X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
אורפיאוס ואאורידיצ'ה [צילום: יח"צ]
אורפיאוס ואאורידיצ'ה באופרה הישראלית
השילוב של אגדה עתיקה, מלחין ענק מהמאה ה-18 וביצוע של 2012 בתל אביב - הוא חוויה נדירה גם מי שלא ראה אופרה מימיו יכול להתענג באופן טוטאלי על קסמי המוזיקה, הקולות, נפלאות הסיפור, הבימוי והתפאורה
[צילום: יח"צ]

האופרה הישראלית, באורפיאוס ואאורידיצ'ה של המלחין הגרמני מהמאה ה-18, כריסטוף ויליבדלד גלוק, העניקה לצופים חוויה חושית מושלמת. גם מי שלא ראה אופרה מימיו וזו לו הפעם הראשונה - יכול היה להתענג באופן טוטאלי על קסמי המוזיקה, הקולות, נפלאות הסיפור, הבימוי, התפאורה והשילוב ביניהם.
סיפור אורפיאוס מן המיתולוגיה היוונית ופרשת אהבתו לאאורידיקה כבר שימש השראה ליצירות רבות בתחומים שונים. אחת המעניינות הייתה, למשל, הסרט אורפיאו נגרו, משנות החמישים של המאה הקודמת, המתאר את הסיפור, על-רקע הקרנבל בריו עם מוזיקה של מייסדי הבוסה נובה אנטוניו קרלוס ג'ובים ג'ו ג'ילברטו, וויניציוס מוראייס. לפני אורפיאו נגרו כבר כתבו וביצעו אינסוף גרסאות מוסיקליות של האגדה, בין המחברים - בכל התקופות - יוסף היידן, ג'אק אופנבאך, דריוס מיו, ג'אן פיליפ ראמו, פיליפ גלס ורבים אחרים.
גלוק, מחבר גרמני מן המאה ה-18, מחברן של 35 אופרות, ביניהן אפיגניה באאוליס, כתב את אורפיאוס ואאורידיצ'ה, יצירה מענגת ומפורסמת במיוחד, בשנת 1762, לתזמורת ולשלושה גיבורי הסיפור (אורפיאוס, אאורידיצ'ה ואמור). למקהלה תפקיד בולט בשירי קינות באווירת רקוויאם, קינות אבל ונהי של אובדן, מוות וחידלון.
לפי האגדה, אורפיאוס, בנו של אפולו, היה נגן נבל הטוב בעולם. בגרסת האגדה הראשונה כלי הנגינה היה כלי מיתרים בשם לירה. צאצא מעולם האלים, הכיר בן אפולו את אאורידיצ'ה הנימפה, בת זוגו ואהובתו. האהובה נעקצת על-ידי נחש, מתה ועוברת לעולם המתים. האהוב לא יכול לחיות עם צערו, נגינתו (כך לפי אחת מגרסאות האגדה) גרמה לבכי לכל שומעיה עד כי גירשו את אורפיאוס אל השאול, לחפש שם את אהובתו המתה. אורפיאוס מקבל מאלילי השאול זכות מיוחדת להוציא את אהובתו חזרה אל החיים בתנאי שלא יביט בפניה עד שיצאו.
אורפיאוס האוהב והמתגעגע לא מצליח לעמוד במשימה, מביט בה ואף מחבק ומנשק אותה, ואהובתו חוזרת אל עולם המתים בפעם השנייה לקול נהי המקהלה וצלילים נפלאים של המוזיקה של גלוק.

בימוי ייחודי

הבימוי של מריוש טרלינסקי, יליד פולין אשר ביים לאחרונה גם את מאדאם בטרפליי באופרה הישראלית בהצלחה ענקית - הוא עוצר נשימה, מעניין, חדשני ונוגע ללב. הבמה היא דירה מודרנית ורחבת-ידיים שהיא גם סמל העולם הזה, הנישואין והאהבה של אורפיאוס ואאורידצ'ה בטרם נפטרה האהובה. צילומי וידאו בשחור-לבן מלווים בזמן אמיתי את יציאותיה של אאורידצ'ה לעולם המתים, חזרתה לעולם החיים ויציאתה, כלומר מותה בפעם השנייה.
מסביב לדירה, מעבר לקירות מתרחש לו השאול, עם להבות האש ומחולות העוועים של מלכות השאול, כולן דומות, כולן רוחות רפאים בשמלות אדומות, מטלטלות את הצופים ואת הזוג האומלל. המוזיקה משתנה, בהתאם, מנהי לסערה, מעצב להתפרצות, מוזיקה הרמונית ומרתקת בשילובי כלי המיתר והנשיפה וקולות המלאכים של המקהלה.
הזמרים, אלון הררי כאורפיאוס, הוא בעל קונטרה טנור, סוג קול לא שכיח, מוצלח במיוחד. הוא אוהב-מתייסר עם קול נפלא. אאורידיצ'ה המצוינת היא קלייר מגנאג'י, סופרן, בעלת קול נפלא וכשרון תנועה ברוח הבימוי והכוריאוגרפיה המעניינת. מעצב התפאורה בוריס קודליקה, מפתיע בעיצוב במה חדשני ומרחיב את הדעת.
כאמור, שילוב של אגדה עתיקה, מלחין ענק מהמאה ה-18 וביצוע של 2012 בתל אביב - חוויה נדירה.

תאריך:  13/05/2012   |   עודכן:  13/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אורפיאוס ואאורידיצ'ה באופרה הישראלית
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ספק רב לגבי האופרה הזאת....
ינשוף**  |  13/05/12 15:39
2
את אחראית למרות העריכה
humanape  |  15/05/12 08:12
3
ראיתי אתמול את אורפיאוס
אזרח אוהב אופרה  |  18/05/12 00:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
למרות היותה אפיזודה חולפת, הצליחה להקת "בנזין" לשחרר את נצרת הרוק הישראלי אשר לא בא לידי ביטוי מספיק בתקופה זו
יורם דורי
חוויות מכנס של צעירים יהודים יוצאי בריה"מ באוניברסיטת פרינסטון להכרת היהדות ומדינת ישראל. 600 צעירים וצעירות שילמו במיטב כספם כדי לשמוע קצת על ישראל. סקרנות היא שם המשחק אצל צעירים אלו. ממש כמו אלברט איינשטיין בצעירותו. המוטו של איינשטיין היה כי לימוד ורכישת ידע הם תנאי להמשך קיום העם היהודי. הצעירים שהגיעו ל"לימוד״ הגשימו זאת
שפיר קמר
האוצר מחייב את חברות הביטוח לחשב מחדש חלק מזכויות העמיתים, אך עדיין משאיר חלק גדול מהפוליסות הבעייתיות מחוץ למשחק
מיכאל גורודינסקי
תהליך המיתוג מתחיל בבניית לוגו אך ממשיך הרבה מעבר לכך. מותג אמור ליצור רגשות אצל הלקוח כלפי המוצר והעסק    אז מהו מיתוג באינטרנט וכיצד עושים את זה?
סופיה רון-מוריה
שיחת המסדרון בין אלקין למופז, כניסתו של נתן אשל לתמונה, פגישת אהוד ברק וצחי הנגבי בשבת – המהלכים מאחורי הקלעים שאפשרו את פניית הפרסה של נתניהו. וגם: אורי אריאל מלמד איך עושים אופוזיציה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il