X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אחד הבניינים העתידים להיבנות בזכרון יעקב, מול הים [צילום הדמיה]
איש הנדל"ן של השבוע
משה נוה מפעיל מחדש את אנגל
עורך הדין הוותיק, שמונה ליו"ר אנגל, מפיח רוח חיים בחברה, שפעם הייתה קבלן מוביל, ואחר כך נמכרה לבוימלגרין ונקלעה לבעיות נוה, עם הבעלים החדש קונרד מוריס, נכנסים שוב לעסקות מגורים גדולות, תוך מימוש נכסים הסיפור של גד רוה
ויתניה ודלק: מגרש ב-76 מיליון שקל
אלעזר לוין
רכשו מאנגל מגרש בן 7 דונם ברחוב החרש בת"א * ימזגו אותו עם מגרש סמוך בבעלותן, ויבנו מגדל משרדים בן 40,000 מ"ר * דלק רכב תפתח בקומת הקרקע אולם תצוגה מפואר לב.מ.וו. ומאזדה
לרשימה המלאה

זהו שבוע חשוב לחברת הנדל"ן אנגל משאבים ופיתוח, שפעם הייתה אחת מחברות הבנייה המובילות, ובנתה אלפי דירות. אחר כך נקלעה לבעיות, ופעולתה נפגעה מאוד. כיום, אנגל, שעברה לשליטת המיליונר היהודי-אנגלי קונרד מוריס, חוזרת לפעולה. שלשום (6.6.12) מכרה מגרש בתל אביב, ב-76 מיליון שקל. בימים אלו היא במו"מ לעסקת נדל"ן נוספת. במקביל, מקדמת אנגל פרויקטים לחידוש בניית דירות בתל אביב, בזכרון יעקב ובחיפה. מי שמפיח חיים הוא היו"ר החדש משה נוה, הנעזר במנכ"ל יעל מילר.
משרדו של עו"ד משה נוה, 68, פועל זה שנים רבות, בעיקר בתחום האזרחי. הוא מקדם עסקות, היה גם כונס נכסים של חברות, ושמר כל השנים על פרופיל נמוך. בראיון ל-News1 חושף נוה את האירועים, שהביאו לכניסת מוריס לעסקי נדל"ן בישראל, באמצעות אנגל.
נוה: "קונרד מוריס נמצא זה שנים במקום מכובד ברשימת אנשי העסקים העשירים של בריטניה. הוא תעשיין ויזם, אחד היהודים העשירים בבריטניה, היה הבעלים של סודה-סטרים הבינלאומית, וגם הישראלית (ב-2006 מכר את המפעל בישראל). מוריס פעיל בנושאי שיווק, וכן עשה עסקים באפריקה".

גר בירושלים, הבת נשואה לבעלי "מקור ראשון"

מוריס הוא גם נדבן, יו"ר אגודת ידידי אוניברסיטת בר-אילן בבריטניה, ולא לחינם קיבל ממנה לפני שבע שנים תואר "דוקטור לשם כבוד". בינואר השנה קיבל אות כבוד מטעם עמותה לקידום חינוך ובריאות ביפו – בוודאי עם סיבה טובה.
מוריס ואשתו רות עלו לישראל, ומתגוררים, לפחות חלק מימות השנה, ברחוב המגדל 1 בירושלים. בתם נשואה לשלמה בן-צבי, מבעלי היומון "מקור ראשון". בנם דוד שותף עם אביו בניהול העסקים.
- מה קרה לאנגל משאבים?
נוה: יעקב אנגל מכר את החברה ב-2006 לישעיהו בוימלגרין ב-500 מיליון שקל. החברה נקלעה להפסדים, גם עקב השקעותיה במזרח אירופה. בוימלגרין נטש את החברה והעביר את מניותיה לבעלי האג"ח. הילד נשאר לבד ברחוב, וחיפש אבא מאמץ. מוריס הוא האבא.
- מי יצר את הקשר עם מוריס?
נוה: עו"ד גד רוה (אחיו הוא עו"ד יהודה רוה), שעבר לעסקים והתגורר שנים באוסטרליה. רוה חזר לארץ, השקיע במפעל לתמציות מזון בקריית שמונה, שלא הצליח. אז נסע לבלגרד, בירת סרביה, ויצר קשרים עם יזמים מקומיים בתחומי הנפט והגז. עסקיו התרחבו לאפריקה, ושם פגש את קונרד מוריס. רוה ישב שמונה שנים בבלגרד, ובאחרונה עבר לבודפשט.

התחילו בנמל יאכטות, גמרו במכירת החברה

משה נוה:
"הוא הגיש את ההצעה הגבוהה ביותר במכרז, גבר על הצעות של יגאל דמרי וקרן מינוף, ורכש 53% מהמניות ב-45 מיליון שקל. כן התחייב לפרוע לבעלי האג"ח 25 מיליון שקל, שהם 50% מהסכום שהחברה חייבת להם. העסקה נכנסה לתוקף בנובמבר 2011"

- איך הגיע מוריס לאנגל משאבים?
נוה: בעלי האג"ח, שהפכו לבעלי אנגל, חיפשו קונה לחברה או לנכסיה, כדי לקבל את כספם. לאנגל יש מגרש בן 50 דונם בסרביה, על שפת הדנובה, מיועד לבניית 100 אלף מ"ר מגורים, מלון, מרכז מסחרי ונמל יאכטות. שווי הקרקע נאמד ב-50 מיליון יורו. בעלי האג"ח פנו לגד רוה, הפעיל בסרביה, וביקשו שימצא קונה למתחם. אחר כך הציעו לו לרכוש את החברה כולה, שיצא מכרז למכירתה. רוה השיב: לא אקנה את החברה, אבל אציע לכם קונה – קונרד מוריס, המוכר לי מהעסקים באפריקה.
- ומוריס באמת זכה?
נוה: כן, הוא הגיש את ההצעה הגבוהה ביותר במכרז, גבר על הצעות של יגאל דמרי וקרן מינוף, ורכש 53% מהמניות ב-45 מיליון שקל. כן התחייב לפרוע לבעלי האג"ח 25 מיליון שקל, שהם 50% מהסכום שהחברה חייבת להם. העסקה נכנסה לתוקף בנובמבר 2011.
- איך ומדוע מונית ליושב-ראש?
נוה: אני עורך הדין של גד רוה בישראל, ובעבר גם הייתי שותף איתו במשרד עורכי דין בתל אביב. לכן ביקשו ממני מוריס ורוה לקבל את תפקיד היו"ר. נעניתי. אבל אינני בעל מניות באנגל.

פינוי-בינוי בת"א, דירות יוקרה בזכרון

- מה התוכניות?
נוה: אני מקווה לחדש את הבנייה למגורים. הפרויקט הראשון הוא פינוי-בינוי ברחוב קהילת לודז', הדר יוסף, תל אביב. חתמנו על חוזים עם 48 בעלי דירות ישנות, בנות 3 חדרים. כל דייר יקבל דירת 4 חדרים. אנגל תבנה 105 דירות, ותמכור בשוק את 57 הדירות הנותרות. אנחנו מעריכים שנוכל למכרן בכ-2 מיליון שקל בממוצע לדירה.
- מה הלאה?
עו"ד נוה: אנגל רכשה לפני שנים מגרש ל-62 דירות יוקרה בראש גבעה בזכרון יעקב, משקיפה לים. יש תב"ע, יש התרי בנייה, ויש גם כסף בקופה. הבעיה שלנו היא הצורך להשיג ערבויות חוק מכר ב-70 מיליון שקל מהבנקים. כידוע, הגיעו כמעט כל הבנקים לתקרת האשראי המותרת, ואנחנו מתקשים להשיג ערבויות. החברה בודקת אפשרויות נוספות, ומקווה להתחיל בבנייה בקרוב.

המינהל הפסיד, אנגל תבנה 1,700 דירות

מקור הכסף
נוה: "שלשום (6.6.12) מכרנו לחברות דלק רכב וויתניה מגרש בן 7 דונם ברחוב החרש בתל אביב, ב-76 מיליון שקל. עוד קודם לכן, במאי 2010, מכרנו ליזם יגאל דמרי מגרש ל-190 דירות בנתניה, ב-48 מיליון שקל"

- תהיה עוד בנייה למגורים?
נוה: אנגל משאבים היא גם הבעלים של אצטדיון קריית חיים. יעקב אנגל קנה אותו בעבר מההסתדרות, והוא מיועד לבניית 1,700 דירות! האצטדיון אינו פעיל, ומינהל מקרקעי ישראל דרש לקבלו חזרה. לפני כחודש דחה בית המשפט המחוזי בחיפה תביעת פינוי שהגיש נגדנו המינהל, והאצטדיון נשאר ברשותנו.
- מהיכן הכסף לכל תוכניות הבנייה?
נוה: שלשום (6.6.12) מכרנו לחברות דלק רכב וויתניה מגרש בן 7 דונם ברחוב החרש בתל אביב, ב-76 מיליון שקל. עוד קודם לכן, במאי 2010, מכרנו ליזם יגאל דמרי מגרש ל-190 דירות בנתניה, ב-48 מיליון שקל. כספים אלו יסייעו לייצב את מצבה הפיננסי של החברה. אנחנו מנהלים מו"מ למכירת מגרש נוסף בנתניה, ל-140 דירות, בעסקת אחוזים.

"באר אורה תהיה סביון של אילת"

- מה נשאר לכם?
נוה: אנגל משאבים היא בעלת ארבעה בנייני דיור לעולים, המושכרים לעמידר בחוזים לטווח ארוך, בתשואה של כ-10%. בבעלותה גם מבנים באזור התעשיה כרמיאל, שם אנחנו משכירים כ-4,000 מ"ר לחברת התרופות פרוטליקס, המבקשת לשכור שטח נוסף. בבעלותנו גם בניין תעשייתי בן 5,000 מ"ר ביקנעם, ומגרש צמוד לבנייה נוספת. נכס מעניין הם 120 מגרשים בני 400 מ"ר בבאר אורה, לבניית וילות. יעקב אנגל קנה אותם לפני שנים רבות מהמינהל. אנחנו מוכרים את המגרשים ב-200 אלף שקל ליחידה. זו תהיה סביון של אילת.
- אם כל כך טוב, מדוע נקלעה אנגל לקשיים?
נוה: אחת הסיבות המרכזיות היא השקעות גדולות במזרח אירופה, בעיקר במימון בנקאי, במגרשים לבניית 8,000 דירות ויותר. כשהגיע המשבר העולמי, נתקעו כל ההשקעות והתוכניות, וההלוואות הבנקאיות הכניסו את החברה למצוקה. יש לנו קרקעות בבוקרשט, בודפשט, פראג וערים אחרות במזרח אירופה. התוכנית המיידית היחידה היא לבנות 70 דירות בצ'כיה, שבה המצב הכלכלי טוב יותר.
חוץ מניהול אנגל משאבים, עו"ד משה נוה גם מנהל משרד עורכי דין בתל אביב. אחד מלקוחותיו הוא חברא קדישא הרצליה, ושם הוא מתמודד עם בעיית נדל"ן מסוג אחר לגמרי: המחסור בקרקעות, ההולך ומחריף, לא רק שם. בנוסף, הוא יו"ר בית הכנסת של שכונת מגוריו, קריית קרינצי ברמת גן, ושם יש לו בעיה אחרת לגמרי: "חסרים לנו בעלי קורא מבין המתפללים, וכמעט מדי שבוע עלי לגייס, בתשלום, בחור צעיר מתושבי הסביבה".

תאריך:  08/06/2012   |   עודכן:  08/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
גבר טרנסווסטיט ומהפכן פוליטי נפגשים בתא משותף בבית סוהר בבואנוס איירס. שני ניגודים. כדי לצאת מדיכאון הכלא, ההומו מעסיק את שותפו לתא בסיפורי סרטים. תיאוריו הפלסטיים מרתקים את השני, ודרך הסיפורים נשבר הקרח, ונוצר קשר בין שניהם. אך מה הקשר לעכביש או לאשתו, ומה מהות הנשיקה?
אריה אבנרי
שמעון שבס, שנכנס לשירות הציבורי והממלכתי כעוזרו הלא נאמן של רה"מ יצחק רבין, הוא מאדריכלי החיבור בין ההון הזר והמקומי לשלטון בישראל    על המחויבות כלפי החבר אריה דרעי    על הפעילות העסקית לצד איל ההון מרטין שלאף ועוד
רחמים גרוס
הרב וייס התייחס מבחינה תורנית-הלכתית לדילמות מקצועיות שהעלו עורכי הדין
גיל ברינגר
בעיית המסתננים, שכבר מתקרבת להיות איום דמוגרפי, איננה מתחילה בגורמי הביטחון. למעשה, מי שגונב את גבולה הדרומי של מדינת ישראל הן רשויות החוק, שעושות הכול כדי שלמסתננים יהיה כדאי לבוא לכאן. מה הפלא שיותר ויותר מסתננים עושים את דרכם אלינו? קצין מילואים מזהיר: מגבלות החוק מספקות דרך נוחה לארגוני הטרור להחדיר מחבלים לאזורנו
רועי אורן
בניגוד למה שחושבים, גברים מתרגשים כאשר נולד ילדם והם מוכנים לעשות הכל כדי לעזור לאישה בגידולו של הרך הנולד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il