X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יותר ויותר לקוחות נותנים חשיבות מכרעת לפעילות הארגונים ברשתות החברתיות, אולם עובדה זו מביאה עמה תופעה שלילית - גידול ניכר במספר החברות שיוצרות מצגי שווא כך, נקנים בתשלום תגובות אוהדות ולחיצות לייק במטרה להעצים כוחם של המותגים כיצד מטפלים בנוכלי הפרסום החדשים?
▪  ▪  ▪
כמה עולים עשרים לייקים? [צילום: פלאש 90]
אנשים "אמיתיים"
חלק מהחברות שעוסקות בהשכרת לייקים מתמקצעות, ושוכרות אנשים "אמיתיים" תמורת תשלום כדי שיכתבו סקירות תדמית חיוביות על חברה זו או אחרת. התעריף הממוצע בישראל נע בין 125 שקלים ל-500 לייקים, ועד כ-1,000 שקלים תמורת כ-5,000 לייקים

ההתעניינות הגוברת ברישות ומדיה חברתית יביאו לכך שבשנת 2014 יהיה גידול ניכר במספר הארגונים שייצרו מצגי שווא, ויקנו בתשלום תגובות חיוביות ואוהדות על פעילותם. עובדה זו תגרום לכך שחברות מסתכנות במסירת מידע כוזב לציבור, כך עולה ממחקר חדש שפרסמה באחרונה גרטנר (Gartner).
על-פי חברת המחקר, לקוחות מתחילים לתת חשיבות הולכת וגדלה לפעילות חיובית של חברות הפעילות ברשתות חברתיות, כגון לייקים, כתבות אוהדות ועוד. עובדה זו תגרום לארגונים להגדיל בכ-15% את היקף הפעילות שלהם ברישות חברתי עד 2014, כאמור.
אולם, המגמה הזו גוררת אחריה גם גידול בתופעה מוכרת אחרת בתחום המדיה החברתית - זיוף וקניית סקירות אוהדות בתשלום על-ידי אנשים שזו פרנסתם. בישראל, כמו במדינות רבות נוספות, פועלות חברות שמתמחות בהשכרת תגובות אוהדות בפייסבוק - Facebook וברשת בכלל, תמורת סכומים לא גבוהים במיוחד. כך, פרסמה לא מכבר הנהלת הרשת החברתית תגובה בעניין, והזהירה כי תוריד מיוזמתה כתבות אוהדות ולייקים, שאין עוררין כי נקנו בכסף. לחלופין, יש שיטות להגברת הלייקים על-ידי דואר זבל, רוגלות למיניהן ועוד.
התופעה החלה להטריד הן את רשויות החוק והן את ארגוני הצרכנים. בעידן האינטרנט יש לא מעט צרכנים שמקבלים החלטות לגבי רכישת מוצרים, לעתים בעלי ערך כספי רב, על סמך תגובות של צרכנים כביכול באתרי השוואות מחירים או ברשתות חברתיות. חלק מהחברות שעוסקות בהשכרת לייקים מתמקצעות, ושוכרות אנשים "אמיתיים" תמורת תשלום כדי שיכתבו סקירות תדמית חיוביות על חברה זו או אחרת. התופעה הזו קיימת גם בישראל, ובחיפוש מהיר ברשת נמצא לא מעט חברות שמעניקות שירותים כאלו, לכאורה לגיטימיים ומקצועיים. התעריף הממוצע בישראל נע בין 125 שקלים ל-500 לייקים, ועד כ-1,000 שקלים תמורת כ-5,000 לייקים.
מלחמת כריות וירטואלית
לדעת חוקרי גרטנר עד 2014, לפחות שתי חברות מתוך רשימת ה-500 של פורצ'ן (Fortune) יצטרכו לתת הסברים ל-FCC האמריקני לגבי פעילותן ביצירת מצגי שווא ברשתות החברתיות. זאת, במטרה לצבור אהדה ולתרגם את זה לרווחים כספיים. בשנת 2009, למשל, ה-FCC הצהיר שתשלום על סקירות אוהדות ברשתות חברתיות מבלי לחשוף את זהות הכותבים או להודיע על כך לציבור, דומה לפעילות של הטעייה בפרסום ומסירת מידע בשוגג לציבור הצרכנים. אותם הארגונים, כך נמסר, יועמדו לדין בשל כך.
גרטנר מאשרת בממצאיה, כי "יותר ויותר מנהלי שיווק רוכשים בתשלום סקירות אוהדות, אם על-ידי שכירת אנשים או על-ידי תשלום עקיף לגולשים באמצעות קופונים ומבצעים, שהתנאי שלהם זה ללחוץ לייק על דף הבית שלך".
מדובר בתופעה שקשה מאוד להתחקות אחריה. זאת ועוד, על-פי גרטנר, מרבית מנהלי השיווק וה-IT שמעורבים בפעילות כזו ברשת עושים זאת בתום לב. תפקידם להעצים את המותג של חברתם ברשת החברתית, אומרים החוקרים, אבל הם לא לוקחים בחשבון את ההשלכות שיש לכך, הקשורות בפרסום לא אמין, מסירת מידע כוזב לציבור והיעדר שקיפות - המנוגדת לחוקי הבורסה והכלכלה. בעקבות הטרנד החדש, ממליצה גרטנר לגופים הרלוונטיים להיות יותר שקולים, ולקחת בחשבון את כל הסיכונים בעת שהם שוכרים את שירותיהם של חברות לייק להשכיר.
אך הדבר החשוב ביותר הוא השקיפות: מסירת מידע מלא לציבור, מיהם כותבי הלייקים האוהדים, מהו הסטטוס שלהם ומיהם הכותבים. אגב, הטרנד של לייק להשכיר הוליד תופעה נוספת: חברות המזהות מגמה כזו אצל מתחרותיהן, יוזמות כתיבת סקירות שליליות על המתחרה (בתשלום כמובן), ואף מעבירות מידע לרגולטור. בקיצור, מלחמת כריות אמיתית, אבל וירטואלית.
בטווח הארוך, על-פי מחקרים והיגיון בריא, נראה כי שימוש קבוע בלייקים מזויפים יגרום לירידה באמון הציבור באותה חברה. הצרכנים היום חכמים מתמיד, קוראים ורואים הכל. די בפעם אחת שבה יזהו הלקוחות כי מוצר מסוים קיבל דירוג פיקטיבי בגלל שיטה כזו או אחרת, והנזק המצטבר לאותה חברה יעלה על התועלת האפשרית.
ישנה עוד עצה שימושית: הקפידו שבאתרים שלכם יהיה ביטוי גם לתגובות שליליות, לתלונות צרכנים ואפילו להשמצות כאשר הן מועלות. אפשר גם להמציא אם אין בנמצא לקוחות זועמים. זה ייראה הרבה יותר אמין מאשר הצפת הדף שלכם באלפי לייקים מזויפים.

תאריך:  20/09/2012   |   עודכן:  20/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 תום לב
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב גלילי
כיצד הופכים את חיינו למיטיבים ובריאים? לכודים במרוץ החיים? מרגישים שאין לכם זמן לעצמכם? מרגישים שאין לכם איזון בחיים? להלן מספר טיפים
שירלי קטרון
כיצד להתכונן לצום? מאילו מאכלים רצוי להימנע לפני הצום ובארוחה המפסקת? מה מומלץ לאכול? ואילו רכיבים חייבים להיות בסעודה המפסקת?
עליס בליטנטל
נדיר לראות תערוכה ברמה גבוהה כזו של אמנות כמו תערוכת ציורי בני משפחת ברויגל לדורותיהם, במוזיאון ת"א    גם מי שלא למד אמנות - מתלהב    אומנם פיטר ברויגל האב מיוצג רק בציור אחד, אך גם יצירות בניו ונכדיו וחתני בניו - מגלות עבודות שלתלמידי אמנות ולציירים ישראלים יש עוד מה ללמוד מהן    פשוט תאווה לעיניים
ראובן לייב
מחפשים גורמה? אנחנו מצאנו אותו בשלוש מסעדות תל אביביות נבחרות: "רפאל", "התרנגול הכחול" ו"קפה נואר"    לכו אליהן ומובטח לכם שלא תתאכזבו    ההיצע עשיר ועל-אף שהמדובר במסעדות צמרת - המחיר אינו נוסק לשמיים
ד"ר יוני ירום
כ-10% מהעוסקים בפעילות גופנית סובלים מכאב באופן קבוע    יותר ממחצית הנשאלים חוו כאב מדי פעם, כתוצאה מפעילות ספורטיבית כלשהי, כאשר בקרב קבוצת ההולכים, בולטת שכיחות הכאב: 47% מהם סובלים מכאב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il