X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הספר "חופש העיתונאי וחופש העיתונות בישראל, דיני תקשורת ואתיקה עיתונאית" של משה נגבי (בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה) עוסק בחופש הביטוי, אך רק במבוא לחופש העיתונות פרט לכך הוא ספר לימוד טוב
▪  ▪  ▪
מפנה תשומת לב לצנזורה העצמית של העיתונות

בתיקון הראשון לחוקה האמריקנית נסמכו חופש הביטוי (זכות הפרט לבטא את עצמו) וחופש העיתונות (זכות תעשיית העיתונות להתבטא, ובעיקר לבקר את השלטון), ומאז מתבלבלים ביניהם, עד כדי שיש החושבים שהם אחד.
ספרו של נגבי עוסק בחופש הביטוי, אך רק במבוא לחופש העיתונות. זה ספר מפרט מאוד, שסובל, בעיניי, מלָקות מסוימת: הוא יותר מדי ישראלי ויותר מדי עכשווי. פרט לכך הוא ספר לימוד טוב מאוד, שמכניס את הסטודנט, את הקורא ואת העיתונאי בזהירות מבוקרת לתוך הים העמוק של חוקי עיתונות ושל אתיקה עיתונאית.
בבית-הספר לעיתונות, שלמדתי בו בארצות-הברית, לימדו את המקצוע דיני עיתונות ואתיקה עיתונאית שני סוגי מורים: משפטנים ועיתונאים בעלי ניסיון בעריכה. כסטודנט, אהבתי לשמוע את הרצאות העיתונאים, כיוון שעסקו בדברים אמיתיים ולא בעניינים שברומו של עולם המשפט. נגבי חובש את שני הכובעים יחד, ויש לו ידע מפליג בתחום דיני העיתונות בישראל.
לכאורה, בישראל הבעיה סבוכה בהרבה כיוון שאין לנו חוקה כתובה, ואין שום חוק, המבטיח את חופש העיתונות, אלא פסיקת בג"ץ בשנות החמישים (השופט אגרנט בבג"ץ קול העם), שייבאה ארצה את הערכים האמריקניים. לכן, אני סבור, היה מקום לדיון הרבה יותר רחב, במבוא לספר, על הגירסה האמריקנית של חופש העיתונות.
נגבי סבור, כי נשחקה יכולתה של מערכת המשפט הישראלית להגן על חופש העיתונות, ומציע דרכים לתקן את המצב.
להערכתי, תרומתו העיקרית - וכנראה החלוצית - של נגבי, בהפניית תשומת-הלב לצנזורה העצמית של העיתונאים ושל העיתונים ("האויב מבפנים"). כתוצאה מכך, מועלים העיתונות והעיתונאים בתפקידם להיות כלב השמירה של הדמוקרטיה, שהוא ורק הוא הבסיס לחופש העיתונות.
הדוגמה הטובה ביותר בעיניי היא התפקוד הלקוי של העיתונות הישראלית בסתיו 1973, ערב מלחמת יום הכיפורים. כידוע, לא התריע שום עיתונאי על המלחמה הקרבה - גם כיוון שהרמטכ"ל ביקש מעורכי העיתונים להימנע מפרסום על ההיערכות של צבאות ערב לאורך גבולותינו. לקראת המלחמה פורסמה רק ידיעה מטופשת אחת (ואני מתייחס לחומר הגולמי - שכתב יעקב ארז, איש מעריב - כפי שהוגש לביקורת הצנזורה), שהמעיטה בערך ההיערכות המצרית למלחמה, והעצימה את מוכנות צבאנו. בסיכומו של דבר, ראינו, שלא היו דברים מעולם: צבאנו לא היה ערוך, והמצרים היכו אותו שוק על ירך.
זה נובע מהעובדה, שלבעלי התקשורת יש אינטרסים כלכליים, אינטרסים אישיים ואינטרסים פוליטיים, המטים את דיווחי התקשורת - עד כדי שקרים בוטים. וראינו זאת בדיווחים המתלהמים על טיפשות אוסלו, על גירוש יהודי קטיף, על מנוסתנו מלבנון, על העסקה המזוויעה לשחרור גלעד שליט ובאחרונה בדיווחים השקריים על פסק-דינו של אולמרט (ואלו רק דוגמאות מעטות).
אחדות דעים מופלאה
חופש הקניין מתיר לבעלי התקשורת חופש כמעט מוחלט להדפיס/לשדר כאוות נפשם, במסגרת מגבלות החוק. נגבי מצטט (עמוד 257) את א"ג ליבלינג ('חופש העיתונות מובטח רק לבעלים של אמצעי תקשורת'). אני מכיר את הגרסה של הבימאי דיוויד קרוננברג, 'מי שרוצה חופש עיתונות, שירכוש לעצמו עיתון'. לפיכך, אין מי שמגן על זכות העיתונאי להביע את דעתו (ראוי לציין, כי היום כמעט לכל מי שרוצה יש בלוג, והוא יכול לכתוב לכאורה כאוות נפשו). בכמה עיתונים בישראל נהוג, כי שמו של עיתונאי שכיר הנו, לכאורה, רכוש של הבעלים, והוא יכול לפרסם בשם עיתונאיו ידיעות ומאמרים כרצונו.
כמובן, תמונת העולם של הציבור - הקוראים, המאזינים והצופים - מעוותת כתוצאה מכך (וכמובן, כתוצאה מאחדות הדעים המופלאה של העיתונאים, שרובם מוטים פוליטית לכיוון מסוים מאוד). כפי שהזהיר תומאס ג'פרסון, הנשיא השלישי של ארצות-הברית וממעצבי חופש העיתונות בה, לפני יותר ממאתיים שנה: קוראי עיתונים יודעים על העולם הרבה פחות ממי שאינם קוראים אותם.
את הצנזורה על עיתונאיו מפעיל המו"ל באמצעות המערכת - גם בשידור הציבורי - גם מבלי שיסתובב במסדרונות (כמו כמה מעורכי העיתונים ומהמו"לים בישראל), ויטיל אימה במערכת. הוא קובע מי יועסק כעיתונאי/עורך, מי יקודם, מי יקבל בונוס, ומי יקבל העלאת שכר. כבר לפני יותר מחמישים שנה הזהירו חוקרי עיתונות על נוכחותו המאיימת של מו"ל במערכת ועל השיטות, שבהן הוא אוכף את עוצמתו - גם באמצעות מדיניות משאבי-אנוש.
והדבר קשה יותר כאשר מו"לים הנם בעלי אינטרסים כלכליים - מעבר לרצונם העז למכור שטחי פרסום - ומשתמשים באמצעי התקשורת שבבעלותם לקדם את האינטרסים הללו, או אינטרסים אישים. כך מקבל הציבור הישראלי מידע רדוד ואחיד, שאינו עוזר לו לקבל החלטות על טיב השלטון, אלא נועד כתחילה לגייס תמיכה/התנגדות בהתאם לנטאי המו"ל.
ספר הלימוד של נגבי כתוב קריא (לעומת מה שיכלו משפטנים לעולל לחומר) וערוך היטב. טוב שהצטרף למעט הספרים על דיני עיתונות בעברית. עם זאת, מצאתי קושי מסוים בספרו של נגבי: כספר לימוד היה ראוי, שיצויד באינדקס מפורט של עניינים, ולא רק בתוכן עניינים.

תאריך:  25/07/2012   |   עודכן:  25/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ספר לימוד טוב מאוד
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
חופש בטוי רק לעיתונאים
כהן איריס  |  25/07/12 18:33
2
התקשורת הישראלית
איריס כהן  |  25/07/12 19:00
3
המקרה של אונגרפלד מופיע שם?
סקרן  |  26/07/12 19:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הודיה כריש-חזוני
דוח ועדת לוי מוקיע את המדיניות המפלה שהכתיבו יועצים משפטיים ביהודה ושומרון, השוללת מיהודים את זכות החזקה שהחוק מקנה להם בקרקע מעובדת חסרת בעלים, ומזכה פלשתינים באופן אוטומטי בסכסוכי קרקעות עם יהודים. אבל גם אם יאומץ הדוח, לחקלאים שנאלצו לאחרונה לעקור את מטעיהם זה כבר יהיה מאוחר מדי
אלעזר לוין
אולגה וינטנברג הייתה בת 30 באולימפיאדת הלסינקי    אלופה נצחית בזריקת דיסקוס    נבחרה ל"יקיר חיפה"
אלעזר לוין
אוריון גלין-גלר, אז אורי גלין, שייצג את ישראל בזריקת דיסקוס, הטיס שנתיים לאחר מכן מטוס "פייפר", שנפל על עצרת מכובדים והרג 17 איש, ביניהם צנחנים ממלחמת העולם השנייה    הוא הועמד לדין - וזוכה    מדוע שינה את שמו?
גל בכר
שיפוץ יכול לשדרג את חיינו או לחלופין להעלות את ערך הנכס לפני המכירה    התנהלות לא נכונה אל מול בעלי המקצוע, עלולה להוביל לחריגה בהוצאות ולהפוך את השיפוץ לסיוט גדול    כל הטיפים איך לעשות זאת נכון
צילה שיר-אל
בשנה הקרובה נמצא כוכב השפע המוכר בשמו יופיטר בבית המקושר למעמד החברתי שלכם    העיסוקים שלכם יעזרו לכם לקדם את עצמכם ברמה האישית ובעקבות כך יעלה מעמדכם החברתי, למרות שסטורן עשוי לגרום לכם להתעוררות ולמחשבה, לגבי עשייה חדשה בכיוון שיתאים לכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il