X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
על שירתה של המשוררת מרומניה, דניסה קומנסקו, אורחת משכן אגודת הסופרים העבריים. שירתה של דניסה עשירה ומרתקת, שירה שכובשת את הלב. היא מוכיחה לנו בשירים רבים את היכולת לשלוט באוצר הלשון והמשמעויות של הלשון - ובדרך לא דרך להוביל אותנו אל הרבדים הנסתרים
▪  ▪  ▪
הרצל חקק ודניסה קומנסקו [צילום: תפארת חקק]

דניסה קומנסקו היא אורחת שלנו, כאן בבית הסופר, משכן אגודת הסופרים העברים. זכות היא לנו לארח משוררת דגולה, עורכת ומתרגמת מן השורה הראשונה, ובשם אגודת הסופרים העברים אני מברך אותה בברכה העברית - ברוכה הבאה! . תודה לפרופסור רירי מנור על עריכת הערב, ברכות לכל המשוררים שיקראו משיריה בערב, לנציגת מכון התרבות הרומני על השתתפותה.
דניסה קומאנסקו זכתה להישגים ספרותיים רבים במולדתה רומניה - והאנתולוגיות בעריכתה זכו לשם ולתהילה. שירתה והכרכים הספרותיים בעריכתה זכו לפרסום ברחבי תבל, ותורגמו לשפות רבות. הופעותיה בקונגרסים ספרותיים זכו להערכה רבה, ובארצה רומניה כיהנה כמזכירה כללית של איגוד פא"ן הרומני, כמו-כן כיהנה כחברה בוועד המנהל של אגודת הידידות לקשרי התרבות בין רומניה לאירלנד, וכן כחברה בפרלמנט האירופי לתרבות.
שירתה של דניסה עשירה ומרתקת, שירה שכובשת את הלב. עלינו לזכור שבמשך שנים בתקופת המשטר של צ'אושסקו לא ניתן היה לפרסם ברומניה ספרות חופשית אלא ספרות מגויסת. המשוררים והסופרים ברומניה המשיכו לכתוב שירה, ולמרבה הפלא העם ברומניה המשיך להעריץ שירה ומשוררים. כשאני קורא בשירתה של דניסה, אני מוצא בכתיבתה כישרון לבנות מפלסים של משמעויות, להותיר אותנו סקרנים לגלות את המובנים התת-קרקעיים החבויים מתחת לרובד הנגלה.
תקופה ארוכה של יצירה וכתיבה בתקופה של משטר אפל חידדו בדניסה ובחבריה המשוררים את הכישרון לנצח באמצעות השפה והשירה את שלטון החושך. דניסה מוכיחה לנו בשירים רבים את היכולת לשלוט באוצר הלשון והמשמעויות של הלשון - ובדרך לא דרך להוביל אותנו אל הרבדים הנסתרים.
אביא כמה דוגמאות:
בשיר שלה 'חזרה מהגלות' יש מעבר מזמן לזמן, מתקופה לתקופה. יש מתח בין היומן של אז לאינספור יומנים שנוצרו מעבר ליומן הישן, והתחושה של המשוררת היא אמביוולנטית ביחס לקשר בין הזמנים, לקשר בין היומנים. היא כותבת: "ביום לא העזתי להתקרב אליהם, כאילו אינם שייכים לי".
עוצמות השירה אינן חדלות, יש להן דרך להכות את השאוֹל, כוח חיים שמנצח את הגלות ומביס את המוות.
דניסה כותבת:
"בבוקר, באור הנדמה כמגרש את המוות,
אנו ממלאים בלי פחד קרום אחרי קרום
בכל פעם שדף כתוב נהפך
אורפאוס מסב מבטו".
התרגום של השיר הוא פרי ידיה של מרלנה בראשטר.
יש בשירתה דינאמיקה בלתי פוסקת של מעבר מרובד נגלה לרובד נסתר, והחלחול הזה בין השכבות הופך את הקריאה למסע מרתק, לחוויה נפשית ואינטלקטואלית כאחת. כך, למשל, בשיר 'אלגיה לכובען' אנו רואים את המעבר ממציאות למציאות, ממשמע אחד של מלה למשמע אחר:
"אתה חפרתָ מנהרה בשלג
כשמרחוק נשמע תקתוק לב זעיר
אתה נרתמת למזחלת
ואני גלשתי מרֶחם אמי
לרחם הטרי
השלג נשא אותי בבטנו כפינגווין מְדַמם".
הגלישה השירית מרחם אחת לרחם אחרת מסופרת תוך כדי תקשורת רוחנית מופלאה - האוהב חופר לאהובה מנהרה בשלג. ההתחברויות הן דרך מחילות נסתרות, ואין פלא שהכובען שאליו היא פונה, עוטף אותה במעטפת ערטילאית:
"וכיוון שחשבת שהטמפרטורה/ אינה מתאימה לי, עטפת אותי בהילה דקה שהיא/ כוחך".
כמי שלמד קבלה ומיסטיקה בחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית, קל לי להתחבר לדו שיח רוחני זה. לפנינו שורות חזקות, שיודעות לנהל דיאלוג בין רובד גלוי לרובד נסתר, שורות כאלה שובות את לבי. שירה זו חוצה גבולות, חוצה תרבויות.
דרך השירה של דניסה היא דרך שיודעת לחבר בין זמנים, בין מהויות, בין שכבות שונות בנפשנו. אני נזכר בפסוק מספר משלי. במשלי כתוב: שלושה המה נפלאו ממני: דרך הנשר בשמיים, דרך נחש עלי צור דרך אוניה בלב ים ודרך גבר בעלמה. ואפשר להוסיף גם שורה נוספת- דרך השיר לנשמה.
כשקוראים שירה כה נשגבת, מבינים מדוע זקוקה נשמת האדם לשיר. מדוע יש מקום לשירה בעולמנו.
שירתה של דניסה היא תשובה קסומה, שירה שעוטפת אותנו בהילה דקה, וזה כל כוחה.
ברוכה הבאה לביתנו, לבית הסופר.

דברים של יו"ר אגודת הסופרים העברים הרצל חקק לכבוד המשוררת דניסה קומנסקו, בביקורה בבית הסופר, 15 במאי 2012.
תאריך:  16/05/2012   |   עודכן:  16/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
היחסים העכורים בין טורקיה לישראל הגיעו בימים האחרונים לשפל חדש, לאחר ששלטונות-אנקרה החליטו לייחס לציפור מעופפת מהארץ ריגול לשמו עבור "המוסד". מהומת-אלוהים מתחוללת עכשיו בין שתי המדינות רק בגלל...שרקרק!
אורן פרסיקו
ראשי המחנות העיתונאיים בפרשת הרפז התכנסו לדון, להפיק לקחים ולהחליף האשמות
חגית כהן
במקום להתפעל מהביטחון העצמי של הילדים, להיות משועשעת מהחיבוטים שלהם ולצקצק מול ילדה ששופכת עוד ועוד שמן וסוכר לקערת המיקסר - אני מגלגלת על הלשון מושג מעופש כמו 'חמלה'    'מאסטר שף ילדים' היא תשמיש קדושה בדת האוכל
נרי אבנרי
רחל המשוררת, בשירה הנפלא "יום בשורה", מזהירה אותנו לבל ניקח מידיו של מצורע (מוסרית) שום דבר - אפילו יביא לנו את בשורת הגאולה. אדם הגון לא זקוק להמלצה כזאת, וצבוע כמו יוסי שריד עשה מהנייר טיארה. הלכתי לארכיון...
דן אלון
לחם ועוגות להמונים. זבל קפיטליסטי. תן טאבלט נשכח לך הכל. שר הטאבלט והרווח(ה) כובש את לבבות ההמונים, כאילו היה כוכב עולה בשמי הבשורה ומשיח בן דוד. אבל הוא בסה"כ מבשר הקפיטליזם הקולוניאליסטי - כחלון בן טאבלט לבית סלולר. אנחנו הניאנדרטלים ממשל המערה של אפלטון, רוקדים לצלילי הקולוניאליזם הקפיטליסטי ומרגישים כוכבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il