X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חברת הביטוח הפניקס לא היססה להאשים בכזבים טייס קרב שנפל בשבי, שבנו נפטר מסרטן ושאיבד את הראייה בעינו - הכל כדי להתחמק מתשלום הפיצוי ביהמ"ש דחה בשתי ידיים את טענותיה והורה לה לשלם את מלוא הפיצוי החודשי מאז 2004
▪  ▪  ▪
נווט, טייס, מפקד טייסת - והפניקס קראה לו "שקרן" [צילום אילוסטרציה: דו"צ]
ההבדל והרציונל
ד"ר חיים פרלוק, רופא חיתומי מטעם הפניקס, טען שהצהרת הבריאות המקוצרת עדיין מחייבת את החותם למסור פרטים שלא נשאל עליהם. הוא גם טען, שאינו יודע מדוע בחלק מהמקרים דורשת הפניקס גילוי מלא ובחלק מסתפקת בהצהרה מקוצרת. על כך אומרת השופטת אילת דגן, שזוהי גירסה "מוקשית ומיתממת", שכן "אין זאת כי המבטחות מבחינות היטב בין סוגי ביטוחים (קולקטיבי לעומת פרטי-יחיד) וההצהרה המקוצרת מהווה הטבה מסוימת והסכמה לקבל מבוטחים שיש מחלות בעברם ללא החרגה. אין לי ספק שד"ר פרלוק מודע היטב להבדל ולרציונל שבבסיסו"

מן המפורסמות הוא, שחברות ביטוח אינן ששות לשלם תגמולים למבוטחיהן. ידוע גם שלעיתים הן מעלות טענות שונות (ומשונות) בניסיון לדחות תביעות של מבוטחים. ובכל זאת, הטענות שהעלתה חברת הפניקס כנגד טייס קרב לשעבר שנפל בשבי, שבנו נפטר מסרטן ושהוא עצמו איבד את הראייה בעין ימין - הטענות הללו כנראה קובעות רף חדש של ציניות, התחכמות ואפילו כזבים.
הטייס, יליד 1951, היה נווט בטייסת פנטום ונפל בשבי הסורי במלחמת יום הכיפורים; דומה שלא צריך להזכיר מה מן הסתם עבר עליו שם. הוא חזר לחיל האוויר, הוסמך כטייס קרב, היה מפקד טייסת וסגן מפקד בסיס. בשנת 1982 חלה בסרטן בנו בן השלוש והוא נפטר לאחר שנה. כתוצאה מאירוע טרגי זה, לקה הטייס ב-CSR - מחלת עיניים בה מצטברים נוזלים מתחת לרשתית. הוא טופל בטיפות, קורקע זמנית למשך שנה וחזר לטוס.
בשנת 1992 שוחרר הטייס וכעבור שנה התקבל לעבודה כקברניט באל-על. בינואר 2004 התברר, בבדיקה רפואית תקופתית, כי הוא איבד את הראייה בעין ימין. הוא כמובן קורקע מיידית ואיבד את מקור פרנסתו. לכל הפחות, כך לפחות חשב, יש לו פוליסת ביטוח בחברת הפניקס המבטיחה לו פיצוי חודשי של 75% משכרו.
כלל לא נשאל על בעיות עיניים
הפניקס חשבה אחרת. החברה טענה שהטייס הגיש לה הצהרת בריאות כוזבת, בה הסתיר את העובדה שהוא סובל מבעיות עיניים מאז 1991, כאשר התקבל לביטוח הקיבוצי שערכה לעובדי אל-על. יתרה מזאת: הפניקס הציגה הצהרת בריאות נוספת עליה חתם הטייס, בה לא נאמרה מילה וחצי מילה על בעיות העיניים שלה - והרי לנו ראיה שמדובר בשקרן ונוכל סדרתי.
שופטת בית משפט השלום בחיפה, אילת דגן, דחתה (יום ג', 15.5.12) בשתי ידיים את כל טענותיה של הפניקס. ראשית, אמרה, הוכח שהטייס טס במשך 15 שנים בחיל האוויר ובאל-על. הטייסים עוברים בדיקות אחת לחצי שנה או שנה, וברור שאם הייתה לו בעיית עיניים אקוטית - להבדיל מאותה דלקת לפני 30 שנה - היא הייתה מתגלה מיד.
שנית, הצהרת הבריאות עליה התבקש הטייס לחתום מנתה בדיוק שישה סעיפים: "1. אין לי נכות קיימת כלשהי העולה על 25%. 2. לא אושפזתי בבית חולים כתוצאה ממחלה או תאונה במשך שלוש השנים האחרונות. 3. אין לי היסטוריה של מחלות לב או סרטן במשך חמש השנים האחרונות. 4. אני לא חולה איידס ולא ידוע לי שאני נושא נגיפי איידס. 5. למיטב ידיעתי, אינני סובל מבעיות נפשיות.
6. למיטב ידיעתי, הנני בריא בהחלט". זה הכל. הוא לא נשאל אפילו ברמז על בעיות עיניים, וממילא לא היה צריך לומר דבר. הוא לא נשאל על אירועים שהתרחשו לפני יותר מחמש שנים, וממילא לא היה צריך לומר דבר. לעומת זאת, הטייס חתם על ויתור על סודיות רפואית, כך שהפניקס יכלה בקלות לבדוק את מצבו הרפואי, אך לא עשתה זאת.
ההצהרה המקוצרת הזו, ציינה דגן, עומדת בניגוד לשאלון מפורט בן 32 סעיפים שנדרשים למלא המצטרפים לביטוח אישי. ד"ר חיים פרלוק, רופא חיתומי מטעם הפניקס, טען שההצהרה המקוצרת עדיין מחייבת את החותם למסור פרטים שלא נשאל עליהם. הוא גם טען, שאינו יודע מדוע בחלק מהמקרים דורשת הפניקס גילוי מלא ובחלק מסתפקת בהצהרה מקוצרת. על כך אומרת דגן, שזוהי גירסה "מוקשית ומיתממת", שכן "אין זאת כי המבטחות מבחינות היטב בין סוגי ביטוחים (קולקטיבי לעומת פרטי-יחיד) וההצהרה המקוצרת מהווה הטבה מסוימת והסכמה לקבל מבוטחים שיש מחלות בעברם ללא החרגה. אין לי ספק שד"ר פרלוק מודע היטב להבדל ולרציונל שבבסיסו".
הפניקס השחירה את פניו ולא התנצלה
דגן מוסיפה: "אם הנתבעת סבורה כי הכנסת הצהרה כללית וגורפת זו תהווה עבורה סעיף סל להרחבת הצהרת הבריאות ביום פקודה ודרישה לגילוי רחב יותר ממה שדורשת בהצהרות הבריאות הארוכות והמפורטות הנהוגות אצלה במקרים אחרים, הרי שעמדתה זו מהווה הכשלת המבוטח, אינה הגונה בעיני אינה תואמת את הדין, ויש לדחותה... שעה שהמבטחת ויתרה על הצהרה מפורטת, אין לה להלין אלא על עצמה שקיבלה תשובה סוביקטיבית כנה התואמת את ידיעתו והבנתו של המבוטח ואם התשובה אינה מלאה האשם רובץ לפתחה של המבטחת שמצד אחד מבקשת להיטיב עם מבוטחיה ומצד שני מבקשת להשאיר פתח מילוט רחב ומעורפל ליום פקודה".
ומה לגבי השקרים הסדרתיים כביכול של הטייס? כאן הגיעה הפניקס לשפל המדרגה: "מסתבר כי אותה הצהרת בריאות מ-13.1.98 כלל אינה עוסקת במצב בריאותו של התובע אלא הצהרה בדבר בריאות ילדיו אותם ביקש לצרף לביטוח ואף כותרתה המפורשת: טופס ביטוח הצטרפות טלפוני לביטוח המשלים לבני משפחת עובדי אל-על. משהוברר לנתבעת עניין זה בעדותו של התובע (שניתן היה לראותו בנקל גם בעצמה ולחסוך את השחרת פניו של התובע לשווא), חזרה בה הנתבעת מהטענה בדבר ההצהרה הנוספת הכוזבת, כאילו לא ארע דבר, וללא כל התנצלות על הלבנת פניו".
דגן חייבה את הפניקס לשלם לטייס 1.6 מיליון שקל בערכי 2004 (בגין התקופה בה לא שילמה לו בגין אובדן כושר עבודתו), בתוספת שכר טירחה לפי תעריף לשכת עורכי הדין או הקבלות על הסכומים ששילם בפועל. בנוסף לכך, קבעה, "ראוי כי הנתבעת לא תאלץ את התובע להגיש תביעות חדשות בעתיד ותגיע להסדר עמו לגבי העתיד בהתאם לקביעות הבסיס ביחס לחבות חודשית שבפסק דין זה עד מועד תום הביטוח".

תאריך:  15/05/2012   |   עודכן:  15/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אילת דגן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש קירקע את הפניקס
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
פרלוק והפניקס הלך הזרזיר אצל ה
אזרח חלם  |  15/05/12 13:12
2
לאור עברו הצבאי ניתן להניח
חנה ק.  |  15/05/12 13:27
3
הסתדרות המורים מבטחת בפניקס
מורה גימלאית  |  15/05/12 23:35
4
הפניקס-עוף החול
מנגזלי הביטוח  |  16/05/12 01:36
5
דברים חשובים שיש לדעת על הפניק
אביב10  |  16/05/12 14:39
 
- לא במקרה קוראים לנו שיילוקים
מבוטח ממודיעין  |  17/05/12 16:19
6
איפה המדינה בכל "החלם" הזה
מבוטח  |  17/05/12 16:13
7
ישר כוח לשופטת!!! ל"ת
הניה  |  17/05/12 21:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר להבית אקרמן
מומלץ לשטוף את הידיים רק במידת הצורך    ניתן ללחוץ את ידיהם של אנשים הסובלים מאקזמה בכף היד ללא חשש    מומלץ להשתמש בכפפות לפרקי זמן קצרים או לאוורר את היד מדי מספר דקות
צילה שיר-אל
בימים של סערת רוחות בכנסת חשוב מאוד שנלמד קצת על אופיים של המנהיגים שלנו, דרך ניתוח מפותיהם האישיות
יעל גתי
במקום לקנות פיתות, העדיפו לחם מלא וגם לחם קל    הביאו כמה שישיות מים במקום שתיה מוגזת ומיצים    בתור ארוחות קלות ובין לבין, אפשר להביא פירות, פירות יבשים, אגוזים, שקדים ופריכיות אורז
שולמית קיסרי
טרגדיות מתרחשות אצלנו מדי יום. כל מעשה פשע אפשרי הוא בן-בית אצלנו וחזון נפרץ. האם ממשלתנו הנאורה תעמוד מנגד ותיתן לפשע להשתלט על חיינו?
לילית רומם
שבועות מתקרב, חג בו הארץ הופכת ל"ארץ זבת חלב ודבש". מגוון הגבינות בארץ גדול, לשמחתנו המתמודדים עם המשקל, יש גם מגוון רחב של גבינות בעלות אחוזי שומן נמוכים שטעמן טוב. לילית רומם, מנכ"ל ומפתחת תוכניות הרזיה ב'שומרי משקל' ישראל, מסבירה מה חשוב לבדוק ומה היתרונות במוצרי חלב:
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il