X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
היחסים העכורים בין טורקיה לישראל הגיעו בימים האחרונים לשפל חדש, לאחר ששלטונות-אנקרה החליטו לייחס לציפור מעופפת מהארץ ריגול לשמו עבור "המוסד". מהומת-אלוהים מתחוללת עכשיו בין שתי המדינות רק בגלל...שרקרק!
▪  ▪  ▪
השרקרק. בשירות סוכנות הביון של ישראל? [צילום: מירב יונתן]

קשה להאמין, אבל למערכת היחסים העכורה שבין טורקיה לבין ישראל תורמת בימים אלה גם...ציפור מעופפת. הדברים אמורים בשרקרק צבעוני, ששלטונות-אנקרה מייחסים לו, לא פחות ולא יותר, מ..ריגול לשמו עבור "המוסד"!
בין אם המדובר במקור חשאי, ובין אם לאו, העיתונות הטורקית יודעת לדווח על חקלאי מקומי, המתגורר בעיירה סמוכה לגבול הסורי, שהבחין באחד השדות בגוויית-ציפור מסוג שרקרק. על-פי המקור הזה, הקיפה את רגלה של הציפור טבעת, שנשאה את הכיתוב "ישראל".
מה שהטריד את הטורקים ושעורר את חשדם הגדול היו נחיריה של הציפור. נחיר אחד נתגלה, לדבריהם, כגדול יותר ממשנהו. בצירוף הכיתוב "ישראל" הוא עורר חשד מוצק שבנחירו הגדול של השרקרק הושתלו...מכשירי-מעקב וריגול מובהקים. בקרב השלטונות הטורקיים עורר השרקרק רושם ברור שהוא הגיע למדינתם כסוכן של שירותי הביון הישראלים.
אלא שחקירה ישראלית קצרה אמורה הייתה להזים את השמועה הזדונית. מסתבר ממנה שהטבעת הוצמדה לשרקרק בחברה להגנת הטבע, עוד לפני ארבע שנים, כסימון שיגרתי מקובל, שנועד לעקוב, לצרכים של מחקר, אחר נתיב-נדידתו בעולם.
ובכל זאת לא הצליח הגילוי הזה לשים קץ לשמועה הזדונית. הטורקים בשלהם: הם משוכנעים, עדיין, שהמדובר בריגול לשמו!
חושדים בכשרים
אם להודות על האמת, אין זו הפעם הראשונה שמדינה מוסלמית חושדת בציפורים ארץ-ישראליות כשרות. מן העבר ידועים מקרים לא מעטים על ציפורים כאלה, שסיימו את חייהן בנסיבות עלומות. אחד מהם הוא סיפורה של שרה אהרונסון, גיבורת ניל"י. באותה עת פשה בארץ הנוהג להעביר לבריטים ידיעות באמצעות יוני-דואר.
בספטמבר 1917, למשל, נתפסה יונה כזאת על-ידי הטורקים. בדרך זו נחשפה רשת הריגול היהודית וסופה של שרה אהרונסון היה בכך ששמה קץ לחייה ביריית-אקדח, לאחר שעונתה קשות בכלא.
באוקטובר 1946 דאגו של כל נקודה שעלתה על הקרקע יהיה להק-יונים כשירות-קשר, וזאת נוסף למכשירי הרדיו שסופקו לה. על-פי התיעוד מסתבר שאף למסעות הפלמ"ח נהגו לצרף יוני-דואר מאומנות.
ידוע גם על יוני-דואר בשירות הקשר הארצי של תנועת ההגנה. שני אנשי השרות הזה - אברהם עץ-הדר וצבי לוין - היו הראשונים שטיפלו בשובכי היונים למטרות צבאיות. בעת המצור של מלחמת-תש"ח על הגליל המערבי, נהגו לצרף לכל שיירה להק של יוני-דואר, כדי לשמור בכך על קשר עם ישובים מנותקים. ידוע, למשל, סיפורה של יונת-דואר שנשלחה באפריל 1948 לקריות והביאה עימה "יונוגרמה" (מברק באמצעות יונה), ובה בקשה לשלוח לקיבוץ מכתבים ורשימת הזמנות של מזון, מצרכים ובגדים.
שובכים מיתולוגיים
בשנים הראשונות לקיומו של חיל הקשר בצה"ל צורפה אליו יחידת-יונאים מיומנת. חיילי היחידה נהגו לצייד את היונים במברקים מוצפנים שנקשרו לרגליהן ואלה אומנו להגיע למחוז-חפצו של חיל הקשר מעבר לגבול הישראלי. בשנות שירותי בצה"ל, בשלהי שנות החמישים של המאה החולפת, עדיין יכולתי להבחין בשובכים המיתולוגיים שנותרו כמזכרת נוסטלגית.
מסתבר שליוני הדואר יש היסטוריה צבאית גם בעולם הגדול. בעת המלחמה שבין פרוסיה לצרפת, שנמשכה חודשים אחדים, נותקו קווי הטלפון בין עיר הבירה פריז לשאר חלקי המדינה. כתחליף שימשו אז מאות יוני-דואר, שהתעופפו מצד לצד כמטוסים המבצעים גיחות מעל לקווי האויב. בדרך זו הן הצליחו לגשר בין האיזורים המנותקים ולקיים תקשורת אלטרנטיבית. הפרוסים, שלא ראו את העניין בעין יפה, הורו לחייליהם לירות בכל יונה שעפה באוויר.
העניינים האלה חזרו על עצמם גם במלחמת העולם הראשונה, כאשר שני הצדדים היריבים נהגו להשתמש במאה-אלף יונים לפחות. מכולן זכורה לפרוסים יונה שכונתה "שר-אמי", שביצעה משימות עבור חיל הקשר האמריקני, כשחוברות אליה שש-מאות אלף יונים מאותו להק-אוויר.
רגע קריטי
ההיסטוריה יודעת לספר על רגע קריטי במלחמה של אוקטובר 1918, שבו יונת הדואר הייתה קרש ההצלה. היה זה כשסמוך לסיום המלחמה מצא עצמו גדוד אמריקני כשהוא מנותק משאר החטיבה שלו, והחיילים האומללים נותרו מוקפים לוחמי חיל הרגלים של צבא-גרמניה. האמריקנים לא הצליחו אז ליצור קשר עם חבריהם ובאותה עת גם ספגו אש ארטילרית מיחידות אמריקניות שלא זיהו אותם.
אנשי הגדוד שלחו אז יונת-דואר, שהובילה עימה את המסר החשוב והדחוף, לפיו היו תקועים במצב בלתי-נסבל. אלא שהגרמנים ירו ביונה ובזו שלאחריה, וכך נותרה אותה יונה מפורסמת - "שר-אמי", שהצליחה להגיע לחיילי החטיבה כשהיא פצועה בכנף שלה.
בסופו של דבר מצאו מפקדי הצבא את התשדורת על רגלה של יונה ושלחו מייד כוח שחילץ את החיילים הלכודים. סופה של היונה שהיא פוחלצה והיא מוצגת, בכבוד והדר, במוזיאון הרוגל בוושינגטון.
שימוש נפוץ ביוני-דואר היה גם במלחמת העולם השנייה. הבריטים, למשל, זוכרים עד היום בהערצה רבה את סיפורה של היונה פאדי, שחצתה את תעלת הלמאנש ביום הפלישה לנורמנדי...

תאריך:  16/05/2012   |   עודכן:  16/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של מקור חשאי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
היכן החברה להגנת הטבע?
מרקו פולו  |  16/05/12 17:14
2
נפל פחדכם...
ירון זכאי 1  |  16/05/12 19:42
3
טוב שלא בצעו בדיקה רקטאלית...
בולס שעועית  |  18/05/12 10:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
ראשי המחנות העיתונאיים בפרשת הרפז התכנסו לדון, להפיק לקחים ולהחליף האשמות
חגית כהן
במקום להתפעל מהביטחון העצמי של הילדים, להיות משועשעת מהחיבוטים שלהם ולצקצק מול ילדה ששופכת עוד ועוד שמן וסוכר לקערת המיקסר - אני מגלגלת על הלשון מושג מעופש כמו 'חמלה'    'מאסטר שף ילדים' היא תשמיש קדושה בדת האוכל
נרי אבנרי
רחל המשוררת, בשירה הנפלא "יום בשורה", מזהירה אותנו לבל ניקח מידיו של מצורע (מוסרית) שום דבר - אפילו יביא לנו את בשורת הגאולה. אדם הגון לא זקוק להמלצה כזאת, וצבוע כמו יוסי שריד עשה מהנייר טיארה. הלכתי לארכיון...
דן אלון
לחם ועוגות להמונים. זבל קפיטליסטי. תן טאבלט נשכח לך הכל. שר הטאבלט והרווח(ה) כובש את לבבות ההמונים, כאילו היה כוכב עולה בשמי הבשורה ומשיח בן דוד. אבל הוא בסה"כ מבשר הקפיטליזם הקולוניאליסטי - כחלון בן טאבלט לבית סלולר. אנחנו הניאנדרטלים ממשל המערה של אפלטון, רוקדים לצלילי הקולוניאליזם הקפיטליסטי ומרגישים כוכבים
ד"ר סוזי קגן
כדי לשתף את הילד ניתן לקחת ספר המדבר על אשפוז ועל הקורה בבית-החולים    כשמדובר בהרדמה כללית, הבטיחו לו כי יירדם בזרועותיכם ויתעורר כשאתם לצידו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il