X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ספרה החדש של שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק-ארז מאפשר לעמוד על השקפות עולמה בסוגיות כגון מעורבותו של בית המשפט, ההפרטה, מדינת הרווחה והמאבק בשחיתות השלטונית
▪  ▪  ▪
ברק-ארז. הספר נכתב לפני שנבחרה ופורסם לאחר שמונתה
הספדים נחפזים
"ההספדים שנישאו על מותה של דוקטרינת אי-השפיטות היו מעט נחפזים. זו ממשיכה להותיר את חותמה במשפט הישראלי ולהגביל את דפוסי ההתערבות של בית המשפט. באופן פרדוכסלי, מהפכת השפיטות השפיעה יותר על התודעה הציבורית שמחוץ לבית המשפט מאשר על בית המשפט עצמו. העותרים המשחרים לפתחו של בית המשפט, כמו גם מבקריו של בית המשפט, מניחים כי תחומי השפיטות רחבים יותר מכפי שהם למעשה"

בחינה של הכדאיות
באופן עקרוני יכול בית המשפט לבחון לא רק את הליך קבלת ההחלטות שהוביל לחוזה ההפרטה, אלא גם את הכדאיות הכלכלית של העסקה, וזאת במיוחד כאשר היא נעשית ללא מכרז. כמו-כן יש מקום להתערבות שיפוטית רחבה יותר בעסקות הפרטה גדולות ומשמעותיות. ביקורת זו צריכה להתמקד בבחינת השלכותיהם של תנאי המכרז על רמתם של השירותים המופרטים

קשה מאוד לעמוד, ודאי מראש, על השקפת עולמם של שופטי בית המשפט העליון. יש מי שמייחסים להם השקפה זו או אחרת מתוך פסקי דינם, יש שהדבר עולה מתוך הרצאות ומאמרים שהם כותבים, אך איתור משנה סדורה שכזו הוא עניין למאמץ ארוך זמן. לא כך אצל פרופ' דפנה ברק-ארז. הספר "אזרח-נתין-צרכן" (הוצאת כנרת-זמורה-ביתן ואוניברסיטת בר-אילן) שכתבה לפני שנבחרה בינואר השנה לבית המשפט העליון ופורסם לאחר שנכנסה לתפקידה בחודש מאי, מעניק מבט נרחב על השקפותיה בנושאים העומדים לא רק במרכז העשייה השיפוטית, אלא גם במרכז ההוויה הישראלית.
ככלל ניתן לומר, כי ברק-ארז מציגה גישה אקטיביסטית בתחום השיפוטי וגישה סוציאל-דמוקרטית בתחום החברתי. הספר אינו עוסק בסוגיות פוליטיות, אך לרוב - מי שדוגל בתפיסות כמו של ברק-ארז, מצוי במרכז המפה הפוליטית ושמאלה ממנה.
לא הייתה מהפכת שפיטות
נפתח בשאלת מקומו של בית המשפט, למרות שברק-ארז מגיע לנושא זה רק בחלקו האחרון של הספר. מדבריה עולה בבירור, שהיא ממש לא מתרגשת מהטענות נגד האקטיביזם השיפוטי, ואולי היא אפילו סבורה שהוא לא הלך מספיק רחוק:
"מהפכת השפיטות הייתה משמעותית, אך פחות ממה שמקובל לשער. בית המשפט העליון מעולם לא התערב בצמתי ההכרעה המרכזיים של הממשלה בתחום של עיצוב מדיניות... המיתוס בנוגע לכוחו של בית המשפט 'גדול בכמה מידות' על המציאות. מתברר כי כדי לשנות נורמות חברתיות ופוליטיות, אין די בפעילות משפטית בהיכלי המשפט... כל עוד אין גינוי ציבורי ממשי למינויים פוליטיים ולחלוקת הטבות ללא קריטריונים, מאחר ש'כך עושות כולן' פסקי דין חגיגיים שיוקיעו פעילות כזו לא יספיקו".
ברק-ארז ממשיכה: "ההספדים שנישאו על מותה של דוקטרינת אי-השפיטות היו מעט נחפזים. זו ממשיכה להותיר את חותמה במשפט הישראלי ולהגביל את דפוסי ההתערבות של בית המשפט. באופן פרדוכסלי, מהפכת השפיטות השפיעה יותר על התודעה הציבורית שמחוץ לבית המשפט מאשר על בית המשפט עצמו. העותרים המשחרים לפתחו של בית המשפט, כמו גם מבקריו של בית המשפט, מניחים כי תחומי השפיטות רחבים יותר מכפי שהם למעשה.
"...במקביל להכרה בכך שהשינויים בדוקטרינת השפיטות לא הולידו מהפכה, אי-אפשר להטיל ספק בכך שגבולות השפיטות אכן התרחבו, ובמידה משמעותית. בג"ץ עוסק בנושאים שלא נדונו בו בעבר... נושאים שבעבר לא עברו את הסף נדונים כיום בבית המשפט, ולעיתים שוב לא ברור מדוע נחשבו בעבר כבלתי שפיטים. לעיתים גם פוטנציאל ההתערבות של בג"ץ מטביע את חותמו על חיי המעשה... מהפכת השפיטות משתלבת בתהליך שהוא, כנראה, משמעותי אף יותר - מהפכת ה'שיקול-דעתית'. במקום הכרעות נוקשות, בית המשפט מבסס כיום את פסיקתו על עקרונות שיש בהם מרכיב משמעותי של שיקול דעת משפטי".
הצהרות הון של פקידים בכירים
בנושא השחיתות השלטונית אומרת ברק-ארז, כי הרפורמות הדרושות לצורך המאבק בה הן ברובן בתחום האכיפה, המבוצעת כיום בעיקר באמצעים משפטיים בכלל ובעתירות לבג"ץ בפרט. לגישה זו יש חסרונות רבים, שכן בג"ץ אינו הכתובת לפיקוח יום-יומי על הרשויות. לפיכך יש לשכלל את מנגנוני הביקורת המינהליים הפנימיים, כגון הגברת הפיקוח על מינוי מקורבים ועל חלוקת תמיכות, וחיובם של פקידים בכירים להגיש הצהרות הון עם כניסתם לשירות הציבורי ועם פרישתם ממנו.
עוד מוצע לאפשר לערכאות נוספות לדון בנושאים המשיקים לשחיתות שלטונית, כמו נקיטת הליכים אזרחיים נגד עובדי ציבור מושחתים ושותפיהם, החזרתם לעבודה של מי שפוטרו לאחר שחשפו שחיתות ועצירת מכרזים חשודים. לבסוף קוראת ברק-ארז להגביר את שקיפות השירות הציבורי, למשל בפרסום פסקי דין משמעתיים ובכל הקשור למכרזים.
גישור חובה פוגע בזכות יסוד
חלק ניכר מן הספר עוסק בהפרטה ובהשלכותיה המשפטיות והחברתיות, וכאן משתלבות שתי התפיסות של ברק-ארז. היא גם מתנגדת להפרטה גורפת וגם קוראת ליתר מעורבות של בית המשפט בפיקוח על ההפרטה.
לדעת ברק-ארז, יש לבחון אם יוזמות הפרטה צפויות לפגוע בזכויות יסוד, ואם כן - האם זוהי פגיעה לתכלית ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש. ברמז ישיר ליוזמתו של השר יעקב נאמן לקבוע גישור חובה, אומרת ברק-ארז: "הפעלה של סמכויות שפיטה על-ידי גורמים פרטיים, אשר חשופים יותר להשפעות חיצוניות ונהנים מעצמאות פחותה, צריכה להיחשב פגיעה בלתי מידתית בזכות הגישה לערכאות".
על-מנת שהחלטות הפרטה יתקבלו באופן מושכל, היא ממשיכה, חובה על הרשויות לגבש מדיניות הפרטה עקרונית לפני ביצוע צעדים פרטניים. לשם קידום הדמוקרטיזציה של ההפרטה, אין די בכך שהציבור יוכל להשתתף בה באמצעות הגשת תגובות והתנגדויות. חובה להעניק לציבור מידע על פרטי ההתקשרות עם הגורם הפרטי - הן על-פי המכרז והן כפי שנעשתה בפועל. במקביל, יש להרחיב את הפיקוח על גופים מופרטים, תוך הגדרה מראש של חובותיהם כלפי הנזקקים לשירותיהם והסדרת הליכי קבלת ההחלטות בהם בהיבטים של שקיפות ושיתוף הציבור.
באופן עקרוני, אומרת ברק-ארז, יכול בית המשפט לבחון לא רק את הליך קבלת ההחלטות שהוביל לחוזה ההפרטה, אלא גם את הכדאיות הכלכלית של העסקה, וזאת במיוחד כאשר היא נעשית ללא מכרז. כמו-כן יש מקום להתערבות שיפוטית רחבה יותר בעסקות הפרטה גדולות ומשמעותיות. ביקורת זו צריכה להתמקד בבחינת השלכותיהם של תנאי המכרז על רמתם של השירותים המופרטים.
אי-נחת מתפקוד מדינת הרווחה
בהתייחסה למדיניות הרווחה בישראל של 2012, אומרת ברק-ארז: "מתכונת התפקוד הנוכחית של מדינת הרווחה הישראלית מעוררת אי-נחת מכמה בחינות. הנפגעים הראשונים מן הכרסום הביורוקרטי הם דווקא הנזקקים ביותר. המציאות המתוארת מגבירה את אי-האמון במדינת הרווחה, המוביל להתפתחות הדרגתית של מערכות רווחה פרטיות למחצה". אסור שמערכות אלו יבואו במקום מחויבויותיה של המדינה, אשר באופן אבסורדי מממנת אותן באופן חלקי - ובכך למעשה מפריטה חלק משירותי הרווחה. במקביל פורשות קבוצות חזקות משירותי החינם שהמדינה מעניקה ברמה לא-מספקת, וכך גדל הסיכון שמערכות אלו ימשיכו להתדרדר בשל העדר תמיכה של הקבוצות החזקות.
לדברי ברק-ארז, האפקטיביות של הביקורת השיפוטית בתחום מדינת הרווחה היא מוגבלת, בעיקר בשל הזהירות שנוקט בית המשפט בדונו בסוגיות בעלות משמעות תקציבית. התוצאה היא, שבמקרים רבים מאמצים בתי המשפט את הפרשנויות הדווקניות של הרשויות. העותרים המצליחים להביא לשינוי שייכים בדרך כלל לשכבות המבוססות יחסית, וגם נצחונות אלו נשחקו בהמשך הדרך. מנקודת מבטן של רשויות הרווחה, היא מעירה, משתלם להמתין להכרעה שיפוטית: אפילו אם האזרח ינהל מאבק מתיש וינצח בו, לא תוטל עליהן סנקציה כלשהי בשל הסחבת בה פעלו.

תאריך:  16/08/2012   |   עודכן:  17/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ברק-ארז: סוציאל-דמוקרטיה ואקטיביזם שיפוטי
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
דמוקרטיה אצלה זה שלטון אליטת
הסמול המשפטית  |  17/08/12 12:35
 
- זוהי האגנדה-שאותה רצה "ברק"  ל"ת
אגנדת-העליון   |  17/08/12 13:46
 
- אליטה זה כל מי שמצליח להשפיע
שמעון אמסלם  |  17/08/12 15:06
2
עת להתערבות מחוקק
משבח כתבה וכותב  |  17/08/12 14:24
 
- אז נתחיל בלשפר את רמת המחוקקים
שמעון אמסלם  |  17/08/12 15:12
3
מכנה משותף של עריץ לאהרון ברק=
יוד יוד  |  17/08/12 14:51
4
הצביעה חד"ש או מר"ץ?
כנניהו המיסר  |  17/08/12 15:58
5
חוסר התאמה מובהק
ארז ברק  |  14/11/12 12:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אורי מילשטיין
השקרים של הנהגת היישוב היהודי בראשות דוד בן-גוריון על הטבח שבצעו לוחמי אצ"ל ולח"י בדיר יאסין (9 באפריל 1948) ושנועדו לעשות דמוניזציה ליריבים פוליטיים לקראת הקמת המדינה, הכניסו להלם את ערביי א"י, מוטטו אותם צבאית, גרמו לבריחתם, יצרו את בעיית הפליטים שהיא לב הסכסוך עד היום, והיוו מיתוס מכונן להתלכדות ערביי א"י לאומה פלתשינית. ספר זה הוא כתיבה מחדש של הספר: "עלילת דם בדיר יאסין – הספר השחור"
אורן פרסיקו
לא ברור מהיכן שואבת הנהלת רשות השידור הציבורי את עזות המצח לסרב לחשוף לציבור את תוכן הדיונים בישיבות המליאה הציבורית שלה
אלישע פורת
קרבות הדמים בכפר יעבץ הולידו אצל שבתאי לבנוני ז"ל תגובה מאוחרת, דבקות כפייתית בנטיעת "חרובי הדמים". לא רק שהחרובים יהיו יער זיכרון נוגע ללב, לזכרם של נופלי כפר יעבץ, אלא הם יהיו מקור שופע להזנת בעלי החיים בארץ. וכל מי, שילדותו עברה בין שקי התערובת לבקר, זוכר היטב את מכמני החרובים המתוקים בין חופני הסובין המבחילים
איתמר לוין
עיריית בני ברק פעלה בצורה בלתי חוקית כדי לפנות פולש לקרקע ציבורית. שלוש ערכאות דחו בצדק את תביעתו של הפולש לחזור לקרקע ממנה פונה, אך במקביל העבירו מסר לפיו הבריונות משתלמת גם כאשר מדובר ברשות ציבורית. אפשר וצריך היה לנהוג אחרת
יהונתן דחוח-הלוי
מסמך רשמי של גורמי המודיעין במצרים חושף את תמונת המודיעין שהייתה בידי המשטר בימים הראשונים של המהפכה, ועל פיה מסתבר כי האחים המוסלמים מילאו תפקיד מרכזי בתכנון המהפכה, בהצתתה ובהכוונתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il