X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הצעירים היהודים לא החמיצו אף הרצאה בכינוס לימוד FSU שבקישינב. הם לא "התפרפרו" משום דיון. נושאים כמו הומור יהודי, הנצחת השואה, מאבק בגזענות, המצב במזרח התיכון היו רק קמצוץ מהחוויה שחוו הצעירים במשך היום. הם הפגינו תאווה להקשיב וללמוד. בשונה ממשתפי לימוד במקומות אחרים, אלו גם גילו בקיאות בנעשה בישראל. לימוד FSU הוכיח לי שוב כי הוא המתכונת המנצחת של חינוך יהודי בתפוצות בעת הזו
▪  ▪  ▪
פאנל בנושא יחסי מולדובה ישראל [צילום: בתיה דורי]
זכרונות ממולדובה
יורם דורי
יורם דורי מתאר רשמים מביקורו במולדובה עם מתיו ברונפמן, היו״ר הבינלאומי של לימוד FSU, אשר לו יש קשר מיוחד למקום. במסגרת ביקורם בקישינב, הרחיקו השניים לכפר קטן בשם 'אטקי' מרחק שלוש שעות נסיעה מהעיר, שם החלה שושלת ברונפמן
לרשימה המלאה

לימוד ברה״מ לשעבר עבר שדרוג רציני דווקא בקישינב שבמולדובה, בעיר בה התחולל הפוגרום שזכה לפרסום הרב ביותר והביא אחריו לתנופה חדשה של התנועה הציונית. 400 הצעירות והצעירים היהודים תושבי המדינה הופתעו לראות בבוקר הפתיחה של הכינוס את ראש ממשלתם מתייצב לצידם של יו״ר ועדת ההגוי הבינלאומית של לימוד FSU (לימוד former soviet union),מתיו ברונפמן - המייסד, חיים צ״סלר, שני ראשי הקהילה היהודית המקומית אלכסנדר פינצ׳בסקי ואלכסנדר בילסקין , הקונסול הישראלי, נציגת הג׳וינט שירה גניש ורבים אחרים ואנוכי בתוכם.
ראש ממשלת מולדובה מופיע בכינוס
ראש הממשלה החליט להפתיע ולהגיע לאחר פגישה ארוכה יום קודם לכן עם ברונפמן, צ״סלר ואנוכי שהתקיימה בלשכתו ובה נדונו יחסי ישראל מולדובה ובכלל זה הידוק שתופי הפעולה הכלכליים בין שתי המדינות. בפגישה הוצגה בפניו משמעות פרויקט לימוד וראש הממשלה של מולדובה החליט ללא היסוס להגיע ביום חופשתו, יום ראשון, לכינוס.
בדברי הפתיחה שלו העלה ראש הממשלה על נס את פרויקט לימוד והציג את הפתיחות הרבה של ממשלתו כלפי יהודי מולדובה ובכלל זה ציין מספר פרויקטים של הנצחת זכר בני מולדובה היהודים שנספו בשואה.
הלימוד נכנס להילוך גבוה
מיד לאחר נאומו ודברי ברכה קצרים של ברונפמן נכנס לימוד להילוך גבוה. הדיון הראשון היה על 20 שנות יחסי ישראל מולדובה. נטלו בו חלק הקונסול ושליח ״נתיב״, נציג הסוכנות היהודית, יעקב ליבנה ממשרד החוץ ואנוכי, יועצו של שמעון פרס מזה שנים רבות במכלול תפקידיו הציבוריים. יעקב ליבנה הציג את שורת הפעילויות המשותפות לשתי המדינות. את עשרות הצעירים ממולדובה הבאים להשתלמויות בישראל, את השותפות הטרילאטריאלית, מולדובה, רומניה וישראל בהקמת מרכז להתאמת היצוא החקלאי המולדבי לאיחוד האירופי, את שתוף הפעולה הרפואי ואת הרוח החיובית השוררת בין ממשלות שתי המדינות.
פוטנציאל כלכלי ותיירותי עצום
אני עסקתי דווקא בתחום הלא ממשלתי. ראשית פתחתי ואמרתי כי לאחר שלושה ימים במולדובה לראשונה בחיי התאהבתי במדינה זו. באנשיה הנעימים ופתיחותם, בפוטנציאל הכלכלי העצום הטמון בה למשקיעים זרים וברצון הרב של מקבלי ההחלטות במדינה להקל על כל מכשול ביורוקרטי כדי למשוך השקעות ומשקיעים. ״החלטתי לכן״, הוספתי, ״ למנות את עצמי שגריר מולדובה בישראל״.
המתורגמנית היססה בתרגום בין שגריר ישראל במולדובה שנראתה לה אמירה הגיונית לבין מה שאמרתי. הבודדים שהבינו אנגלית תיקנו אותה מיד ואמרו כי התכוונתי לשגריר לא-פורמלי של מולדובה בישראל מה שכמובן הביא לגל מחיאות כפיים. בדברי התעכבתי על הארגונים החוץ ממשלתיים ועל הסקטור העסקי הישראלי וציינתי כי אשתדל לעניין חברות תעופה ישראליות לקיים טיסות סדירות בין קישינב לנתב״ג. טיסות שיאפשרו ל-250 אלף עולים ממולדובה לבקר בלי בעיות בארץ מוצאם ובמקביל לאלפי צליינים ממולדובה לבקר במקומות הקדושים לנצרות בישראל. גם נושא המו״מ על ביטול מוחלט של הצורך ביוזמות עלה בדיון. האולם, אגב, היה מלא מפה והצעירים המשיכו לשאול שאלות גם זמן רב אחרי תום הפאנל.
בקיאות בנעשה בישראל
הכינוס התחיל בשעה 08:00 בבקר ונמשך בלי הפסקה, עד קרוב לחצות. הצעירים היהודים לא החמיצו הרצאה. לא התפרפרו משום דיון. נושאים כמו הומור יהודי, הנצחת השואה, מאבק בגזענות הרצאה שלי על המצב במזרח התיכון היו רק קמצוץ מהחוויה שחוו הצעירים במשך היום. הם הפגינו רצון ממש תאווה להקשיב וללמוד. בשונה ממשתפי לימוד במקומות אחרים במה שהייתה ברית המועצות, אלו גם גילו בקיאות בנעשה בישראל. העירו הערות חכמות והקשו קושיות לא פשוטות למרצים. התברר כי עבודת המתנדבים המקומיים (עליהם בנויה מתכונת לימוד) הייתה יוצאת מן הכלל.
ערב הנעילה היה מרשים. במרכזו תולדות משפחת ברונפמן ועשייתן למען העם היהודי. מתיו, בן המשפחה ויו״ר לימוד FSU היה נרגש עד דמעות. סבו נולד במולדובה , באטקי, והוא הגיע ללימוד הפעם למסע שורשים ולסגירת מעגל. הערב הסתיים במופע של כוחות מקומיים . התברר לי כי יהודי מולדובה הוציאו מתוכם זמרים ונגנים ברמה בינלאומית.
כנרים צעירים מרטיטי לבבות בנגינתם וזמרות וזמרים שהוכיחו כי ניתן גם להיות יפים וגם עם קול ערב ומלהיב. בסיום היה זה בלתי נמנע מלהצטרף לריקודים סוערים של הצעירים שביניהם ליהטט על הבמה, חיים צ׳סלר , שזכה לדעת כולם בתואר רקדן נולד של קישינב. מתברר כי צ״סלר לא רק ייסד מפעל חיוכי יהודי יוצא דופן אלא גם כישורי הריקוד שלו מרשימים.
לימוד FSU הוכיח לי שוב כי הוא המתכונת המנצחת של חינוך יהודי בתפוצות בעת הזו. מנגנון מצומצם ביותר, מאות מתנדבים והעיקר המון המון רצון טוב.

תאריך:  14/06/2012   |   עודכן:  14/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שמעון פרס / Shimon Peres
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היהודים בקישינב: קהילה מחוברת לישראל
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
רק תמשיך לכתוב מעניין ל"ת
דני מחיפה  |  14/06/12 09:49
2
נכבדי מולדובה
קישינבי  |  15/06/12 01:08
 
- רכישת דירה בקישנייב ל"ת
שמואל בכר  |  7/07/12 16:13
3
תודהיפה ועדה לכותב
מיקי מיהוד  |  16/06/12 10:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
במפגש בין עיתונאים, חוקרי אקדמיה ומשפטנים ניסו המשתתפים לברר לעצמם מהי עובדה ומתי היא שקרית
יהונתן דחוח-הלוי
דיכוי חופש הביטוי והיצירה האמנותית ורדיפת החוגים הליברליים בתוניסיה, בה החל האביב הערבי, ממחישים פעם נוספת, כי המהפכות שפקדו את העולם אינן מבשרות "אביב" של דמוקרטיה מערבית, אלא מהפכה איסלאמית זוחלת, שקצב יישומה משתנה בהתאם לנסיבות בכל מדינה ומדינה
שאול דישי
"הסיפור של יוסי" - סרט מינורי, עצוב, כואב, ועשוי היטב!    אוהד קנולר מחזיק את הסרט על כתפיו ובתווי פניו הקודרניים והרגישים, הוא בעצם שליחם האישי למשימה זאת - של הבמאי איתן פוקס והתסריטאי איתי סגל
חיים נוי
מופע מוזיקלי קצבי ובועט, חריף ומרגש שלא מדלג על-אף משוכה חברתית ופוליטית. לא כל אחד יזדהה או יאהב את המסר או התכנים. הקצב ועוצמת המוזיקה הם לפעמים ברף העליון של שלוות השמיעה, אך אין ספק שצעירים וצעירים-ברוחם יתחברו לקצב ולמוזיקה
אורן פרסיקו
ריבוי תביעות לשון הרע נובע מהאג'נדות של התקשורת, טענה ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בכנס שנערך השבוע. הנוכחים הציעו הסברים אחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il