X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תחושה מיסטית עמוקה [צילום: אורית אקטע הילדסהיים]
בכבלים
In Vincoli (בכבלים) הוא שם תערוכתה של זוכת הפרס ב-2011 ע"ש חיים שיף, המוצגת בימים אלה במוזיאון תל אביב. את הקרן למתן הפרסים כמדי שנה מזה 5 שנים לאמן ריאליסטי, מעניק בנו, דובי שיף, שמתאפיין כמצאנט נדיב וחם לב, כמו אביו המנוח, שכל מטרתו היא נתינה, ללא תמורה, וללא דרישה לשלטי נחושת על קירות המוזיאון החיצוניים

שם תערוכתה של הציירת המחוננת (ילידת אילת 1970), נגזר משם הכנסייה המפורסמת והמתויירת ברומא "סן פייטרו אין וינקולי", שפירושה - פטרוס הקדוש בכבלים. הכבל בו נקשר כשהובא לרומא (לימים, האפיפיור הראשון), מוצג במרתף הכנסיה. אך באולם המרכזי שלה מצוי פסלו של מיקלאנג'לו "משה", פסל שכל ישראלי שביקר אי פעם בעיר רומא - מכיר אותו.
ואין בשם התערוכה משום אמירה סתם. השם, בעל הקונוטציה מהמיתולוגיה הנוצרית, קשור לאופי ציוריה ולחוט המקשר בין השם ליצירות. כל הציורים, העשויים בריאליזם פיוטי מעודן ביותר, כמעט ללא הדגשת קווי המיתאר, אלא בניואנסים עדינים של אור וצל, כולם עוסקים בגוף האנושי (של בנה בן ה-13, בתה הקטנה, ושלה), כשהגוף נתון בכבלים שונים למיניהם.
לי, באופן אישי, הזכירו ציוריה את התחושה המיסטית העמוקה שראיתי בציורי קאראווג'ו במוזיאון וואן גוך, שם חלק את התערוכה עם ציורי רמברנדט. במיוחד בציורו את יוחנן המטביל. אצל קאראווג'ו כמו אצל אורית, המציאות עוטה מיסתורין, מרמזת ולא נוקבת במסר שלה, אך מעבירה לצופה רטט ותחושה רוחנית עמוקה. העירום אצל קאראווג'ו, כמו אצל אורית, כמעט א-מיני. הוא יותר רוחני, ומטרתו להעביר את החוויה יחד עם המסר. אך בניגוד לעושר הבדים המסוגננים התקופתיים שבציורי ק', הרי שאצל אורית הבדים המכסים-עוטפים חלק מגוף המצוירים, הם דקיקים ושקופים, ויכולתה הטכנית בולטת בזה עוד יותר.
אורית עברה מסכת חיים לא קלה, כשבחרה לעסוק במלאכות פשוטות ע"מ לקיים את עצמה וילדיה, ולהשאיר לעצמה את החופש האמנותי ליצור. לימודי האמנות שלה לא היו פורמליים, וכללו השתתפות בשיעורי ציור אצל האמן מאיר נטיף, וסדנת אמן בצילום אצל יואל שתרוג. מה שמתעתע בצופה ברגע הראשון לחשוב, שיצירותיה הם צילומים ולא ציורים.
הכבל עליו מונח גופו של בנה בתנוחה של צלוב, מרמז על הכבלים בהם נתון האדם במשך חייו, כך שלא תמיד עולה בידו להגשים את יעודו ותכליתו במלואם. הנער מצוי בתנוחה כאילו הוא מקבל עליו את גזר הדין בלא למחות.
אלמנט שמלת הכלה, אותה עיצבה אורית בעצמה, נושא בקרבו זכרון לימי חופשות הקיץ, עת הייתה מבלה אצל משפחתה ברחובות, ושם הייתה עוטה על גופה את הקומבניזון הדקיק, ומדמיינת לעצמה שהיא כלה. ובעבודות אחרות, באין כבלים, מוצג המודל לחוץ בין קירות, שמהווים גם הם כעין כבלים בפני עצמם. אלמנט שפרנסיס בייקון היה חוזר עליו בציוריו, כדי להמחיש את התעוקה הנפשית.
תערוכתה של אורית אקטע הילדסהיים, שנערכת כמקובל בהליך פרסי חיים שיף, שנה לאחר זכייתה בפרס - מחזקת יותר ויותר את עובדת החזרה לציור של ממש, והערכתו כיצירת אמנות חשובה. לא כפי שהמינימליזם והאמנות העניה שלטו בישראל כמה עשרות שנים, כמו היו תורה מסיני; בעוד אמנים טובים וחשובים נזנחו, לא קיבלו את ההערכה המתאימה להם, והקהל ששאף להיחשב "איני" רכש מ"יצירותיהם" של הקשקשנים, כמו בסיפור "בגדי המלך החדשים".
ההרצאה שקדמה לפתיחת התערוכה הייתה מרתקת. המרצה, ד"ר דוויד גרייבס מאוניברסיטת ת"א, המחיש תוך כדי סקירת תולדות האמנות משנות הששים ואילך, כיצד האווילות כבשה את מקום האמנות, כאשר אמן מסוים היה מוכר את צואתו לפי משקלה בזהב, ארוזה בקופסאות. והקהל רכש. תודה לאל שהיו אנשים שחשבו אחרת. וחיים שיף ז"ל החליט לעודד ציור ריאליסטי ע"י רכישת ציורים לבתי המלון שלו. ולאחר מותו, החליט בנו דובי, לייסד את הקרן.
השנה, ב-2012, מכיוון שהיה לצוות השופטים בלתי אפשרי להחליט מי מבין שניים טוב יותר - הכפיל דובי את הפרס, ושני האמנים זכו. את פרי יצירתם נוכל לראות בתערוכה במוזיאון בעוד שנה.

ניואנסים עדינים של אור וצל [צילום: אורית אקטע הילדסהיים]
תאריך:  27/06/2012   |   עודכן:  27/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חיים שיף
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר ישי לוין
מרבית הניתוחים הגינקולוגיים מבוצעים כיום בגישה זעיר-פולשנית, ועם ההתקדמות הטכנולוגית, סביר להניח כי בעתיד שיעור הניתוחים הללו מכלל הניתוחים יעלה    הכתבה הבאה מציגה את עקרונות השיטה, היתרונות, החסרונות והשימושים
איתמר לוין
החלטה טכנית לכאורה, בנוגע ליישום אחת מתקנות סדר הדין האזרחי, שימשה את השופט ניל הנדל לדון בשאלה מהי מטרת-העל של המשפט. לאחר שהביא ציטוטים מדברי אהרן ברק וש"י עגנון, חשף הנדל את דעתו-שלו
שרית גבאי
הדובדבן עשיר מאוד בויטמין C    ברפואה העממית, נחשב כמתאים לטיפול בגאוט (שיגרון) וגם מחקרים מערביים אחרונים מראים, כי לדובדבן מנגנון מיטיב בשיגרון ובמצבי דלקת אחרים    יש לו השפעה מיטיבה על נדודי שינה והאטת הזדקנות
נטלי ורטהיימר
מירחו לימון על אדן החלון ובצדדי הדלת מבפנים ומבחוץ    הניחו עלי אקליפטוס בארונות, במגירות, מתחת לרהיטים גדולים - זה עוזר להרחיק עכבישים
רו"ח יפעת שעיה, רו"ח אסף לשם
הטופס המעודכן מרחיב את דרישות הדיווח לתושבי ישראל המחזיקים בחבר בני אדם תושב חוץ. מהשינויים שנעשו בטופס עולה כי רשות המיסים מגבירה את מאמציה לאכוף את הוראות המס האנטי תכנוניות הקבועות בפקודה - חברת משלח יד זרה, שליטה וניהול וחברה נשלטת זרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il