עדיין, אנחנו מרגישים שמתייחסים אלינו לא כסוג בי"ת, אלא כסוג גימ"ל ודל"ת. אזרחים שאי-אפשר לסמוך עליהם, שהם לא באמת חלק מהמדינה. וזה מה שכואב לאנשים.
"רוב הערבים בארץ, אפילו אל מול האביב הערבי, יודעים שהם חיים פה טוב, במיוחד כשרואים את החדשות מסוריה, שאני כבר לא מסוגל לראות מרוב שהן מזעזעות. אנחנו יושבים בין יהודים, נהנים מאוד, ולא מרגישים נטע זר במישור האישי. אבל מצד המדינה, עדיין רואים בנו סכנה".
זייד נזכר בשנות ה-50, כשנשמעה קריאה לערביי ישראל להתגייס לצה"ל. רבים, בין מתמימות ובין מחשש מפני השלטונות, רצו להתנדב. בצה"ל נבהלו, והפניות מעולם לא נענו. "עצתי, ערב יום העצמאות, היא שאנחנו נשלב ידיים ונשתחרר מהתחושות האלה. די, מספיקות 64 שנים".
כשהערבים אבלים בפומבי ביום העצמאות, בעיני יהודים זו סכנה, משהו בלתי אפשרי.
"החלומות הם חלק בלתי נפרד מהאדם. אני במקור מכפר אל-מנסי בעמק יזרעאל, שהיום נמצא בו מושב היוגב. כל החלומות שלי, כל חלומות הילדות שלי, חלמתי כאן, ואף אחד לא יכול לשלול אותם ממני. אני לא משלה את עצמי שאקח בכוח את האדמה הזו, אבל לא אנושי לשלול ממני את החלום. יש הרבה אדמות שלא עושים בהן שימוש, הן סתם עיי חרבות. למה שלא יתנו לי, למשל, להקים בהן בית? או שיתנו לי חלק מהאדמה? משהו, להראות שהיהודים שותפים גם בתחושות שלי.
"ברור לי שהיהודים חוגגים. אפשר לכבד את הרגשות - אתם עם החגיגות שלכם ואנחנו עם הנכבה שלנו. אם נכבד את הרגשות, נוכל לחיות בקִרבה. האינטרס הכי גדול של היהודים הוא לתת לנו להשתלב, לתרום כפי יכולתנו למדינה, לכלכלה, לחברה. אם המדינה תצא מהמנטליות של הממשל הצבאי, היא תראה שהערבים יכולים לתרום הרבה".
התרומה הראשונה תהיה שירות לאומי, למען השוויון?
קאסם נרתע, ומזכיר את 'פתגם ג'וחא': "זה כמו אדם שמתאסלם בלילה. המוסלמים לא מכירים בו כמוסלמי, משום שהוא התאסלם ללא עדים, והנוצרים לא מוכנים לקבל אותו חזרה, משום שהוא התאסלם. אנחנו תמיד מסתכלים על הדרוזים, שהלכו עם היהודים עד הסוף והמצב שלהם גרוע יותר משל הערבים, מכל הבחינות. מה יעשו המוני ערבים בצה"ל? כמה מכיני-קפה צריך? הרי אפילו למכבי האש לא מקבלים ערבים היום. אז כשיבואו אלינו בידיים נקיות, יהיה על מה לדבר".

תאריך:  03/05/2012   |   עודכן:  03/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רק בישראל
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
הערבים בישראל מדברים בשני קולו
גדעו ן אמיר  |  3/05/12 17:35
2
כתבה דבילית עם ערבי מחמד.
מוטי1  |  3/05/12 22:03
 
- לך ולגדעון
לך ולגדעון  |  4/05/12 00:35
3
לא לותר על סמלים לאומים
אלון פלג  |  4/05/12 12:49
4
אני לא מאמין לאף מילה ופוחד  ל"ת
ממנו פחד מוות  |  4/05/12 21:02
5
אהבתי מעניין
לין 64  |  5/05/12 19:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
העולם גדול ונצחי, האדם קטן וזמני, לכן המרוץ התמידי לראות מירב אפשרי
ראובן לייב
רביעיית פיטנגו המיתולוגית יוצאת למסע הופעות חדש ברחבי הארץ ותעלה את הלהיט המוזיקלי שלה, "אש הטנגו" - מופע קצבי מרגש של מלך מקצבי הריקוד, שהוא מלא תשוקה, בשילוב של ריקודים ומוזיקת-טנגו בשלל סגנונות
אלישע פורת
מתנדב ארכיון פתח תקוה, זלמן חיימוב, פנסיונר של התעשיה האוירית, שוטט לפני כארבע שנים בבית העלמין סגולה, ומצא מצבה שעוררה את סקרנותו. הוא פנה במכתב לארכיון "יד יערי", שהפנו אותו לארכיון עין החורש. וכך חזר סיפורו של חנניה גורביץ שמת ממקרה אסון בזמן העבודה אל הקיבוץ שלא זכה להצטרף אליו, לאחר 80 שנה...
איתמר לוין
צירוף מקרים או שינוי מדיניות? בארבעה פסקי דין של ארבע ערכאות שונות, הוטלו הוצאות משמעותיות על צדדים שנהגו בחוסר תום לב בעצם הגשת ההליך או בדרך ניהולו    על בתי המשפט להמשיך בדרך זו, כדי לעקור את תופעת הליכי הסרק הגורמת לעומס ולסחבת
יוחאי עופר
תופעה חדשה: עישון סיגריה אלקטרונית בבסיסי צה"ל    לוחם בגולני: "בחדר האוכל, בדיונים ובתדריכים, גם מפקדים וגם חיילים מעשנים חופשי את הסיגריה הזו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il