X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"אנו מאמינים ששירה טובה היא שירה טעימה, וחווית הקריאה בכתב-עת ספרותי צריכה להיות דומה לביקור במסעדה משובחת", כותבים מייסדיו של כתב העת החדש "בגלל", בעריכתם של אלי בר-יהלום, דיה, מיכאל 'טלאש' פרלמוטר ויוסי רוז'נקו ועוד כותבים הם: "מה שגרם לנו להתאחד היה פשוט מאוד: אנחנו אוהבים שירה מעניינת"
▪  ▪  ▪
ניכרת גישה רצינית ומכבדת

דברים ברורים, והם עושים להוכיח זאת. ונכונים גם הדברים שנכתבו בפתח החוברת, לעת הזו שחלק מן הספרות ומן השירה נעשו כמו מזון מהיר שנוטלים בדוכנים, (שלא לדבר על אופן השיווק המזנֵה של הספרים עצמם, וכמובן היעדרם המוחלט כמעט של ספרי שירה ממדפיהן של חנויות הספרים), והשפה דלה, רזה, דיאטטית, כתיבה כאילו מקרית לעתים, כאילו חסרת מחויבות, אם לספרות ואם לקורא. זוהי, אפוא, כמין מתקפת נגד, גיליון ראשון שהפיקה חבורת יוצרים שהלהבה בוערת בתוכם, בני גילים שונים אך שאותו חום מלכד אותם כדי לייסד כתב עת ספרותי חדש הרוצה מאוד לכבד את הכותבים בו, את הכתוב בו ואת אלה הקוראים בו.
בפתח החוברת מגיח פרופסור יוסי גמזו בברכתו, אחר מכן שב לענג את הקורא ביצירתו וצובע דפים של החוברת בצבעיו. ומצויים שם חוה-ברכה קורזקובה, חוצבת להבות, בשירים המשלבים עומק רגשי עם דיוק צורני; מיכאל 'טואש' פרלמוטר המשלב בכתיבתו את עולם המתמטיקה, הגיאוגרפיה ודימויים מהמיתולוגיה; אלי בר-יהלום, תוסס ואנרגטי, הקורץ בכישרון משתובב לעבר קנקנה הפרדוקסלי של מציאות חיינו. כמו-כן מובאות יצירות משל אנדד אלדן, מוותיקי משוררינו; דניאל פידלמן בשירתו הפילוסופית; יוסי רז'נקו ששעונו חסר הזמן מוביל את הקורא בין הדורות; דיה, המשוררת חוצה עולמות בחריזה יפיפייה ובשירה בעלת משקל קלסי; אלכסנדר רדובסקי שמגלה כמחדש את הפלא האין סופי של הקיום; וכן משמרת צעירה בפרסום בכורה: אלינה שפושניק, נורית בהיר וזיו בן-פורת. ולכל אלה מתלווה אמן התרגום רונן סוניס, כמי שידוע כמתרגמו לעברית של הסופר הדגול ולדימיר נבוקוב. מה וכמה נבקש עוד, וזאת רק ההתחלה?
אכסניה נאותה
ובכן כל אלה, כאמור, חברו יחד לבריאתה של חוברת שניכרת בה היטב הגישה הרצינית, המכבדת, והשאיפה ליצור אכסניה נאותה לחומרים שיש בהם עומק, נכבדות ומגוון של כותבים ונושאים. ואם אביא קטע קצר מתוך המוטו הנרחב המובא בחוברת, אולי אסביר בכך את רוח הדרך שסימנה "חבורת בגלל" להיות דרכה:
"...חלקים בלתי מבוטלים מן השירה הנכתבת כיום בארצנו מפגינה ניתוק מכוון, הן תוכנית, הן פרוזדית והן לשונית, משירתם של דורות קודמים (בלי שישיגו בכך חדשנות ומקוריות יתירה) .... פורענות טיפוסית אחרת לכמה כתבי-כת צעירים היא גינוי המלאכותיות והאוניפרמיות של סוגות מסוימות (או שמא תת-סוגות - י.כ.א.) - שירה שקולה ומחורזת למשל - והידרדרות בלתי-מודעת לאוניפרמיות מסוג אחר, עדרית וחסרת ייחוד לא פחות (השיר הלבן). כל אסכולות ה"רק כך" הז'אנריות הללו ("רק חריזה ומשקל" או "רק שיר לבן") מחטיאות את האמת האמנותית הפשוטה. כשם שפַּסָּל רציני אינו משתעבד אך ורק לסיתות באבן, או חיטוב בעץ, או יציקה בארד, אלא בוחר לו את הטכניקה ההולמת את נושא יצירתו הספציפי (והמתחלף), כך משורר שאינו מציית אוטומטית לאופנה ולרייטינג של הטרנד העכשווי, שומר לעצמו את הזכות (והחובה האמנותית גם יחד) להיות פתוח לכל הסוגות, לכל הטכניקות ולכל אפשרויות המבע הפיוטי."
הרשות נתונה
כאן אני רוצה להתפרץ לנושא ולומר: במקום אחר השתתפתי בפולמוס וירטואלי וכתבתי כי דעתי שהרשות נתונה ליוצר לשוטט בין הסוגות, לטייל ביניהן וליצור כרצונו, מבלי לגדור ולסייג את עצמו מכאן או מכאן, הכול לפי טיבה של היצירה הרלוונטית ולפי הפריצה שלה ממנו. דחיתי את עניין הצורך בהחלטה באיזה סוגה אני רוצה לכתוב או עליי לכתוב את היצירה הבאה, ובכל מקרה לא נקבע ציון ליצירה על-פי הערכת הסוגה שבה נכתבה. אני זוכר את ספרו הוותיק של חיים גורי, "הספר המשוגע", שהיה רומן שלתוכו פרצו שירים והצירוף היה יפה ומענג. ובשונה מכך, ספרו המיוחד והמופתי בעיניי של עמוס עוז, "אותו הים", שהוא לא פרוזה ולא שירה והוא שניהם גם יחד. ויש אחרים וגם שונים. ואני מאמין שאותם ספרים כמעט הולידו כך את עצמם בלי לשאול מה תהיה הסוגה שלהם. גם נוכל לשוב הרחק לאחור אל היצירות הקלסיות ולתהות על סוגותיהן.
והשירים. דעתי כדעתה של הגברת קורזקובה, שאמרה בערב ההשקה לכתב העת בבית הסופר בתל אביב, שהשירה מחויבת למשקל, לקצב הפנימי וכי החריזה היא חלק ממנה ומייפה אותה. אני רושם מזיכרוני, ומוסיף: מחויבות מסוימת אף למספרן הלא מקרי של ההברות, שמנגנן בלב הקורא את מקצב השורות. והחריזה הטובה ונכונה אכן מבורכת. היא מביאה ארומה לשירה, היא אמה יולדתה, היא שמביאה טעמים לתבשילי התוכן. הנה ניצלתי את האפשרות לומר גם את דעתי.
ולא די למשתתפים ולעורכים במה שהם מביאים לגיליון משל עצמם. הם לא שוכחים את הגדולים יותר באמנותם, את מי שהוכתרו מכבר, ולפי כך מובאים בהמשכה של החוברת תרגומים של יצירות שיריות לצד המקור שלהן: ויליאם בלייק, ולדימיר ויסוצקי, ויליאם באטלר ייטס, ביאטריץ (הרוזנת דה-דיא), ויליאם שייקספיר, וכן רשימה על איתן איתן ז"ל מאת ענת איתן. לקינוחן של היצירות מובאים שני מאמרים: אחד על שייקספיר מאת יוסי גמזו והאחר על ויסוצקי מאת יוסי רוז'נקו.
אין ספק שתוכן החוברת מממש את כוונתם הרצינית, המקצועית, המכבדת של המייסדים את השירה בפרט ואת היצירה הספרותית בכלל, ונראה בעליל שלחבורה הזאת של "בגלל" אכן חברו יוצרים שהאמת הספרותית שלהם בוערת בהם ומוצקה בתוכם. לא נותר, אפוא, אלא לאחל הצלחה לכתב העת החדש ולקוות שימצא את מקומו היאות בין ריבוי כתבי העת שנולדו ונולדים לאחרונה בשפע של יצירתיות, ואולי לפעמים גם של להיטות יתר. אין זאת אלא ששוק ספרי השירה שנכחד כמעט גורם לחיפוש והיווצרות של במות חלופיות, אם לא לקבוצה זו אזי אולי לאחרת, וטוב שכך.
"בגלל", גיליון מס' 1, הפקה: "חבורת בגלל", יולי 2012/תמוז תשע"ב, 60 עמ'.

תאריך:  20/08/2012   |   עודכן:  20/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עמוס עוז / Amos Oz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בגלל הרוח
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
רוב תודות על הכתבה המחמיאה
חבורת "בִּגְלַל"  |  21/08/12 09:50
 
- בגלל 1
י. כ. אלרן  |  21/08/12 11:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
כוכב השפה יופיטר מעניק לכם מטובו ופותח בפניכם הזדמנוית חדשות    עדיין זה הזמן להתנהל בחסכנות
רואי קלנר
הנדל"ן העולמי הנמצא בשפל מושך את תשומת לב המשקיעים ככלי השקעה יציב ובטוח    בדרך כלל ישנו פער בין הידע של המשקיעים לזה של חברות המציעות הזדמנויות השקעה בנדל"ן בחו"ל    למשקיע חסר הידע מחכים אי-אילו גורמים שינסו לנצל את הפער הזה    כדאי לדעת מהם התרגילים או ה"טריקים" בהם לפעמים נעשה שימוש ע"י גופים אלו
סופיה רון-מוריה
כשראש הממשלה צריך להכריע, הוא נוהג לאמוד לחצים. לבדוק מי מאיים עליו יותר. מי עשוי להפר את השקט התעשייתי. כך נהג בחוק ההסדרה, כך נהג בחלופה לחוק טל, וכך הוא נוהג גם בעניין דוח אדמונד לוי. ללא לחצים פוליטיים, ללא צעדים מעשיים, דוח טליה ששון ימשיך להתוות את מדיניות הממשלה. לתשומת לב שרי הליכוד
ערן בר-טל
אנחנו כבר משלמים על האיום האירני. לשיח על אפשרות התקיפה נלוות הוצאות בגובה של יותר מ-60 מיליארד שקלים, שנשלפים מקופת המדינה. השאלה היא אם עלינו לשאוף לעבור עוד שנה בשלום או לדאוג לנצח ישראל
רחל אלג'ים
מחפשים פעילויות לילדים לחופש הגדול? מדי יום נציע לכם הצעה לפעילות חינמית או במחיר סמלי לכל המשפחה. והפעם: תחנת הרכבת המשוחזרת והמעיין הנסתר באלרואי. טיול בעקבות תולדות רכבת העמק וביקור במעיין שקט ומיוחד, שיכול להתקיים בכל שעות היום, ולא יעלה לכם כסף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il