X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לא רק יהודים [צילום: פלאש 90]
לא רוצים להיפרד
ערביי ירושלים: מאוחדת עדיף
הרשות הפלשתינית ואש"ף פועלים שנים ארוכות ליצירת אווירה אנטי-ישראלית במזרח ירושלים, אך מהשטח נשמעים קולות אחרים. חאלד אבו-טועמה, עיתונאי תושב העיר: "ירושלים מחולקת היא חלום פלשתיני וחלום של עיתונאים ישראלים, היא לא המציאות. רוב תושבי מזרח ירושלים היו רוצים להיות חלק מהמדינה ולתרום"
זיאד דוויאת:
"לפני 18 שנים היו שלושה עובדים ערבים במד"א ושלושה מתנדבים מצפון-מזרח העיר. היום אנחנו 60 מתנדבים ממזרח העיר שפועלים מתוך רצון לתרום לאוכלוסיה המקומית, שבמקרים רבים קשה לה להגיע לבתי החולים. יש רצון לתת, להציל חיים, ומד"א נותן את האפשרות הזאת. זו לא פוליטיקה גבוהה, אבל אנחנו מרגישים חלק מהעיר כולה"

מבעד לחלונות ניידת האמבולנס רואה זיאד דוויאת את רחובות העיר חולפים על פניו. הוא חוצה אותה כדבר מובן מאליו, ממזרח למערב, נותן שירות לאוכלוסיה הערבית והיהודית כאחד. לתוך כך גדל ובדרך זו המשיך גם במציאות הירושלמית הקשה של האינתיפאדה הראשונה והשנייה. גם הביוב הזורם והבורות בכבישי הכפרים והשכונות המזרח ירושלמיים לא משנים את גישתו: העיר היא אחת, וכך היא חייבת להישאר.
"אני רואה את ההבדלים בין צור-באהר ששם אני גר לעומת ארמון-הנציב למשל. יש הבדל, אבל מזרח ירושלים הוא חלק בלתי נפרד מהעיר. בכל מציאות שתהיה אני לא מאמין שהעיר הזאת תחולק". דוויאת, 36, החל להתנדב במד"א בשנת 94', בהיותו בן 18. האינתיפאדה הראשונה עוד הייתה באוויר, ורבים לא הבינו את המהלך שעשה. "היום כולם תומכים בי", אומר דוויאת, אב לארבעה, הממשיך גם היום להתנדב שעות רבות מדי חודש.
המציאות הירושלמית מתעתעת: כמעט 300 אלף תושבים ערבים מתגוררים בירושלים ונושאים תעודת זהות כחולה של תושב קבע. עם זאת, המתח הביטחוני, בעיות הביטחון האישי והפוליטיקה הכבדה הפכו מבחינות רבות את ירושלים למחולקת דה-פקטו בעיני חלק מהישראלים. עבור רובם קיים בעיר גבול בלתי נראה שהם חוששים לחצות. ה"מזרח ירושלמיות" ניכרת מיד: כבישים נוסח שכם, וערביוּת מובהקת של רשות הרבים.
מצד שני, לאחר שנים של אלימות לאומנית שוב גודשים יהודים את העיר העתיקה ואת עיר דוד, ואילו תושביה הערבים של העיר מעורים יותר ויותר בכלכלתה, במוסדות הלימוד ובעסקים. רבים מהם מתגוררים בשכונות יהודיות. האוכלוסיה המקומית גם ויתרה ברובה על אירועים לאומניים שיזמו הרשות הפלשתינית וארגונים נוספים: ימי זעם, ימי נכבה ועוד. שיברונה של המנהיגות הפלשתינית בירושלים מביא יותר ויותר ירושלמים ערבים להכיר במציאות ולבחור בדרך אחרת.
"לפני 18 שנים היו שלושה עובדים ערבים במד"א ושלושה מתנדבים מצפון-מזרח העיר", אומר דוויאת. "היום אנחנו 60 מתנדבים ממזרח העיר שפועלים מתוך רצון לתרום לאוכלוסיה המקומית, שבמקרים רבים קשה לה להגיע לבתי החולים. מד"א מאפשר לנו לתת להם טיפול בדיוק כמו שיהודי מקבל. אנחנו מתנדבים גם בתחנת מד"א ברוממה, מטפלים ביהודים וגם בערבים, ורבים אחרים מתנדבים במקומות נוספים. יש רצון לתת, להציל חיים, ומד"א נותן את האפשרות הזאת. זו לא פוליטיקה גבוהה, אבל אנחנו מרגישים חלק מהעיר כולה".

ראש העירייה לא בא

הנתונים הסטטיסטיים מראים שרוב ערביי העיר מזדהים עם ירושלים המאוחדת. רעיון החיים תחת הרשות הפלשתינית לא קוסם כלל לערבים, הם יודעים היטב מה קורה בשאר ערי הרשות. סקר אמריקני שנערך בשנה שעברה בקרב ערביי מזרח העיר העלה ש-35 אחוזים מהם מעדיפים להישאר תחת שלטון ישראלי ולהיות אזרחים ישראלים, לעומת 30 אחוזים שמעוניינים לחיות בשטח "פלשתיני" במקרה של הסדר ישראלי–פלשתיני. לא פחות מ-40 אחוזים הצהירו שבמקרה כזה הם עשויים לעבור דירה כדי להישאר בשטח הישראלי.
הנתונים הללו מהווים מכה אנושה לרשות הפלשתינית ולאש"ף שפועלים שנים ארוכות ליצירת אווירה אנטי-ישראלית בעיר. כמובן, זיאד דוויאת איננו המופת המקובל לאזרחות לדוגמה בעיר. אי-אפשר להתעלם מהעוינות ומהעבריינות. אולם העיתונאי חאלד אבו-טועמה, כתב 'הג'רוזלם פוסט' ותושב ירושלים, מזכיר: ירושלים מחולקת היא חלום פלשתיני וחלום של עיתונאים ישראלים, היא לא המציאות.
"רוב תושבי מזרח ירושלים היו רוצים להיות חלק מהמדינה ולתרום, אבל יש תחושה שהממסד הישראלי מתייחס אליהם כתושבי יהודה ושומרון", אומר אבו-טועמה. "מצד אחד ישראל לא מעוניינת לקבל אותם באמת כתושבי ישראל, ואין רצון לשלב אותם, ומצד שני הם נתונים ללחצים של הרשות, של התנועות האיסלאמיות ושל חמאס, שדוחקים בהם להתנתק מישראל. בכל שכונה וכפר יש גרעין קשה של קיצונים שפועלים כמעט בגלוי, והמדינה עצמה והריבונות שלה נעדרות. לרשות הפלשתינית יש זרוע ארוכה במזרח העיר גם כיום. ראש העירייה כמעט לא נמצא במזרח ירושלים. לא משקיעים, לא עושים כלום, וכך מאפשרים לרשות ולגורמים אחרים למלא את החלל".
לדברי אבו-טועמה, הרשות הפלשתינית בסיוע תורמים מהמפרץ השקיעה רבות במזרח העיר בשנים האחרונות: בניית מלונות מפוארים, הקמת מוסדות איסלאמיים ופוליטיים והעסקה ישירה של רבבות תושבים בידי הרשות, כולל קצינים וגנרלים של המשטרה הפלשתינית. "בכל זאת, אנחנו רואים שהאוכלוסיה מעדיפה לגור בישראל. זה לא מאהבת הציונות כמובן, אלא שהאנשים לא טיפשים. הם רואים מדינה דמוקרטית שיש בה עבודה ומערכת בריאות ולכן מעדיפים לגור בירושלים בריבונות ישראל".
אחת התופעות המעניינות בשטח היא הגירתם של כ-70 אלף פלשתינים לירושלים בשנים האחרונות. חלקם עברו להתגורר בשכונות היהודיות של צפון העיר בשל גדר ההפרדה שמקשה על חייהם, ורכשו דירות בפסגת-זאב, בגבעה הצרפתית ועוד. אלפים רבים אחרים שבו לירושלים משטחי יהודה ושומרון בשל מדיניות משרד הפנים בשנים האחרונות, שעל פיה מבוטלות תעודות התושב למזרח ירושלמים לשעבר שאינם גרים בעיר.
"המדיניות הזאת היא טעות עצומה של ישראל", אומר אבו-טועמה. "היא אחראית עיקרית לנהירה של רבבות פלשתינים לעיר, ששוכרים דירות שני חדרים ויוצרים אוכלוסיית מצוקה, לצד הגידול הדמוגרפי של הערבים בעיר. הרי המטרה הייתה כביכול להפסיק לשלם ביטוח לאומי לפלשתינים, אבל מי שלא משלם ביטוח לאומי, כמו רוב התושבים הללו שגרו בשכם או רמאללה, ממילא גם לא מקבל. אבל כשבאו לקחת להם את התעודה הכחולה הם שבו מיד לירושלים כדי לא לאבד אותה. התעודה הכחולה היא פריבילגיה שהם לא מוכנים לאבד. זה חופש נסיעה, עבודה ועוד. הם לא התכוונו בכלל לגור בירושלים, ועכשיו היא מלאה בהם".

70 אחוז חברונים
שער שכם [צילום: פלאש 90]

חאלד אבו-טועמה:
"אני אומר לך בביטחון שעשרות אלפי ערבים לא נכנסים לסילוואן ולשועפאט. זה סלמס, אין מה לחפש שם. אלה מקומות שמדינת ישראל נעדרת מהם. בהתחלה לא אוכפים חוקי תכנון ובנייה, לאחר מכן האוכלוסייה החזקה עוזבת כי המקום נראה על הפנים ובאה אוכלוסייה חלשה, וככה נוצרה סילוואן. זה שטח הפקר. לעומת זאת, לך לבית-חנינא ותראה שהמון יהודים עושים שם קניות קבוע"

הגירת הערבים בחזרה לירושלים, הגידול טבעי וההגירה של יהודים מהעיר מחזקים את האווירה הציבורית בעניין ערביותה המתחזקת של ירושלים. מכ-60 אלף תושבים בשנת 67' צמחה אוכלוסיית העיר לכמעט 300 אלף תושבים ערבים תוך 45 שנים. את הנתון הזה מספק ד"ר ישראל קמחי, מומחה לענייני ירושלים ומי שהיה ראש האגף למדיניות ותכנון בעיריית ירושלים בעבר. "מה שקרה בעיר הוא תוצאה של הזנחה. הזנחת היהודים והזנחת הערבים. היהודים נטשו, העיר הפכה לענייה ודלה, והיום יש בה 40 אחוז ערבים, ובקרוב אולי יהיו 50 אחוז אם לא יעשו צעדים להפוך את העיר לאטרקטיבית יותר ליהודים". לדברי קמחי, 70 אחוזים מתושבי העיר הערבים היגרו אליה אחרי 67' מהר חברון, בימי האופוריה של טרום האינתיפאדה הראשונה.
"אני זוכר את העיר המנדטורית המאוחדת כילד, וכמובן גם את הימים שעד האינתיפאדה", אומר קמחי. "אף אחד לא הבין את המשמעות של ההגירה הזאת לעיר. הערבים עשו עסקים עם היהודים, חיו ביחד, התחבקו והתנשקו, וערביי חברון והסביבה נהרו לעיר בשל כישוריהם כסוחרים. כשפרצה האינתיפאדה קיבלנו פתאום מציאות חדשה שבה יש בעיר המון תושבים חדשים שלא היו חלק מאוכלוסיית ירושלים המקורית".
ההזנחה ארוכת השנים של מחנות פליטים כמו שועפאט או של כפרים כדוגמת סילוואן יצרה קִני צרעות מקומיים שמחזקים את תחושת הביתור דה-פקטו של העיר. "אני כירושלמי גאה לא מפחד להסתובב בכל מקום במזרח העיר, ובטוח שבתל אביב יש יותר תקיפות מבירושלים למרות הכול", אומר קמחי. "העיר אחת, הגם שהיא שונה מאוד. גם דרום תל אביב וצפונה מנוכרות, ובכל זאת זו אותה תשתית, אותם כבישים, אותה צנרת. המון ישראלים מגיעים למזרח העיר, אולי לא לכל שכונה, אבל בהחלט ממלאים את העיר העתיקה ללא חשש".
חאלד אבו-טועמה מציין שגם רבים מערביי העיר לא נכנסים לשכונות מסוימות. "אני אומר לך בביטחון שעשרות אלפי ערבים לא נכנסים לסילוואן ולשועפאט. זה סלמס, אין מה לחפש שם. אלה מקומות שמדינת ישראל נעדרת מהם. בהתחלה לא אוכפים חוקי תכנון ובנייה, לאחר מכן האוכלוסיה החזקה עוזבת כי המקום נראה על הפנים ובאה אוכלוסיה חלשה, וככה נוצרה סילוואן. זה שטח הפקר. לעומת זאת, לך לבית-חנינא ותראה שהמון יהודים עושים שם קניות קבוע".
לדברי ד"ר קמחי, שיפור התשתיות בידי ישראל עשוי להביא לשינוי בגישת התושבים הערבים, בעיקר ילידי 40 השנים האחרונות, שממילא מכירים את ישראל ואת התרבות הישראלית ולא מעוניינים להגיע למציאות של עימותים ונתק. "הם רגילים לישראל, הם רגילים לישראליות, והם מרגישים היום די חופשיים לנוע בכל הארץ, לגור בכל מקום שהם רוצים, ללמוד בכל מקום שהם רוצים. זה נותן את אותותיו, ומה שמפריע הוא הפערים. היום אין רשות פלשתינית, ודווקא המנהיגות הדתית, שתומכת בחמאס, עשויה באופן פרדוקסלי להוביל לשינוי. הם רואים את השפעת החרדים על העירייה והם רוצים גם. ייתכן שהרצון שלהם להשפיע לטובת האוכלוסיה דווקא יגרום להם לוותר על החרמת המדינה לטובת חיזוק השירותים של האוכלוסיה הערבית בעיר".

"ישראל צריכה להחליט"
[צילום: פלאש 90]

כשמדברים על עתידה של ירושלים, מזכיר אבו-טועמה, אין בעצם אוכלוסיה מזרח-ירושלמית אחידה. "לא רק ש-70 אחוז הם חברונים, חלק גדול מהמשכילים, כמו עורכי הדין והרופאים, הם ערבים ישראלים מהצפון שבאו לגור ולמצוא עבודה בירושלים. הניסיון לראות פה קהילה אחת עם רצון משותף נובע מדמיון עיתונאי. כל שכונה היא שונה, כל כפר הוא שונה. יש פה בדווים מג'בל-מוכבר, ערבים מהגליל, עירוניים, כפריים, חברונים. הכול. מה שישראל צריכה לעשות זה להחליט אם השכונות המזרח-ירושלמיות הן חלק מישראל באמת או רק בהצהרות. אם ההזנחה תימשך יבואו מדינות בעולם, והן כבר עושות את זה, ויאמרו: רבותיי, אם אתם לא רוצים, תנו את זה למישהו אחר. אם סילוואן נראית כמו מחנה פליטים בשכם, הבעיה היא של ישראל".
זיאד דוויאת רוצה שילדיו יהיו רופאים ויחיו בשלום ובביטחון. בין לבין הוא שמח שילדי הכפר רואים את הניידת של מד"א, ורואים שיש מי שחושב גם עליהם. "דע לך שזה עושה המון. זה החינוך הכי טוב לשלום ולדו-קיום".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  20/05/2012   |   עודכן:  20/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ערביי ירושלים: מאוחדת עדיף
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אם לה כדאי-סימן שלנו לא כדאי
מיכל מירושלים  |  20/05/12 13:58
2
לא תהיה פשרה על ירושלים אבל
דודי30  |  20/05/12 14:26
 
- הזולגים ברינה
בבא יאגא  |  20/05/12 16:19
3
שיפור תנאים כלכלים לא ישנה דבר
אלון פלג  |  21/05/12 10:43
4
לא רוצה אותם בישראל
אנונימית  |  15/09/12 17:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
"הכפר הגלובאלי" נפתח לרווחה לישראלים מוכשרים, ולא רק לעשירים. רבים כבר מנצלים זאת ועם הזמן התנועה החוצה תלך ותתרחב. מידת הקשר והזיקה של ישראלים אלה לישראל תהיה תלויה באיכות החיים כאן, בטיפוח החינוך ומשאבי אנוש וניתובם הנכון, בחיסול השחיתות הפוליטית והכלכלית ובביטחון הפנים שהיעדרו מאיים יותר מאשר ביטחון בגבולות. עליות המצוקה הסתיימו ומכאן ואילך הבעיה תהיה הגירה תוך קשר וירטואלי
שמחה סיאני
בפרוץ האביב קרה לי נס! מצאתי עצמי כותבת שירה. כנראה ששרתה עליי רוחה של "ירושלים של מעלה" ונטתה לי חסד. ביום חגיגי זה, אני מבקשת לשתף אתכם בשירי הראשון המרגֵש על ירושלים
ראובן לייב
הקרב ההרואי על גבעת התחמושת נזקף מעל לכל לזכותו של מקלען הצנחנים, טוראי איתן נאוה, שהקריב את חייו למען חבריו הניצולים ביחידה. מן המערכה עקובת הדם ייזכר החייל אציל הנפש, בעל עיטור הגבורה וצל"ש הרמטכ"ל, כסלע איתן וכנאוה בבנים
עפר דרורי
אחרי 45 שנים מותר כבר לספר את האמת: לא הייתה זו חטיבת הצנחנים לבדה שלחמה על עיר הבירה וסייעה בשחרורה. שתי חטיבות נוספות השתתפו במערכה - החטיבה הירושלמית וחטיבת השריון הראל
איתמר לוין
סולל בונה ביצעה עבור מעצ עבודה שהוגדרה כפרויקט לאומי והציבה באתר מתקן נייד לייצור בטון. מעצ הציבה באותו אתר עצמו קרוואנים ששימשו אותה למשרדים ולמחסנים. נחשו את מי העמידה המדינה לדין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il