לרגל ועידת המוזיקה הבינלאומית ש
נפתחה השבוע בירושלים, פאראג בנדרי (Parag Bhandari), מנכ"ל UG Strategies שהוזמן להשתתף בפאנלים, חושף כמה כללים מנצחים לגבי איך להניע את הקריירה קדימה. בנדרי מתמחה בשיווק, מיתוג ויח"צ לשוק הבידור והפנאי. לקוחותיו המגוונים נעים מפסטיבל "לולה פלוזה" דרך הלייבלים יוניברסל, וורנר, סוני, 20th Century Fox, ועד בחברות כמו הייניקן ונינטנדו. הוועידה, ביוזמת עירית ירושלים, רובע המדיה JVP וקבוצת זאפה, נפתחה ביום שלישי ותסתיים מחר (שישי, 31.8.12). במהלכה מתקיימים פאנלים, מפגשים והופעות שונות.
10 הטיפים של פאראג בנדרי (באדיבות ועידת המוזיקה בירושלים)
1. חשבו ביזנס: הצעד הראשון בכל אסטרטגיית שיווק הוא להגדיר יעדים ברורים ולוחות זמנים מסודרים ולהשתדל לעמוד בהם. חשבו, מה הייתם רוצים להשיג בטווח קצר ולטווח הארוך? כולנו היינו רוצים להשתלט על העולם, אבל עלינו להיות מציאותיים. מה תהיו שמחים להשיג בעוד שישה חודשים? תוך שנה? רשמו לעצמכם מטרות עסקיות התלויות בכם ואינן מסתמכות על גורם חיצוני, כך תדעו שמטרות אלה ברות מימוש. הוכח כי אנשים ששמים לעצמם מטרות מוגדרות ורושמים אותן – הסבירות כי אומנם ישיגו אותן היא גבוהה יותר. דוגמה למטרות כאלה: כמה מוזיקה חדשה אשחרר השנה? כיצד ארחיב את בסיס המעריצים שלי בשנה הקרובה? האם כדאי לי לרכוש ציוד חדש כלשהו? בנו תוכנית אסטרטגית שתעזור לכם להגשים יעדים אלה. ואל יתהלל חוגר כמפתח: כדאי להתחיל בקטן ולטפס אט אט מעלה. עדיף להיות ריאלי וזהיר. ארגנו לעצמכם סביבת עבודה/חזרות/כתיבה מסודרת המתאימה לצרכיכם ודאגו שהמטרות שכתבתם תהיינה נגישות. חזרו וקראו אותן יום יום אם צריך.
2. דאגו לקבל עזרה מהסביבה להגשמת מטרותיכם: בראש ובראשונה – אל תעמיסו על עצמכם. מחקרים מוכיחים כי ממוצע המטלות שאדם מסוגל לבצע אפקטיבית ביום אחד עומד על שש. כדאי להקפיד לעשות משהו קטן בכל יום שיקדם אותנו לעבר מטרותינו. מומלץ לשתף את מטרות אלה עם אנשים קרובים שניתן לסמוך עליהם ואף להיעזר באדם קרוב או שניים, או אפילו לקחת מתמחה – תתפלאו כמה צעירים שישמחו להכיר מקרוב את התחום ולהקדיש מזמנם על-מנת להיות חלק בעשייה שלכם ישנם שם בחוץ.
3. שמירה על קשר רציף עם המעריצים: לאחרונה המושג "Fan Engagement" מהווה חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה השיווקית של כל אמן, ממש כמו קשרי לקוחות בעולם העסקי. הקפידו לעדכן סטטוסים ולשתף מידע ברשתות החברתיות השונות ולגרום למעריצים להבין כי הם חלק בלתי נפרד מהעשייה שלכם. יחד עם זאת – יש להזהר מלהפריז: מחקרים מראים כי פרסום על הקיר בפייסבוק בתדירות של עד פעמיים ביום זוכה בממוצע ל-20% יותר לייקים ו – 73% יותר תגובות ממפרסום מעל שלוש פעמים ביום. כמו-כן, פרסומים הפותחים דיאלוג עם הקוראים, כלומר כאלה המכילים בתוכם שאלה, מניבים עד 50% יותר התייחסות.
4. מיהו קהל היעד שלכם וכיצד הוא צורך מוזיקה? אם אינכם יודעים להשיב לשאלה זו, פנו אל המעריצים/הקהל דרך המדיה החברתית דרכה אתם נוהגים לתקשר עימם, ושאלו אותם מי הם ובאיזו פלטפורמה הם צורכים את המוזיקה שלהם. תוכלו לתמרץ אותם להגיב על-ידי הצעת תמורה כלשהי )כרטיסים להופעה וכו'). השתמש בכלים ניתוחיים כגון Google Analytics או Facebook Insights כדי לאפיין את הקהל שלך. אתר להקות שאתה מחשיב כמתחרות ונתח את המעריצים שלהם. לעתים קרובות תוכל להשתמש במידע זה כדי להסיק מה כדאי או לא כדאי לעשות. השקעה בקמפיין שיווק דיגיטלי שכבר נוסה ונבדק על קהל היעד שלך מבטיחה הצלחה, אך יש להיות ער גם לטרנדים המתפתחים בענפים אחרים) קולנוע, ספורט, משחקים, וכו') ולראות מה אפשר לאמץ.
5. קמפיין סלולרי: התאימו את האסטרטגיה למטרה – אם יש לכם הופעה קרובה באזור גיאוגרפי מסוים ואתם מעוניינים למשוך לשם קהל של 50 איש – שלחו SMS לפחות ל–100 אנשים מאותו אזור ועדכנו אותם. תנאי ראשון להתחלת כל קמפיין סלולרי או ויראלי הוא בסיס נתונים המכיל מידע רלוונטי על קהל היעד שלכם: כתובות אי-מייל, מספרי טלפון סלולריים וכו'. אם אין לכם אחד כזה – התחילו לאסוף מיידית. חישבו על דרכים יצירתיות לתמרץ את המעריצים שלכם דרך פלטפורמות השיווק הקיימות שלך. ה–Black Eyed Peas לדוגמה אספו מספרים סלולריים בסיבוב ההופעות האחרון שלהם על-ידי כך שבמהלך הופעה ביקשו מהקהל לשלוח הודעות טקסט עם משפטים שחוברו לאחר מכן לשיר ראפ מאולתר. יחד עם זאת, חשוב לזכור: שמירה על פרטיות המעריצים שלכם היא ערך עליון בנוסף, חשוב לא להפריז ולהעמיס במידע ועידכוני תוכן. אתם לא רוצים להמאיס את העידכונים שלכם על המעריצים ולגרום להם להתעלם מעידכונים עתידיים.
6. שיווק חכם לטלפונים חכמים: אם יש לכם זיקה לסמארטפונים, השתמשו בה. במידה ואתם מדפיסים פוסטרים ופליירים – הוספת קוד QR בפינתם תהווה גימיק מתבקש. קחו דוגמה מזמרת הנשמה אריקה באדו שהשיקה אפליקציה אישית לסמארטפונים, המשלבת מוזיקה ומשחקים, ומשתמשיה ממלאים "מד אהבה" על-ידי שיתוף חדשות עם חברים, הורדת מוזיקה וצ'ק אין בהופעות. ככל שמד האהבה מלא יותר, כך ההודעות המוקלטות שמשאירה הזמרת בתמורה נעשות אישיות יותר.
7. עקביות: בחרו אסטרטגיית שיווק המתאימה לכם וכזו שתוכלו לדבוק בה. אם אתם לא חשים בנוח עם עולם הסמארטפונים למשל, ותרו על השימוש באפליקציות, אחרת סתם תבזבזו זמן מבלי לראות תוצאות. התמקדו בשיטה שתוכלו לתחזק באופן שגרתי.
8. תזמון הוא הכל: עבדו לפי ציר זמן מתוזמן ומחושב מראש, כך שתגיעו למיצוי אופטימלי של כל אסטרטגיית שיווק. לדוגמא, אל תשיקו אפליקציה חדשה באופן רנדומלי, אלא ודאו כי היא יוצאת בצמוד לשחרור סינגל חדש למשל.
9. השתמשו בכלים מעשיים למדידת הישגים ותוצאות: כיצד תדעו אם אתם אכן מקבלים החזר תמורת ההשקעה? נהלו מעקב אחר מספר ה"לייקים" בפייסבוק, כמות העוקבים בטוויטר, כמות הכניסות לאתר האינטרנט, אם ישנה עליה משמעותית בכמות הרשומים לרשימת הדיוור וכמובן פידבקים ישירים מהקהל, בין אם במדיה החברתית או בכל אינטראקציה אחרת – אל תהססו לגשת ולשאול ישירות לדעתם הכנה על הפרויקט האחרון שלכם. נתונים אלה יהוו עבורכם בסיס מהימן לקבלת החלטה בנוגע לאסטרטגיית השיווק שלכם, בעיקר בכל הנוגע לתקציב שלה.
10. פתחו את הראש: לעתים אנו כה מקובעים בתוך הנישה של עצמנו עד כי אנו שוכחים להתעדכן בנעשה בעולם המוזיקה שמסביבנו: לכו להופעות שונות, חשפו עצמכם לביקורות מצד מאזינים וקולגות ולמדו מהן, השתתפו בכנסים, ימי עיון ואירועים שונים הקשורים במוזיקה ובקידום אמנים. אירועים אלה יעניקו לכם השראה ולא פחות חשוב מכך – תמיד יש בהם הזדמנויות להיכרויות מקצועיות חדשות ויצירת קשרים.