X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פורבס מדרג את הרבנים העשירים בישראל

איזה רב שווה 1.3 מיליארד שקל?

תעשיית הבאבות וחצרות הרבנים מגלגלת יותר ממיליארד שקל בשנה. כשההמונים נוהרים וגם הטייקונים תורמים, צוברים הרבנים עושר בלתי נתפס. כמה שווים שושלת הבאבא סאלי, הרנטגן והרב פינטו, מה חושבים ברשות המיסים על הכספים המתגלגלים - ואיך השפיעה המחאה החברתית על החצרות. תחקיר מיוחד של פורבס ישראל
▪  ▪  ▪
הילולת הבאבא סאלי בנתיבות. תעשייה שמגלגלת כסף רב [צילום: פלאש 90]
יואב יצחק
רשות המיסים דורשת מהרב אבוחצירא לשלם 9.5 מיליון ש"ח מכספים שקיבל

דירוג הרבנים:
1. רבי פנחס אבוחצירא
סטטוס: בן 36, נשוי ואב לחמישה, באר שבע
שווי חצר: 1.3 מיליארד שקל
2. רבי דוד חי אבוחצירא
סטטוס: בן 70, נשוי ואב לתשעה, נהריה
שווי חצר: 750 מיליון שקל
3. הרבי מגור, יעקב אריה אלתר
סטטוס: בן 73, נשוי ואב לתשעה, בני ברק
שווי חצר: 350 מיליון שקל
4. האדמו"ר מבעלז, הרב יששכר דב רוקח
סטטוס: בן 65, ירושלים
שווי חצר: 180 מיליון שקל
5. ניר בן ארצי
סטטוס: בן 55, נשוי ואב לארבעה, מושב תלמים
שווי חצר: 100 מיליון שקל
6. הרב יעקב (ישראל) איפרגן, "הרנטגן"
סטטוס: בן 46, נשוי ואב לארבעה, נתיבות
שווי חצר: 90 מיליון שקל
7. הרב יאשיהו פינטו
סטטוס: בן 38, נשוי ואב לשלושה ילדים, אשדוד
שווי חצר: 75 מיליון שקל

תעשיית חצרות הרבנים בישראל נחשבת לענף כלכלי אדיר. על-פי הערכות שונות, "תעשיית הבאבות" מגלגלת למעלה ממיליארד שקל בשנה, אולם אופי התעשיה והעובדה כי מדובר בתחום אפור שלא תמיד מדווח למס הכנסה מעלים הערכות כי הסכומים גבוהים בהרבה. בפרויקט ראשון מסוגו דירג מגזין "פורבס" (forbes.co.il) את הרבנים העשירים בישראל.
במקומות הראשונים ברשימה נמצאים בני משפחת אבוחצירא. רבי פנחס אבוחצירא, נינו של ה"באבא סאלי", מוערך ב-1.3 מיליארד שקל, מרביתם עברו אליו בירושה מאביו, רבי אלעזר אבוחצירא, שנרצח לפני כשנה בידי אחד ממאמיניו. דודו של פנחס, רבי דוד חי אבוחצירא, שווה לפי ההערכות 750 מיליון שקל, ובחצרו מבקרים פוליטיקאים רבים וראשי ערים. אחריהם ברשימה נמצאים הרבי מגור, שהונו מוערך ב-350 מיליון שקל, האדמו"ר מבעלז, ששווי חצרו 180 מיליון שקל, וניר בן ארצי, שמוערך ב-100 מיליון שקל.
גם הרבנים המוכרים יותר בציבור החילוני - הרב יעקב איפרגן ("הרנטגן") והרב יאשיהו פינטו - נמצאים ברשימה, ושוויים מוערך בעשרות מיליוני שקלים. האחרונים מפורסמים בעיקר בשל אנשי הציבור המגיעים אליהם לברכה ועצה. בין התורמים הבולטים לחצר איפרגן נמצאים נוחי דנקנר, ג. יפית, יצחק תשובה ושרי אריסון.
הפיכתם של הרבנים לידוענים הביאה להם רווחה כלכלית אדירה. אם בעבר הרחוק חיו מרבית הרבנים המוכרים והידועים בצמצום ונהגו להסתגף ולא להיחשף לאור התקשורת, הרי שכיום המצב השתנה מהקצה אל הקצה. חלק מהרבנים החדשים הפכו ליועצים של טייקונים בארץ ובעולם, שבלעדיהם שום עסקה או תוכנית לא יוצאת אל הפועל. התמורה: חמצן כלכלי והזרמה של מיליוני שקלים לחצרות.
וזה לא הכל. בנוסף לאמצעים המסורתיים להכנסות, ישנם רבנים שהלכו כמה צעדים קדימה בתחום העסקים ונכנסו כשותפים או בעלים של חברות מסחריות. שוק ההון הפך ללהיט השקעות של רבנים מובילים בישראל, וכך גם שוק הנדל"ן בישראל ובעולם. רבי דוד אבוחצירא, למשל, נחשב למומחה בתחום הכלכלי, ויש לו השקעות רבות בארץ ובעולם בתחום הנדל"ן ובבורסה. "יש לו ידע עצום, דבר שמאפשר לו להחזיק את החצר", אומרים גורמים המקורבים לרב. גם הרב יאשיהו פינטו, שבין קשריו הבולטים בשוק ההון נמצאים יצחק תשובה, אילן בן דב, ג'קי בן זקן ולב לבייב, מחזיק בנכסים רבים בישראל, ומתגורר בווילה מפוארת בשווי 10 מיליון שקל באשדוד.
תחקיר פורבס ישראל נערך לאורך חודשים רבים, וכלל עשרות שיחות רקע וראיונות עם אנשי חצרות שונים, מומחים לעולם החרדי, אנשי משטרה, שמאים, תורמים, באי חצרות הרבנים ועוד שורה של גורמים מקורבים ואנשי העולם החרדי.
בנוסף, שוחחו עם פורבס בכירים ובכירים לשעבר ברשות המיסים, ובראשם ראש רשות המיסים לשעבר, יהודה נסרדישי, שאמר לפורבס כי ברשות מודעים להעלמות המסים הקיימות בחצרות הרבנים, והוסיף כי "יש רבנים שמחזיקים בסכומי כסף גדולים בהרבה ממה שהציבור חושב".
הנפגעים המפתיעים מהמחאה - הרבנים
המחאה החברתית ששטפה את הארץ בקיץ שעבר הביאה לירידה גדולה מאוד בהכנסות החברות המובילות במשק, וכתוצאה מכך נאלצו הטייקונים לקצץ באופן משמעותי את תרומותיהם לחצרות הרבנים המקורבים אליהם ביותר. מדובר בכמה עשרות מיליוני שקלים, דבר היכול לגרום לפגיעה קשה במוסדות שבראשם עומדים אותם רבנים.
על-פי מקורבים, בכמה חצרות רבנים חשים מיתון חריף והרבנים נאלצו לבצע תוכניות הבראה וקיצוצים כדי לשרוד את התקופה הקשה. "במשך שנים רבות קיבלנו תרומות גדולות מאוד מכמה מעשירי המשק שמקורבים לרב שלנו, אבל בחודשים האחרונים ירד זרם התרומות בצורה ניכרת, עד כדי כך שאנחנו לא מקבלים אברכים חדשים ללמוד במוסדות שלנו ושוקלים לסגור רשת של גני ילדים ובתי ספר כדי לשרוד את התקופה הקשה", גילה בכיר באחת מחצרות הרבנים בדרום הארץ.
ולמרות המיתון, על-פי כל ההערכות והעדויות, היקף תנועת הכספים וזרימת ההון לחצרות הרבנים עדיין עצום בממדיו.

לתחקיר המלא
תאריך:  10/06/2012   |   עודכן:  10/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איזה רב שווה 1.3 מיליארד שקל?
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
עכשיו ברור למה הטייקונים שלקחו
טייק אווי  |  10/06/12 21:22
2
הרבי מגור
צפנת  |  10/06/12 22:10
3
ניסוח השאלה מוטעה:
קשישה  |  10/06/12 22:20
 
- תגובה לקשישה
ברוך הכובען  |  11/06/12 15:05
4
לכל נצרות האיקונין שלה.נצבאבות ל"ת
הגוי..  |  10/06/12 22:47
5
באבות לא רבנים
יציב   |  11/06/12 08:46
6
אוליי קנייבסקי או הרב שטיינמן
אוחיון  |  11/06/12 11:13
7
קראתי והקאתי את נשמתי ל"ת
המקיאה  |  11/06/12 16:09
8
עזבונו של "הרב רבין" הוא גדול
קיקו שונא שמאל  |  13/06/12 16:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סופיה רון-מוריה
ביום שני בישרו במאהל המחאה בהתלהבות שהשר כץ מקצר את שהותו בחו"ל וחוזר לארץ על-מנת להצביע בעד החוק. גם סילבן שלום החל לתכנן חזרה מוקדמת. בצהריים התכנסה סיעת הליכוד. מהרגע שבו פתח יעלון בדברי התמיכה שלו בחוק ההסדרה, החל להתגלגל כדור השלג. שלום ביטל את חזרתו לארץ. גם ישראל כץ. מכאן והלאה החוק הלך ודעך
דויד קאפח
תזונה נכונה, פעילות גופנית והרבה ירקות ופירות - הם מעיין החיים    ישנם צמחים רבים היכולים לסייע לנו להאט את תהליכי ההזדקנות ולמנוע התנוונות פיזית ושכלית
ד"ר עירן פרונט
נסיגת חניכיים עשויה להתרחש כתוצאה מצחצוח אגרסיבי אבל בעיקר כתוצאה ממחלת חניכיים    נסיגת חניכיים התחלתית בדרך-כלל אינה מצריכה טיפול, אולם במקרים קיצוניים - אסור להתעלם ממנה
ראובן לייב
כבר שנים שהמסעדה הוותיקה, החולשת על המרינה של הרצליה, שומרת על שמה הטוב ועל תפוסה מלאה של קהל-סועדים, השומר לה תמיד אמונים. סיפורה של מסעדה מובילה
עליס בליטנטל
שרשרת הפגישות הסודיות שניהלו שני היריבים הפוליטיים - דוד בן-גוריון וזאב ז'בוטינסקי ב-1934 בלונדון, ביוזמת פנחס רוטנברג, ע"מ למנוע את התפלגות ההסתדרות הציונית לשניים, ושלא צלחה בשל ההצבעה בהסתדרות בארץ - עומדת במרכז עלילת המחזה המדהים, המרתק והמרגש שכתב א.ב. יהושע. הוא התוודע לפרק עלום זה, כשקיבל לאחרונה את ספרו של פרופ' דן מירון "הגביש הממקד", שחשף את דמותו של ז'בוטינסקי באור אמיתי וריאליסטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il