X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
לאחרונה מצא מי שחוקר את יצירתו של משה ליפשיץ בגרמניה, הדוקטורנט הצעיר פריידר קרסטן, מאוניברסיטת בִּילֶפֶלד, סיפור מעניין. הוא גילה שברטולד ברכט הגדול והנערץ, השתמש בסיפור של משה ליפשיץ שקרא בעיתון! הסיפור התגלגל לידיו של ברכט שקרא אותו ואימץ אותו לעצמו
▪  ▪  ▪
משה לישפשיץ. גניבה ספרותית

חייו ועבודתו של המשורר והבמאי הנשכח, משה ליפשיץ, מעוררים לאחרונה עניין לא רק בארץ, אלא גם בגרמניה. כזכור למי שמתעניין בפרשת חייו, שהה ליפשיץ בגרמניה כמה שנים, בין סוף שנות העשרים ועד שנת 1933 שבה נמלט לפריס. בשנים הללו התמסר לחלוטין לתשוקת חייו הגדולה - התיאטרון. הוא למד אצל שני ענקי התיאטרון מקס ריינהארדט וארווין פיסקטור, ועבד עימהם כשולית במאים. בגרמניה הוא גם הכיר את הבמאית הארצישראלית הצעירה היפה והמבטיחה, שולמית בנטוב בת דורי. שם גם נרקמה ביניהם פרשת אהבה סוערת, שעליה כתבתי במקום אחר.
משה ליפשיץ ידע גרמנית היטב מנערותו המוקדמת. כזכור הוא היה יליד גליציה, ועקר לווינה בגיל צעיר. הוא גם נשא אישה, אמליה, בת טובים יהודיה מווינה, והביא עמה שני ילדים. הוא שלט גם בספרות הגרמנית, תירגם מגרמנית ליידיש ומיידיש לגרמנית, ואף מרוסית לגרמנית ומגרמנית לרוסית. ככלל הגרמנית הייתה שגורה על פיו ועל עטו והוא עשה בה שימוש לא מעט. ומסתבר שגם כתב פה ושם סיפורים קצרים.
ברטולד ברכט אימץ לעצמו את הסיפור
לאחרונה מצא מי שחוקר את יצירתו של משה ליפשיץ בגרמניה, הדוקטורנט הצעיר פריידר קרסטן, Freider Kirsten, מאוניברסיטת בִּילֶפֶלד, סיפור מעניין. הוא גילה שברטולד ברכט הגדול והנערץ, השתמש בסיפור של משה ליפשיץ שקרא בעיתון! אותו ה'פרנקפורטר צייטונג' שלהלן.
מסתבר, וזה ניתן היה לגלות רק בארכיוני גרמניה ולא בארץ, שמשה ליפשיץ פרסם בשעתו סיפור קצר בעיתון 'פרנקפורטר צייטונג'. שם הסיפור Ein Wiedererkennen . 22 ביוני 1928. הסיפור התגלגל לידיו של ברכט. הוא קרא את הסיפור ואימץ אותו - כדרכו בפלגיאטים - לעצמו.
הסיפור המקורי של ליפשיץ עוסק בגנרל-לשעבר מצבא הצאר ברוסיה, שירד למדרגת העוני. כדי לשרוד הציג את דמות עצמו, לאחר המהפכה, במחזה על הבמה ובסרט קולנוע. אך כמה שחקנים יהודים קשישים, שנותרו בתיאטרון, מזהים אותו ומגלים את זהותו האמיתית. המחזה התפרסם מאד, ומפלתו של הגנרל הייתה כבדה. החוקר הגרמני סובר שמשה ליפשיץ שיקע בסיפור הכתוב את סיפורו האמיתי של גנרל רוסי לבן ידוע מעת המהפכה. כזכור ממאמרים קודמים שלי, ליפשיץ היה מקורב מאד למשורר מיאקובסקי ופילגשו היפהפיה לילי בריק, ואפשר מאד שהסיפור התגלגל בחברת העלית של האמנים הבוהמיים הקומוניסטים שבה שהה כמה שנים.
עלילת הסיפור מתחילה כשאיש זקן ונכבד מצטרף אל האולפן כשחקן. הוא מציג את דמותו של הגנרל מורטוב, איש צבא הצאר, אכזר וברוטלי, רוצח יהודים ולוחמי הצבא האדום. משחקו כל כך אותנטי כל כך משכנע עד שבתחילה הוא קוסם לבמאי ולצוות שחקני הסרט. אך בהמשך סודו האיום מתגלה. אצל ליפשיץ אלה הם כמה שחקנים יהודים זקנים שמגלים את זהותו האמיתית, ואצל ברכט זוהי להקת השחקנים של הסרט. האיש נענש כמובן במלוא החומרה על מעלליו.
השתמש באותם משפטים ובאותם מילים
ברכט שינה את שם הסיפור, וקרא לו 'החיה'. Die Bestie, The Beast וכן הכניס ברכט בסיפור שינויים זעירים. הוא לא נרתע והדפיסו תחת שמו. הדר' פריידר קירסטן גילה שברכט מצא מאוחר יותר שהסיפור המקורי של ליפשיץ טוב משלו. והוא בחוצפתו חזר והדפיסו בנוסח המקורי. בעיתון 'ברלינר צייטונג' 9 בדצמבר 1928!
הסיפור זיכה את ברכט בפרס חשוב מטעם העיתון. ובהרבה מאד כסף... בדיקה שערך החוקר הגרמני של שני הטקסטים, מוכיחה ללא ספק שסיפורו של ברכט אומנם מסופר טוב יותר, אך הוא משתמש ממש באותם המשפטים ואפילו באותן המלים, הלקוחים מסיפורו המקורי של ליפשיץ. כל המסמכים נמצאים בארכיון ברכט בגרמניה. אגב סרט קולנוע ידוע בהוליווד נעשה אף הוא על-פי הסיפור הזה, ושמו אף הוא "החיה". אך הוא כבר מיוחס לחלוטין לברכט. ואין בו שום איזכור לכותב המקורי של הסיפור, משה ליפשיץ.
מבדיקות שערכתי, במקורות שונים, בעברית ובאנגלית, מסתבר שכל מי שעוסק ברצינות ביצירתו של ברכט, יודע שהוא היה גנב ספרותי ופלגיאטור סדרתי. הוא נטל מכל הבא לידיו, ובעיקר מאנשים הקרובים לו. לא היו לו שום עכבות מוסריות, והוא לא כיבד שום קניין רוחני של הזולת. הוא פשוט שדד את אוצרות הרוח של הזולת ובנה מהם את יצירותיו הוא. המיוחד בסיפור שלפנינו הוא, שמעתה גם אנו יכולים להתגאות שברכט גנב אצל אחד משלנו... אחד משלנו - יהודי, משורר יידיש נשכח - ואחד משלנו, מחזאי ובמאי ארצישראלי, שפניו אל העברית - הלא הוא משה ליפשיץ, שבשנותיו האחרונות הפנה עורף לכל חייו הקודמים שבאירופה, פרש מהיידיש, התרחק מהגרמנית, הסתייג מהרוסית, והתערה בכל נפשו בהוויית התחייה הציונית.

תאריך:  28/06/2012   |   עודכן:  28/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ברטולד ברכט גנב גם ממשה ליפשיץ
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אין כמו אלישע ל"ת
ישראל דויד  |  29/06/12 22:53
2
האם יש עבודה על כל הגנבות ? ל"ת
סקרן  |  30/06/12 22:51
 
- ספר על הגניבות של ברכט
אלישע פורת  |  1/07/12 11:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
המחזאית עדנה מזי"א כתבה, בהשראת סיפורו הנוגע ללב של שלום עליכם, את "סטמפניו"    אלא שזו רק נגיעה    כל המחזה שמעלה הקאמרי הוא יצירה בפני עצמה, מעין תיאטרון-מחול, שנראה כמו נוצר במיוחד על-פי מידותיו של יחזקאל לזרוב, ועבורו
ראובן לייב
הגדולים שבנגני הכינור וכלי הקשת מרחבי העולם מגיעים לקיבוץ אילון שבגליל המערבי לשלושה שבועות של כיתות-אמן, קונצרטים, סדנאות ואירועים מיוחדים. חוויה מוסיקלית שאסור להחמיץ
אלי אלון
בשטח שעליו שכן המחנה הצבאי מש"א, הסמוך לצומת בית דגן, נמצא מבנה היסטורי, שלפי סגנון בנייתו ומבנהו האדריכלי הוקם בתקופה העות'מאנית    כמו-כן, קיימים בשטח כמה מבנים שכנראה הוקמו בתקופה המנדטורית    כל הניסיונות שלי לברר את העבר ההיסטורי של מבנים אלה, כולל פנייה לברי סמכא בתחום, עלו בתוהו
עידן יוסף
הדחתה של יו"ר ועד עובדי הרכבת נדרשה מזמן. אולם הסכם הכניעה של שר התחבורה, שוויתר על הקמת חברה-בת לתחזוקה בניגוד לעמדה המקצועית, עלולה לעלות בחיי אדם    האם דוח מבקר המדינה הבא ייכתב בדם הנוסעים?
מאיר עוזיאל
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il